Bentleyn Mulliner-räätälöintipajan valmistama Batur on kaksipaikkainen coupé, jota valmistetaan vain 18 kappaleen erä.
Bentley
Bentley Batur: Kaikkien aikojen tehokkaimman Bentleyn testit alkamassa
Ensimmäinen Bentley Batur coupén tuotekehitysmalli aloittaa testiajojen sarjan Euroopassa. Laaja koeajo-ohjelma koostuu 58 viikon aikana tehtävästä 120 yksittäisten testin sarjasta.
Uuden Bentley Baturin testit eri puolilla Eurooppaa ovat alkaneet. Uutuusmalli nähtiin ensimmäistä kertaa elokuussa Montereyn Car Week -tapahtumassa, jonka jälkeen autoa on esitelty lukuisten asiakastapahtumien lisäksi myös medialle ja suurelle yleisölle.
Nyt kaksi tuotekehitysmallia aloittaa tiukan testiohjelman, jonka aikana ajoneuvojen suorituskyky ja laatustandardien mukaisuus varmistetaan.
Bentleyn Mulliner-räätälöintipajan valmistama Batur on kaksipaikkainen coupé, jota valmistetaan vain 18 kappaleen erä. Uudistetulla W12-moottorilla varustetusta autosta tulee kaikkien aikojen tehokkain Bentley: moottorin teho on vähintään 740 hevosvoimaa.
Autojen toimitukset alkavat vuoden 2023 puolivälissä, kun laaja tuotekehitysprojekti on saatu päätökseen.
Testiohjelman kuluessa validoidaan sekä moottorin että koko auton kestävyys, vakaus suurissa nopeuksissa, aerodynamiikka, melu ja värähtelyt sekä ajodynamiikka. Yksittäisiä testejä tehdään kaikkiaan yli 120. Ne kattavat erilaiset yksityiskohdat ilmanvaihdon kultaisten säätönuppien viimeistelystä uuden W12-moottoriversion mekaniikkaan ja ohjelmistoon.
Kahden esituotantosarjan auton testit on aikataulutettu 58 viikon ajalle ja niillä täydennetään yli 100 viikkoa kestänyttä kehitystyötä, jonka kuluessa on validoitu mm. kasvanut moottoriteho.
Yksi tuotekehityksen Batureista – Car #0 – lähtee todellisten olosuhteiden simuloimiseksi 2 500 kilometrin matkalle Saksasta Ranskan läpi Espanjaan, minkä jälkeen tehdään sarja nopean vauhdin testejä.
Kahden esituotantosarjan auton testit on aikataulutettu 58 viikon ajalle ja niillä täydennetään yli 100 viikkoa kestänyttä kehitystyötä, jonka kuluessa on validoitu mm. kasvanut moottoriteho. Kahden esituotantosarjan auton testit on aikataulutettu 58 viikon ajalle ja niillä täydennetään yli 100 viikkoa kestänyttä kehitystyötä, jonka kuluessa on validoitu mm. kasvanut moottoriteho.
Bentley
”Projektin alkaessa oli tavoitteena äärimmäinen GT, joten auton jokainen elementti ulkoasusta moottoriin ja käsin valmistettuun sisustukseen on luotu ilman kompromisseja. Auton ainutlaatuiset ominaisuudet toivat uusia haasteita. Esimerkiksi keulan ajovalot on valmistettu muotoilutiimin hyvin vaativien määritysten mukaan, mutta erittäin kompaktien led-valojen valmistaminen on monimutkaista. Työskentelemme myös W12-moottorin 20-vuotisen historian tehokkaimman kehitysversion parissa, mikä on johtanut valtavan laajaan validointiprojektiin”, Mullinerin tekninen johtaja Paul Williams kertoo.
”Olemme huomioineet pienimmätkin yksityiskohdat, kuten etusäleikön vinoneliön kulma, joka on täsmälleen sama kuin W12-moottorin sylinterien välinen kulma. Ja vaikka Batureita valmistetaan vain 18, laatutason on oltava sama kuin jokaisessa Bentleyn vuosittain valmistamassa 15 000 autossa”, Williams jatkaa.
Koeajoalueella alkaa Batur Car #0:n seitsemän viikon kestävyystesti. Autolla ajetaan erilaisilla testiradoilla, monenlaisissa tieolosuhteissa, hyvin suurilla nopeuksilla ja kehnoilla tienpinnoilla. Testien aikana kerätään tietoja ja palautetta sen varmistamiseksi, että tekniset tavoitteet saavutetaan.
Kun urakka koeajoalueella on valmis, ajetaan vielä 7 500 kilometriä oikeassa tieliikenteessä ennen kuin ympäristötestaukset alkavat. Alle neljässä viikossa auto altistetaan 600 tunnin valokuormitukselle, joka vastaa viittä vuotta Arizonan autiomaassa. Erityisen tärkeää on testata ulkoisissa komponenteissa käytettäviä uusia, ympäristöä säästäviä ja hiilikuidun korvaavia materiaaleja.
Kun ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat, ainutlaatuisen räätälöidyn grand tourerin yli 810 uniikkia osaa on käynyt läpi kaikkiaan 160 viikkoa kestäneen tuotekehitys- ja testausjakson.
Kaikkien aikojen tehokkain Bentley
Batur on myös kaikkien aikojen tehokkain Bentley. Sen moottori on uusi yli 740-hevosvoimainen versio ikonisesta, käsin kokoonpannusta kaksoisturboilla ahdetusta W12-moottorista, joka on edistänyt Bentleyn menestystä sekä symbolisesti että käytännössä jo kahden vuosikymmenen ajan.
Koeajoalueella alkaa Batur Car #0:n seitsemän viikon kestävyystesti. Autolla ajetaan erilaisilla testiradoilla, monenlaisissa tieolosuhteissa, hyvin suurilla nopeuksilla ja kehnoilla tienpinnoilla. Testien aikana kerätään tietoja ja palautetta sen varmistamiseksi, että tekniset tavoitteet saavutetaan. Kun urakka koeajoalueella on valmis, ajetaan vielä 7 500 kilometriä oikeassa tieliikenteessä ennen kuin ympäristötestaukset alkavat. Alle neljässä viikossa auto altistetaan 600 tunnin valokuormitukselle, joka vastaa viittä vuotta Arizonan autiomaassa. Erityisen tärkeää on testata ulkoisissa komponenteissa käytettäviä uusia, ympäristöä säästäviä ja hiilikuidun korvaavia materiaaleja.
Bentley
Voimalinjan kehitystyötä tehtiin yli 100 viikkoa. Työn tuloksena huippuluokan W12 sai uuden ilmanottojärjestelmän, turboahdin ja välijäähdyttimet uudistettiin ja sekä vaihdelaatikko että elektroninen ajovakaudenhallinta kalibroitiin uudelleen.
Tulevina vuosina moottori tulee siirtymään historiaan Bentley-malliston sähköistyessä kokonaan, mutta Baturissa saadaan vielä nauttia W12:n poikkeuksellisesta hienostuneisuudesta, tehosta ja vääntömomentista.
Moottorin suorituskyky sovitetaan kaikkien aikojen edistyksellisimpään Bentley-alustaan, jonka varusteisiin kuuluvat nopeuden mukaan säätyvä ilmajousitus, sähköinen aktiivinen kallistuksenvaimennus, elektronisesti ohjattu eLSD-tasauspyörästö, nelipyöräohjaus ja Torque Vectoring -voimanjako.
Batur Car #0
Kaikki valmistettavat 18 Bentley Baturia on jo varattu. Jokainen on suunniteltu yhdessä asiakkaan kanssa Mullinerin sisäisen suunnittelutiimin ohjauksessa.
Asiakkaat voivat valita käytännöllisesti kaikkien Baturin pintojen värin ja viimeistelyn, jotta jokaisesta autosta tulee yhtä yksilöllinen kuin auton käyttäjäkin on. Asiakas määrittelee pienimmätkin yksityiskohdat ulkopuolen pääväristä aina tuuletusventtiileiden pintakäsittelyyn – ja kirjaimellisesti kaiken siltä väliltä.
Batur Car #0 -kehitysmallissa yksityiskohtiin on kiinnitetty yhtä paljon huomiota kuin tulevissa asiakkaiden autoissa. Ulkoväriksi on valittu mittatilauksena tehty Purple Sector, joka tuo kaareville pinnoille syvän eloisan sävyn.
Korin muotoja korostetaan keulan splittereiden, sivuhelmojen ja takaosan diffuusorin korkeakiiltoisilla luonnonkuitupinnoilla.
Keulan säleikkö on poikkeuksellinen taidonnäyte. Suuren jäähdyttimen säleikön väri on Gloss Dark Titanium, jota korostaa vaakasuora ombré-liukuväri. Se alkaa keskeltä Purple Sector -purppurana ja muuttuu sivuille vähitellen Black Crystaliksi.
Sekä konepelti että 22" vanteet on viimeistelty Satin Titanium -värillä, Gloss ja Satin Black Crystal -värit yhdistävät vanteiden puolat keulan säleikön tyyliin.
Batur Car #0:ssa on muuan yksityiskohta, jota asiakkaiden autoissa ei tule näkymään: koripaneelien reunojen pienten valkoisten nuolten avulla saadaan tietoa paneeleiden liikkeestä ja taipumasta testien aikana.
Katse koriräätälöinnin tulevaisuuteen
Viime vuosien ensimmäinen koriräätälöintiprojekti oli Mulliner Bacalar, joka paransi merkittävästi kuvaa Bentleyn asiakkaista ja asiakkaiden valinnoista.
Bentley Baturia varten on kehitetty entistä suurempi valikoima vaihtoehtoja – värien, materiaalien ja viimeistelyjen lisäksi myös uutta Bentley-teknologiaa, kuten Mulliner by Naim Audio -äänentoistojärjestelmä.
Sen lähtökohtana on Continental GT:n Naim Audio -järjestelmä, jota on täydennetty 20:lla ranskalaisen hifivalmistaja Focalin yksinomaan Baturille räätälöidyllä kaiuttimella.
Tuloksena on aito, immersiivinen audiojärjestelmä, joka tarjoaa luokkansa johtavan äänielämyksen.
Suunnittelutiimi on antanut Baturille ainutlaatuisen luonteen yhdistelemällä huippuluokan materiaaleja ja viimeistelyjä. Suunnittelussa ja tuotannossa on otettu merkittäviä askelia kohti kestäviä materiaaleja ja valmistusmenetelmiä materiaalia lisäävästä valmistuksesta aina kestävästi tuotettuihin verhoilumateriaaleihin.
Kehittyneiden valmistustekniikoiden avulla voi minimoida työkaluinvestoinnit, mikä vähentää materiaalin ja energian tarvetta valmistusprosesseissa.
Mulliner aikoo myös käyttää joissakin auton osissa luonnonkuituja vaihtoehtona hiilikuidulle. Tämä vähentää merkittävästi näiden komponenttien tuottamisessa tarvittavan hiilen määrää.
Kestävä kehitys on avainasemassa Baturissa. Se auttaa kehittämään ympäristöä säästäviä ominaisuuksia tulevia räätälöityjä Bentley-sukupolvia varten.
Mullinerin koriräätälöintiosaaminen palvelee Bentleyn kestävän kehityksen tavoitteiden innovaatioalustana.
Bentley-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
K-Auto
K-Auto
Harrasteautosta tulee pitää talvikaudella hyvää huolta.
Czinger
Harrasteautosta tulee pitää talvikaudella hyvää huolta.
Czinger
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.
K-Auto
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuulilasitarkastuksia
Auto Bild 5/2025 on kaupoissa
Tietyömaiden nopeusrajoitukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon
Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa
Polestarin myynti kovassa kasvussa
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
SEASin lelu
Hyvä Moca
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuulilasitarkastuksia
Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa
Polestarin myynti kovassa kasvussa
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
Tarkkana Saksan teillä - nopeusrajoituksia valvotaan tehostetusti
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Kia Concept EV2 antaa esimakua tulevasta – tuotantoversio markkinoille ensi vuonna
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Audi A6 Avant uudistuu
Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi