Dacia Bigsterillä on kokoa.
Dacia
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Dacia Bigster on merkin kaikkien aikojen suurin, tilavin ja ylellisin malli. Bigsterillä Dacia aikoo valloittaa C-SUV-segmentin. Asiakkaat saavat Bigsterissä paljon Daciassa ennen näkemättömiä varusteita, joita tämän autoluokan ostajat haluavat. Dacian DNA on ennallaan, sillä Bigster tarjoaa rahalle valtavasti vastinetta.
Niinpä Dacia Bigster kasvattaa merkin ostajakuntaa ja tuo sille suuren määrän aivan uusia asiakkaita. Bigsterin ennakkomyynti käynnistyi keskiviikkona 29.1. Malliston hinnat alkavat 28 399 eurosta ja kallein mallikin maksaa alle 35 000 euroa. Ensimmäiset uudet Bigsterit saapuvat Suomeen loppukeväästä.
Mitoiltaan Bigster on huomattavan kookas omassa luokassaan. Akseliväli on 2,7 metriä ja korilla on mittaa 4,57 metriä, mikä on peräti 23 senttiä Dusteria enemmän. Leveyttä Bigsterillä on 1,81 metriä ja korkeutta 1,71 metriä. Tavaratila on jopa 614 litran (VDA) kokoisena yksi luokkansa suurimmista.
Bigsterin perusrakenteena on CMF-B, joka on Dacian strategian ydin. Sen muunneltavuus on tehnyt mahdolliseksi luoda todella suuret sisä- ja tavaratilat. Kaikessa suunnittelussa ovat olleet keskipisteessä asiakkaiden odotukset tämän kokoluokan katumaasturilta.
Voimalinjat
Dacia Bigster tuo markkinoille monipuolisen valikoiman sähköistettyjä voimalinjoja, joista osa on täysin uusia.
TCe 140: Ensimmäistä kertaa Dacia-mallistossa saatavilla oleva 140-hevosvoimainen voimalinja yhdistää uuden sukupolven 1,2-litraisen 3-sylinterisen turboahdetun bensiinimoottorin ja 48V kevythybridijärjestelmän. Tämä yhdistelmä tarjoaa ajonautintoa ja alentaa keskikulutusta sekä CO2-päästöjä. Saatavilla etuvetoisena ainoastaan Expression-varustetasolla.
Hybrid 155: Bigster on ensimmäinen Renault Groupin auto, joka sisältää täysin uuden Hybrid 155 -voimalinjan yhdistettynä automaattivaihteistoon. Tämä voimalinja on saatavilla kaikilla kolmella varustetasolla (Expression, Extreme, Journey).
TCe 130 4x4: Seikkailijoille suunniteltu nelivetoinen Bigster yhdistää 6-vaihteisen manuaalivaihteiston ja 48V kevythybridijärjestelmän. Tämä Dusteristakin tuttu voimalinja on saatavilla Expression- ja Extreme-varustetasoilla.
Runsaasti varusteita jo perusmallissa
Dacia tuli markkinoille autona, jossa on kaikki tarpeellinen, muttei mitään ylimääräistä. Asiakkaiden toiveet ovat muuttuneet vuosien aikana, minkä myötä Dacian vakiovarusteet ovat nousseet aivan eri tasolle alkuaikoihin verrattuna. Bigster vie Dacian isompaan kokoluokkaan, missä asiakkaiden odotukset ovat vielä korkeammalla. Se näkyy uuden mallin vakiovarustelussa, joka on erittäin hyvä jo Suomen malliston edullisimmassa 28 399 € maksavassa Expressionissa.
Bigsterissä on runsaasti kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten edistyksellinen aktiivinen hätäjarrutustoiminto, liikennemerkkien tunnistus ylinopeusvaroituksella, peruutustutka takana, kaistanvaihtovaroitin, kaista-avustin ja hätäpuhelujärjestelmä. Dacia haluaa tehdä asiakkaiden elämän helpommaksi, minkä takia Bigsterissä on My Safety -katkaisin, jonka avulla valitut järjestelmät (kuten ylinopeusvaroituksen) saa pois päältä yhdellä napin tuplapainalluksella.
Bigster Expressionissa on 7-tuumainen digitaalinen mittaristo, johon voi valita valitsemansa tiedot. Kosketusnäyttö on 10,1-tuumainen, ja siinä on Media Display langattomalla älypuhelinpeilauksella (Android Auto / Apple Carplay). Kevytmetallivanteet ovat 17-tuumaiset ja autossa on kiinteät kattokaiteet. Käyttöä helpottavat sähkösäätöiset ulkopeilit, sähkötoimiset ikkunannostimet kaikissa ovissa ja peruutuskamera. Käytännöllisyyttä lisää kolmeen osaan jaettu takapenkin selkänoja EasyFold-toiminnolla. Matkustajat nauttivat kaksialueisesta automaatti-ilmastoinnista, kun taas kuljettajalle on iloa sähköisestä käsijarrusta, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistimesta ja sähköisesti koria vasten taittuvista ulkopeileistä. Vakiona on aina myös haineväantenni.
Bigster-mallisarjan huipulla ovat samanhintaiset (hybridinä 33 399 €) Extreme ja Journey, jotka poikkeavat toisistaan tyyliltään. Molemmissa on 10-tuumainen digitaalinen mittaristo ja edistyksellisempi Media Nav Live -multimediajärjestelmä 3D Sound by Arkamys -äänentoistolla. Mukavuutta lisäävät vielä keskikonsoli kyynärnojalla ja langattomalla älypuhelimen latausalustalla, kaukovaloavustin sekä älyavainkortti. Lisäksi Hybrid 155 -voimalinjan yhteydessä tulee molemmilla varustetasoilla mukautuva vakionopeudensäädin sekä viilennettävä säilytystila kyynärnojassa.
Extremellä maastoon
Kaksikosta Extreme on enemmän maastoajoon tarkoitettu. Siinä on 18-tuumaiset pyörät ja kattotelineeksi käännettävät monitoimikattokaiteet. Extremen tunnistaa kuparinvärisistä yksityiskohdista korissa ja matkustamossa. Sisällä on helposti puhdistettava synteettinen ja osittain kierrätysmateriaalista tehty MicroCloud-verhoilu sekä kumimatot edessä, takana ja tavaratilassa. Extremessä on vakiona myös 1,2 metrin pituinen panoraamalasikatto, joka on avattavissa etuosasta.
Bigster Journeyssa on paljon samaa kuin Extremessä, mutta painotus on ylellisyydessä. Käyttöä helpottaa älyavain, joka on myös Extremessä, mutta vain Journeyssa on sähkötoiminen takaluukku, joka toimii rekisterikilven valon vieressä, kojelaudassa ja avainkortissa olevista painikkeista. Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt korkeudelle ja selkänojan kallistukselle sekä manuaalinen ristiseläntuen sekä etäisyyden säätö.
Bigsterin uusi metalliväri Indigo sininen sekä valinnaisena saatava kaksivärisyys, eli Indigo sininen tai Schiste harmaa metalliväri yhdistettynä mustaan kattoon (saatavilla Extreme- ja Journey-malleihin) – ovat yksinoikeudella tämän mallin tunnusmerkkejä.
Ensimmäiset koeajoautot saapuvat Suomeen loppukeväästä. Ensimmäiset asiakkaatkin saavat oman autonsa vielä kesän aikana.
AutoBild / Dacia
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
EU:n autonvalmistajia odottaa karmaisevat päästösakot - jopa 15 miljardia euroa
Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojen määrä kasvussa
Audi esitteli täyssähköisen Q6 e-tron offroad -konseptiauton
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Järeä päätevahvistin Canorilta
Benny Audion tarusankari
Ei ylä- eikä alaripustusta
5500 wattia 4 ohmiin
PS Audion tähtidac
Accuphasen uusi E-48S
Pikku Nu-Vista
Chesky Audio LC1
Kuusi 21 tuumaista ja neljä 18 tuumaista
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
KOEAJOT
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
EU:n autonvalmistajia odottaa karmaisevat päästösakot - jopa 15 miljardia euroa
Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojen määrä kasvussa
Audi esitteli täyssähköisen Q6 e-tron offroad -konseptiauton
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Hyundai IONIQ 6 kärkisijoilla lataustehokkuusvertailussa
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI