Ford Focus ST Track Pack on nyt tilattavissa myös Suomessa. Ensimmäisten Track Pack -varustepaketilla varustettujen autojen toimitukset alkavat marraskuussa.
Ford
Ford Focus ST:n uusi Track Pack: Entistä paremmat ominaisuudet rata-ajoon
Ford Focus ST -mallin valinnainen, tehdasasenteinen Track Pack -varustepaketti lisää ketteryyttä ja parantaa ominaisuuksia rata-ajossa. Ajodynamiikkaa parantavat säädettävä KW Automotiven jousitusjärjestelmä, suuret Brembon jarrut ja kevyet vanteet. Track Pack sisältää myös ulkoisia tyylipäivityksiä, jotka muuttavat Focus ST:n urheilullisen ulkonäön entistä näyttävämmäksi.
Uusimman sukupolven Ford Focus ST:n suorituskyky rata-ajossa nousee entistä korkeammalle tasolle viisioviseen manuaalivaihteiseen Ford Focus ST -malliin valinnaisvarusteena saatavan Track Pack -varustepaketin avulla.
Ford Performancen kehittämä Track Pack täydentää Ford Focus ST:n 280 hv tehoisen 2,3 litran Ford EcoBoost -bensiinimoottorin suorituskykyä.
Mallin huippunopeus on 250 km/h ja kiihtyvyys nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen 5,7 sekuntia.
Track Packin avulla auton reagointikykyä on mahdollista hienosäätää rata-ajossa KW Automotiven säädettävän coilover-jousituksen avulla. Jousitusjärjestelmä toimii erinomaisesti yhdessä erikoisvalmisteisten kevytmetallivanteiden kanssa.
Track Packia on testattu laajasti sekä Fordin omilla testialueilla että Saksan kuuluisalla Nürburgring-radan Nordschleifella.
Track Pack parantaa lisäksi auton jarrutuskykyä 363 mm etujarrulevyjen ja Brembon jarrusatuloiden ansiosta. Malliin räätälöidyt renkaat auttavat myös optimoimaan pidon äärimmäisen reagoivuuden saavuttamiseksi.
"Uusi Focus ST Track Pack yhdistää huippuluokan tekniset komponentit, minkä ansiosta Ford ST -malli on todella suorituskykyinen rata-ajossa", sanoo Stefan Muenzinger, Manager, Ford Performance, Europe.
"Säädettävä jousitus, suuret jarrut ja pitävät renkaat auttavat optimoimaan suorituskyvyn, auton hallinnan ja kestävyyden radalla maksimaalisen hauskuuden saavuttamiseksi – ja siitähän tässä autossa on kyse."
Ford Focus ST Track Pack on nyt tilattavissa myös Suomessa. Ensimmäisten Track Pack -varustepaketilla varustettujen autojen toimitukset alkavat marraskuussa.
Yhteistyössä KW Automotiven moottoriurheilun asiantuntijoiden kanssa kehitetyssä Track Packin coilover-jousitusjärjestelmässä on ruostumattomasta teräksestä valmistetut iskunvaimentimen rungot, joissa on 12-portainen säätö ylöspäin suuntautuvaan vasteeseen ja 16-portainen säätö palautumista varten.
Ford
Suorituskykyä ja hallintaa rata-ajoon valmiissa paketissa
Yhteistyössä KW Automotiven moottoriurheilun asiantuntijoiden kanssa kehitetyssä Track Packin coilover-jousitusjärjestelmässä on ruostumattomasta teräksestä valmistetut iskunvaimentimen rungot, joissa on 12-portainen säätö ylöspäin suuntautuvaan vasteeseen ja 16-portainen säätö palautumista varten.
Kahden säätötavan avulla Ford Focus ST:n jousitusvasteita voi hienosäätää omille suosikkiradoilleen sopivaksi.
Iskunvaimentimet toimivat pulverimaalattujen jousien rinnalla. Jouset ovat jopa 50 prosenttia jäykemmät ja madaltavat ajokorkeutta 10 mm verrattuna vakiomalliseen Ford Focus ST -malliin.
Tämän ansiosta auton painopiste on alempana ja kori kallistelee vähemmän, mikä mahdollistaa nopeammat käännökset.
Paikallisen lainsäädännön salliessa kuljettajat voivat lisäksi säätää jousitusta siten, että ajokorkeus laskee edelleen jopa 15 mm.
Flow-muotoiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet valmistetaan menetelmällä, jossa alumiinivannetta tiivistetään vetolujuuden säilyttämiseksi ja iskunkestävyyden lisäämiseksi.
Samalla käytetään vähemmän materiaaleja, jolloin vanteesta tulee kevyempi. Tuloksena on 10 prosenttia vakiomalleja kevyemmät pyörät, jotka pystyvät liikkumaan pystysuunnassa nopeammin parantaen näin renkaiden pintakosketusta ja pitoa sekä optimoiden kiihtyvyyttä, jarrutusta ja kaarreajoa.
Pyöriä täydentävät mittatilaustyönä valmistetut, pitoon optimoidut Pirelli P Zero Corsa -renkaat tinkimättömään suorituskykyyn radalla ja kuivalla tiellä.
Etujarrulevyt ovat halkaisijaltaan 10 prosenttia suuremmat kuin Focus ST:n tavalliset 330 mm jarrulevyt.
Suuremmat etujarrulevyt yhdistettynä Brembon nelimäntäisiin jarrusatuloihin parantavat tarttuvuutta ja niiden suuremman pinta-alan ansiosta lämpö haihtuu nopeammin pienentäen lämmön aiheuttamaa jarrutehon vähenemistä pitkien rata-ajosuoritteiden aikana.
Terävämpää käsittelyä
Ainutlaatuinen Track Pack -ulkomuotoilu tarjoaa entistä erottuvamman ulkonäön ja korostaa entisestään Focus ST:n suorituskykyistä luonnetta.
Ford Focus ST:n ainutlaatuinen takaspoileri, takadiffuusori ja etupuskurin siivet on viimeistelty aina näyttävällä korkeakiiltoisella, mustalla Agate Black -värillä. Nämä kolme elementtiä vaikuttavat passiivisesti aerodynamiikkaan ja optimoivat pitovoiman ja vakauden.
Ford Focus ST Track Packin katto, etuyläsäleikkö ja ulkotaustapeilien suojukset on myös viimeistelty kiiltävällä Agate Black -värillä. Samanlainen korkeakiiltoinen musta efekti on myös kevytmetallivanteissa, joiden takaa näkyvät jarrusatulat on viimeistelty voimakkaalla punaisella.
Flow-muotoiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet valmistetaan menetelmällä, jossa alumiinivannetta tiivistetään vetolujuuden säilyttämiseksi ja iskunkestävyyden lisäämiseksi.
Ford
Muihin ainutlaatuisiin ulkoisiin yksityiskohtiin kuuluvat myös ST-logojen hienostuneet mustat ääriviivat vakiona olevan kromin sijaan.
Ulkovärivaihtoehdot ovat Agate Black, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic ja vain ST-malleihin saatava Mean Green.
Ford esitteli viime vuonna Focus ST -malliin myös täysin uusia sisätilojen ominaisuuksia. Näihin kuuluvat muun muassa Fordin itse kehittämät Ford Performance -istuimet, jotka antavat rata-ajossa maksimaalista tukea ja mukavuutta.
Sisätilojen kehittyneisiin teknologioihin kuuluu myös 13,2 tuuman keskuskosketusnäyttö, jonka intuitiivisen käyttöliittymän avulla kuljettajat ovat aina yhden kosketuksen päässä tarvitsemistaan sovelluksista, tiedoista tai ohjaimista.
Ford Focus ST:n 2,3-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori tuottaa tehoa 280 hv/5500 r/min ja vääntömomentin 420 Nm/3000–4000 r/min. Mallissa on twin-scroll turboahdin varustettuna Anti-Lag -tekniikalla.
Suorituskykyä parantaiin ominaisuuksiin lukeutuvat esimerkiksi:
• urheilullinen Flat-Shift vaihteenvaihto, joka pitää kaasun auki kytkintä vapautettaessa suuremmalle vaihteelle vaihdettaessa
• innovatiivinen elektroninen tasauspyörästön lukko (eLSD), joka aktivoi kytkimet hydraulisesti ja jakaa käytettävissä olevasta vääntömomentista uudelleen jopa 100 prosenttia sille pyörälle, jolla on enemmän pitoa. Järjestelmä toimii nopeammin ja tarkemmin kuin mekaaninen tasauspyörästön lukko, ja säätää ennaltaehkäisevästi vääntömomenttia moottorin ja ajoneuvon antureiden toiminnan perusteella.
Kuljettajat voivat myös hyödyntää valittavissa olevia ajotiloja säätääkseen elektronisen tasauspyörästön lukon (eLSD), kaasutuksen, elektronisen ohjaustehostimen ja elektronisen ajonvakautusjärjestelmän (ESC) ominaisuuksia ajotilanteen mukaan.
Track-ajotila tarjoaa terävämmän vasteen ja vapautta ESC-järjestelmän käytössä rata-ajon helpottamiseksi.
Ford-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Sonoron eksotiikkaa
Hanan uusi lippulaiva
Klipschin aktiivisuodin
Primare alkukielellä
Kristalliunelmia
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ