Ford Focus ST Track Pack on nyt tilattavissa myös Suomessa. Ensimmäisten Track Pack -varustepaketilla varustettujen autojen toimitukset alkavat marraskuussa.

Ford Focus ST Track Pack on nyt tilattavissa myös Suomessa. Ensimmäisten Track Pack -varustepaketilla varustettujen autojen toimitukset alkavat marraskuussa.

Ford

Ford Focus ST:n uusi Track Pack: Entistä paremmat ominaisuudet rata-ajoon

Ford Focus ST -mallin valinnainen, tehdasasenteinen Track Pack -varustepaketti lisää ketteryyttä ja parantaa ominaisuuksia rata-ajossa. Ajodynamiikkaa parantavat säädettävä KW Automotiven jousi­tus­jär­jes­telmä, suuret Brembon jarrut ja kevyet vanteet. Track Pack sisältää myös ulkoisia tyylipäivityksiä, jotka muuttavat Focus ST:n urheilullisen ulkonäön entistä näyttävämmäksi.

Auto Bild.Uutiset

Uu­sim­man su­ku­pol­ven Ford Fo­cus ST:n suo­ri­tus­ky­ky rata-ajos­sa nou­see en­tis­tä kor­ke­am­mal­le ta­sol­le vii­si­o­vi­seen ma­nu­aa­li­vaih­tei­seen Ford Fo­cus ST -mal­liin va­lin­nais­va­rus­tee­na saa­ta­van Track Pack -va­rus­te­pa­ke­tin avul­la.

Ford Per­for­man­cen ke­hit­tä­mä Track Pack täy­den­tää Ford Fo­cus ST:n 280 hv te­hoi­sen 2,3 lit­ran Ford Eco­Boost -ben­sii­ni­moot­to­rin suo­ri­tus­ky­kyä.

Mal­lin huip­pu­no­peus on 250 km/h ja kiih­ty­vyys nol­las­ta sa­dan ki­lo­met­rin tun­ti­no­peu­teen 5,7 se­kun­tia.

Track Pac­kin avul­la au­ton re­a­goin­ti­ky­kyä on mah­dol­lis­ta hie­no­sää­tää rata-ajos­sa KW Au­to­mo­ti­ven sää­det­tä­vän coi­lo­ver-jou­si­tuk­sen avul­la. Jou­si­tus­jär­jes­tel­mä toi­mii eri­no­mai­ses­ti yh­des­sä eri­kois­val­mis­teis­ten ke­vyt­me­tal­li­van­tei­den kans­sa.

Track Pac­kia on tes­tat­tu laa­jas­ti sekä For­din omil­la tes­ti­a­lu­eil­la et­tä Sak­san kuu­lui­sal­la Nürburg­ring-ra­dan Nordsch­lei­fel­la.

Track Pack pa­ran­taa li­säk­si au­ton jar­ru­tus­ky­kyä 363 mm etu­jar­ru­le­vy­jen ja Brem­bon jar­ru­sa­tu­loi­den an­si­os­ta. Mal­liin rää­tä­löi­dyt ren­kaat aut­ta­vat myös op­ti­moi­maan pi­don ää­rim­mäi­sen re­a­goi­vuu­den saa­vut­ta­mi­sek­si.

"Uu­si Fo­cus ST Track Pack yh­dis­tää huip­pu­luo­kan tek­ni­set kom­po­nen­tit, min­kä an­si­os­ta Ford ST -mal­li on to­del­la suo­ri­tus­ky­kyi­nen rata-ajos­sa", sa­noo Ste­fan Mu­en­zin­ger, Ma­na­ger, Ford Per­for­man­ce, Eu­ro­pe.

"Sää­det­tä­vä jou­si­tus, suu­ret jar­rut ja pi­tä­vät ren­kaat aut­ta­vat op­ti­moi­maan suo­ri­tus­ky­vyn, au­ton hal­lin­nan ja kes­tä­vyy­den ra­dal­la mak­si­maa­li­sen haus­kuu­den saa­vut­ta­mi­sek­si – ja sii­tä­hän täs­sä au­tos­sa on kyse."

Ford Fo­cus ST Track Pack on nyt ti­lat­ta­vis­sa myös Suo­mes­sa. En­sim­mäis­ten Track Pack -va­rus­te­pa­ke­til­la va­rus­tet­tu­jen au­to­jen toi­mi­tuk­set al­ka­vat mar­ras­kuus­sa.

Yhteistyössä KW Automotiven moottoriurheilun asiantuntijoiden kanssa kehitetyssä Track Packin coilover-jousitusjärjestelmässä on ruostumattomasta teräksestä valmistetut iskunvaimentimen rungot, joissa on 12-portainen säätö ylöspäin suuntautuvaan vasteeseen ja 16-portainen säätö palautumista varten.

Yhteistyössä KW Automotiven moottoriurheilun asiantuntijoiden kanssa kehitetyssä Track Packin coilover-jousitusjärjestelmässä on ruostumattomasta teräksestä valmistetut iskunvaimentimen rungot, joissa on 12-portainen säätö ylöspäin suuntautuvaan vasteeseen ja 16-portainen säätö palautumista varten.

Ford

Suo­ri­tus­ky­kyä ja hal­lin­taa rata-ajoon val­miis­sa pa­ke­tis­sa

Yh­teis­työs­sä KW Au­to­mo­ti­ven moot­to­riur­hei­lun asi­an­tun­ti­joi­den kans­sa ke­hi­te­tys­sä Track Pac­kin coi­lo­ver-jou­si­tus­jär­jes­tel­mäs­sä on ruos­tu­mat­to­mas­ta te­räk­ses­tä val­mis­te­tut is­kun­vai­men­ti­men run­got, jois­sa on 12-por­tai­nen sää­tö ylös­päin suun­tau­tu­vaan vas­tee­seen ja 16-por­tai­nen sää­tö pa­lau­tu­mis­ta var­ten.

Kah­den sää­tö­ta­van avul­la Ford Fo­cus ST:n jou­si­tus­vas­tei­ta voi hie­no­sää­tää omil­le suo­sik­ki­ra­doil­leen so­pi­vak­si.

Is­kun­vai­men­ti­met toi­mi­vat pul­ve­ri­maa­lat­tu­jen jou­sien rin­nal­la. Jou­set ovat jopa 50 pro­sent­tia jäy­kem­mät ja ma­dal­ta­vat ajo­kor­keut­ta 10 mm ver­rat­tu­na va­ki­o­mal­li­seen Ford Fo­cus ST -mal­liin.

Tä­män an­si­os­ta au­ton pai­no­pis­te on alem­pa­na ja kori kal­lis­te­lee vä­hem­män, mikä mah­dol­lis­taa no­pe­am­mat kään­nök­set.

Pai­kal­li­sen lain­sää­dän­nön sal­lies­sa kul­jet­ta­jat voi­vat li­säk­si sää­tää jou­si­tus­ta si­ten, et­tä ajo­kor­keus las­kee edel­leen jopa 15 mm.

Flow-muo­toi­set 19-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet val­mis­te­taan me­ne­tel­mäl­lä, jos­sa alu­mii­ni­van­net­ta tii­vis­te­tään ve­to­lu­juu­den säi­lyt­tä­mi­sek­si ja is­kun­kes­tä­vyy­den li­sää­mi­sek­si.

Sa­mal­la käy­te­tään vä­hem­män ma­te­ri­aa­le­ja, jol­loin van­tees­ta tu­lee ke­vy­em­pi. Tu­lok­se­na on 10 pro­sent­tia va­ki­o­mal­le­ja ke­vy­em­mät pyö­rät, jot­ka pys­ty­vät liik­ku­maan pys­ty­suun­nas­sa no­pe­am­min pa­ran­ta­en näin ren­kai­den pin­ta­kos­ke­tus­ta ja pi­toa sekä op­ti­moi­den kiih­ty­vyyt­tä, jar­ru­tus­ta ja kaar­re­a­joa.

Pyö­riä täy­den­tä­vät mit­ta­ti­laus­työ­nä val­mis­te­tut, pi­toon op­ti­moi­dut Pi­rel­li P Zero Cor­sa -ren­kaat tin­ki­mät­tö­mään suo­ri­tus­ky­kyyn ra­dal­la ja kui­val­la tiel­lä.

Etu­jar­ru­le­vyt ovat hal­kai­si­jal­taan 10 pro­sent­tia suu­rem­mat kuin Fo­cus ST:n ta­val­li­set 330 mm jar­ru­le­vyt.

Suu­rem­mat etu­jar­ru­le­vyt yh­dis­tet­ty­nä Brem­bon ne­li­män­täi­siin jar­ru­sa­tu­loi­hin pa­ran­ta­vat tart­tu­vuut­ta ja nii­den suu­rem­man pin­ta-alan an­si­os­ta läm­pö haih­tuu no­pe­am­min pie­nen­tä­en läm­mön ai­heut­ta­maa jar­ru­te­hon vä­he­ne­mis­tä pit­kien rata-ajo­suo­rit­tei­den ai­ka­na.

Te­rä­väm­pää kä­sit­te­lyä

Ai­nut­laa­tui­nen Track Pack -ul­ko­muo­toi­lu tar­jo­aa en­tis­tä erot­tu­vam­man ul­ko­nä­ön ja ko­ros­taa en­ti­ses­tään Fo­cus ST:n suo­ri­tus­ky­kyis­tä luon­net­ta.

Ford Fo­cus ST:n ai­nut­laa­tui­nen ta­kas­poi­le­ri, ta­ka­dif­fuu­so­ri ja etu­pus­ku­rin sii­vet on vii­meis­tel­ty ai­na näyt­tä­väl­lä kor­ke­a­kiil­toi­sel­la, mus­tal­la Aga­te Black -vä­ril­lä. Nämä kol­me ele­ment­tiä vai­kut­ta­vat pas­sii­vi­ses­ti ae­ro­dy­na­miik­kaan ja op­ti­moi­vat pi­to­voi­man ja va­kau­den.

Ford Fo­cus ST Track Pac­kin kat­to, etu­y­lä­sä­leik­kö ja ul­ko­taus­ta­pei­lien suo­juk­set on myös vii­meis­tel­ty kiil­tä­väl­lä Aga­te Black -vä­ril­lä. Sa­man­lai­nen kor­ke­a­kiil­toi­nen mus­ta efek­ti on myös ke­vyt­me­tal­li­van­teis­sa, joi­den ta­kaa nä­ky­vät jar­ru­sa­tu­lat on vii­meis­tel­ty voi­mak­kaal­la pu­nai­sel­la.

Flow-muotoiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet valmistetaan menetelmällä, jossa alumiinivannetta tiivistetään vetolujuuden säilyttämiseksi ja iskunkestävyyden lisäämiseksi.

Flow-muotoiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet valmistetaan menetelmällä, jossa alumiinivannetta tiivistetään vetolujuuden säilyttämiseksi ja iskunkestävyyden lisäämiseksi.

Ford

Mui­hin ai­nut­laa­tui­siin ul­koi­siin yk­si­tyis­koh­tiin kuu­lu­vat myös ST-lo­go­jen hie­nos­tu­neet mus­tat ää­ri­vii­vat va­ki­o­na ole­van kro­min si­jaan.

Ul­ko­vä­ri­vaih­to­eh­dot ovat Aga­te Black, Fan­tas­tic Red, Fro­zen White, Mag­ne­tic ja vain ST-mal­lei­hin saa­ta­va Mean Green.

Ford esit­te­li vii­me vuon­na Fo­cus ST -mal­liin myös täy­sin uu­sia si­sä­ti­lo­jen omi­nai­suuk­sia. Näi­hin kuu­lu­vat muun mu­as­sa For­din it­se ke­hit­tä­mät Ford Per­for­man­ce -is­tui­met, jot­ka an­ta­vat rata-ajos­sa mak­si­maa­lis­ta tu­kea ja mu­ka­vuut­ta.

Si­sä­ti­lo­jen ke­hit­ty­nei­siin tek­no­lo­gi­oi­hin kuu­luu myös 13,2 tuu­man kes­kus­kos­ke­tus­näyt­tö, jon­ka in­tui­tii­vi­sen käyt­tö­liit­ty­män avul­la kul­jet­ta­jat ovat ai­na yh­den kos­ke­tuk­sen pääs­sä tar­vit­se­mis­taan so­vel­luk­sis­ta, tie­dois­ta tai oh­jai­mis­ta.

Ford Fo­cus ST:n 2,3-lit­rai­nen Eco­Boost-ben­sii­ni­moot­to­ri tuot­taa te­hoa 280 hv/5500 r/min ja vään­tö­mo­men­tin 420 Nm/3000–4000 r/min. Mal­lis­sa on twin-scroll tur­bo­ah­din va­rus­tet­tu­na An­ti-Lag -tek­nii­kal­la.

Suo­ri­tus­ky­kyä pa­ran­tai­in omi­nai­suuk­siin lu­keu­tu­vat esi­mer­kik­si:

• ur­hei­lul­li­nen Flat-Shift vaih­teen­vaih­to, joka pi­tää kaa­sun au­ki kyt­kin­tä va­pau­tet­ta­es­sa suu­rem­mal­le vaih­teel­le vaih­det­ta­es­sa

• in­no­va­tii­vi­nen elekt­ro­ni­nen ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko (eLSD), joka ak­ti­voi kyt­ki­met hyd­rau­li­ses­ti ja ja­kaa käy­tet­tä­vis­sä ole­vas­ta vään­tö­mo­men­tis­ta uu­del­leen jopa 100 pro­sent­tia sil­le pyö­räl­le, jol­la on enem­män pi­toa. Jär­jes­tel­mä toi­mii no­pe­am­min ja tar­kem­min kuin me­kaa­ni­nen ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko, ja sää­tää en­nal­ta­eh­käi­se­väs­ti vään­tö­mo­ment­tia moot­to­rin ja ajo­neu­von an­tu­rei­den toi­min­nan pe­rus­teel­la.

Kul­jet­ta­jat voi­vat myös hyö­dyn­tää va­lit­ta­vis­sa ole­via ajo­ti­lo­ja sää­tääk­seen elekt­ro­ni­sen ta­saus­pyö­räs­tön lu­kon (eLSD), kaa­su­tuk­sen, elekt­ro­ni­sen oh­jaus­te­hos­ti­men ja elekt­ro­ni­sen ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­män (ESC) omi­nai­suuk­sia ajo­ti­lan­teen mu­kaan.

Track-ajo­ti­la tar­jo­aa te­rä­väm­män vas­teen ja va­paut­ta ESC-jär­jes­tel­män käy­tös­sä rata-ajon hel­pot­ta­mi­sek­si.

Ford-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen

Auto Bild.Uutiset

Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen

Auto Bild.Uutiset

Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista

Auto Bild.Uutiset

Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista

Auto Bild.Uutiset

Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin

Auto Bild.Uutiset

Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU