Porschen 800 voltin tekniikan ansiosta sähkövene voidaan ladata DC-pikalatausasemilla. Myös AC-lataus on mahdollista.
Porsche
Frauscher x Porsche -pikavene: Sähköistä suorituskykyä vedessä!
Porsche kehittää yhteistyössä itävaltalaisen Frauscher Shipyardin kanssa ainutlaatuisen sähköisen pikaveneen. Tulevaisuuden Porsche Macan Electricin ajotekniikalla varustettu ja 8,67 metriä pitkä, Frauscher 858 Fantom Air -malliin perustuva Day Cruiser tarjoaa erinomaiset ajo-ominaisuudet. Ensimmäisen 25 kappaleen asiakastoimitukset alkavat vuonna 2024.
Porschen tavoitteena on olla kestävän liikkuvuuden edelläkävijä, eikä kunnianhimo rajoitu tulevaisuudessa yksinomaan kilpa- ja katuautoihin. Urheiluautojen valmistaja kehittää yhdessä Itävallassa tunnetun Frauscher Shipyardin kanssa sähkökäyttöistä vapaa-ajan venettä, jonka on tarkoitus asettaa standardit myös vesillä tyypilliselle Porschen autopuolelta tutulle, sähköiselle E-Performance -suorituskyvylle.
Frauscher x Porsche 850 Fantom Air tekee vaikutuksen samoin ominaisuuksin, jotka jo erottavat muista täyssähköisen Porsche Taycan -urheilusedanin: veneessä on vaikuttava kiihtyvyys ja vääntö, suoraviivainen suorituskyky sekä inspiroiva muotoilu.
"Toimimme huippuluokan korkean suorituskyvyn sekä kestävän ylellisyyden puolesta – ja määrittelemme konseptin uudelleen. Tavoitteenamme on innostaa asiakkaitamme ja toteuttaa heidän unelmiaan. Frauscher x Porsche 850 Fantom Air, kuten myös Porschen urheiluautot, tarjoaa poikkeuksellista suorituskykyä sekä ylellisiä kokemuksia", sanoo Lutz Meschke, Porsche AG:n varapuheenjohtaja ja johtokunnan jäsen (Talous- ja tietohallinto).
Frauscherin telakan markkinoinnista ja myynnistä vastaava toimitusjohtaja Stefan Frauscher toteaa:
”Isoisäni vuonna 1927 perustama Frauscher Shipyard on rakentanut sähkökäyttöisiä veneita vuodesta 1955. Yhteistyö Porschen kanssa antaa meille mahdollisuuden edistää alan johtavaa rooliamme tällä saralla. Lisäksi molemmilla yrityksillä on hyvin samanlaiset arvot, ne ovat kumpikin perheomisteisia ja molemmat keskittyvät innovaatioihin, muotoiluun sekä laatuun.”
Pikalataus mahdollista
Frauscher x Porsche 850 Fantom Air perustuu Frauscher 858 Fantom Air -päiväristeilyalukseen, jonka 8,67 metriä pitkä ja 2,49 metriä leveä runko pysyy tässä tapauksessa käytännössä muuttumattomana.
Porschella optimoitiin ja kehitettiin edelleen autoihin suunniteltua sähköistä tekniikkaa käytettäväksi vesillä. Tämä mahdollistaa huipputasoisen Premium Platform Electricin (PPE) käytön, joka on luvassa tulevaisuuden täyssähköiseen Macaniin, ensimmäisenä Porsche-mallina.
Litium-ioniakun kokonaiskapasiteetti on noin 100 kWh, ja kuvioissa on myös uusimman sukupolven synkronisähkömoottori (PSM), sekä siihen liittyvä tehoelektroniikka.
Porschen 800 voltin tekniikan ansiosta sähkövene voidaan ladata DC-pikalatausasemilla. Myös AC-lataus on mahdollista.
”Haluamme täyssähköisen Macanin myötä tarjota segmentin urheilullisimman mallin. Se on ilmoittamamme kehitystavoite, ja olemme nyt siirtäneet kyseisen kunnianhimon pienintä piirtoa myöten veneeseen. Sähköinen eFantom tarjoaa Porschelle tyypillisen sähköisen suorituskyvyn ohella erinomaiset ajo-ominaisuudet”, selittää Jörg Kerner, Macan-tuotelinjan johtaja.
"Seikka, että viimeisimmän sukupolven tehokkaat sähkömoottorit ja huippuluokan akku- ja lataushallinta toimivat niin hyvin myös vedessä, on osoitus modulaarisen Premium Platform Electricin erinomaisuudesta." Porschella tutkitaan parhaillaan voimansiirron lisäsovelluksia muissa venekokoluokissa.
Studio F.A. Porsche vastaa ruorijalustan suunnittelusta, jossa se luo myös ohjauspyörän ja pääkonsolin kaasuvivun sekä integroidut näytöt.
Kuten perinteisellä tekniikalla varustettuun Frauscher 858 Fantom Air -veneeseen, myös sähköversioon mahtuu jopa yhdeksän matkustajaa.
Takaosan uimataso johtaa tilavaan oleskelutilaan, jossa on kaksi mukavaa aurinkotyynyä.
Keskikäytävä yhdistää jahdin ahterin vapaasti seisovaan ruorijalustaan ja ohjaamoon.
Kaksi muuta pehmustettua penkkiä etupäässä kutsuvat nekin rentoutumaan.
Veneessä on myös kaksi nk. bimini-katosta, joiden alle päästään varjoon.
Lisäksi varusteisiin kuuluvat sähköinen ankkurivinssi, ruostumattomasta teräksestä valmistettu ankkuri, huippuluokan äänentoistojärjestelmä sekä jääkaappi.
Porschella on merkittävä rooli niin ikään istuinten ja verhoilun suunnittelussa.
Soveltuu myös avomerikäyttöön
Vuodesta 2024 alkaen Frauscher x Porsche -sähköjahti voidaan ottaa mukaan paikallisille, päästöttömille ja käytännössä äänettömille matkoille satamissa ja lahdilla, sekä kestävämpään ajonautintoon sisävesillä tai avomerellä.
Vene soveltuu siis myös suolaiseen veteen, ja siten myös avomerikäyttöön.
Ensimmäinen 25 kappaleen valmistuserä on ennakkotilattavissa Frauscherilta. Veneet toimitetaan ensimmäisille asiakkaille vuodesta 2024 alkaen (www.frauscherxporsche.com).
Veneet rakennetaan Frauscherin telakalla, Itävallan Ohlsdorfissa. Frauscher hoitaa myös kaiken myyntilogistiikan sekä jälkimarkkinoinnin.
Porsche-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Epikoret valkoisina
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Brutaalia ääniarkkitehtuuria Tukholmasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI