Porschen 800 voltin tekniikan ansiosta sähkövene voidaan ladata DC-pikalatausasemilla. Myös AC-lataus on mahdollista.

Porschen 800 voltin tekniikan ansiosta sähkövene voidaan ladata DC-pikalatausasemilla. Myös AC-lataus on mahdollista.

Porsche

Frauscher x Porsche -pikavene: Sähköistä suorituskykyä vedessä!

Porsche kehittää yhteistyössä itävaltalaisen Frauscher Shipyardin kanssa ainutlaatuisen sähköisen pikaveneen. Tulevaisuuden Porsche Macan Electricin ajotekniikalla varustettu ja 8,67 metriä pitkä, Frauscher 858 Fantom Air -malliin perustuva Day Cruiser tarjoaa erinomaiset ajo-ominaisuudet. Ensimmäisen 25 kappaleen asiakas­toi­mi­tukset alkavat vuonna 2024.

Auto Bild.Uutiset

Porsc­hen ta­voit­tee­na on ol­la kes­tä­vän liik­ku­vuu­den edel­lä­kä­vi­jä, ei­kä kun­ni­an­hi­mo ra­joi­tu tu­le­vai­suu­des­sa yk­si­no­maan kil­pa- ja ka­tu­au­toi­hin. Ur­hei­lu­au­to­jen val­mis­ta­ja ke­hit­tää yh­des­sä Itä­val­las­sa tun­ne­tun Frausc­her Shi­py­ar­din kans­sa säh­kö­käyt­töis­tä va­paa-ajan ve­net­tä, jon­ka on tar­koi­tus aset­taa stan­dar­dit myös ve­sil­lä tyy­pil­li­sel­le Porsc­hen au­to­puo­lel­ta tu­tul­le, säh­köi­sel­le E-Per­for­man­ce -suo­ri­tus­ky­vyl­le.

Frausc­her x Porsc­he 850 Fan­tom Air te­kee vai­ku­tuk­sen sa­moin omi­nai­suuk­sin, jot­ka jo erot­ta­vat muis­ta täys­säh­köi­sen Porsc­he Ta­y­can -ur­hei­lu­se­da­nin: ve­nees­sä on vai­kut­ta­va kiih­ty­vyys ja vään­tö, suo­ra­vii­vai­nen suo­ri­tus­ky­ky sekä ins­pi­roi­va muo­toi­lu.

"Toi­mim­me huip­pu­luo­kan kor­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn sekä kes­tä­vän ylel­li­syy­den puo­les­ta – ja mää­rit­te­lem­me kon­sep­tin uu­del­leen. Ta­voit­tee­nam­me on in­nos­taa asi­ak­kai­tam­me ja to­teut­taa hei­dän unel­mi­aan. Frausc­her x Porsc­he 850 Fan­tom Air, ku­ten myös Porsc­hen ur­hei­lu­au­tot, tar­jo­aa poik­keuk­sel­lis­ta suo­ri­tus­ky­kyä sekä ylel­li­siä ko­ke­muk­sia", sa­noo Lutz Mesch­ke, Porsc­he AG:n va­ra­pu­heen­joh­ta­ja ja joh­to­kun­nan jä­sen (Ta­lous- ja tie­to­hal­lin­to).

Frausc­he­rin te­la­kan mark­ki­noin­nis­ta ja myyn­nis­tä vas­taa­va toi­mi­tus­joh­ta­ja Ste­fan Frausc­her to­te­aa:

”Isoi­sä­ni vuon­na 1927 pe­rus­ta­ma Frausc­her Shi­py­ard on ra­ken­ta­nut säh­kö­käyt­töi­siä ve­nei­ta vuo­des­ta 1955. Yh­teis­työ Porsc­hen kans­sa an­taa meil­le mah­dol­li­suu­den edis­tää alan joh­ta­vaa roo­li­am­me täl­lä sa­ral­la. Li­säk­si mo­lem­mil­la yri­tyk­sil­lä on hy­vin sa­man­lai­set ar­vot, ne ovat kum­pi­kin per­he­o­mis­tei­sia ja mo­lem­mat kes­kit­ty­vät in­no­vaa­ti­oi­hin, muo­toi­luun sekä laa­tuun.”

Pi­ka­la­taus mah­dol­lis­ta

Frausc­her x Porsc­he 850 Fan­tom Air pe­rus­tuu Frausc­her 858 Fan­tom Air -päi­vä­ris­tei­ly­a­luk­seen, jon­ka 8,67 met­riä pit­kä ja 2,49 met­riä le­veä run­ko py­syy täs­sä ta­pauk­ses­sa käy­tän­nös­sä muut­tu­mat­to­ma­na.

Porsc­hel­la op­ti­moi­tiin ja ke­hi­tet­tiin edel­leen au­toi­hin suun­ni­tel­tua säh­köis­tä tek­niik­kaa käy­tet­tä­väk­si ve­sil­lä. Tämä mah­dol­lis­taa huip­pu­ta­soi­sen Pre­mium Plat­form Elect­ri­cin (PPE) käy­tön, joka on lu­vas­sa tu­le­vai­suu­den täys­säh­köi­seen Ma­ca­niin, en­sim­mäi­se­nä Porsc­he-mal­li­na.

Li­tium-io­ni­a­kun ko­ko­nais­ka­pa­si­teet­ti on noin 100 kWh, ja ku­vi­ois­sa on myös uu­sim­man su­ku­pol­ven synk­ro­ni­säh­kö­moot­to­ri (PSM), sekä sii­hen liit­ty­vä te­ho­e­lekt­ro­niik­ka.

Porsc­hen 800 vol­tin tek­nii­kan an­si­os­ta säh­kö­ve­ne voi­daan la­da­ta DC-pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la. Myös AC-la­taus on mah­dol­lis­ta.

”Ha­lu­am­me täys­säh­köi­sen Ma­ca­nin myö­tä tar­jo­ta seg­men­tin ur­hei­lul­li­sim­man mal­lin. Se on il­moit­ta­mam­me ke­hi­tys­ta­voi­te, ja olem­me nyt siir­tä­neet ky­sei­sen kun­ni­an­hi­mon pie­nin­tä piir­toa myö­ten ve­nee­seen. Säh­köi­nen eFan­tom tar­jo­aa Porsc­hel­le tyy­pil­li­sen säh­köi­sen suo­ri­tus­ky­vyn ohel­la eri­no­mai­set ajo-omi­nai­suu­det”, se­lit­tää Jörg Ker­ner, Ma­can-tuo­te­lin­jan joh­ta­ja.

"Seik­ka, et­tä vii­mei­sim­män su­ku­pol­ven te­hok­kaat säh­kö­moot­to­rit ja huip­pu­luo­kan ak­ku- ja la­taus­hal­lin­ta toi­mi­vat niin hy­vin myös ve­des­sä, on osoi­tus mo­du­laa­ri­sen Pre­mium Plat­form Elect­ri­cin eri­no­mai­suu­des­ta." Porsc­hel­la tut­ki­taan par­hail­laan voi­man­siir­ron li­sä­so­vel­luk­sia muis­sa ve­ne­ko­ko­luo­kis­sa.

Stu­dio F.A. Porsc­he vas­taa ruo­ri­ja­lus­tan suun­nit­te­lus­ta, jos­sa se luo myös oh­jaus­pyö­rän ja pää­kon­so­lin kaa­su­vi­vun sekä in­teg­roi­dut näy­töt.

Ku­ten pe­rin­tei­sel­lä tek­nii­kal­la va­rus­tet­tuun Frausc­her 858 Fan­tom Air -ve­nee­seen, myös säh­kö­ver­si­oon mah­tuu jopa yh­dek­sän mat­kus­ta­jaa.

Ta­ka­o­san ui­ma­ta­so joh­taa ti­la­vaan oles­ke­lu­ti­laan, jos­sa on kak­si mu­ka­vaa au­rin­ko­tyy­nyä.

Kes­ki­käy­tä­vä yh­dis­tää jah­din ah­te­rin va­paas­ti sei­so­vaan ruo­ri­ja­lus­taan ja oh­jaa­moon.

Kak­si muu­ta peh­mus­tet­tua penk­kiä etu­pääs­sä kut­su­vat ne­kin ren­tou­tu­maan.

Ve­nees­sä on myös kak­si nk. bi­mi­ni-ka­tos­ta, joi­den al­le pääs­tään var­joon.

Li­säk­si va­rus­tei­siin kuu­lu­vat säh­köi­nen ank­ku­ri­vins­si, ruos­tu­mat­to­mas­ta te­räk­ses­tä val­mis­tet­tu ank­ku­ri, huip­pu­luo­kan ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä sekä jää­kaap­pi.

Porsc­hel­la on mer­kit­tä­vä roo­li niin ikään is­tuin­ten ja ver­hoi­lun suun­nit­te­lus­sa.

So­vel­tuu myös avo­me­ri­käyt­töön

Vuo­des­ta 2024 al­ka­en Frausc­her x Porsc­he -säh­kö­jah­ti voi­daan ot­taa mu­kaan pai­kal­li­sil­le, pääs­töt­tö­mil­le ja käy­tän­nös­sä ää­net­tö­mil­le mat­koil­le sa­ta­mis­sa ja lah­dil­la, sekä kes­tä­väm­pään ajo­nau­tin­toon si­sä­ve­sil­lä tai avo­me­rel­lä.

Vene so­vel­tuu siis myös suo­lai­seen ve­teen, ja si­ten myös avo­me­ri­käyt­töön.

En­sim­mäi­nen 25 kap­pa­leen val­mis­tu­se­rä on en­nak­ko­ti­lat­ta­vis­sa Frausc­he­ril­ta. Ve­neet toi­mi­te­taan en­sim­mäi­sil­le asi­ak­kail­le vuo­des­ta 2024 al­ka­en (www.frausc­herx­porsc­he.com).

Ve­neet ra­ken­ne­taan Frausc­he­rin te­la­kal­la, Itä­val­lan Ohls­dor­fis­sa. Frausc­her hoi­taa myös kai­ken myyn­ti­lo­gis­tii­kan sekä jäl­ki­mark­ki­noin­nin.

Porsc­he-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN