Porschen 800 voltin tekniikan ansiosta sähkövene voidaan ladata DC-pikalatausasemilla. Myös AC-lataus on mahdollista.
Porsche
Frauscher x Porsche -pikavene: Sähköistä suorituskykyä vedessä!
Porsche kehittää yhteistyössä itävaltalaisen Frauscher Shipyardin kanssa ainutlaatuisen sähköisen pikaveneen. Tulevaisuuden Porsche Macan Electricin ajotekniikalla varustettu ja 8,67 metriä pitkä, Frauscher 858 Fantom Air -malliin perustuva Day Cruiser tarjoaa erinomaiset ajo-ominaisuudet. Ensimmäisen 25 kappaleen asiakastoimitukset alkavat vuonna 2024.
Porschen tavoitteena on olla kestävän liikkuvuuden edelläkävijä, eikä kunnianhimo rajoitu tulevaisuudessa yksinomaan kilpa- ja katuautoihin. Urheiluautojen valmistaja kehittää yhdessä Itävallassa tunnetun Frauscher Shipyardin kanssa sähkökäyttöistä vapaa-ajan venettä, jonka on tarkoitus asettaa standardit myös vesillä tyypilliselle Porschen autopuolelta tutulle, sähköiselle E-Performance -suorituskyvylle.
Frauscher x Porsche 850 Fantom Air tekee vaikutuksen samoin ominaisuuksin, jotka jo erottavat muista täyssähköisen Porsche Taycan -urheilusedanin: veneessä on vaikuttava kiihtyvyys ja vääntö, suoraviivainen suorituskyky sekä inspiroiva muotoilu.
"Toimimme huippuluokan korkean suorituskyvyn sekä kestävän ylellisyyden puolesta – ja määrittelemme konseptin uudelleen. Tavoitteenamme on innostaa asiakkaitamme ja toteuttaa heidän unelmiaan. Frauscher x Porsche 850 Fantom Air, kuten myös Porschen urheiluautot, tarjoaa poikkeuksellista suorituskykyä sekä ylellisiä kokemuksia", sanoo Lutz Meschke, Porsche AG:n varapuheenjohtaja ja johtokunnan jäsen (Talous- ja tietohallinto).
Frauscherin telakan markkinoinnista ja myynnistä vastaava toimitusjohtaja Stefan Frauscher toteaa:
”Isoisäni vuonna 1927 perustama Frauscher Shipyard on rakentanut sähkökäyttöisiä veneita vuodesta 1955. Yhteistyö Porschen kanssa antaa meille mahdollisuuden edistää alan johtavaa rooliamme tällä saralla. Lisäksi molemmilla yrityksillä on hyvin samanlaiset arvot, ne ovat kumpikin perheomisteisia ja molemmat keskittyvät innovaatioihin, muotoiluun sekä laatuun.”
Pikalataus mahdollista
Frauscher x Porsche 850 Fantom Air perustuu Frauscher 858 Fantom Air -päiväristeilyalukseen, jonka 8,67 metriä pitkä ja 2,49 metriä leveä runko pysyy tässä tapauksessa käytännössä muuttumattomana.
Porschella optimoitiin ja kehitettiin edelleen autoihin suunniteltua sähköistä tekniikkaa käytettäväksi vesillä. Tämä mahdollistaa huipputasoisen Premium Platform Electricin (PPE) käytön, joka on luvassa tulevaisuuden täyssähköiseen Macaniin, ensimmäisenä Porsche-mallina.
Litium-ioniakun kokonaiskapasiteetti on noin 100 kWh, ja kuvioissa on myös uusimman sukupolven synkronisähkömoottori (PSM), sekä siihen liittyvä tehoelektroniikka.
Porschen 800 voltin tekniikan ansiosta sähkövene voidaan ladata DC-pikalatausasemilla. Myös AC-lataus on mahdollista.
”Haluamme täyssähköisen Macanin myötä tarjota segmentin urheilullisimman mallin. Se on ilmoittamamme kehitystavoite, ja olemme nyt siirtäneet kyseisen kunnianhimon pienintä piirtoa myöten veneeseen. Sähköinen eFantom tarjoaa Porschelle tyypillisen sähköisen suorituskyvyn ohella erinomaiset ajo-ominaisuudet”, selittää Jörg Kerner, Macan-tuotelinjan johtaja.
"Seikka, että viimeisimmän sukupolven tehokkaat sähkömoottorit ja huippuluokan akku- ja lataushallinta toimivat niin hyvin myös vedessä, on osoitus modulaarisen Premium Platform Electricin erinomaisuudesta." Porschella tutkitaan parhaillaan voimansiirron lisäsovelluksia muissa venekokoluokissa.
Studio F.A. Porsche vastaa ruorijalustan suunnittelusta, jossa se luo myös ohjauspyörän ja pääkonsolin kaasuvivun sekä integroidut näytöt.
Kuten perinteisellä tekniikalla varustettuun Frauscher 858 Fantom Air -veneeseen, myös sähköversioon mahtuu jopa yhdeksän matkustajaa.
Takaosan uimataso johtaa tilavaan oleskelutilaan, jossa on kaksi mukavaa aurinkotyynyä.
Keskikäytävä yhdistää jahdin ahterin vapaasti seisovaan ruorijalustaan ja ohjaamoon.
Kaksi muuta pehmustettua penkkiä etupäässä kutsuvat nekin rentoutumaan.
Veneessä on myös kaksi nk. bimini-katosta, joiden alle päästään varjoon.
Lisäksi varusteisiin kuuluvat sähköinen ankkurivinssi, ruostumattomasta teräksestä valmistettu ankkuri, huippuluokan äänentoistojärjestelmä sekä jääkaappi.
Porschella on merkittävä rooli niin ikään istuinten ja verhoilun suunnittelussa.
Soveltuu myös avomerikäyttöön
Vuodesta 2024 alkaen Frauscher x Porsche -sähköjahti voidaan ottaa mukaan paikallisille, päästöttömille ja käytännössä äänettömille matkoille satamissa ja lahdilla, sekä kestävämpään ajonautintoon sisävesillä tai avomerellä.
Vene soveltuu siis myös suolaiseen veteen, ja siten myös avomerikäyttöön.
Ensimmäinen 25 kappaleen valmistuserä on ennakkotilattavissa Frauscherilta. Veneet toimitetaan ensimmäisille asiakkaille vuodesta 2024 alkaen (www.frauscherxporsche.com).
Veneet rakennetaan Frauscherin telakalla, Itävallan Ohlsdorfissa. Frauscher hoitaa myös kaiken myyntilogistiikan sekä jälkimarkkinoinnin.
Porsche-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
Koeajossa Fiat 500 3+1: Lisäovellinen
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Denonilta pieni hdmi-vahvistin
Pro-Jectilta levysoitin wifillä
Paranneltu klassikko
Bowers & Wilkins Px7 S2e
Yamahalta uusia laitteita
Nukke kuulokevahvistimena
"Tuossa talossa haluaisin asua" ajatteli Juulianna Mäkelä, ja sattuma vei lopulta lapsiperheen juuri siihen mansardikattoiseen puutaloon
Denonilta uusi suoravetosoitin
Luxman PD-191A
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Viidennen sukupolven Renault Clio: Tarkempi ohjaustuntuma ja paremmat pintamateriaalit
astaralle Nissanin maahantuonti Puolassa
Renault Scenic E-Tech electric: Luotiin täysin uusiksi
LUETUIMMAT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Volkswagen ID.7: Täyssähköautolle luvataan jopa 617 km toimintamatkaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Volkswagen Touareg uudistui: Suomessa myyntiin kaksi ladattavaa hybridiversiota
Volkswagen Passat Variant: Uudessa sukupolvessa kaksi ladattavaa hybridiä
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Tekoäly: Onko automyyjän ammatti kuoleva ala?
Korealainen SsangYong muutti nimekseen KGM: Mallistossa on jatkossa ainoastaan sähköautoja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN