Hankkisinko katumaasturiini kiinalaiset halparenkaat? Ovatko ne kaikki kelvottomia?

Katumaasturin renkaat ovat aina tavallista kalliimpia. Siksi voi tulla kiusaus säästää ja hankkia kiinalaiset SUV-renkaat. Kiinalaisista renkaista on kuitenkin kuultu testien kautta paljon pahaa. Kuinka hyviä ne tässä tapauksessa ovat? Auto Bild testasi kiinalaiset SUV-halparenkaat.

Auto Bild.Uutiset

Tes­tim­me pe­rus­teel­la kaik­ki kii­na­lai­set ka­tu­maas­tu­rien hal­pa­ren­kaat ei­vät yl­lät­tä­en ole huo­no­ja. Ni­mien pe­rus­teel­la ei mi­tään tie­ten­kään voi läh­teä va­lit­se­maan, vaik­ka Good­ri­de voi­kin kuu­los­taa pa­rem­mal­ta kuin Hangz­hou Zhong­ce.

Jos kaik­kien man­ner­kii­na­lais­ten, tai­wa­ni­lais­ten ja mui­den aa­si­a­lais­ten ren­gas­merk­kien al­ku­pe­räi­siä ni­miä käy­tet­täi­siin vien­nis­sä, ne tus­kin me­nes­tyi­si­vät lain­kaan Eu­roo­pas­sa. Al­ku­pe­räi­set ni­met oli­si­vat usein ai­van lii­an mo­ni­mut­kai­sia tul­ki­ta ja lu­kea. Sik­si lä­hes kaik­ki aa­si­a­lai­set ren­gas­teh­taat so­vel­ta­vat eril­li­siä vien­ti­ni­miä eri ren­gas­mal­leil­leen.

Niin te­kee myös man­ner-Kii­nan to­den­nä­köi­ses­ti suu­rin ren­gas­teh­das, vuon­na 1958 pe­rus­tet­tu Hangz­hou Zhong­ce Rub­ber Com­pa­ny, jon­ka mie­les­tä Good­ri­de kuu­los­taa pa­rem­mal­ta vien­ti­ni­mel­tä.

Us­kal­taa­ko kal­lii­seen ka­tu­maas­tu­riin­sa kui­ten­kaan asen­nut­taa kii­na­lai­sia hal­pa­ren­kai­ta? Suo­ri­tim­me ren­gas­tes­tin ja han­kim­me kym­me­nen kii­na­lais­ta Sak­sas­sa kau­pan ole­vaa ka­tu­maas­tu­ri­ren­gas­ta ko­ko­luo­kas­sa 235/55 R 17. Ky­sees­sä on tyy­pil­li­nen ren­gas­ko­ko, joka on käy­tös­sä esi­mer­kik­si ne­li­ve­toi­ses­sa Ford Ku­gas­sa tai tes­ti­au­to­na käyt­tä­mäs­säm­me Volks­wa­gen Ti­gu­a­nis­sa.

Käy­tim­me tes­tis­sä re­fe­rens­si­ren­kaa­na tun­net­tua sak­sa­lais­ta esi­merk­ki­ren­gas­ta, Con­ti­nen­tal Cros­s­Con­tact UHP:ta, joka on ran­kat­tu Au­to Bil­din tes­tis­sä erit­täin hy­väk­si. Sen oh­jat­ta­vuus ja ajo­käy­tös mä­räl­lä ovat esi­mer­kil­li­set.

 

Nel­jä kym­me­nes­tä on erit­täin heik­ko­ja

 

Hal­vois­ta kii­na­lai­sis­ta ka­tu­maas­tu­ri­ren­kais­ta nel­jä kym­me­nes­tä käyt­täy­tyi erit­täin hei­kos­ti mä­räl­lä as­val­til­la. Täs­sä koh­din tör­mä­tään­kin hal­pa­ren­kai­den pe­rin­tei­seen on­gel­maan. Ne saat­ta­vat toi­mia kui­val­la as­val­til­la hy­väk­syt­tä­väs­ti tai tyy­dyt­tä­väs­ti ja nii­den vie­rin­tä­vas­tus tai me­lu­ta­so voi­vat ol­la sie­det­tä­vät, mut­ta ti­lan­teet muut­tu­vat siir­ryt­tä­es­sä mä­räl­le tien­pin­nal­le.

Näin ol­len nel­jä kym­me­nes­tä kii­na­lai­ses­ta SUV-hal­pa­ren­kaas­ta ei­vät sel­viy­ty­neet hy­väk­syt­tä­väs­ti jar­ru­tus­ko­kees­ta mä­räl­lä pin­nal­la: nämä hal­pa­ren­kaat oli­vat Sy­ron, Everg­reen, Fe­de­ral sekä en­nen kaik­kea Sai­lun.

Vuo­des­ta 2002 toi­mi­neel­la Sai­lun-ren­gas­mer­kil­lä on vie­lä pal­jon opit­ta­vaa, sil­lä Sai­lun Ter­ra­max CVR -ka­tu­maas­tu­ri­ren­kaan pito sekä kui­val­la et­tä mä­räl­lä as­val­til­la oli­vat sur­ke­at. Li­säk­si Sai­lu­nin pai­no­pis­teen siir­ty­mis­re­ak­ti­ot oli­vat vaa­ral­lis­ta luok­kaa, sil­lä VW Ti­gu­a­nin te­hok­kaak­si ha­vait­tu ajon­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä oli Sai­lu­nin ta­pauk­ses­sa ko­vil­la.

On kui­ten­kin myös toi­sen­lai­sia kii­na­lai­sia hal­po­ja ka­tu­maas­tu­ri­ren­kai­ta, jos­ta osoi­tuk­se­na on De­lin­te. Vaik­ka se on Sak­sas­sa Sai­lu­nia edul­li­sem­pi, sen ajo­käy­tös on va­kaa. Se ei ole ur­hei­lul­li­nen ren­gas, mut­ta sen vä­lit­tä­mä oh­jaus­tun­tu­ma on täs­mäl­li­nen. Sik­si se on yk­si par­hais­ta kii­na­lai­sis­ta hal­vois­ta ka­tu­maas­tu­ri­ren­kais­ta. Se ei tie­ten­kään pär­jää huip­pu­ren­kail­le, ku­ten Con­ti­nen­ta­lil­le, jol­le ker­tyy hin­taa yli kak­sin­ker­tai­ses­ti.

Jos kui­ten­kin ha­lu­aa ajaa var­mas­ti tur­val­li­ses­ti, kan­nat­taa kai­vaa enem­män ku­vet­ta ja pää­tyä tun­net­tui­hin merk­ki­ren­kai­siin. Nämä kii­na­lai­set SUV-ren­kaat on kui­ten­kin hyvä tun­nis­taa yk­sis­tään sik­si, kos­ka jat­kos­sa joku saat­taa tuo­da maa­han Sak­sas­ta ka­tu­maas­tu­rin va­rus­tet­tu­na kii­na­lai­sin hal­pa­ren­kain.

 

Mar­tin Braun, Hen­ning Klipp

 

Au­to Bil­din tes­taa­mat kii­na­lai­set SUV-hal­pa­ren­kaat:

 

Val­mis­ta­ja Mal­li                           No­peus­luok­ka           Hin­ta­luok­ka

De­lin­te      Thun­der D7                103 W                      -

Everg­reen EH23                          99 H                         n. 90 e/kpl

Fe­de­ral      Cou­ra­gia XUV            99 H                         n. 126 e/kpl

Good­ri­de    SA-37 Sport              103 W                       n. 80 e/kpl

In­fi­ni­ty         En­vi­ro                       99 H                          -

Nan­kang     NK Com­fort NK-605 103 V                         n. 105 e

Sai­lun         Ter­ra­max CVR          103 V                         n. 95 e/kpl

So­nar          SX-9                          103 V                         n. 82 e/kpl

Star Per­for­mer SUV-1                   103 V                        n. 83 e/kpl

Sy­ron           Cross 1                      103 V                         n. 100 e/kpl

Sailun sai maasto-ominaisuuksiltaan keskimääräisen arvosanan 2. Märällä pinnalla sille annettiin arvosana 4- ja kuivalla asvaltilla 3+. Sailunin vahvuuksiin kuuluvat erittäin alhainen vierintävastus sekä hyvä pito hiekalla ja soralla. Heikkouksina ovat aivan liian pitkä jarrutusmatka sekä märällä että kuivalla asvaltilla, ja olematon sivuttaispito sekä märällä että kuivalla pinnalla. Arvosana: Heikko.​​

Sailun sai maasto-ominaisuuksiltaan keskimääräisen arvosanan 2. Märällä pinnalla sille annettiin arvosana 4- ja kuivalla asvaltilla 3+. Sailunin vahvuuksiin kuuluvat erittäin alhainen vierintävastus sekä hyvä pito hiekalla ja soralla. Heikkouksina ovat aivan liian pitkä jarrutusmatka sekä märällä että kuivalla asvaltilla, ja olematon sivuttaispito sekä märällä että kuivalla pinnalla. Arvosana: Heikko.​​

Federal Couragia XUV: maastoarvosana 2; märällä asvaltilla 3- ja kuivalla asvaltilla 3. Vahvuuksina erittäin alhainen vierintävastus ja erittäin hyvä pito hiekalla. Tämä rengas vierii vaivattomasti. Heikkouksina ovat aivan liian pitkä jarrutusmatka sekä märällä että kuivalla asvaltilla, sekä vähäinen sivuttaispito sekä märällä että kuivalla asvaltilla. Arvosana: Heikko.​​

Federal Couragia XUV: maastoarvosana 2; märällä asvaltilla 3- ja kuivalla asvaltilla 3. Vahvuuksina erittäin alhainen vierintävastus ja erittäin hyvä pito hiekalla. Tämä rengas vierii vaivattomasti. Heikkouksina ovat aivan liian pitkä jarrutusmatka sekä märällä että kuivalla asvaltilla, sekä vähäinen sivuttaispito sekä märällä että kuivalla asvaltilla. Arvosana: Heikko.​​

Evergreen EH23: arvosana maastossa 2, märällä asvaltilla 3- ja kuivalla asvaltilla 3+. Vahvuuksina juuri ja juuri riittävä toiminta vesiliirrossa ja hyvä pito soralla. Heikkouksina liian pitkät jarrutusmatkat, kohtalainen suuntavakavuus ja kohtalainen pito sekä kuivalla että märällä asvaltilla. Arvosana: Ei suositeltava.​​

Evergreen EH23: arvosana maastossa 2, märällä asvaltilla 3- ja kuivalla asvaltilla 3+. Vahvuuksina juuri ja juuri riittävä toiminta vesiliirrossa ja hyvä pito soralla. Heikkouksina liian pitkät jarrutusmatkat, kohtalainen suuntavakavuus ja kohtalainen pito sekä kuivalla että märällä asvaltilla. Arvosana: Ei suositeltava.​​

Syron Cross 1: arvosana maastossa 1, märällä asvaltilla 2 ja kuivalla asvaltilla 2-. Vahvuuksina turvalliset vesiliirto-ominaisuudet ja hyvä pito kuivalla asvaltilla sekä hyvä pito irtosoralla. Heikkouksina liian pitkä jarrutusmatka märällä asvaltilla ja huono ohjattavuus. Kohtalainen pito kuivalla asvaltilla ja suuri vierintävastus. Arvosana: Ei suositeltava.​​

Syron Cross 1: arvosana maastossa 1, märällä asvaltilla 2 ja kuivalla asvaltilla 2-. Vahvuuksina turvalliset vesiliirto-ominaisuudet ja hyvä pito kuivalla asvaltilla sekä hyvä pito irtosoralla. Heikkouksina liian pitkä jarrutusmatka märällä asvaltilla ja huono ohjattavuus. Kohtalainen pito kuivalla asvaltilla ja suuri vierintävastus. Arvosana: Ei suositeltava.​​

Nankang NK Comfort NK-605: arvosana maastossa 3+, märällä asvaltilla 3+ ja kuivalla asvaltilla 3+. Vahvuuksina hyvä ohjattavuus kuivalla asvaltilla ja hyvä suuntavakavuus ilman dramaattisia käänteitä. Heikkouksina huomattava vierintävastus ja kohtalainen sivuttaispito, heikko pito hiekalla ja soralla. Arvosana: Tyydyttävä.​​

Nankang NK Comfort NK-605: arvosana maastossa 3+, märällä asvaltilla 3+ ja kuivalla asvaltilla 3+. Vahvuuksina hyvä ohjattavuus kuivalla asvaltilla ja hyvä suuntavakavuus ilman dramaattisia käänteitä. Heikkouksina huomattava vierintävastus ja kohtalainen sivuttaispito, heikko pito hiekalla ja soralla. Arvosana: Tyydyttävä.​​

Star Performer SUV-1: arvosana maastossa 2-, märällä asvaltilla 3+ ja kuivalla asvaltilla 2-. Vahvuuksina turvallinen ajokäytös vesiliirrossa ilman dramaattisia käänteitä. Heikkouksina pitkä jarrutusmatka sekä märällä että kuivalla asvaltilla, epätyydyttävä ajomukavuus sekä kohtalainen ohjattavuus. Arvosana: Tyydyttävä.​​

Star Performer SUV-1: arvosana maastossa 2-, märällä asvaltilla 3+ ja kuivalla asvaltilla 2-. Vahvuuksina turvallinen ajokäytös vesiliirrossa ilman dramaattisia käänteitä. Heikkouksina pitkä jarrutusmatka sekä märällä että kuivalla asvaltilla, epätyydyttävä ajomukavuus sekä kohtalainen ohjattavuus. Arvosana: Tyydyttävä.​​

Sonar SX-9: arvosana maastossa 2-, märällä asvaltilla 3+ ja kuivalla asvaltilla 2-. Vahvuuksina turvallinen ajokäytös vesiliirrossa, lyhyt jarrutusmatka kuivalla asvaltilla, hyvä suuntavakavuus ilman dramaattisia käänteitä. Heikkouksina rajallinen pito märällä ja kuivalla asvaltilla, kohtalainen ohjattavuus ja huomattava vierintävastus. Arvosana: Tyydyttävä.​​

Sonar SX-9: arvosana maastossa 2-, märällä asvaltilla 3+ ja kuivalla asvaltilla 2-. Vahvuuksina turvallinen ajokäytös vesiliirrossa, lyhyt jarrutusmatka kuivalla asvaltilla, hyvä suuntavakavuus ilman dramaattisia käänteitä. Heikkouksina rajallinen pito märällä ja kuivalla asvaltilla, kohtalainen ohjattavuus ja huomattava vierintävastus. Arvosana: Tyydyttävä.​​

Delinte Thunder D7: arvosana maastossa 3+, märällä asvaltilla 2- ja kuivalla asvaltilla 2- Vahvuuksina testin halparenkaiden paras märkäpito, hyvä suuntavakavuus ilman dramaattisia käänteitä. Vierii vaivattomasti. Heikkouksina huono pito mutkassa tapahtuvassa vesiliirrossa, kohtalainen pito kuivalla asvaltilla ja kohtalainen pito soralla. Arvosana: Tyydyttävä.​

Delinte Thunder D7: arvosana maastossa 3+, märällä asvaltilla 2- ja kuivalla asvaltilla 2- Vahvuuksina testin halparenkaiden paras märkäpito, hyvä suuntavakavuus ilman dramaattisia käänteitä. Vierii vaivattomasti. Heikkouksina huono pito mutkassa tapahtuvassa vesiliirrossa, kohtalainen pito kuivalla asvaltilla ja kohtalainen pito soralla. Arvosana: Tyydyttävä.​

Infinity Enviro: arvosana maastossa 2, märällä asvaltilla 3+ ja kuivalla asvaltilla 2-. Vahvuuksina hyvä ohjattavuus kuivalla asvaltilla sekä hyvä suuntavakavuus ilman dramaattisia käänteitä. Heikkouksina rajallinen märkäpito ja kohtalainen vierintävastus. Arvosana: Tyydyttävä.​

Infinity Enviro: arvosana maastossa 2, märällä asvaltilla 3+ ja kuivalla asvaltilla 2-. Vahvuuksina hyvä ohjattavuus kuivalla asvaltilla sekä hyvä suuntavakavuus ilman dramaattisia käänteitä. Heikkouksina rajallinen märkäpito ja kohtalainen vierintävastus. Arvosana: Tyydyttävä.​

Goodride SA-37 Sport: arvosana maastossa 2, märällä asvaltilla 2- ja kuivalla asvaltilla 2-. Vahvuuksina erittäin turvalliset vesiliirto-ominaisuudet ja erittäin pehmeä kulku ilman dramaattisia kääänteitä. Heikkouksina rajallinen märkä- ja kuivapito asvaltilla sekä vain kohtalainen ohjattavuus. Arvosana: Tyydyttävä.​

Goodride SA-37 Sport: arvosana maastossa 2, märällä asvaltilla 2- ja kuivalla asvaltilla 2-. Vahvuuksina erittäin turvalliset vesiliirto-ominaisuudet ja erittäin pehmeä kulku ilman dramaattisia kääänteitä. Heikkouksina rajallinen märkä- ja kuivapito asvaltilla sekä vain kohtalainen ohjattavuus. Arvosana: Tyydyttävä.​

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU