Helle iskee – onko autosi ilmastointilaite kunnossa?
Kesän ensimmäinen todellinen helleaalto on saapunut koko Suomeen. Helteessä auton sisälämpötila saattaa nousta jopa vaarallisen korkeaksi, jos ilmastointi ei toimi täydellä teholla tai ilman vaihtuminen on estynyt.
Kesän ensimmäinen todellinen helleaalto on saapunut koko Suomeen. Helteessä auton sisälämpötila saattaa nousta jopa vaarallisen korkeaksi, jos ilmastointi ei toimi täydellä teholla tai ilman vaihtuminen on estynyt.
Ilmastointilaite on varuste, joka on yleistynyt hyvin nopeasti myös Suomen autokannassa. Kesähelteillä matkustajat huomaavat hyvin nopeasti, jos ilmastointi alkaa lakkoilla. Jos sisäilman puhallus ei säädöistä huolimatta tunnu yhtä viileältä kuin ennen tai ilmastoinnin kompressori alkaa kytkeytyä usein pois ja päälle, on järjestelmä aika huoltaa. Tämä kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen kesän pitkiä automatkoja.
Viilennystehon heikkenemisen lisäksi ongelman voi tunnistaa esimerkiksi konehuoneesta kuuluvasta toistuvasta napsumisesta kompressorin magneettikytkimen kytkeytyessä päälle ja pois.
Ilmastointilaitteen toimintaperiaate on poistaa auton sisäilmasta lämpöä, ei tuottaa sinne kylmää. Laite vaatii kunnolla toimiakseen aina ajoittain huoltoa. Suositus on, että järjestelmän toimivuus ainakin tarkistettaisiin 2 vuoden välein. Itse säätöyksikön lisäksi järjestelmän pääkomponentit ovat kompressori, lauhdutin ja kuivain. Lisäksi järjestelmässä kiertää välittäjäaineena ns. kylmäaine, joka nykyisin on tyyppiä R134a.
On tavanomaista, että kylmäaineen määrä järjestelmässä vähenee vuosien kuluessa. Järjestelmään on myös voinut syntyä vuoto, joka pitää aina korjata – vaikka ilmastointi toimisikin joitakin kuukausia normaalisti, ei vuotavaa ilmastointia saa täyttää, sillä se olisi ympäristörikos. Täytön yhteydessä ilmastointihuollossa tehdään nykyisin aina tiiviystesti, jossa vuodot havaitaan. Vuoto voi olla esimerkiksi kompressorin akselitiivisteessä, lauhduttimessa tai letku/putkiliitoksissa, joissa myös on tiivisteet. Tiivisteet kuivavat ja menettävät tiiviytensä ajan kuluessa. Ne ovat myös omaa tyyppiänsä.
Useimmiten pelkkä perushuolto onneksi riittää, ja nykyisin työstä on myös saatavissa hyviä tarjouksia. Jos muita lisätöitä tarvitaan, tarvitaan lähes poikkeuksetta alan ammattilaisen apua. Tavallisimmista osista lauhduttimet maksavat edullisimmillaan noin 150-250 euroa, kuivaimet noin 30-50 euroa ja muut pienosat joitakin kymmeniä euroja. Kompressori on järjestelmän kallein kuluva osa, uusi maksaa tavallisesti useita satoja euroja.
Toimiessaan oikein ilmastointilaite viilentää sisäilman tehokkaasti ja tiputtaa vettä auton alle. Saatavana on myös aerosolipakkauksia kuluttajille, joilla ilmastoinnin sisäosien ilmakanaviin ajan mittaan kertyviä epäpuhtauksia voi itse torjua.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana
Autoja myydään verkkohuutokaupassa yllättävän paljon
Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Auto Bild 10/2025 on kaupoissa
Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä
Ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä kasvanut ripeästi viidessä vuodessa
Polestar laajentaa Suomessa
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
AudioQuestin uusi highend-kaiutinkaapeli
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
Cyruksen kompakti riaa-aste
Ripolisubbareita Saksasta
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Uutta Yorkshiresta
Wharfedalen uusi evoluutio
Beyerdynamic Kiinaan
Elipsonin uudet fasetit
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana
Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene
Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä
Ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä kasvanut ripeästi viidessä vuodessa
Polestar laajentaa Suomessa
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä
Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa
Kialle viisi Red Dot Award -tunnustusta mukaan lukien korkein ”Best of the Best”
Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL