Helle iskee – onko autosi ilmastointilaite kunnossa?

Kesän ensimmäinen todellinen helleaalto on saapunut koko Suomeen. Helteessä auton sisälämpötila saattaa nousta jopa vaarallisen korkeaksi, jos ilmastointi ei toimi täydellä teholla tai ilman vaihtuminen on estynyt.

Auto Bild.Uutiset

Ke­sän en­sim­mäi­nen to­del­li­nen hel­le­aal­to on saa­pu­nut koko Suo­meen. Hel­tees­sä au­ton si­sä­läm­pö­ti­la saat­taa nous­ta jopa vaa­ral­li­sen kor­ke­ak­si, jos il­mas­toin­ti ei toi­mi täy­del­lä te­hol­la tai il­man vaih­tu­mi­nen on es­ty­nyt.

Il­mas­toin­ti­lai­te on va­rus­te, joka on yleis­ty­nyt hy­vin no­pe­as­ti myös Suo­men au­to­kan­nas­sa. Ke­sä­hel­teil­lä mat­kus­ta­jat huo­maa­vat hy­vin no­pe­as­ti, jos il­mas­toin­ti al­kaa lak­koil­la. Jos si­säil­man pu­hal­lus ei sää­döis­tä huo­li­mat­ta tun­nu yh­tä vii­le­äl­tä kuin en­nen tai il­mas­toin­nin komp­res­so­ri al­kaa kyt­key­tyä usein pois ja pääl­le, on jär­jes­tel­mä ai­ka huol­taa. Tämä kan­nat­taa teh­dä hy­vis­sä ajoin en­nen ke­sän pit­kiä au­to­mat­ko­ja.

Vii­len­nys­te­hon heik­ke­ne­mi­sen li­säk­si on­gel­man voi tun­nis­taa esi­mer­kik­si ko­ne­huo­nees­ta kuu­lu­vas­ta tois­tu­vas­ta nap­su­mi­ses­ta komp­res­so­rin mag­neet­ti­kyt­ki­men kyt­key­ty­es­sä pääl­le ja pois.

Il­mas­toin­ti­lait­teen toi­min­ta­pe­ri­aa­te on pois­taa au­ton si­säil­mas­ta läm­pöä, ei tuot­taa sin­ne kyl­mää. Lai­te vaa­tii kun­nol­la toi­mi­ak­seen ai­na ajoit­tain huol­toa. Suo­si­tus on, et­tä jär­jes­tel­män toi­mi­vuus ai­na­kin tar­kis­tet­tai­siin 2 vuo­den vä­lein. It­se sää­töyk­si­kön li­säk­si jär­jes­tel­män pää­kom­po­nen­tit ovat komp­res­so­ri, lauh­du­tin ja kui­vain. Li­säk­si jär­jes­tel­mäs­sä kier­tää vä­lit­tä­jä­ai­nee­na ns. kyl­mä­ai­ne, joka ny­kyi­sin on tyyp­piä R134a.

On ta­va­no­mais­ta, et­tä kyl­mä­ai­neen mää­rä jär­jes­tel­mäs­sä vä­he­nee vuo­sien ku­lu­es­sa. Jär­jes­tel­mään on myös voi­nut syn­tyä vuo­to, joka pi­tää ai­na kor­ja­ta – vaik­ka il­mas­toin­ti toi­mi­si­kin joi­ta­kin kuu­kau­sia nor­maa­lis­ti, ei vuo­ta­vaa il­mas­toin­tia saa täyt­tää, sil­lä se oli­si ym­pä­ris­tö­ri­kos. Täy­tön yh­tey­des­sä il­mas­toin­ti­huol­los­sa teh­dään ny­kyi­sin ai­na tii­viys­tes­ti, jos­sa vuo­dot ha­vai­taan. Vuo­to voi ol­la esi­mer­kik­si komp­res­so­rin ak­se­li­tii­vis­tees­sä, lauh­dut­ti­mes­sa tai let­ku/put­ki­lii­tok­sis­sa, jois­sa myös on tii­vis­teet. Tii­vis­teet kui­va­vat ja me­net­tä­vät tii­viy­ten­sä ajan ku­lu­es­sa. Ne ovat myös omaa tyyp­pi­än­sä.

Useim­mi­ten pelk­kä pe­rus­huol­to on­nek­si riit­tää, ja ny­kyi­sin työs­tä on myös saa­ta­vis­sa hy­viä tar­jouk­sia. Jos mui­ta li­sä­töi­tä tar­vi­taan, tar­vi­taan lä­hes poik­keuk­set­ta alan am­mat­ti­lai­sen apua. Ta­val­li­sim­mis­ta osis­ta lauh­dut­ti­met mak­sa­vat edul­li­sim­mil­laan noin 150-250 eu­roa, kui­vai­met noin 30-50 eu­roa ja muut pie­no­sat joi­ta­kin kym­me­niä eu­ro­ja. Komp­res­so­ri on jär­jes­tel­män kal­lein ku­lu­va osa, uu­si mak­saa ta­val­li­ses­ti usei­ta sa­to­ja eu­ro­ja.

Toi­mies­saan oi­kein il­mas­toin­ti­lai­te vii­len­tää si­säil­man te­hok­kaas­ti ja ti­put­taa vet­tä au­ton al­le. Saa­ta­va­na on myös ae­ro­so­li­pak­kauk­sia ku­lut­ta­jil­le, joil­la il­mas­toin­nin si­sä­o­sien il­ma­ka­na­viin ajan mit­taan ker­ty­viä epä­puh­tauk­sia voi it­se tor­jua.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

JUha Peltonen

Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelive­to­ver­siossa on 217 mm maavaraa

Auto Bild.Uutiset

JUha Peltonen

Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelive­to­ver­siossa on 217 mm maavaraa

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN