Helle iskee – onko autosi ilmastointilaite kunnossa?
Kesän ensimmäinen todellinen helleaalto on saapunut koko Suomeen. Helteessä auton sisälämpötila saattaa nousta jopa vaarallisen korkeaksi, jos ilmastointi ei toimi täydellä teholla tai ilman vaihtuminen on estynyt.
Kesän ensimmäinen todellinen helleaalto on saapunut koko Suomeen. Helteessä auton sisälämpötila saattaa nousta jopa vaarallisen korkeaksi, jos ilmastointi ei toimi täydellä teholla tai ilman vaihtuminen on estynyt.
Ilmastointilaite on varuste, joka on yleistynyt hyvin nopeasti myös Suomen autokannassa. Kesähelteillä matkustajat huomaavat hyvin nopeasti, jos ilmastointi alkaa lakkoilla. Jos sisäilman puhallus ei säädöistä huolimatta tunnu yhtä viileältä kuin ennen tai ilmastoinnin kompressori alkaa kytkeytyä usein pois ja päälle, on järjestelmä aika huoltaa. Tämä kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen kesän pitkiä automatkoja.
Viilennystehon heikkenemisen lisäksi ongelman voi tunnistaa esimerkiksi konehuoneesta kuuluvasta toistuvasta napsumisesta kompressorin magneettikytkimen kytkeytyessä päälle ja pois.
Ilmastointilaitteen toimintaperiaate on poistaa auton sisäilmasta lämpöä, ei tuottaa sinne kylmää. Laite vaatii kunnolla toimiakseen aina ajoittain huoltoa. Suositus on, että järjestelmän toimivuus ainakin tarkistettaisiin 2 vuoden välein. Itse säätöyksikön lisäksi järjestelmän pääkomponentit ovat kompressori, lauhdutin ja kuivain. Lisäksi järjestelmässä kiertää välittäjäaineena ns. kylmäaine, joka nykyisin on tyyppiä R134a.
On tavanomaista, että kylmäaineen määrä järjestelmässä vähenee vuosien kuluessa. Järjestelmään on myös voinut syntyä vuoto, joka pitää aina korjata – vaikka ilmastointi toimisikin joitakin kuukausia normaalisti, ei vuotavaa ilmastointia saa täyttää, sillä se olisi ympäristörikos. Täytön yhteydessä ilmastointihuollossa tehdään nykyisin aina tiiviystesti, jossa vuodot havaitaan. Vuoto voi olla esimerkiksi kompressorin akselitiivisteessä, lauhduttimessa tai letku/putkiliitoksissa, joissa myös on tiivisteet. Tiivisteet kuivavat ja menettävät tiiviytensä ajan kuluessa. Ne ovat myös omaa tyyppiänsä.
Useimmiten pelkkä perushuolto onneksi riittää, ja nykyisin työstä on myös saatavissa hyviä tarjouksia. Jos muita lisätöitä tarvitaan, tarvitaan lähes poikkeuksetta alan ammattilaisen apua. Tavallisimmista osista lauhduttimet maksavat edullisimmillaan noin 150-250 euroa, kuivaimet noin 30-50 euroa ja muut pienosat joitakin kymmeniä euroja. Kompressori on järjestelmän kallein kuluva osa, uusi maksaa tavallisesti useita satoja euroja.
Toimiessaan oikein ilmastointilaite viilentää sisäilman tehokkaasti ja tiputtaa vettä auton alle. Saatavana on myös aerosolipakkauksia kuluttajille, joilla ilmastoinnin sisäosien ilmakanaviin ajan mittaan kertyviä epäpuhtauksia voi itse torjua.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa
Kia EV3 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
Romutuspalkkio jäi piippuun – autoala pettyi
World Car Awards: Volvo EX90 on voittanut World Luxury Car -palkinnon
Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
PS Audion uusi PMG Signature -tuotesarja
Klipschorn ja La Scala go active
Genelec Münchenissa
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa
Kia EV3 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
World Car Awards: Volvo EX90 on voittanut World Luxury Car -palkinnon
Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi