Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Helsingissä pohditaan poltto­moot­to­ri­au­tojen käytön kieltämistä kantakaupungin alueella kaupungin itselleen asettaman hiili­neut­raa­lius­ta­voitteen saavuttamiseksi. Suunnitelmissa on samaa kaupunkilaisten ja vierailijoiden liikkumisen haittaamishenkeä kuin Esplanadin epäonnistuneessa kaisto­jen­pois­to­ko­kei­lussa.

Auto Bild.Uutiset

Hel­sin­gin kau­pun­kiym­pä­ris­tö­lau­ta­kun­ta esit­te­li kau­pun­gin­hal­li­tuk­sel­le tiis­tain ko­kouk­ses­sa 28.1. sel­vi­tyk­sen lii­ken­teen kas­vi­huo­ne­kaa­su­pääs­tö­jen vä­hen­nys­kei­nois­ta. Sel­vi­tyk­sen pe­rus­teel­la te­hok­kain lii­ken­teen pääs­tö­vä­hen­nyk­siin joh­ta­va kau­pun­gin pää­tös­val­las­sa ole­va toi­men­pi­de on ym­pä­ris­tö­vyö­hy­ke, jon­ka alu­eel­la aje­taan vain pääs­töt­tö­mil­lä ajo­neu­voil­la. Var­si­nai­sia pää­tök­siä on lu­vas­sa li­sä­sel­vi­tys­ten jäl­keen ai­kai­sin­taan seu­raa­val­la, ke­vään kun­ta­vaa­lien jäl­kei­sel­lä val­tuus­to­kau­del­la.

Sel­vi­tyk­ses­sä mai­nit­tu ym­pä­ris­tö­vyö­hy­ke tar­koit­tai­si käy­tän­nös­sä polt­to­moot­to­ri­au­to­jen käyt­tö­kiel­toa. Vaik­ka säh­kö­au­to­jen osuus kas­vaa­kin koko ajan, niin val­ta­o­sa Suo­mes­sa käy­tös­sä ole­vis­ta hen­ki­lö­au­tois­ta on polt­to­moot­to­ri­au­to­ja vie­lä hy­vin pit­kään.

”Hel­sin­gis­sä­kin au­to on ar­jen mah­dol­lis­ta­ja ja polt­to­moot­to­ri­kiel­to vain eris­täi­si ja eri­ar­vos­tai­si kau­pun­ki­lai­sia ja hait­tai­si muu­al­ta Hel­sin­kiin saa­pu­vien liik­ku­mis­ta. Täl­lai­sel­la pää­tök­sel­lä ei vauh­di­tet­tai­si säh­kö­au­to­jen myyn­tiä, vaan ajet­tai­siin pal­ve­lut ja nii­den pe­räs­sä ole­vat ih­mi­set muu­al­le”, Au­to­lii­ton toi­mi­tus­joh­ta­ja Pasi Nie­mi­nen ar­vi­oi.

Yh­teen­sä 44 % hel­sin­ki­läi­sis­tä suh­tau­tui ky­se­lys­sä myön­tei­ses­ti tai erit­täin myön­tei­ses­ti mah­dol­li­seen polt­to­moot­to­ri­au­toil­la aja­mi­sen ra­joit­ta­mi­seen. Kan­ta­kau­pun­gin alu­eel­la myön­tei­siä oli puo­let vas­tan­neis­ta. Hel­sin­gis­sä on rei­lut 300 lii­ken­ne­käy­tös­sä ole­vaa au­toa tu­hat­ta asu­kas­ta koh­den.

”Jos au­tot­to­mil­ta ky­syy, pi­täi­si­kö au­toi­lua ra­joit­taa, niin vas­taus on to­den­nä­köi­ses­ti sama kuin jos ky­syt­täi­siin, pi­täi­si­kö naa­pu­ril­ta ke­rä­tä enem­män ve­ro­ja. Jos ky­syy ra­joi­tuk­sis­ta kan­ta­kau­pun­gis­sa asu­vil­ta tai asi­oi­vil­ta polt­to­moot­to­ri­au­toi­li­joil­ta, niin vas­taus saat­taa ol­la eri­lai­nen”, Nie­mi­nen to­te­aa.

Lii­ken­teen ja eri­tyi­ses­ti hen­ki­lö­au­toi­lun pääs­töt vä­he­ne­vät koko ajan ja au­to­kan­taa uu­dis­ta­mal­la voi­daan pääs­tö­jen vä­he­ne­mis­tä kiih­dyt­tää en­ti­ses­tään. Hel­sin­gis­sä on jo nyt suu­ri osa Suo­men täys­säh­kö­au­tois­ta. Polt­to­moot­to­ri­kiel­to ei toi­si au­toa tar­vit­se­vil­le enem­pää ra­haa vaih­taa uu­teen au­toon.

”Näyt­tää sil­tä, et­tä vaa­li­kam­pan­join­ti on jo al­ka­nut. Uu­sien asui­na­lu­ei­den ka­dun­var­si­py­sä­köin­nin vä­hen­tä­mi­nen, Esp­la­na­din epä­on­nis­tu­nut kais­to­jen­pois­to­ko­kei­lu, Lön­n­ro­tin­ka­dun hyö­dyt­tö­mäk­si osoit­tau­tu­nut nas­ta­ren­gas­kiel­to, suun­ni­tel­mat muut­taa si­sään­tu­lo­väy­lät bu­le­var­deik­si ja mo­net muut toi­met kie­li­vät Hel­sin­gin au­toi­lu­vas­tai­suu­des­ta. Se on hy­vin eri­kois­ta, sil­lä Hel­sin­gis­sä­kin ih­mi­set tar­vit­se­vat au­toa ja elin­kei­no­e­lä­mä au­toi­le­via asi­ak­kai­ta sekä työn­te­ki­jöi­tä”, Nie­mi­nen sa­noo.

Au­to­Bild / Au­to­liit­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN