Autoliitto
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Helsingissä pohditaan polttomoottoriautojen käytön kieltämistä kantakaupungin alueella kaupungin itselleen asettaman hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi. Suunnitelmissa on samaa kaupunkilaisten ja vierailijoiden liikkumisen haittaamishenkeä kuin Esplanadin epäonnistuneessa kaistojenpoistokokeilussa.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta esitteli kaupunginhallitukselle tiistain kokouksessa 28.1. selvityksen liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähennyskeinoista. Selvityksen perusteella tehokkain liikenteen päästövähennyksiin johtava kaupungin päätösvallassa oleva toimenpide on ympäristövyöhyke, jonka alueella ajetaan vain päästöttömillä ajoneuvoilla. Varsinaisia päätöksiä on luvassa lisäselvitysten jälkeen aikaisintaan seuraavalla, kevään kuntavaalien jälkeisellä valtuustokaudella.
Selvityksessä mainittu ympäristövyöhyke tarkoittaisi käytännössä polttomoottoriautojen käyttökieltoa. Vaikka sähköautojen osuus kasvaakin koko ajan, niin valtaosa Suomessa käytössä olevista henkilöautoista on polttomoottoriautoja vielä hyvin pitkään.
”Helsingissäkin auto on arjen mahdollistaja ja polttomoottorikielto vain eristäisi ja eriarvostaisi kaupunkilaisia ja haittaisi muualta Helsinkiin saapuvien liikkumista. Tällaisella päätöksellä ei vauhditettaisi sähköautojen myyntiä, vaan ajettaisiin palvelut ja niiden perässä olevat ihmiset muualle”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvioi.
Yhteensä 44 % helsinkiläisistä suhtautui kyselyssä myönteisesti tai erittäin myönteisesti mahdolliseen polttomoottoriautoilla ajamisen rajoittamiseen. Kantakaupungin alueella myönteisiä oli puolet vastanneista. Helsingissä on reilut 300 liikennekäytössä olevaa autoa tuhatta asukasta kohden.
”Jos autottomilta kysyy, pitäisikö autoilua rajoittaa, niin vastaus on todennäköisesti sama kuin jos kysyttäisiin, pitäisikö naapurilta kerätä enemmän veroja. Jos kysyy rajoituksista kantakaupungissa asuvilta tai asioivilta polttomoottoriautoilijoilta, niin vastaus saattaa olla erilainen”, Nieminen toteaa.
Liikenteen ja erityisesti henkilöautoilun päästöt vähenevät koko ajan ja autokantaa uudistamalla voidaan päästöjen vähenemistä kiihdyttää entisestään. Helsingissä on jo nyt suuri osa Suomen täyssähköautoista. Polttomoottorikielto ei toisi autoa tarvitseville enempää rahaa vaihtaa uuteen autoon.
”Näyttää siltä, että vaalikampanjointi on jo alkanut. Uusien asuinalueiden kadunvarsipysäköinnin vähentäminen, Esplanadin epäonnistunut kaistojenpoistokokeilu, Lönnrotinkadun hyödyttömäksi osoittautunut nastarengaskielto, suunnitelmat muuttaa sisääntuloväylät bulevardeiksi ja monet muut toimet kielivät Helsingin autoiluvastaisuudesta. Se on hyvin erikoista, sillä Helsingissäkin ihmiset tarvitsevat autoa ja elinkeinoelämä autoilevia asiakkaita sekä työntekijöitä”, Nieminen sanoo.
AutoBild / Autoliitto
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi optinen äänirasia
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Pilvin pimein
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL