Honda CR-V 2.2i-DTEC A ja VW Tiguan 2.0 TDI DSG: Kovat katumaasturit
Korkea ja tilava korimalli, dieselmoottori, automaattivaihteisto ja neliveto on haluttava yhdistelmä. Miten markkinajohtaja ja kestosuosikki CR-V pärjää saadessaan vastaansa haastajan asemassa olevan VW Tiguanin?
Lajityypin kompakti SUV kantaisä on Honda CR-V. Yksi toisensa jälkeen lähes kaikki muut merkit ovat tehneet sille kilpailijan. Yhtenä viimeisimmistä suurista autovalmistajista Volkswagenkin tuli lopulta 2007 havittelemaan omaa siivuaan myyntikakusta Tiguanilla. Mutta sisäänpääsy Hondan juhliin ei käy helposti. Vuosien etumatka on paaluttanut sille vahvat asemat.
Nissan Qashqai ja Volvo XC60 ovat etuvetoversioidensa avittamana myyntitilastoissa Honda CR-V:n edellä. Kun huomioidaan vain nelivetoiset, CR-V hallitsee Suomessa kompaktien katumaasturien markkinoita suvereenisti. Toissavuonna niitä ensirekisteröitiin Suomessa 1526 ja viime vuonna 1260 kappaletta. Tiguanin vastaavat luvut ovat 453 ja 463. Kumpaakin vertailun autoa valmistetaan ainoastaan nelivetoisena.
Hondassa on 2,2-litrainen DOHC i-DTEC -dieselmoottori (110 kW, 350 Nm) ja sen jatkeena 5-vaihteinen, momentinmuuntimellinen automaatti. Volkswagenin 2.0 TDI on pienempi ja litrateholtaan aavistuksen korkeampi (103 kW, 320 Nm) vaikka jääkin lukemissa Hondalle. VW:ssä on 7-portainen kaksikytkinvaihteisto, jota voi halutessaan komentaa myös käsin. Hondan perinteisen tyyppisessä automaatissa on tavanomaiseen tapaan kolmen pienimmän vaihteen lukitusmahdollisuus, muttei varsinaista käsikäyttöä.
Perushinnaltaan vertailun Excecutive Advanced -huippuvarusteilla oleva Honda on kymppitonnin kilpakumppaniaan kalliimpi. Elegance-varusteltu auto olisi 43 319 eurolla lähinnä Sport & Style -varusteisen Tiguanin 42027 euroa. Testi-Tiguanin lisävarustelu kaksoisksenoneista lasikattoon kuitenkin hilaa sen hinnan 50 695 euroon. Jos Tiguaniin ottaisi vielä vaihtoehdoista paremman navigaattorin, oltaisiin Testi-Hondaa korkeammassa lopputuloksessa. Varusteissa, niiden saatavuudessa ja hinnoissa mallit nokittelevat toisiaan vuorotellen ilman merkittävää kokonaiseroa. Kyseessä on lopulta enemmän kunkin itse asettamat painoarvot eri varusteille.
Polttoaineen kulutuksessa Honda yllätti ennakkotietoihin nähden positiivisesti päästen testilenkillä täpärästi haastajaansa pienempään keskikulutuslukemaan.
Matkustajien kannalta Tiguanin istuinpaikkojen toteutus on onnistuneempi, joskin isokokoiset saattavat mieluummin hakeutua CR-V:n avarammalle kuljettajan paikalle. Yleisesti tiloissa Honda on onnistunut paremmin. Autoon kulku ja tavaroiden kuormaus sujuu siinä helpommin ja tiloissa on enemmän avaruutta kuin mitä mittanauha paljastaa.
Ostajat ovat oikeassa, tavanomaiseen henkilöautokäyttöön Honda CR-V on edelleen oiva valinta. Jos vaatii autolta erityisempiä kykyjä, niitä löytää Volkswagen Tiguanista. Tiguan on silti hyvässä mielessä ainakin yhtä henkilöautomainen kuin CR-V:kin. Ruodimme näiden ja monien muiden nelivetojen ominaisuuksia tarkemmin Nelivetoextrassa Auto Bild Suomen numerossa 3/2011.
J. Kiviranta
kuvat T. Lindström
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
Etanoliautoilu on Suomessa melko lapsen kengissä - syy on verotuksessa.
Shutterstock
Etanoliautoilu on Suomessa melko lapsen kengissä - syy on verotuksessa.
Shutterstock
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
EU pyrkii vahvistamaan Euroopan autoteollisuuden kilpailukykyä
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
Tuulilaseja korjataan nyt tavallista enemmän - syynä huonokuntoiset tiet
Audi A6 Avant uudistuu
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Volkswagenilta 20 000 euron hintainen sähköauto
Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Alfa Romeo Junior -mallisto täydentyy uudella Q4-nelivedolla
Auto 25 & Mobility suurtapahtuma Messukeskuksessa – koeajettavissa valtava määrä autoja
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Audio Researchin hienoin vahvistin
NADilta moduuleja ääniasennuksiin
Torvi dipolibassolla
Meze Audion uusi POET
JICOn businessluokka
Yltiöuskollista ääntä
Acoustic Energy 300-sarja uudistuu
Tove Janssonin veljentytär, Moomin Charactersin Sophia Jansson: ” Elämäni on ollut myllerrystä, mutta saarelle olen aina voinut palata ja tuntea, että tämä pysyy ”
Arendalilta kaiutinjalusta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
EU pyrkii vahvistamaan Euroopan autoteollisuuden kilpailukykyä
Tuulilaseja korjataan nyt tavallista enemmän - syynä huonokuntoiset tiet
Audi A6 Avant uudistuu
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Volkswagenilta 20 000 euron hintainen sähköauto
Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty
Alfa Romeo Junior -mallisto täydentyy uudella Q4-nelivedolla
Auto 25 & Mobility suurtapahtuma Messukeskuksessa – koeajettavissa valtava määrä autoja
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensirekisteröintimäärä matalalla tasolla
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi