Volvo
Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty
Jotkut sanovat sitä sedaniksi. Toiset näkevät siinä fastbackin tai jopa merkkejä katumaasturista. Sinä saat tehdä omat johtopäätöksesi. Uusi täyssähköinen Volvo ES90 luo oman tilansa poistamalla kompromissit näiden kolmen segmentin välillä.
Volvo ES90 on suunniteltu kehittymään ajan kuluessa, ja se saa voimansa uuden sukupolven keskustietokoneista, jotka ovat kahdeksan kertaa tehokkaampia kuin edellisen sukupolven laitteisto. Se on ensimmäinen Volvo 800 voltin tekniikalla, jonka ansiosta toimintamatka on pidempi ja lataaminen nopeampaa kuin yhdessäkään sähköisessä Volvossa aikaisemmin. Auto on luonnollisesti suunniteltu turvallisuus etusijalla ja viimeistelty klassisella skandinaavisella muotoilulla.
ES90 on nyt tilattavissa. Malli on uusin tulokas Volvojen tuotevalikoimassa. Se on kuudes täyssähköinen malli EX90:n, EM90:n, EX40:n, EC40:n ja EX30:n jälkeen Volvon jatkaessa matkaansa kohti täyttä sähköistymistä
“Volvo ES90 yhdistää kehittyneimmät tekniikkamme skandinaaviseen muotoiluun ja loistavaan mukavuuteen. Se on aidosti premium-luokan auto, jonka tehtävänä on parantaa elämänlaatua. Se on EX90:n ohella yksi lippulaivamalleistamme ja vahvistaa asemaamme tietokonelaskentaa hyödyntävien ohjelmistopohjaisten autojen edelläkävijänä”, sanoo Volvon pääjohtaja Jim Rowan.
Hieman normaalia suurempi ajokorkeus antaa kuljettajalle paremman näkyvyyden maantiehen. Sulava kattolinja yhdistää ulkoasun runsaisiin sisätiloihin ja tarjoaa erinomaista aerodynamiikkaa, joka parantaa auton yleistä tehokkuutta ja toimintamatkaa.
Edessä ovat Volvolle ominaiset Thorin vasara -ajovalot, ja takana on käytetty uusia C-muotoisia LED-valoja, joita täydentävät LED-valot takalasissa. Asiakkaat voivat valita ES90-autoonsa yhden seitsemästä eri koriväristä ja neljästä vannevaihtoehdosta, joiden koko on 20–22 tuumaa.
Laveat sisätilat
Suuri ja leveä takaluukku tekee matkatavaroiden lastaamisesta ja purkamisesta helppoa. Tavaratila on kooltaan jopa 495 litraa. Kolme takaistuinta voi taittaa erikseen alas, jolloin tavaratila kasvaa 733 litraan. Edessä olevassa 49 litran tavaratilassa voi säilyttää esimerkiksi latauskaapeleita.
Sisätiloissa painopiste on mukavuudessa, aidoissa materiaaleissa ja tarkoituksenmukaisessa muotoilussa Volvon skandinaavisen identiteetin ja muotoiluperiaatteiden mukaisesti. ES90:n pitkä 3,1 metrin akseliväli tarjoaa runsaasti jalkatilaa takaistuimen matkustajille, ja autossa viihtyvät niin lapset kuin aikuisetkin. Kuusi matkustamon valoteemaa luovat tunnelmaa, ja monet eri verhoiluvaihtoehdot auttavat tekemään ES90:stä yksilöllisemmän.
ES90 sisältää myös panoraamakaton, joka tarjoaa jopa 99,9-prosenttista UV-suojaa. Jos valitset sähkökromisen version, lasin läpinäkyvyyttä voi säätää. Jos matkustat kuumana kesäpäivänä ja haluat rajoittaa auringon häikäisyä ja lisätä yksityisyyttä, voit tehdä niin yhdellä napin painalluksella.
Neljän vyöhykkeen ilmastointijärjestelmä sisältää kehittyneen ilmanpuhdistimen, joka on sertifioitu astma- ja allergiaystävälliseksi. Se voi pysäyttää jopa 95 prosenttia PM 2.5 -hiukkasista ja poistaa jopa 99,9 prosenttia ruoho-, puu- ja siitepölyallergeeneistä.
Yksi hiljaisimmista Volvoista
ES90 on myös äänitasoltaan erittäin miellyttävä. Matkustamon melutaso on alhainen, ja auto onkin yksi Volvon hiljaisimmista. Hiljaisuus auttaa kuljettajaa ja matkustajia nauttimaan audiojärjestelmästä vielä enemmän. Tarjolla on kaksi eri tasoa, joiden huippuna on Bowers & Wilkinsin audiojärjestelmä 25 erillisellä kaiuttimella, jotka on sijoitettu eri puolille matkustamoa esimerkiksi pääntukiin ja kattoon. Järjestelmä sisältää myös Dolby Atmos® -tekniikan, joka tuottaa mukaansatempaavan kuuntelukokemuksen, sekä erikoistilan, joka toistaa Lontoon legendaariselle Abbey Road Studiosille ominaista ääntä.
ES90 on luonnollisesti varustettu uuden sukupolven Google-pohjaisella tieto- ja viihdejärjestelmällä, joka sisältää monia palveluja, kuten Google Maps ja Google Assistant, sekä Google Play -sovelluksia. 5G-yhteensopiva saumaton ja reaktiivinen järjestelmä perustuu Qualcomm Technologiesin Snapdragon® Cockpit -alustaan, joka tarjoaa kaiken ajamisen kannalta tärkeän tiedon 9 tuuman kuljettajan näytön ja tuulilasinäytön kautta.
14,5 tuuman keskinäyttö puolestaan tarjoaa käyttöön navigointi-, viihde-, ilmastointi- ja puhelintoiminnot ja paljon muuta. Ahtaissa pysäköintitiloissa auttaa uusi 360 asteen kameran tukema 3D-näkymä.
ES90 on valmistettu Volvon SPA2-arkkitehtuurille, ja se perustuu EX90:n tapaan Volvo Carsin Superset-teknologiapaketille. Paketti koostuu yhdestä laitteisto- ja ohjelmistomoduulien joukosta, joka tukee kaikkia Volvon tulevia sähköautoja. Sen ansiosta auton yleistä suorituskykyä ja turvallisuusteknologiaa voidaan parantaa auton elinkaaren aikana, ja muutokset voidaan ottaa nopeasti käyttöön langattomilla päivityksillä kaikissa Supersetiin perustuvissa malleissa.
“Superset toimii keskustietokonelaskennan pohjalta, ja ES90 on ensimmäinen Volvo, joka käyttää kaksinkertaista NVIDIA DRIVE AGX Orin -kokoonpanoa. Se tekee autosta Volvon kaikkien aikojen tehokkaimman laskentateholla mitattuna. Voimme sen ansiosta parantaa turvallisuutta ja yleistä suorituskykyä datan, ohjelmiston ja tekoälyn avulla”, sanoo Volvon teknologiajohtaja Anders Bell.
Uutta akkutekniikkaa
ES90 edustaa myös uusimpia sähköjärjestelmiä ja akkutekniikkaa. Uusi 800 voltin tekniikka esiintyy ensimmäisen kerran ES90:ssä. Se nopeuttaa lataamista, parantaa suorituskykyä ja lisää tehokkuutta. Tuloksena on syntynyt auto, joka menee pidemmälle ja lataa nopeammin kuin yksikään sähköinen Volvo ennen. ES90 voi lisätä 300 kilometriä toimintamatkaa jo 10 minuutissa 350 kW:n pikalatausasemilla ja tarjoaa jopa 700 kilometrin toimintamatkan WLTP-testijakson mukaisesti.
ES90:n mittasuhteet parantavat myös energiatehokkuutta. Auton ilmanvastuskerroin (Cd) on vain 0,25. Kerroin kuvaa, kuinka tehokkaasti auto kulkee ilman läpi, ja ES90:n lukema on matalin Volvon historiassa. Mitä pienempi arvo, sitä tehokkaampi auto, mikä tarkoittaa asiakkaille pienempää energiankulutusta ja pidempää toimintamatkaa.
Safe Space Technology sisällä ja ulkona
Volvo ES90 on suunniteltu suojelemaan kaikkia auton sisä- ja ulkopuolella olevia. Volvo on kehittänyt ES90:n tiukkojen turvallisuusstandardien mukaisesti, jotka perustuvat 55 vuoden kokemukseen tosielämän turvallisuustutkimuksesta ja ylittävät viralliset testivaatimukset.
Tämä kunnianhimoinen standardi on luotu turvallisempien autojen kehittämiseen erilaisia tosielämän tilanteita varten, jotka voivat olla paljon monimutkaisempia kuin standardoidut testit. Yhdessä tehokkaiden keskustietokoneiden kanssa ES90 jatkaa uutta turvallisuuden aikakautta, joka sai alkunsa EX90:n kanssa.
ES90 sisältää vahvan turvakehikon, huippuluokan turvavyö- ja turvatyynyjärjestelmät sekä optimoidut törmäysvoimia ohjaavat vyöhykkeet. Aktiiviset turvallisuusjärjestelmät perustuvat kehittyneeseen anturiryhmään, joka sisältää yhden lidarin, viisi tutkaa, seitsemän kameraa ja kaksitoista ultraäänianturia.
Anturiryhmä tarjoaa ihmisen ominaisuudet ylittävää näkökykyä ja auttaa välttämään onnettomuuksia ja vaaratilanteita tien päällä. ES90:ssä on myös vakiona edistyksellinen kuljettajan havainnointijärjestelmä, joka tunnistaa, jos kuljettajan keskittymiskyky herpaantuu, ja tarjoaa tarvittaessa tukea.
Safe Space Technology tukee paitsi ajamisen aikana myös pysäköitäessä. ES90:n ovien avaushälytys suojelee ohikulkevia pyöräilijöitä ja jalankulkijoita, kun auton ovet avataan.
Uusi Volvo ES90 on nyt tilattavissa ja sen alkaen hinta on 76 350 euroa. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen loppuvuodesta.
AutoBild / Volvo
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.
Toni Lindström
Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.
Toni Lindström
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Rotelin minivahvistin/dac
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
B&W Px7 S3
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi