Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Jotkut sanovat sitä sedaniksi. Toiset näkevät siinä fastbackin tai jopa merkkejä katumaasturista. Sinä saat tehdä omat johtopäätöksesi. Uusi täyssähköinen Volvo ES90 luo oman tilansa poistamalla kompromissit näiden kolmen segmentin välillä.

Auto Bild.Uutiset

Vol­vo ES90 on suun­ni­tel­tu ke­hit­ty­mään ajan ku­lu­es­sa, ja se saa voi­man­sa uu­den su­ku­pol­ven kes­kus­tie­to­ko­neis­ta, jot­ka ovat kah­dek­san ker­taa te­hok­kaam­pia kuin edel­li­sen su­ku­pol­ven lait­teis­to. Se on en­sim­mäi­nen Vol­vo 800 vol­tin tek­nii­kal­la, jon­ka an­si­os­ta toi­min­ta­mat­ka on pi­dem­pi ja la­taa­mi­nen no­pe­am­paa kuin yh­des­sä­kään säh­köi­ses­sä Vol­vos­sa ai­kai­sem­min. Au­to on luon­nol­li­ses­ti suun­ni­tel­tu tur­val­li­suus etu­si­jal­la ja vii­meis­tel­ty klas­si­sel­la skan­di­naa­vi­sel­la muo­toi­lul­la.

ES90 on nyt ti­lat­ta­vis­sa. Mal­li on uu­sin tu­lo­kas Vol­vo­jen tuo­te­va­li­koi­mas­sa. Se on kuu­des täys­säh­köi­nen mal­li EX90:n, EM90:n, EX40:n, EC40:n ja EX30:n jäl­keen Vol­von jat­ka­es­sa mat­kaan­sa koh­ti täyt­tä säh­köis­ty­mis­tä

“Vol­vo ES90 yh­dis­tää ke­hit­ty­neim­mät tek­niik­kam­me skan­di­naa­vi­seen muo­toi­luun ja lois­ta­vaan mu­ka­vuu­teen. Se on ai­dos­ti pre­mium-luo­kan au­to, jon­ka teh­tä­vä­nä on pa­ran­taa elä­män­laa­tua. Se on EX90:n ohel­la yk­si lip­pu­lai­va­mal­leis­tam­me ja vah­vis­taa ase­maam­me tie­to­ko­ne­las­ken­taa hyö­dyn­tä­vien oh­jel­mis­to­poh­jais­ten au­to­jen edel­lä­kä­vi­jä­nä”, sa­noo Vol­von pää­joh­ta­ja Jim Ro­wan.

Hie­man nor­maa­lia suu­rem­pi ajo­kor­keus an­taa kul­jet­ta­jal­le pa­rem­man nä­ky­vyy­den maan­tie­hen. Su­la­va kat­to­lin­ja yh­dis­tää ul­ko­a­sun run­sai­siin si­sä­ti­loi­hin ja tar­jo­aa eri­no­mais­ta ae­ro­dy­na­miik­kaa, joka pa­ran­taa au­ton yleis­tä te­hok­kuut­ta ja toi­min­ta­mat­kaa.

Edes­sä ovat Vol­vol­le omi­nai­set Tho­rin va­sa­ra -ajo­va­lot, ja ta­ka­na on käy­tet­ty uu­sia C-muo­toi­sia LED-va­lo­ja, joi­ta täy­den­tä­vät LED-va­lot ta­ka­la­sis­sa. Asi­ak­kaat voi­vat va­li­ta ES90-au­toon­sa yh­den seit­se­mäs­tä eri ko­ri­vä­ris­tä ja nel­jäs­tä van­ne­vaih­to­eh­dos­ta, joi­den koko on 20–22 tuu­maa.

La­ve­at si­sä­ti­lat

Suu­ri ja le­veä ta­ka­luuk­ku te­kee mat­ka­ta­va­roi­den las­taa­mi­ses­ta ja pur­ka­mi­ses­ta help­poa. Ta­va­ra­ti­la on kool­taan jopa 495 lit­raa. Kol­me ta­kais­tuin­ta voi tait­taa erik­seen alas, jol­loin ta­va­ra­ti­la kas­vaa 733 lit­raan. Edes­sä ole­vas­sa 49 lit­ran ta­va­ra­ti­las­sa voi säi­lyt­tää esi­mer­kik­si la­taus­kaa­pe­lei­ta.

Si­sä­ti­lois­sa pai­no­pis­te on mu­ka­vuu­des­sa, ai­dois­sa ma­te­ri­aa­leis­sa ja tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­sa muo­toi­lus­sa Vol­von skan­di­naa­vi­sen iden­ti­tee­tin ja muo­toi­lu­pe­ri­aat­tei­den mu­kai­ses­ti. ES90:n pit­kä 3,1 met­rin ak­se­li­vä­li tar­jo­aa run­saas­ti jal­ka­ti­laa ta­kais­tui­men mat­kus­ta­jil­le, ja au­tos­sa viih­ty­vät niin lap­set kuin ai­kui­set­kin. Kuu­si mat­kus­ta­mon va­lo­tee­maa luo­vat tun­nel­maa, ja mo­net eri ver­hoi­lu­vaih­to­eh­dot aut­ta­vat te­ke­mään ES90:stä yk­si­löl­li­sem­män.

ES90 si­säl­tää myös pa­no­raa­ma­ka­ton, joka tar­jo­aa jopa 99,9-pro­sent­tis­ta UV-suo­jaa. Jos va­lit­set säh­kök­ro­mi­sen ver­si­on, la­sin lä­pi­nä­ky­vyyt­tä voi sää­tää. Jos mat­kus­tat kuu­ma­na ke­sä­päi­vä­nä ja ha­lu­at ra­joit­taa au­rin­gon häi­käi­syä ja li­sä­tä yk­si­tyi­syyt­tä, voit teh­dä niin yh­del­lä na­pin pai­nal­luk­sel­la.

Nel­jän vyö­hyk­keen il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä si­säl­tää ke­hit­ty­neen il­man­puh­dis­ti­men, joka on ser­ti­fi­oi­tu ast­ma- ja al­ler­gi­ays­tä­väl­li­sek­si. Se voi py­säyt­tää jopa 95 pro­sent­tia PM 2.5 -hiuk­ka­sis­ta ja pois­taa jopa 99,9 pro­sent­tia ruo­ho-, puu- ja sii­te­pö­ly­al­ler­gee­neis­tä.

Yk­si hil­jai­sim­mis­ta Vol­vois­ta

ES90 on myös ää­ni­ta­sol­taan erit­täin miel­lyt­tä­vä. Mat­kus­ta­mon me­lu­ta­so on al­hai­nen, ja au­to on­kin yk­si Vol­von hil­jai­sim­mis­ta. Hil­jai­suus aut­taa kul­jet­ta­jaa ja mat­kus­ta­jia naut­ti­maan au­di­o­jär­jes­tel­mäs­tä vie­lä enem­män. Tar­jol­la on kak­si eri ta­soa, joi­den huip­pu­na on Bo­wers & Wil­kin­sin au­di­o­jär­jes­tel­mä 25 eril­li­sel­lä kai­ut­ti­mel­la, jot­ka on si­joi­tet­tu eri puo­lil­le mat­kus­ta­moa esi­mer­kik­si pään­tu­kiin ja kat­toon. Jär­jes­tel­mä si­säl­tää myös Dol­by At­mos® -tek­nii­kan, joka tuot­taa mu­kaan­sa­tem­paa­van kuun­te­lu­ko­ke­muk­sen, sekä eri­kois­ti­lan, joka tois­taa Lon­toon le­gen­daa­ri­sel­le Ab­bey Road Stu­di­o­sil­le omi­nais­ta ään­tä.

ES90 on luon­nol­li­ses­ti va­rus­tet­tu uu­den su­ku­pol­ven Goog­le-poh­jai­sel­la tie­to- ja viih­de­jär­jes­tel­mäl­lä, joka si­säl­tää mo­nia pal­ve­lu­ja, ku­ten Goog­le Maps ja Goog­le As­sis­tant, sekä Goog­le Play -so­vel­luk­sia. 5G-yh­teen­so­pi­va sau­ma­ton ja re­ak­tii­vi­nen jär­jes­tel­mä pe­rus­tuu Qu­al­comm Tech­no­lo­gie­sin Snapd­ra­gon® Cock­pit -alus­taan, joka tar­jo­aa kai­ken aja­mi­sen kan­nal­ta tär­ke­än tie­don 9 tuu­man kul­jet­ta­jan näy­tön ja tuu­li­la­si­näy­tön kaut­ta.

14,5 tuu­man kes­ki­näyt­tö puo­les­taan tar­jo­aa käyt­töön na­vi­goin­ti-, viih­de-, il­mas­toin­ti- ja pu­he­lin­toi­min­not ja pal­jon muu­ta. Ah­tais­sa py­sä­köin­ti­ti­lois­sa aut­taa uu­si 360 as­teen ka­me­ran tu­ke­ma 3D-nä­ky­mä.

ES90 on val­mis­tet­tu Vol­von SPA2-ark­ki­teh­tuu­ril­le, ja se pe­rus­tuu EX90:n ta­paan Vol­vo Car­sin Su­per­set-tek­no­lo­gi­a­pa­ke­til­le. Pa­ket­ti koos­tuu yh­des­tä lait­teis­to- ja oh­jel­mis­to­mo­duu­lien jou­kos­ta, joka tu­kee kaik­kia Vol­von tu­le­via säh­kö­au­to­ja. Sen an­si­os­ta au­ton yleis­tä suo­ri­tus­ky­kyä ja tur­val­li­suus­tek­no­lo­gi­aa voi­daan pa­ran­taa au­ton elin­kaa­ren ai­ka­na, ja muu­tok­set voi­daan ot­taa no­pe­as­ti käyt­töön lan­gat­to­mil­la päi­vi­tyk­sil­lä kai­kis­sa Su­per­se­tiin pe­rus­tu­vis­sa mal­leis­sa.

“Su­per­set toi­mii kes­kus­tie­to­ko­ne­las­ken­nan poh­jal­ta, ja ES90 on en­sim­mäi­nen Vol­vo, joka käyt­tää kak­sin­ker­tais­ta NVI­DIA DRIVE AGX Orin -ko­koon­pa­noa. Se te­kee au­tos­ta Vol­von kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kaim­man las­ken­ta­te­hol­la mi­tat­tu­na. Voim­me sen an­si­os­ta pa­ran­taa tur­val­li­suut­ta ja yleis­tä suo­ri­tus­ky­kyä da­tan, oh­jel­mis­ton ja te­ko­ä­lyn avul­la”, sa­noo Vol­von tek­no­lo­gi­a­joh­ta­ja An­ders Bell.

Uut­ta ak­ku­tek­niik­kaa

ES90 edus­taa myös uu­sim­pia säh­kö­jär­jes­tel­miä ja ak­ku­tek­niik­kaa. Uu­si 800 vol­tin tek­niik­ka esiin­tyy en­sim­mäi­sen ker­ran ES90:ssä. Se no­peut­taa la­taa­mis­ta, pa­ran­taa suo­ri­tus­ky­kyä ja li­sää te­hok­kuut­ta. Tu­lok­se­na on syn­ty­nyt au­to, joka me­nee pi­dem­mäl­le ja la­taa no­pe­am­min kuin yk­si­kään säh­köi­nen Vol­vo en­nen. ES90 voi li­sä­tä 300 ki­lo­met­riä toi­min­ta­mat­kaa jo 10 mi­nuu­tis­sa 350 kW:n pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la ja tar­jo­aa jopa 700 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan WLTP-tes­ti­jak­son mu­kai­ses­ti.

ES90:n mit­ta­suh­teet pa­ran­ta­vat myös ener­gi­a­te­hok­kuut­ta. Au­ton il­man­vas­tus­ker­roin (Cd) on vain 0,25. Ker­roin ku­vaa, kuin­ka te­hok­kaas­ti au­to kul­kee il­man läpi, ja ES90:n lu­ke­ma on ma­ta­lin Vol­von his­to­ri­as­sa. Mitä pie­nem­pi ar­vo, sitä te­hok­kaam­pi au­to, mikä tar­koit­taa asi­ak­kail­le pie­nem­pää ener­gi­an­ku­lu­tus­ta ja pi­dem­pää toi­min­ta­mat­kaa.

Safe Space Tech­no­lo­gy si­säl­lä ja ul­ko­na

Vol­vo ES90 on suun­ni­tel­tu suo­je­le­maan kaik­kia au­ton sisä- ja ul­ko­puo­lel­la ole­via. Vol­vo on ke­hit­tä­nyt ES90:n tiuk­ko­jen tur­val­li­suus­s­tan­dar­dien mu­kai­ses­ti, jot­ka pe­rus­tu­vat 55 vuo­den ko­ke­muk­seen to­sie­lä­män tur­val­li­suus­tut­ki­muk­ses­ta ja ylit­tä­vät vi­ral­li­set tes­ti­vaa­ti­muk­set.

Tämä kun­ni­an­hi­moi­nen stan­dar­di on luo­tu tur­val­li­sem­pien au­to­jen ke­hit­tä­mi­seen eri­lai­sia to­sie­lä­män ti­lan­tei­ta var­ten, jot­ka voi­vat ol­la pal­jon mo­ni­mut­kai­sem­pia kuin stan­dar­doi­dut tes­tit. Yh­des­sä te­hok­kai­den kes­kus­tie­to­ko­nei­den kans­sa ES90 jat­kaa uut­ta tur­val­li­suu­den ai­ka­kaut­ta, joka sai al­kun­sa EX90:n kans­sa.

ES90 si­säl­tää vah­van tur­va­ke­hi­kon, huip­pu­luo­kan tur­va­vyö- ja tur­va­tyy­ny­jär­jes­tel­mät sekä op­ti­moi­dut tör­mäys­voi­mia oh­jaa­vat vyö­hyk­keet. Ak­tii­vi­set tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mät pe­rus­tu­vat ke­hit­ty­nee­seen an­tu­ri­ryh­mään, joka si­säl­tää yh­den li­da­rin, vii­si tut­kaa, seit­se­män ka­me­raa ja kak­si­tois­ta ult­ra­ää­ni­an­tu­ria. 

An­tu­ri­ryh­mä tar­jo­aa ih­mi­sen omi­nai­suu­det ylit­tä­vää nä­kö­ky­kyä ja aut­taa vält­tä­mään on­net­to­muuk­sia ja vaa­ra­ti­lan­tei­ta tien pääl­lä. ES90:ssä on myös va­ki­o­na edis­tyk­sel­li­nen kul­jet­ta­jan ha­vain­noin­ti­jär­jes­tel­mä, joka tun­nis­taa, jos kul­jet­ta­jan kes­kit­ty­mis­ky­ky her­paan­tuu, ja tar­jo­aa tar­vit­ta­es­sa tu­kea.

Safe Space Tech­no­lo­gy tu­kee pait­si aja­mi­sen ai­ka­na myös py­sä­köi­tä­es­sä. ES90:n ovien avaus­hä­ly­tys suo­je­lee ohi­kul­ke­via pyö­räi­li­jöi­tä ja ja­lan­kul­ki­joi­ta, kun au­ton ovet ava­taan.

Uu­si Vol­vo ES90 on nyt ti­lat­ta­vis­sa ja sen al­ka­en hin­ta on 76 350 eu­roa. En­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Suo­meen lop­pu­vuo­des­ta.

Au­to­Bild / Vol­vo

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Toni Lindström

Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri

Auto Bild.Koeajot
Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Toni Lindström

Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri

Auto Bild.Koeajot
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN