Etanoliautoilu on Suomessa melko lapsen kengissä - syy on verotuksessa.
Shutterstock
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Etanoliautoilun suosio kasvaa vauhdilla Ranskassa. Vuoden 2024 lopussa siellä oli liikenteessä jo 400 000 etanolikäyttöistä autoa, joista noin 150 000 tehdasvalmisteista ja 250 000 jälkikäteen päivitettyä entistä bensiiniautoa.
Kasvu on ollut nopeaa – E85:n käyttö on noin viisinkertaistunut vuoden 2018 jälkeen, jolloin bensiiniautojen päivittäminen etanolille sallittiin.
Etanoliautoilun suurin potentiaali liittyy olemassa olevan bensiiniautokannan päivittämiseen. Päästövähennystavoitteisiin ei tulla pääsemään pelkästään uusien vähäpäästöisten autojen ostamisella, vaan erityisesti Suomessa, jossa autokanta on vanhaa ja uusiutuu hitaasti, on välttämätöntä puuttua myös olemassa olevan autokannan päästöihin.
Tähän etanolipäivitykset ovat erinomainen keino, koska ne ovat yksittäiselle autoilijalle kaikista halvin tapa vähentää oman autoilunsa päästöjä. Alle tuhannen euron investoinnilla bensiiniauton päästöt laskevat jopa 80 prosenttia. Etanolipäivitykset ovat myös yhteiskunnalle edullisin keino saavuttaa päästövähennyksiä liikenteessä.
Ranskassa noudatetaan samaa EU-sääntelyä kuin Suomessakin, mutta Suomen teillä etanolikäyttöisiä autoja liikkuu vasta noin 15 000. Miksi Suomessa ei siis olla päästy tähän kehitykseen mukaan?
”Suomessa etanoliautoilun suosion kasvua on rajoittanut kaksi tekijää: vuoteen 2023 asti muutoskatsastaminen oli käytännössä mahdollista vain yli 15-vuotiaille autoille, mikä rajasi käyttöautot potentiaalin ulkopuolelle. Onneksi uusi Traficomin määräys poisti tämän esteen ja nyt aivan kaikki autot saa päivittää bioetanolikäyttöisiksi,” kertoo Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Antti Grönlund.
Suurin ero Ranskaan on kuitenkin taloudellisissa kannusteissa. Kun otetaan huomioon kulutuksen kasvu, Suomessa E85:llä ajamalla pääse kyllä säästön puolelle mutta ero ei ole riittävän suuri. Ranskassa E85 maksaa huoltoasemalla keskimäärin 0,78 euroa litralta, bensiinin ollessa samaa hintaluokkaa Suomen kanssa. Hintaero tulee verotuksesta: Suomessa E85:ssä on valmisteveroa noin 50 senttiä litralta, kun se Ranskassa on 12 senttiä.
”Tämä olisi täysin mahdollista toteuttaa myös Suomessa. Nyt on käynnissä liikenteen verotuksen uudistaminen, ja sen yhteydessä pitäisi vahvistaa kannusteita siirtyä fossiilisista uusiutuviin polttoaineisiin. Nykyinen malli ei sitä tee – etanoliautoa verotetaan kuin bensiiniautoa, vaikka päästöt ovat jopa 80 prosenttia pienemmät. Kyse on teknologianeutraliteetista, päästövähennyksiin pitäisi kannustaa samalla tavalla riippumatta siitä millä teknologialla ne saavutetaan,” vetoaa toiminnanjohtaja Grönlund.
Etanolin kannalta verotukseen tulisi tehdä kaksi olennaista muutosta – E85:n valmisteveron laskeminen Ranskan tasolle ja vuotuisen ajoneuvoveron puolittaminen, kun bensiiniauton muutoskatsastaa etanolikäyttöiseksi. Ruotsissa on jo sellainen ajoneuvoveromalli, jossa uusiutuvan polttoaineen hiilidioksidigramman verotusarvo on puolet fossiilisesta.
”Näillä muutoksilla etanolilla ajamisesta tulisi jokaiselle autoilijalle kannattavaa ja päästäisiin varmasti Ranskan kanssa samalle kasvu-uralle”, vakuuttaa Grönlund.
AutoBild / Etanoliautoilijat ry
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kuvissa esiintyvät kaksi Maserati-erikoisversiota toimitettiin brändin asiakkaalle, merkittävälle biolääketieteen yrittäjälle Yhdysvaltoihin.
Lorenzo Marcinno'
Kuvissa esiintyvät kaksi Maserati-erikoisversiota toimitettiin brändin asiakkaalle, merkittävälle biolääketieteen yrittäjälle Yhdysvaltoihin.
Lorenzo Marcinno'
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.
Hyundai
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.
Hyundai
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Auto Bild 2/2025 on kaupoissa
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pro-Jectin uusi tehovahvistin ja lisävirtalähde
Seuraava sukupolvi
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Kevyet mutta tehokkaat
5500 wattia 4 ohmiin
Arendalilta kaiutinjalusta
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Tove Janssonin veljentytär, Moomin Charactersin Sophia Jansson: ” Elämäni on ollut myllerrystä, mutta saarelle olen aina voinut palata ja tuntea, että tämä pysyy ”
Atohmin Siroccot
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
Suomalaiset vaalivat perinteitä autokaupoillakin – samat mallit vuodesta toiseen myydyimpiä
Tammikuun ensirekisteröinnit kaameassa syöksyssä
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI