Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Hyundai IONIQ 6 kärkisijoilla lataustehokkuusvertailussa
Hyundai IONIQ 6 menestyi P3 Charging Index 2024 -sähköautovertailussa saavuttaen kokonaiskilpailun toisen sijan ja ensimmäisen sijan premium-luokassa. 800 voltin teknologiansa ansiosta IONIQ 6 latasi vain 20 minuutissa tarpeeksi energiaa 346 kilometrin toimintamatkan saavuttamiseksi.
IONIQ 6 erottui myös poikkeuksellisella energiatehokkuudellaan, sillä ADAC Ecotest -testissä auton kulutus oli vain 15,5 kWh. Aerodynaamisen muotoilunsa vuoksi sen ilmanvastuskerroin on vain 0,21, minkä ansiosta Hyundai IONIQ 6 nousi kaikkien testattujen mallien tehokkaimmaksi ajoneuvoksi. Testattu auto oli takavetoinen Long Range -versio.
P3-latausindeksissä tarkastellaan latauskäyttäytymistä 10-80 prosentin lataustilassa (SoC), jossa sähköajoneuvot latautuvat yleensä maksiminopeudella. Indeksissä arvioidaan, kuinka monta kilometriä todellista toimintamatkaa voidaan ladata 10 ja 20 minuutin välein pikalatausasemalla ottaen huomioon ADAC Ecotestissä mitattu todellinen kulutus. 20 minuutin aikajaksolla saavutettujen erinomaisten tulosten (346 km) lisäksi IONIQ 6 suoriutui hyvin myös 10 minuutin testissä lataamalla 234 km toimintamatkan.
Hyundai Motor Groupin E-GMP-alustan ja 800 V -arkkitehtuurin ansiosta IONIQ 6 pystyi saavuttamaan yli 235 kW:n huipputehon ja 193 kW:n keskimääräisen tehon, mikä takaa optimaalisen suorituskyvyn myös pidemmissä lataustapahtumissa (SoC).
P3-ryhmän vuonna 2019 kehittämä P3-latausindeksi (P3CI) toimii vertailustandardina sähköautojen lataustehokkuuden vertailussa. Kuudennella kierroksella P3 analysoi 22 täyssähköautoa, jotka jaettiin premium- ja luksusluokkiin. Mukana olivat myös ensimmäistä kertaa Euroopassa saatavilla olevat kiinalaiset automallit.
P3CI kehitettiin, jotta sähköajoneuvojen todelliset latausnopeudet olisivat vertailukelpoisia. Tyypillisten kilowatteina (kW) ilmaistujen lataustehokkuusvertailujen sijaan P3CI käyttää ajoneuvon kulutustietoja ja latauskäyriä kuvaamaan kilometrimääräisen toimintamatkan lataamiseen tarvittavaa aikaa.
IONIQ 6 on Suomessa saatavana 77,4 kWh:n akustopaketilla ja sekä taka- että nelivetoisena versiona. Malli tarjoaa huippusuorituskykyä ja 800 V-arkkitehtuurin mahdollistaman ultranopean latauksen, joka mahdollistaa 10-80 prosentin latauksen vain 18 minuutissa. Vehicle-to-Load (V2L) -tekniikan avulla IONIQ 6 antaa virtaa myös ulkoisille sähkölaitteille, jolloin autosta tulee eräänlainen liikkuva virtapankki. Hyundai IONIQ 6 ihanteellinen valinta sekä päivittäiseen käyttöön että pitkän matkan taittamiseen.
AutoBild / Hyundai
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
EU:n autonvalmistajia odottaa karmaisevat päästösakot - jopa 15 miljardia euroa
Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojen määrä kasvussa
Audi esitteli täyssähköisen Q6 e-tron offroad -konseptiauton
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Onkyolta uusia vahvistimia
Kaksio ja oma terassi keskellä kauneinta Ullanlinnaa
Wilson Beneschilta kolme uutta äänirasiaa
Koran uusi cd-soitin
Muistumia hifin kultakaudelta
Lindemannin uusi striimeri ja vahvistin
Yksi eteen, kahdeksan taakse
Lumin T3X -striimeri-verkkosoitin
Technicsiltä huippu nappikset
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
KOEAJOT
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
EU:n autonvalmistajia odottaa karmaisevat päästösakot - jopa 15 miljardia euroa
Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojen määrä kasvussa
Audi esitteli täyssähköisen Q6 e-tron offroad -konseptiauton
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Hyundai IONIQ 6 kärkisijoilla lataustehokkuusvertailussa
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI