Marko Hovinmäki.

Marko Hovinmäki.

Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tuore työmat­kus­tus­kysely paljastaa, että alan ammattilaisten työtehtävissä käyttämien autojen käyttövoimat ovat vihertyneet, mutta alueelliset erot ovat suuria.

Auto Bild.Uutiset

Au­toi­lun ve­ro­koh­te­lu ei myös­kään vas­taa työn ar­kea ei­kä tue siir­ty­mää vä­hä­pääs­töi­sem­pään työ­mat­kus­ta­mi­seen.

Säh­kö­au­to­jen osuus myyn­nin ja mark­ki­noin­nin am­mat­ti­lai­sil­la on kol­mes­sa vuo­des­sa yli ne­lin­ker­tais­tu­nut vuo­den 2022 nel­jäs­tä pro­sen­tis­ta tä­män vuo­den 18 pro­sent­tiin. Hyb­ri­de­jä käyt­tää työ­mat­kus­ta­mi­ses­sa jo 30 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta, kun vie­lä kol­me vuot­ta sit­ten vas­taa­va osuus oli 22 pro­sent­tia. Sa­mal­la ben­sii­nin käyt­tö on vä­hen­ty­nyt 14 pro­sent­tiyk­sik­köä. Die­sel pi­tää edel­leen pin­tan­sa eri­tyi­ses­ti Poh­jois- ja Itä-Suo­mes­sa.

– Val­ta­o­sa ky­se­lyym­me vas­tan­neis­ta työs­ken­te­lee myyn­ti­teh­tä­vis­sä ja te­kee työ­tä ak­tii­vi­ses­ti asi­a­kas­ra­ja­pin­nas­sa. Tä­män vuok­si työ­mat­kus­ta­mis­ta on pal­jon, jo­ten luo­tet­ta­va ja tur­val­li­nen au­to on vält­tä­mä­tön. Li­säk­si ym­pä­ris­tö­nä­kö­kul­ma on am­mat­ti­lai­sil­lem­me yhä tär­ke­äm­pi au­ton va­lin­tak­ri­tee­ri, MMA:n pu­heen­joh­ta­ja Mar­ko Ho­vin­mä­ki ko­ros­taa.

Asui­na­lue vai­kut­taa suu­res­ti työ­a­jo­neu­von käyt­tö­voi­maan

Säh­köis­ty­mi­sen vauh­ti vaih­te­lee pal­jon eri puo­lil­la maa­ta. Täys­säh­kö­au­tot ovat ylei­sim­piä pää­kau­pun­ki­seu­dul­la, mis­sä nii­tä käyt­tää jo yli vii­den­nes (22 %) au­toa työ­a­jois­saan käyt­tä­vis­tä vas­taa­jis­ta. Itä- ja Poh­jois-Suo­mes­sa säh­kö­au­to­jen käyt­tö on har­vi­nai­sem­paa.

– Moni ky­se­lyym­me vas­tan­neis­ta koki, et­tä säh­kö­au­tot ei­vät ole työ­ar­jes­sa toi­mi­va vaih­to­eh­to eri­tyi­ses­ti maa­seu­dul­la asu­vil­le tai am­mat­ti­lai­sil­le, jot­ka aja­vat pit­kiä mat­ko­ja. Po­si­tii­vi­nen yl­lä­tys on kui­ten­kin, et­tä jo lä­hes puo­lel­la au­tol­la pää­o­sin työ­mat­kan­sa te­ke­vil­lä on au­ton la­taus­mah­dol­li­suus työ­pai­kal­la, Ho­vin­mä­ki ker­too.

Työ­pai­kal­la au­ton la­taus on­nis­tuu hel­poim­min pää­kau­pun­ki­seu­dul­la ja Uu­del­la­maal­la, kun taas yli 60 pro­sen­til­la Itä- ja Poh­jois-Suo­mes­sa työ­au­toa käyt­tä­vil­lä ei ole tä­hän mah­dol­li­suut­ta. Va­jaal­la nel­jän­nek­sel­lä kai­kis­ta vas­taa­jis­ta on ko­tiin asen­net­tu la­taus­pis­te, mut­ta alu­eel­li­set erot nä­ky­vät myös täs­sä.

– Ilah­dut­ta­va tu­los on, et­tä vii­den­nes niis­tä vas­taa­jis­ta, joil­la on ko­to­na la­taus­pis­te, on saa­nut työ­nan­ta­jal­ta ta­lou­del­lis­ta tu­kea asen­nus­kus­tan­nuk­siin. Täs­sä oli­si työ­nan­ta­jil­le eri­no­mai­nen erot­tu­mi­sen paik­ka ja mah­dol­li­suus ko­hot­taa työ­nan­ta­jap­ro­fii­li­aan, nos­taa Ho­vin­mä­ki esiin.

Ve­ro­tus ko­e­taan epä­oi­keu­den­mu­kai­sek­si – muu­tos­ta kai­va­taan

Ve­ro­tus nou­si ky­se­lys­sä voi­mak­kaas­ti esiin huo­le­nai­hee­na. Vain 38 pro­sent­tia työ­mat­koi­hin pää­o­sin au­toa käyt­tä­vis­tä vas­taa­jis­ta ko­kee, et­tä ve­ro­va­paa ki­lo­met­ri­kor­vaus kat­taa au­ton to­del­li­set käyt­tö­kus­tan­nuk­set.

Eri­tyi­ses­ti die­sel­ve­roa pi­de­tään van­hen­tu­nee­na ja epä­oi­keu­den­mu­kai­se­na. Mo­nien mu­kaan se ran­kai­see juu­ri nii­tä am­mat­ti­lai­sia, jot­ka aja­vat työn­sä vuok­si eni­ten ja joil­le säh­kö­au­ton käyt­tö ei ole vie­lä re­a­lis­ti­nen vaih­to­eh­to.

– On koh­tuu­ton­ta, et­tä val­ta­kun­nal­li­ses­ti yh­te­näi­nen ve­ro­tus joh­taa käy­tän­nös­sä eri­ar­voi­suu­teen, kun esi­mer­kik­si säh­kö­au­ton käyt­töön liit­ty­vät edel­ly­tyk­set vaih­te­le­vat suu­res­ti alu­eit­tain, pai­not­taa Ho­vin­mä­ki.

Avoi­mis­sa vas­tauk­sis­sa esi­tet­tiin usei­ta eh­do­tuk­sia au­toi­lun ve­ro­tuk­sen ke­hit­tä­mi­sek­si. Esil­le nou­si­vat muun mu­as­sa käyt­tö­voi­ma­ve­ron pois­ta­mi­nen ja ve­ro­tu­lo­jen koh­den­ta­mi­nen tie­inf­rast­ruk­tuu­rin yl­lä­pi­toon. Ties­tön kun­to on tär­keä osa tur­val­li­suut­ta, mikä ko­ros­tuu pal­jon työs­sä aja­vil­la. Eri­tyi­ses­ti työs­sä käy­tet­tä­vil­le ajo­neu­voil­le toi­vot­tiin ve­ro­hel­po­tuk­sia.

– Jot­ta siir­ty­mä vä­hä­pääs­töi­seen työ­au­toi­luun on­nis­tuu kaik­ki­al­la Suo­mes­sa, on tär­ke­ää, et­tä myös ve­ro­tus ke­hit­tyy ta­sa­puo­li­ses­ti ja työn­te­koa tu­ke­val­la ta­val­la. Eri­tyi­ses­ti pal­jon aja­vien am­mat­ti­lais­ten kus­tan­nus­ra­ken­ne on täl­lä het­kel­lä lii­an ras­kas, Ho­vin­mä­ki tii­vis­tää.

Au­to­Bild / MMA

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3

Auto Bild.Uutiset
Kia EV3 on vuoden auto 2025

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Renaultin pieni paholainen.

Renaultin pieni paholainen.

Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisu­pe­rur­hei­luauto

Auto Bild.Uutiset
Renaultin pieni paholainen.

Renaultin pieni paholainen.

Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisu­pe­rur­hei­luauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU