Marko Hovinmäki.

Marko Hovinmäki.

Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tuore työmat­kus­tus­kysely paljastaa, että alan ammattilaisten työtehtävissä käyttämien autojen käyttövoimat ovat vihertyneet, mutta alueelliset erot ovat suuria.

Auto Bild.Uutiset

Au­toi­lun ve­ro­koh­te­lu ei myös­kään vas­taa työn ar­kea ei­kä tue siir­ty­mää vä­hä­pääs­töi­sem­pään työ­mat­kus­ta­mi­seen.

Säh­kö­au­to­jen osuus myyn­nin ja mark­ki­noin­nin am­mat­ti­lai­sil­la on kol­mes­sa vuo­des­sa yli ne­lin­ker­tais­tu­nut vuo­den 2022 nel­jäs­tä pro­sen­tis­ta tä­män vuo­den 18 pro­sent­tiin. Hyb­ri­de­jä käyt­tää työ­mat­kus­ta­mi­ses­sa jo 30 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta, kun vie­lä kol­me vuot­ta sit­ten vas­taa­va osuus oli 22 pro­sent­tia. Sa­mal­la ben­sii­nin käyt­tö on vä­hen­ty­nyt 14 pro­sent­tiyk­sik­köä. Die­sel pi­tää edel­leen pin­tan­sa eri­tyi­ses­ti Poh­jois- ja Itä-Suo­mes­sa.

– Val­ta­o­sa ky­se­lyym­me vas­tan­neis­ta työs­ken­te­lee myyn­ti­teh­tä­vis­sä ja te­kee työ­tä ak­tii­vi­ses­ti asi­a­kas­ra­ja­pin­nas­sa. Tä­män vuok­si työ­mat­kus­ta­mis­ta on pal­jon, jo­ten luo­tet­ta­va ja tur­val­li­nen au­to on vält­tä­mä­tön. Li­säk­si ym­pä­ris­tö­nä­kö­kul­ma on am­mat­ti­lai­sil­lem­me yhä tär­ke­äm­pi au­ton va­lin­tak­ri­tee­ri, MMA:n pu­heen­joh­ta­ja Mar­ko Ho­vin­mä­ki ko­ros­taa.

Asui­na­lue vai­kut­taa suu­res­ti työ­a­jo­neu­von käyt­tö­voi­maan

Säh­köis­ty­mi­sen vauh­ti vaih­te­lee pal­jon eri puo­lil­la maa­ta. Täys­säh­kö­au­tot ovat ylei­sim­piä pää­kau­pun­ki­seu­dul­la, mis­sä nii­tä käyt­tää jo yli vii­den­nes (22 %) au­toa työ­a­jois­saan käyt­tä­vis­tä vas­taa­jis­ta. Itä- ja Poh­jois-Suo­mes­sa säh­kö­au­to­jen käyt­tö on har­vi­nai­sem­paa.

– Moni ky­se­lyym­me vas­tan­neis­ta koki, et­tä säh­kö­au­tot ei­vät ole työ­ar­jes­sa toi­mi­va vaih­to­eh­to eri­tyi­ses­ti maa­seu­dul­la asu­vil­le tai am­mat­ti­lai­sil­le, jot­ka aja­vat pit­kiä mat­ko­ja. Po­si­tii­vi­nen yl­lä­tys on kui­ten­kin, et­tä jo lä­hes puo­lel­la au­tol­la pää­o­sin työ­mat­kan­sa te­ke­vil­lä on au­ton la­taus­mah­dol­li­suus työ­pai­kal­la, Ho­vin­mä­ki ker­too.

Työ­pai­kal­la au­ton la­taus on­nis­tuu hel­poim­min pää­kau­pun­ki­seu­dul­la ja Uu­del­la­maal­la, kun taas yli 60 pro­sen­til­la Itä- ja Poh­jois-Suo­mes­sa työ­au­toa käyt­tä­vil­lä ei ole tä­hän mah­dol­li­suut­ta. Va­jaal­la nel­jän­nek­sel­lä kai­kis­ta vas­taa­jis­ta on ko­tiin asen­net­tu la­taus­pis­te, mut­ta alu­eel­li­set erot nä­ky­vät myös täs­sä.

– Ilah­dut­ta­va tu­los on, et­tä vii­den­nes niis­tä vas­taa­jis­ta, joil­la on ko­to­na la­taus­pis­te, on saa­nut työ­nan­ta­jal­ta ta­lou­del­lis­ta tu­kea asen­nus­kus­tan­nuk­siin. Täs­sä oli­si työ­nan­ta­jil­le eri­no­mai­nen erot­tu­mi­sen paik­ka ja mah­dol­li­suus ko­hot­taa työ­nan­ta­jap­ro­fii­li­aan, nos­taa Ho­vin­mä­ki esiin.

Ve­ro­tus ko­e­taan epä­oi­keu­den­mu­kai­sek­si – muu­tos­ta kai­va­taan

Ve­ro­tus nou­si ky­se­lys­sä voi­mak­kaas­ti esiin huo­le­nai­hee­na. Vain 38 pro­sent­tia työ­mat­koi­hin pää­o­sin au­toa käyt­tä­vis­tä vas­taa­jis­ta ko­kee, et­tä ve­ro­va­paa ki­lo­met­ri­kor­vaus kat­taa au­ton to­del­li­set käyt­tö­kus­tan­nuk­set.

Eri­tyi­ses­ti die­sel­ve­roa pi­de­tään van­hen­tu­nee­na ja epä­oi­keu­den­mu­kai­se­na. Mo­nien mu­kaan se ran­kai­see juu­ri nii­tä am­mat­ti­lai­sia, jot­ka aja­vat työn­sä vuok­si eni­ten ja joil­le säh­kö­au­ton käyt­tö ei ole vie­lä re­a­lis­ti­nen vaih­to­eh­to.

– On koh­tuu­ton­ta, et­tä val­ta­kun­nal­li­ses­ti yh­te­näi­nen ve­ro­tus joh­taa käy­tän­nös­sä eri­ar­voi­suu­teen, kun esi­mer­kik­si säh­kö­au­ton käyt­töön liit­ty­vät edel­ly­tyk­set vaih­te­le­vat suu­res­ti alu­eit­tain, pai­not­taa Ho­vin­mä­ki.

Avoi­mis­sa vas­tauk­sis­sa esi­tet­tiin usei­ta eh­do­tuk­sia au­toi­lun ve­ro­tuk­sen ke­hit­tä­mi­sek­si. Esil­le nou­si­vat muun mu­as­sa käyt­tö­voi­ma­ve­ron pois­ta­mi­nen ja ve­ro­tu­lo­jen koh­den­ta­mi­nen tie­inf­rast­ruk­tuu­rin yl­lä­pi­toon. Ties­tön kun­to on tär­keä osa tur­val­li­suut­ta, mikä ko­ros­tuu pal­jon työs­sä aja­vil­la. Eri­tyi­ses­ti työs­sä käy­tet­tä­vil­le ajo­neu­voil­le toi­vot­tiin ve­ro­hel­po­tuk­sia.

– Jot­ta siir­ty­mä vä­hä­pääs­töi­seen työ­au­toi­luun on­nis­tuu kaik­ki­al­la Suo­mes­sa, on tär­ke­ää, et­tä myös ve­ro­tus ke­hit­tyy ta­sa­puo­li­ses­ti ja työn­te­koa tu­ke­val­la ta­val­la. Eri­tyi­ses­ti pal­jon aja­vien am­mat­ti­lais­ten kus­tan­nus­ra­ken­ne on täl­lä het­kel­lä lii­an ras­kas, Ho­vin­mä­ki tii­vis­tää.

Au­to­Bild / MMA

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hybri­diu­u­ti­sointi ei ole romuttanut mielikuvaa sähköistetyistä ajoneuvoista: “Ajokokemus muuttaa asenteita”

Auto Bild.Uutiset

Hybri­diu­u­ti­sointi ei ole romuttanut mielikuvaa sähköistetyistä ajoneuvoista: “Ajokokemus muuttaa asenteita”

Auto Bild.Uutiset

K-Auto

K-Auto luottaa tulevaisuuteen markkinoiden hankaluuksista huolimatta

Auto Bild.Uutiset

K-Auto

K-Auto luottaa tulevaisuuteen markkinoiden hankaluuksista huolimatta

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN