Kierrätettävyys Peugeot-autoissa: Etusijalla ympäris­tö­vas­tuul­lisuus

Se, kuinka autoja voidaan kierrättää, nousee tulevina vuosina merkittäväksi aiheeksi autoteollisuuden keskuudessa. Group PSA ja Peugeot ovat sitoutuneet optimoimaan luonnollisten ja kierrätettyjen materiaalien käyttöä valmis­tusp­ro­ses­seissaan. Tällä tavoin halutaan ylläpitää kierrätyskanavia ja vähentää omaa ympäris­tö­ja­lan­jälkeä.

Auto Bild.Uutiset

Vuo­teen 2060 men­nes­sä maa­pal­lol­la on ar­vi­ol­ta 10 mil­jar­dia ih­mis­tä. OECD ar­vi­oi, et­tä raa­ka­ma­te­ri­aa­lien käyt­tö tu­lee tup­laan­tu­maan, jot­ta se py­syy vä­es­tön­kas­vun mu­ka­na, ja ym­pä­ris­töön koh­dis­tuu kak­sin­ker­tai­nen pai­ne.

Au­to jät­tää oman jäl­ken­sä ym­pä­ris­töön niin luon­non­ma­te­ri­aa­lien käy­tön kuin elin­kaa­ren lo­pun kier­rä­tyk­sen (ku­ten ro­mu­tet­tu­jen au­to­jen kier­rä­tys) kaut­ta ja ai­he on saa­nut mo­nien val­mis­ta­jien huo­mi­on.

Ky­e­täk­seen to­teut­ta­maan so­si­aa­lis­ta vas­tuu­ta, vä­hen­tääk­seen riip­pu­vuus­suh­det­ta uu­siu­tu­mat­to­mis­ta raa­ka-ai­neis­ta ja tuo­tan­non kus­tan­nuk­sia pie­nen­tääk­seen au­to­val­mis­ta­jien on rat­kais­ta­va ai­na­kin seu­raa­vat koh­dat:

• Ma­te­ri­aa­li­han­kin­taan käy­te­tään vain vas­tuul­li­sia tuo­tan­to­ket­ju­ja (huo­mi­oi­den ih­mi­soi­keus-, ym­pä­ris­tö- ja eet­ti­syys­nä­kö­kul­mat).

• Tuot­tei­den vas­tuul­li­nen kä­sit­te­ly elin­kaa­ren lo­pus­sa

• Kier­to­ta­lout­ta tu­ke­vien ma­te­ri­aa­lien käyt­tö kes­kit­ty­mäl­lä eri­tyi­ses­ti kah­teen osa-alu­ee­seen: ro­mu­au­to­jen hyö­dyn­tä­mi­nen ja kier­rät­tä­mi­nen sekä va­ran­noil­taan hu­pe­ne­vien ma­te­ri­aa­lien kier­rät­tä­mi­nen

• Kal­lis­tu­vien ja hu­pe­ne­vien luon­non­va­ro­jen käy­tön mi­ni­moi­mi­nen

• Pois­taa käy­tös­tä vaa­ral­li­set ai­neet, joi­den käyt­töä kos­ke­vat myös tar­kat sään­nök­set

Näin Peu­ge­ot hyö­dyn­tää kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­le­ja ajo­neu­vois­sa

Yl­lä mai­nit­tu­jen, ym­pä­ris­töön vai­kut­ta­vien te­ki­jöi­den huo­mi­oon ot­ta­mi­nen jo suun­nit­te­lus­sa on saa­nut etu­si­jan vii­mei­sim­pien Peu­ge­ot-mal­lien koh­dal­la. Jo suun­nit­te­lus­ta al­ka­en kaik­kien uu­sien au­to­jen tu­lee si­säl­tää kier­rä­tet­ty­jä ma­te­ri­aa­le­ja, jot­ka ar­vi­oi­daan nii­den tuot­ta­mi­sen ja elin­kaa­ren lo­pun ai­heut­ta­man ym­pä­ris­tö­ra­sit­teen kaut­ta.

Mark­ki­noi­den uu­sim­mat Peu­ge­ot-mal­lit toi­mi­vat näyt­tee­nä tu­lok­sis­ta, jot­ka on saa­vu­tet­tu li­sää­mäl­lä luon­non­ma­te­ri­aa­le­ja sekä kier­rä­tet­ty­jä ma­te­ri­aa­le­ja:

• Uu­sien Peu­ge­ot 208:n ja Peu­ge­ot 2008:n suun­nit­te­lup­ro­jek­teis­sa yh­di­tet­tiin voi­mat ja näin pääs­tiin te­hok­kaas­ti käyt­tä­mään sa­mo­ja kier­rä­tet­ty­jä sekä luon­non­ma­te­ri­aa­le­ja.

Uu­sis­sa Peu­ge­ot 208:ssa sekä Peu­ge­ot 2008:ssa on kum­mas­sa­kin kes­ki­mää­rin 30 % ja 31 % kier­rä­tet­ty­jä ja luon­non­ma­te­ri­aa­le­ja. Tuot­teis­sa käy­te­tyis­tä osis­ta ar­vi­ol­ta 40 pi­tää si­säl­lään joko kier­rä­tet­ty­jä osia tai/ja luon­non ma­te­ri­aa­le­ja. Näi­tä ovat muun mu­as­sa:

• Uu­siu­tu­vas­ta luon­non­ma­te­ri­aa­lis­ta val­mis­tet­tu kui­tu ko­je­lau­dan vah­vis­teis­sa

• Kier­rä­tet­ty po­lyp­ro­py­lee­ni mm. spoi­le­reis­sa ja etu- sekä ta­ka­pus­ku­reis­sa

• Kier­rä­tet­ty po­ly­a­mi­di ren­kaan suo­juk­sis­sa sekä imu­sar­jois­sa ja tuu­le­tin­moot­to­rin ko­koon­pa­nos­sa

• Peu­ge­ot 508 pi­tää si­säl­lään kes­ki­mää­rin 31 % kier­rä­tet­ty­jä ja luon­non­ma­te­ri­aa­le­ja. Noin 80 po­ly­mee­ri­o­saa si­säl­tää kier­rä­tet­ty­jä ja/tai luon­non­ma­te­ri­aa­le­ja. Esi­merk­ke­jä näi­den to­teu­tuk­sis­ta Peu­ge­ot 508:ssa ovat:

• Uu­siu­tu­vas­ta luon­non­ma­te­ri­aa­lis­ta val­mis­tet­tu kui­tu läm­mi­tys­ka­na­vis­sa,

• Kier­rä­tet­ty mm. po­lyp­ro­py­lee­ni spoi­le­reis­sa

Au­to­a­lan ai­heut­ta­man ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­sen mi­ni­moin­ti on Peu­ge­o­til­la en­si­si­jai­nen asia ja näi­den vii­mei­sim­pien lan­see­raus­ten kaut­ta on näh­tä­vis­sä, kuin­ka tah­to­ti­la on siir­ty­nyt käy­tän­töön. Tä­män päi­vän Peu­ge­ot-mal­lit käyt­tä­vät­kin alal­la en­nä­tys­mää­rän niin kier­rä­tet­ty­jä kuin luon­non­ma­te­ri­aa­le­ja.

CO2-pääs­tö­tön säh­köis­ty­vä mal­lis­to

Peu­ge­ot on aloit­ta­nut vah­van mal­lis­ton säh­köis­ty­mi­sen ja jo nyt kaik­ki uu­det mal­lit tul­laan nä­ke­mään myös säh­köi­se­nä ver­si­o­na. Vuo­teen 2025 men­nes­sä tu­lee koko Peu­ge­ot-mal­lis­to päi­vit­ty­mään säh­köi­sil­lä ver­si­oil­la.

Ke­vään 2020 ai­ka­na on Suo­mes­sa­kin jäl­leen­myy­jä­liik­kei­siin saa­tu la­taus­hyb­ri­diu­u­tuu­det: 300 hv ne­li­ve­toi­nen Peu­ge­ot 3008 GT HYB­RID4 4x4, 225 hv Peu­ge­ot 508 HYB­RID ja 508 SW Hyb­rid.

Elo­kuus­sa 2020 tul­laan Suo­mes­sa nä­ke­mään en­sim­mäi­set Peu­ge­ot-täys­säh­kö­au­tot e-208 ja e-2008. 100 kW (136 hv) säh­kö­moot­to­ril­la ja 50 kWh:n akul­la toi­min­ta­sä­de on vas­taa­vas­ti 340 km sekä 310 km (WLTP).

Myö­hem­min vuo­den 2020 lo­pus­sa saa­pu­vat maa­han en­sim­mäi­set täys­säh­köi­set Peu­ge­ot- pa­ket­ti­au­tot. Peu­ge­ot e-Ex­pert -pa­ket­ti­au­to­ja seu­raa hen­ki­lö­kul­je­tuk­seen suun­nat­tu täys­säh­köi­nen tila-au­to, Peu­ge­ot e-Tra­vel­ler.

Peu­ge­ot-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN