Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä
Ajettavuudeltaan päivitetty 116d on luokassaan varsin hienostunut tapaus. Siinä suorituskyky yhdistyy miellyttävällä tavalla ajotalouteen.
Kooltaan 1,5-litraisessa kolmisylinterisessä turbodieselissä on mallinimen mukaisesti tehoa reippaat 116 hevosvoimaa ja maksimiväännöksi ilmoitetaan mukavat 270 Nm/1750–2250 r/min, mutta alavääntöä saisi silti järjestyä vielä runsaammin, ettei kadunkulmissa tarvitsisi ehtimiseen hakea kakkosvaihdetta.
Maantieajossa 270 Nm riittää hienosti ohituksiin. Start/Stopista emme pidä, sillä se herää jonoajossa turhan verkkaisesti. Kuusiportainen manuaali toimii sujuvasti ja kytkimen liikerata on sopiva. Saimme keskikulutukseksi auton omalla ajotietokoneella 5,2 l/100 km, joka ei ole paha lukema.
Kojelautatoiminnot edustavat perinteisen selkeää BMW-linjausta huipputasoisine mittaristoineen.
Takaosan muotoilu on nyt kookkaampine takavaloineen tuntuvasti urheilullisempi verrattuna edeltäjään.
BMW 116d:n takaistuin ei ole pitkäjalkaisten valtakuntaa.
Kaksilitrainen turbodiesel vääntää 270 Nm. Kaikkein alinta vääntöä kaivataan silti enemmän.
Muunneltavuus on tasokasta ja takaselkänojat taittuvat käytännöllisesti tasapinnaksi.
Vakiomalliset etuistuimet eivät tarjoa riittävää sivutukea ja istuintyyny on liian laakea. Suosittelemme urheiluistuimien valitsemista.
Ohjauksen keskialuetuntuma jättää moitteettoman tarkan tuntuman ja koska lisäksi GT-ohjauspyörästä saa pitävän otteen, versiota luotsaa maantiellä mielikseen.
Iskunvaimennuksen säädöksi voi valita mukavuuspainotteisen Comfortin, nopeaan ajon Sportin tai sitten Eco-Dynamicsin joka on kaikkein taloudellisin vaihtoehto. Erot säätöjen kesken ovat selkeät. Jousitustuntuma on erittäin laadukas, samalla jämerä sekä sopivan ajomukava.
Rengasmelu kohoaa karkealla asvaltilla suhteellisen voimakkaaksi, mutta kaikkiaan sisämelu pysyy miellyttävänä. Halogeenityyppiset lähivalot ovat suhteellisen tehokkaat, mutta pitkien valokuvio vaikuttaa hieman erikoiselta. Karavaanarille vinkkinä, että BMW 116d:llä on lupa vetää 1500/690-kiloista vaunua.
Parhaimmillaan keskimittaiselle
BMW 116d:n ovet sulkeutuvat laadukkaan jykevästi, mutta viisiovisen korin ovien mitat jäävät pitkää kuljettajaa ajatellen perin kapeiksi, mikä ilmenee nimenomaan B-pilarien osumisena pitkän kuljettajan tai etumatkustajan hartiaan autosta noustessa.
Kuljettajan paikka on parhaimmillaan keskimittaiselle, muutoin istuimen selkänojaa joutuu pitämään liian pystyasennossa autosta nousemisen helpottamiseksi. Laakea vakioistuin ynnä B-pilarien asemoituminen aiheuttavat sen, että pitkän henkilön on hankala löytää ihanteellista ajoasentoa. Uskomme urheiluistuimien tarjoavan asiaan hyvän osaratkaisun.
Polvitila takaistuimella jää pitkäjalkaiselle äkkiseltään ahtaaksi. Kangasverhoilu on varsin perusluonteinen.
Mittariston päänäytöt ovat BMW:n tapaan esimerkillisen selkeät, joten tästä ei juuri parane. Konsolinäyttö ei mene sähköisesti piiloon, vaan se on kiinteää mallia. Radion ja muiden näyttötietojen operointi tapahtuu perinteisesti konsolin säätöpyörästä.
Tehdasnavia yksilöön ei sisälly. Ajotietokoneen käyttöpainike sijaitsee käytännöllisesti vasemman viiksen päässä.
Automaattisen ilmastointilaitteen asteikko ulottuu yllättäen alimmillaan vain 16 asteeseen. Kaikkein kylmintä 10–12 asteen viileää ei siten ole tarjolla kovimmilla helteillä, mutta jostain kohdinhan edullisessa mallisarjassa jouduttaneen tinkimään.
Tavaratilaan sisältyy kaksi ostoskassien kiinnitysverkkoa, joista riittää varmasti jatkuvaa hyötyä. Maksimitilaa kaivattaessa takaselkänojat taittuvat helposti tasapinnaksi, vieläpä kolmessa osassa.
BMW 116d on tietyin varauksin laadukkaan viihtyisä monikäyttöauto.
BMW 116d
Moottori R3, turbodiesel, 1496 cm³,
85 kW (116 hv)/4000 r/min,
270 Nm/1750–2250 r/min,
Suorituskyky 0–100 km/h 10,3 s,
huippunopeus 200 km/h
Kulutus 4,1–3,7, l/100 km diesel
CO2-päästöt 97 g/km
Voimansiirto M6, etuveto
Mitat p 4329, l 1765, k 1440 mm,
akseliväli 2690 mm, omamassa 1395 kg, tavaratila 330–1150 l, tankki 52 l
Hinta alk. 28 885 euroa
***1/2
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
T+A:n transmissiolinjakaiutin
QLN:n uusi referenssi
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
OePhi Tanskasta
Uusi haastaja
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN