Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä
Ajettavuudeltaan päivitetty 116d on luokassaan varsin hienostunut tapaus. Siinä suorituskyky yhdistyy miellyttävällä tavalla ajotalouteen.
Kooltaan 1,5-litraisessa kolmisylinterisessä turbodieselissä on mallinimen mukaisesti tehoa reippaat 116 hevosvoimaa ja maksimiväännöksi ilmoitetaan mukavat 270 Nm/1750–2250 r/min, mutta alavääntöä saisi silti järjestyä vielä runsaammin, ettei kadunkulmissa tarvitsisi ehtimiseen hakea kakkosvaihdetta.
Maantieajossa 270 Nm riittää hienosti ohituksiin. Start/Stopista emme pidä, sillä se herää jonoajossa turhan verkkaisesti. Kuusiportainen manuaali toimii sujuvasti ja kytkimen liikerata on sopiva. Saimme keskikulutukseksi auton omalla ajotietokoneella 5,2 l/100 km, joka ei ole paha lukema.
Kojelautatoiminnot edustavat perinteisen selkeää BMW-linjausta huipputasoisine mittaristoineen.
Takaosan muotoilu on nyt kookkaampine takavaloineen tuntuvasti urheilullisempi verrattuna edeltäjään.
BMW 116d:n takaistuin ei ole pitkäjalkaisten valtakuntaa.
Kaksilitrainen turbodiesel vääntää 270 Nm. Kaikkein alinta vääntöä kaivataan silti enemmän.
Muunneltavuus on tasokasta ja takaselkänojat taittuvat käytännöllisesti tasapinnaksi.
Vakiomalliset etuistuimet eivät tarjoa riittävää sivutukea ja istuintyyny on liian laakea. Suosittelemme urheiluistuimien valitsemista.
Ohjauksen keskialuetuntuma jättää moitteettoman tarkan tuntuman ja koska lisäksi GT-ohjauspyörästä saa pitävän otteen, versiota luotsaa maantiellä mielikseen.
Iskunvaimennuksen säädöksi voi valita mukavuuspainotteisen Comfortin, nopeaan ajon Sportin tai sitten Eco-Dynamicsin joka on kaikkein taloudellisin vaihtoehto. Erot säätöjen kesken ovat selkeät. Jousitustuntuma on erittäin laadukas, samalla jämerä sekä sopivan ajomukava.
Rengasmelu kohoaa karkealla asvaltilla suhteellisen voimakkaaksi, mutta kaikkiaan sisämelu pysyy miellyttävänä. Halogeenityyppiset lähivalot ovat suhteellisen tehokkaat, mutta pitkien valokuvio vaikuttaa hieman erikoiselta. Karavaanarille vinkkinä, että BMW 116d:llä on lupa vetää 1500/690-kiloista vaunua.
Parhaimmillaan keskimittaiselle
BMW 116d:n ovet sulkeutuvat laadukkaan jykevästi, mutta viisiovisen korin ovien mitat jäävät pitkää kuljettajaa ajatellen perin kapeiksi, mikä ilmenee nimenomaan B-pilarien osumisena pitkän kuljettajan tai etumatkustajan hartiaan autosta noustessa.
Kuljettajan paikka on parhaimmillaan keskimittaiselle, muutoin istuimen selkänojaa joutuu pitämään liian pystyasennossa autosta nousemisen helpottamiseksi. Laakea vakioistuin ynnä B-pilarien asemoituminen aiheuttavat sen, että pitkän henkilön on hankala löytää ihanteellista ajoasentoa. Uskomme urheiluistuimien tarjoavan asiaan hyvän osaratkaisun.
Polvitila takaistuimella jää pitkäjalkaiselle äkkiseltään ahtaaksi. Kangasverhoilu on varsin perusluonteinen.
Mittariston päänäytöt ovat BMW:n tapaan esimerkillisen selkeät, joten tästä ei juuri parane. Konsolinäyttö ei mene sähköisesti piiloon, vaan se on kiinteää mallia. Radion ja muiden näyttötietojen operointi tapahtuu perinteisesti konsolin säätöpyörästä.
Tehdasnavia yksilöön ei sisälly. Ajotietokoneen käyttöpainike sijaitsee käytännöllisesti vasemman viiksen päässä.
Automaattisen ilmastointilaitteen asteikko ulottuu yllättäen alimmillaan vain 16 asteeseen. Kaikkein kylmintä 10–12 asteen viileää ei siten ole tarjolla kovimmilla helteillä, mutta jostain kohdinhan edullisessa mallisarjassa jouduttaneen tinkimään.
Tavaratilaan sisältyy kaksi ostoskassien kiinnitysverkkoa, joista riittää varmasti jatkuvaa hyötyä. Maksimitilaa kaivattaessa takaselkänojat taittuvat helposti tasapinnaksi, vieläpä kolmessa osassa.
BMW 116d on tietyin varauksin laadukkaan viihtyisä monikäyttöauto.
BMW 116d
Moottori R3, turbodiesel, 1496 cm³,
85 kW (116 hv)/4000 r/min,
270 Nm/1750–2250 r/min,
Suorituskyky 0–100 km/h 10,3 s,
huippunopeus 200 km/h
Kulutus 4,1–3,7, l/100 km diesel
CO2-päästöt 97 g/km
Voimansiirto M6, etuveto
Mitat p 4329, l 1765, k 1440 mm,
akseliväli 2690 mm, omamassa 1395 kg, tavaratila 330–1150 l, tankki 52 l
Hinta alk. 28 885 euroa
***1/2
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz yhä Suomessa saksalaisten premium-merkkien kärki
Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa
Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa
Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %
Sähköautojen myynnin oletetaan kääntyvän kovaan kasvuun tänä vuonna
Auto Bild 1/2025 on kaupoissa
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Ruarkilta tyylikäs cd-pyöritin
Integroitu vahvistin Ruotsista alle 1000 eurolla
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua Marikin tapaan
Yksi eteen, kahdeksan taakse
Linnin kurkivarsi
Kaiutin Mundorf-päivityksellä
Kaapelivalmistajan kaiutin
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Putkilaitteita vuonomieheltä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa
Sähköautojen myynnin oletetaan kääntyvän kovaan kasvuun tänä vuonna
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Tiistai ei ole enää halvin päivä tankata
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI