Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä
Ajettavuudeltaan päivitetty 116d on luokassaan varsin hienostunut tapaus. Siinä suorituskyky yhdistyy miellyttävällä tavalla ajotalouteen.
Kooltaan 1,5-litraisessa kolmisylinterisessä turbodieselissä on mallinimen mukaisesti tehoa reippaat 116 hevosvoimaa ja maksimiväännöksi ilmoitetaan mukavat 270 Nm/1750–2250 r/min, mutta alavääntöä saisi silti järjestyä vielä runsaammin, ettei kadunkulmissa tarvitsisi ehtimiseen hakea kakkosvaihdetta.
Maantieajossa 270 Nm riittää hienosti ohituksiin. Start/Stopista emme pidä, sillä se herää jonoajossa turhan verkkaisesti. Kuusiportainen manuaali toimii sujuvasti ja kytkimen liikerata on sopiva. Saimme keskikulutukseksi auton omalla ajotietokoneella 5,2 l/100 km, joka ei ole paha lukema.
Kojelautatoiminnot edustavat perinteisen selkeää BMW-linjausta huipputasoisine mittaristoineen.
Takaosan muotoilu on nyt kookkaampine takavaloineen tuntuvasti urheilullisempi verrattuna edeltäjään.
BMW 116d:n takaistuin ei ole pitkäjalkaisten valtakuntaa.
Kaksilitrainen turbodiesel vääntää 270 Nm. Kaikkein alinta vääntöä kaivataan silti enemmän.
Muunneltavuus on tasokasta ja takaselkänojat taittuvat käytännöllisesti tasapinnaksi.
Vakiomalliset etuistuimet eivät tarjoa riittävää sivutukea ja istuintyyny on liian laakea. Suosittelemme urheiluistuimien valitsemista.
Ohjauksen keskialuetuntuma jättää moitteettoman tarkan tuntuman ja koska lisäksi GT-ohjauspyörästä saa pitävän otteen, versiota luotsaa maantiellä mielikseen.
Iskunvaimennuksen säädöksi voi valita mukavuuspainotteisen Comfortin, nopeaan ajon Sportin tai sitten Eco-Dynamicsin joka on kaikkein taloudellisin vaihtoehto. Erot säätöjen kesken ovat selkeät. Jousitustuntuma on erittäin laadukas, samalla jämerä sekä sopivan ajomukava.
Rengasmelu kohoaa karkealla asvaltilla suhteellisen voimakkaaksi, mutta kaikkiaan sisämelu pysyy miellyttävänä. Halogeenityyppiset lähivalot ovat suhteellisen tehokkaat, mutta pitkien valokuvio vaikuttaa hieman erikoiselta. Karavaanarille vinkkinä, että BMW 116d:llä on lupa vetää 1500/690-kiloista vaunua.
Parhaimmillaan keskimittaiselle
BMW 116d:n ovet sulkeutuvat laadukkaan jykevästi, mutta viisiovisen korin ovien mitat jäävät pitkää kuljettajaa ajatellen perin kapeiksi, mikä ilmenee nimenomaan B-pilarien osumisena pitkän kuljettajan tai etumatkustajan hartiaan autosta noustessa.
Kuljettajan paikka on parhaimmillaan keskimittaiselle, muutoin istuimen selkänojaa joutuu pitämään liian pystyasennossa autosta nousemisen helpottamiseksi. Laakea vakioistuin ynnä B-pilarien asemoituminen aiheuttavat sen, että pitkän henkilön on hankala löytää ihanteellista ajoasentoa. Uskomme urheiluistuimien tarjoavan asiaan hyvän osaratkaisun.
Polvitila takaistuimella jää pitkäjalkaiselle äkkiseltään ahtaaksi. Kangasverhoilu on varsin perusluonteinen.
Mittariston päänäytöt ovat BMW:n tapaan esimerkillisen selkeät, joten tästä ei juuri parane. Konsolinäyttö ei mene sähköisesti piiloon, vaan se on kiinteää mallia. Radion ja muiden näyttötietojen operointi tapahtuu perinteisesti konsolin säätöpyörästä.
Tehdasnavia yksilöön ei sisälly. Ajotietokoneen käyttöpainike sijaitsee käytännöllisesti vasemman viiksen päässä.
Automaattisen ilmastointilaitteen asteikko ulottuu yllättäen alimmillaan vain 16 asteeseen. Kaikkein kylmintä 10–12 asteen viileää ei siten ole tarjolla kovimmilla helteillä, mutta jostain kohdinhan edullisessa mallisarjassa jouduttaneen tinkimään.
Tavaratilaan sisältyy kaksi ostoskassien kiinnitysverkkoa, joista riittää varmasti jatkuvaa hyötyä. Maksimitilaa kaivattaessa takaselkänojat taittuvat helposti tasapinnaksi, vieläpä kolmessa osassa.
BMW 116d on tietyin varauksin laadukkaan viihtyisä monikäyttöauto.
BMW 116d
Moottori R3, turbodiesel, 1496 cm³,
85 kW (116 hv)/4000 r/min,
270 Nm/1750–2250 r/min,
Suorituskyky 0–100 km/h 10,3 s,
huippunopeus 200 km/h
Kulutus 4,1–3,7, l/100 km diesel
CO2-päästöt 97 g/km
Voimansiirto M6, etuveto
Mitat p 4329, l 1765, k 1440 mm,
akseliväli 2690 mm, omamassa 1395 kg, tavaratila 330–1150 l, tankki 52 l
Hinta alk. 28 885 euroa
***1/2
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Serblin & Sonin vahvistimet
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi