Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä

Ajettavuudeltaan päivitetty 116d on luokassaan varsin hienostunut tapaus. Siinä suorituskyky yhdistyy miellyttävällä tavalla ajotalouteen.

Auto Bild.Uutiset

Kool­taan 1,5-lit­rai­ses­sa kol­mi­sy­lin­te­ri­ses­sä tur­bo­die­se­lis­sä on mal­li­ni­men mu­kai­ses­ti te­hoa reip­paat 116 he­vos­voi­maa ja mak­si­mi­vään­nök­si il­moi­te­taan mu­ka­vat 270 Nm/1750–2250 r/min, mut­ta ala­vään­töä sai­si sil­ti jär­jes­tyä vie­lä run­saam­min, et­tei ka­dun­kul­mis­sa tar­vit­si­si eh­ti­mi­seen ha­kea kak­kos­vaih­det­ta.

Maan­tie­a­jos­sa 270 Nm riit­tää hie­nos­ti ohi­tuk­siin. Start/Sto­pis­ta em­me pidä, sil­lä se he­rää jo­no­a­jos­sa tur­han verk­kai­ses­ti. Kuu­si­por­tai­nen ma­nu­aa­li toi­mii su­ju­vas­ti ja kyt­ki­men lii­ke­ra­ta on so­pi­va. Saim­me kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si au­ton omal­la ajo­tie­to­ko­neel­la 5,2 l/100 km, joka ei ole paha lu­ke­ma.

Kojelautatoiminnot edustavat perinteisen selkeää BMW-linjausta huipputasoisine mittaristoineen.

Kojelautatoiminnot edustavat perinteisen selkeää BMW-linjausta huipputasoisine mittaristoineen.

Takaosan muotoilu on nyt kookkaampine takavaloineen tuntuvasti urheilullisempi verrattuna edeltäjään.

Takaosan muotoilu on nyt kookkaampine takavaloineen tuntuvasti urheilullisempi verrattuna edeltäjään.

BMW 116d:n takaistuin ei ole pitkäjalkaisten valtakuntaa.

BMW 116d:n takaistuin ei ole pitkäjalkaisten valtakuntaa.

Kaksilitrainen turbodiesel vääntää 270 Nm. Kaikkein alinta vääntöä kaivataan silti enemmän.

Kaksilitrainen turbodiesel vääntää 270 Nm. Kaikkein alinta vääntöä kaivataan silti enemmän.

Muunneltavuus on tasokasta ja takaselkänojat taittuvat käytännöllisesti tasapinnaksi.

Muunneltavuus on tasokasta ja takaselkänojat taittuvat käytännöllisesti tasapinnaksi.

Vakiomalliset etuistuimet eivät tarjoa riittävää sivutukea ja istuintyyny on liian laakea. Suosittelemme urheiluistuimien valitsemista.

Vakiomalliset etuistuimet eivät tarjoa riittävää sivutukea ja istuintyyny on liian laakea. Suosittelemme urheiluistuimien valitsemista.

Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma jät­tää moit­teet­to­man tar­kan tun­tu­man ja kos­ka li­säk­si GT-oh­jaus­pyö­räs­tä saa pi­tä­vän ot­teen, ver­si­o­ta luot­saa maan­tiel­lä mie­lik­seen.

Is­kun­vai­men­nuk­sen sää­dök­si voi va­li­ta mu­ka­vuus­pai­not­tei­sen Com­for­tin, no­pe­aan ajon Spor­tin tai sit­ten Eco-Dy­na­mic­sin joka on kaik­kein ta­lou­del­li­sin vaih­to­eh­to. Erot sää­tö­jen kes­ken ovat sel­ke­ät. Jou­si­tus­tun­tu­ma on erit­täin laa­du­kas, sa­mal­la jä­me­rä sekä so­pi­van ajo­mu­ka­va.

Ren­gas­me­lu ko­ho­aa kar­ke­al­la as­val­til­la suh­teel­li­sen voi­mak­kaak­si, mut­ta kaik­ki­aan si­sä­me­lu py­syy miel­lyt­tä­vä­nä. Ha­lo­gee­ni­tyyp­pi­set lä­hi­va­lot ovat suh­teel­li­sen te­hok­kaat, mut­ta pit­kien va­lo­ku­vio vai­kut­taa hie­man eri­koi­sel­ta. Ka­ra­vaa­na­ril­le vink­ki­nä, et­tä BMW 116d:llä on lupa ve­tää 1500/690-ki­lois­ta vau­nua.

 

Par­haim­mil­laan kes­ki­mit­tai­sel­le

 

BMW 116d:n ovet sul­keu­tu­vat laa­duk­kaan jy­ke­väs­ti, mut­ta vii­si­o­vi­sen ko­rin ovien mi­tat jää­vät pit­kää kul­jet­ta­jaa aja­tel­len pe­rin ka­peik­si, mikä il­me­nee ni­me­no­maan B-pi­la­rien osu­mi­se­na pit­kän kul­jet­ta­jan tai etu­mat­kus­ta­jan har­ti­aan au­tos­ta nous­tes­sa.

Kul­jet­ta­jan paik­ka on par­haim­mil­laan kes­ki­mit­tai­sel­le, muu­toin is­tui­men sel­kä­no­jaa jou­tuu pi­tä­mään lii­an pys­ty­a­sen­nos­sa au­tos­ta nou­se­mi­sen hel­pot­ta­mi­sek­si. Laa­kea va­ki­ois­tuin yn­nä B-pi­la­rien ase­moi­tu­mi­nen ai­heut­ta­vat sen, et­tä pit­kän hen­ki­lön on han­ka­la löy­tää ihan­teel­lis­ta ajo­a­sen­toa. Us­kom­me ur­hei­luis­tui­mien tar­jo­a­van asi­aan hy­vän osa­rat­kai­sun.

Pol­vi­ti­la ta­kais­tui­mel­la jää pit­kä­jal­kai­sel­le äk­ki­sel­tään ah­taak­si. Kan­gas­ver­hoi­lu on var­sin pe­rus­luon­tei­nen.

Mit­ta­ris­ton pää­näy­töt ovat BMW:n ta­paan esi­mer­kil­li­sen sel­ke­ät, jo­ten täs­tä ei juu­ri pa­ra­ne. Kon­so­li­näyt­tö ei mene säh­köi­ses­ti pii­loon, vaan se on kiin­te­ää mal­lia. Ra­di­on ja mui­den näyt­tö­tie­to­jen ope­roin­ti ta­pah­tuu pe­rin­tei­ses­ti kon­so­lin sää­tö­pyö­räs­tä.

 

Teh­das­na­via yk­si­löön ei si­säl­ly. Ajo­tie­to­ko­neen käyt­tö­pai­ni­ke si­jait­see käy­tän­nöl­li­ses­ti va­sem­man viik­sen pääs­sä.

Au­to­maat­ti­sen il­mas­toin­ti­lait­teen as­teik­ko ulot­tuu yl­lät­tä­en alim­mil­laan vain 16 as­tee­seen. Kaik­kein kyl­min­tä 10–12 as­teen vii­le­ää ei si­ten ole tar­jol­la ko­vim­mil­la hel­teil­lä, mut­ta jos­tain koh­din­han edul­li­ses­sa mal­li­sar­jas­sa jou­dut­ta­neen tin­ki­mään.

Ta­va­ra­ti­laan si­säl­tyy kak­si os­tos­kas­sien kiin­ni­tys­verk­koa, jois­ta riit­tää var­mas­ti jat­ku­vaa hyö­tyä. Mak­si­mi­ti­laa kai­vat­ta­es­sa ta­ka­sel­kä­no­jat tait­tu­vat hel­pos­ti ta­sa­pin­nak­si, vie­lä­pä kol­mes­sa osas­sa.

BMW 116d on tie­tyin va­rauk­sin laa­duk­kaan viih­tyi­sä mo­ni­käyt­tö­au­to.

 

BMW 116d

Moot­to­ri R3, tur­bo­die­sel, 1496 cm³,

85 kW (116 hv)/4000 r/min,

270 Nm/1750–2250 r/min,

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 10,3 s,

huip­pu­no­peus 200 km/h

Ku­lu­tus 4,1–3,7, l/100 km die­sel

CO2-pääs­töt 97 g/km

Voi­man­siir­to M6, etu­ve­to

Mi­tat p 4329, l 1765, k 1440 mm,

ak­se­li­vä­li 2690 mm, oma­mas­sa 1395 kg, ta­va­ra­ti­la 330–1150 l, tank­ki 52 l

Hin­ta alk. 28 885 eu­roa

***1/2

 

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN