Suomen tiettävästi vanhin Land Rover on 1949-mallinen, entisöity avoversio, joka oli näytteillä Land Roverin juhlatapahtumassa

Suomen tiettävästi vanhin Land Rover on 1949-mallinen, entisöity avoversio, joka oli näytteillä Land Roverin juhlatapahtumassa

Juha Peltonen

Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!

Ensimmäisen Land Rover Series I:n prototyyppi tehtiin vuonna 1947, mallin yltäessä sarjatuotantoon 1948.

Auto Bild.Uutiset

Suo­men tiet­tä­väs­ti van­hin Land Ro­ver on 1949-mal­li­nen, en­ti­söi­ty avo­ver­sio, joka oli näyt­teil­lä Land Ro­ve­rin juh­la­ta­pah­tu­mas­sa.

Ky­sei­nen Land Ro­ver Se­ries I 80-inch Ba­sic on ol­lut esil­lä mm. Land Ro­ver Re­gist­ry 1948-1953:n ker­ho­leh­den kan­nes­sa, ja se on val­mis­tu­nut tam­mi­kuus­sa 1950.

Au­ton toi maa­han Suo­men Au­to­te­ol­li­suus Oy.

En­sim­mäi­nen die­sel­moot­to­ri Land Ro­ve­riin esi­tel­tiin puo­les­taan vuon­na 1955.

Uusimmassa korkeateknisessä Defenderissä elektroninen ilmajousitus mahdollistaa tarvittaessa jopa 145 mm korotuksen.

Uusimmassa korkeateknisessä Defenderissä elektroninen ilmajousitus mahdollistaa tarvittaessa jopa 145 mm korotuksen.

Juha Peltonen

Land Ro­ver Se­ries II esi­tel­tiin vuon­na 1958. Mal­lis­sa oli 109 tuu­man ak­se­li­vä­li.

Kol­man­nen su­ku­pol­ven (Se­ries III) vuo­ro oli vuon­na 1971, ja täl­löin mal­lia val­mis­tet­tiin en­nä­tyk­sel­li­set 56 663 kap­pa­let­ta.

Van­haa kul­mi­kas­ta, mo­nen mie­les­tä sitä ”ai­toa” De­fen­de­riä val­mis­tet­tiin vuo­teen 2016, jol­loin se oli ol­lut tuo­tan­nos­sa 67 vuot­ta. Uu­den De­fen­de­rin val­mis­tus al­koi 2020.

Uusimmalla Defender-hybridillä pystytään ajamaan sähköllä jopa 43 kilometriä. Mallin järjestelmäteho on 404 hevosvoimaa, ja järjestelmäväännöksi ilmoitetaan 640 Nm.

Uusimmalla Defender-hybridillä pystytään ajamaan sähköllä jopa 43 kilometriä. Mallin järjestelmäteho on 404 hevosvoimaa, ja järjestelmäväännöksi ilmoitetaan 640 Nm.

Juha Peltonen

Mallissa on kaksialueinen jakovaihteisto, sekä monipuolisesti suojattu alusta maastoon.

Mallissa on kaksialueinen jakovaihteisto, sekä monipuolisesti suojattu alusta maastoon.

Juha Peltonen

De­fen­de­rin pe­rus­pe­ri­aat­tei­ta ovat ai­na ol­leet, et­tä kori ja run­ko on suun­ni­tel­tu kes­tä­mään ää­rim­mäi­set maas­to-olo­suh­teet. Kul­jet­ta­jal­la on ol­ta­va hyvä nä­ky­vyys ulos, ja au­ton mit­to­jen on ol­ta­va hel­pos­ti ha­vait­ta­vis­sa. De­fen­de­rin pyö­rien tu­lee säi­lyt­tää kos­ke­tus maa­han, ja olen­nais­ta on se­kin, et­tä moot­to­ri tuot­taa riit­tä­väs­ti vään­töä ala­kier­rok­sil­la. Li­säk­si De­fen­de­rin voi­man­siir­to mah­dol­lis­taa jat­ku­van ne­li­ve­don. Näin saa­vu­te­taan pa­ras mah­dol­li­nen pito kai­kis­sa olo­suh­teis­sa.

Uu­sin De­fen­der

Uu­sim­mal­la De­fen­der-hyb­ri­dil­lä pys­ty­tään aja­maan säh­köl­lä jopa 43 ki­lo­met­riä. Mal­lin jär­jes­tel­mä­te­ho on 404 he­vos­voi­maa, ja jär­jes­tel­mä­vään­nök­si il­moi­te­taan 640 Nm. Au­to kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 5,6 se­kun­nis­sa. Pi­ka­la­taus 10-80 % luon­nis­tuu 30 mi­nuu­tis­sa. Ta­saus­pyö­räs­tö­jä on etu- ja ta­ka­ta­saus­pyö­räs­tön ohel­la kes­kel­lä, ja au­tos­sa on myös muun mu­as­sa ak­tii­vi­nen ta­ka­ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko.

Elekt­ro­ni­nen il­ma­jou­si­tus mah­dol­lis­taa tar­vit­ta­es­sa jopa 145 mm ko­ro­tuk­sen, kun vas­taa­vas­ti Ele­gant Ar­ri­val pu­dot­taa il­ma­jou­si­tus­ta jopa 50 mm, mah­dol­lis­ta­en hel­pom­man au­toon nou­se­mi­sen. Mal­lis­sa on kak­si­a­lu­ei­nen ja­ko­vaih­teis­to, sekä mo­ni­puo­li­ses­ti suo­jat­tu alus­ta maas­toon.

Land Ro­ver De­fen­der 90 SE D200 MHEV mak­saa al­ka­en 102 541 eu­roa. Pa­ket­ti­au­tois­ta De­fen­der 90 LCV D200 MHEV LCV SE mak­saa al­ka­en 77 428 eu­roa.

Land Ro­ver / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN