Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä
Uutuusmalli toimii uudenlaisen, muotoilu- ja tekniikkatiimejä yhdistävän autosuunnittelukulttuurin symbolina
LC 500:ssa hyödynnetään ensimmäistä kertaa täysin uudenlaista, takavetoista alustarakennetta, joka ei jaa yhtään osaa minkään muun Lexus-mallin kanssa
Sivuprofiilia leimaavat voimakas, kaltevan matala kattolinja, terävät ääriviivat, pitkä akseliväli sekä lyhyet etu- ja takaylitykset.
Takaosassa huomio kiinnittyy sulavasti muotoiltuihin, moniosaisiin takavaloyksiköihin, jotka aikaansaavat erottuvan valoefektin.
LexusLC 500:n kojelauta ja istuimet vaikuttavat loisteliailta.
Kun Lexus LF-LC -konseptimalli esiteltiin vuoden 2012 Detroitin autonäyttelyssä, pohdiskelivat toimittajat, uskolliset asiakkaat ja autoharrastajat, mahtaisivatko huomiota herättävä muotoilu ja uskaliaat mittasuhteet päätyä joskus 2+2-paikkaiseen tuotantoautoon.
Tänään, neljä vuotta uraauurtavan konseptimallin julkistuksen jälkeen, Lexus on paljastanut täysin uuden LC 500 luxus-coupen. Tämä innostavan atleettinen huippumalli antaa tähän mennessä voimakkaimman lupauksen brädin tulevaisuuden suuntauksesta.
- LC 500 on ollut tärkeä malli sekä Lexukselle että minulle itselleni henkilökohtaisesti, toteaa konsernin pääjohtaja Akio Toyoda. Päätimme muutama vuosi sitten, että alamme johdattaa Lexuksen brändia intohimoisempaan ja erottuvampaan suuntaan. Lippulaiva-coupen särmikkyys, upea design ja suorituskyky ilmaisevat vahvasti merkin tunteikasta suuntaa. Uutuutemme kasvattaa Lexuksen vetovoimaa maailmanlaajuisesti, Toyoda kertoo.
LC 500:n toteutusta ohjasi vahva, LF-LC -konseptilta peritty muotoilutavoite, ja tekninen kehitystiimi teki kaikkensa säilyttääkseen mahdollisimman paljon alkuperäisen lähtökohdan ratkaisuja tuotantomallissa.
Lexuksen organisaatiolla LC 500 -projektista tuli paljon suurempi kokonaisuus kuin vain uuden coupe-mallin kehityshanke. Toteutustavan muutos, jossa muotoilu- ja insinööritiimit lähentyivät toisiaan, symboloi uuden ajanjakson alkua Lexukselle.
- Muotoilijat ja insinöörit selvittivät ilmenneitä haasteita ja esteitä yksi kerrallaan yhdessä. Saavutimme mielestäni jotain suurempaan kuin vain konseptimallin designin säilyttämisen, iloitsee pääinsinööri Koji Sato.
DESIGN
Ensivilkaisulla käy selväksi, että toteutustiimi on onnistunut siirtämään LF-LC:n muotoiluideologian uuteen LC 500 -malliin. Ulkoasua leimaa urheilullisen aerodynaaminen muoto rohkeine kaarteineen, tunteisiin vetoavine muotoineen ja lasikattoineen (lisävarusteena hiilikuitukatto). Matala, näyttävän leveä olemus yhdistyy toiminnalliseen ja sielukkaaseen kokoonpanoon.
Keulan ilmeessä näkyy vahvasti Lexukselle ominainen etusäleikön tiimalasimuoto, johon liittyvät kolmesta led-yksiköstä muodostuvat ajovaloumpiot. Niissä käytetään autoalan ohuimpia projektoreita.
Sivuprofiilia leimaa voimakas, kaltevan matala kattolinja, terävät ääriviivat, pitkä akseliväli sekä lyhyet etu- ja takaylitykset. Takaosassa huomio kiinnittyy sulavasti muotoiltuihin, moniosaisiin takavaloyksiköihin, jotka aikaansaavat erottuvan valoefektin.
Sisustan suunnittelua ohjasi ulkokuoren teema. Ohjaamo on elegantti mutta kuljettajakeskeinen, jotta auton ajaminen ja hallitseminen toteutuu ensiluokkaisesti.
- Jo varhaisessa vaiheessa muotoilijat saivat insinööreiltä käsityksen auton suorituskyvystä, jotta tämä pystyttiin huomioimaan ulkonäön toteutuksessa, sanoo LC 500:n päämuotoilija Tadao Mori. Kiinnitimme paljon huomiota esimerkiksi siihen, mihin kuljettajan katse kohdistuu ajon aikana, jotta ajajan on luontevaa keskittyä ajamiseen. Ensimmäistä kertaa design-osasto oli mukana auton dynaamisessa suunnittelussa, jotta ymmärsimme ajamiseen liittyvät tavoitteet ja hyödynsimme niitä automallimuotoilussa, Mori kertoo.
ALUSTARAKENNE
Edesauttaakseen Lexuksen kehitystä, LC 500:n tuli tarjota ajoelämys ja luonne jollaisia ei ole ennen Lexuksessa tavattu. Terävämmän ja jalostetumman ajokokemuksen tavoittelusta tuli suunnitteluntiimin keskeinen tavoite, samalla kun merkille ominainen huippulaadukkuus tuli säilyttää.
LC 500:ssa hyödynnetään ensimmäistä kertaa täysin uudenlaista, takavetoista alustarakennetta, joka ei jaa yhtään osaa minkään muun Lexus-mallin kanssa. Rakenne on osa Lexuksen tuleviin malleihin sovellettavaa GA-L (Global Architecture for Luxury vehicles) -kokonaisuutta. Uutuus toimii siis esikuvana merkin muille tulevaisuuden etumoottorisille ja takavetoisille malleille.
- Käytimme yli kolminkertaisen määrän tuotekehitysaikaa normaaliin verrattuna, jotta löysimme oikeanlaisen tietuntuman. Keskityimme myös jousituksen säätöön ja alustageometrian viimeistelyyn. Kori on rakenteeltaan Lexuksen tähän mennessä jäykin. Lopputuloksena olemme ajodynamiikankin osalta kehityksen terävimmässä kärjessä, Sato toteaa.
VOIMANLÄHDE
Takarenkaille voimaa tuottaa RC F ja GS F -malleista tuttu, kierrosherkkä 5,0 litran V8. Vapaasti hengittävä V8 valittiin uutuuteen tasaisen väkevästi voimaa antavana ja upeaäänisenä moottorina. Kokoalumiininen, 32-venttiilinen V8 tuottaa tehoa 348 kW (473 hv) ja 527 Nm vääntöä.
Voimanvälittäjänä toimii uudelleenkehitetty, ensikertaa automaailmassa nähtävä 10-vaihteinen automaattivaihteisto. Sen vaihtoajat ovat kaksoiskytkinvaihteistoja vastaavia.
Kaikki alustan ja voimalinjan ratkaisut auttoivat LC 500:ttä saavuttamaan ketteryyden ja suorituskyvyn, jotka eivät ole tyypillisiä nelipaikkaiselle coupelle: 0-60 mailin (0-96 km/h) kiihdytys onnistuu alle 4,5 sekunnissa.
TEKNISET TIEDOT
LC 500
Huipputeho 348 (473 hv)/7 100 r/min
Vääntö 527 Nm/4 800 r/min
Vaihteisto 10-nopeuksinen automaatti
Istumapaikkoja 4
Pituus 4 760 mm
Leveys 1 920 mm
Korkeus 1 345 mm
Akseliväli 2 870 mm
Vetotapa Takaveto
Koriylitykset
Edessä: 920 mm – Takana: 970 mm
Rengaskoko
Edessä: 245/40 RF 21 – Takana: 275/35 RF 21
Kiihtyvyys 0–60 mph (0–96 km/h) alle 4,5 s
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
QLN:n uusi referenssi
10 wattia kuulokevahvistimesta
Uusi haastaja
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
Denonilta edullinen äänipalkki
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN