Uskomaton yli 30 000 kilometrin matka vei Explorerin kuuteen maanosaan ja 27 maahan. Koko matka suoritettiin pelkästään sähköllä. Matkan varrella kohdattiin monenlaisia haasteita; sähkökatkoja Afrikassa, latausinfrastruktuurin puute Atacaman autiomaassa Chilessä, rakentamattomia teitä, vuoristosolia ja pakkasia. Saavutus on todistus siitä, mihin sähköauto todella kykenee.
Ford
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Lexie Alford ja uusi täyssähköinen Ford Explorer johtivat ennennäkemättömän autosaattueen ennätyksellisen 30 000 kilometrin matkansa maaliviivan yli. Tästä alkaa Fordin uusi aikakausi Euroopassa.
Seikkailija Lexie Alford (@LexieLimitless) teki tänään virallisen ennätyksen ollen ensimmäinen henkilö, joka on kiertänyt maapallon sähköautolla - 1 täyssähköisellä Ford Explorerilla.
Charge Around The Globe -matkan kunniaksi Ford on vahvistanut uuden Ford Explorer -malliston hinnat ja tekniset tiedot. Nyt asiakkaat voivat alkaa suunnitella omia seikkailuitaan ja tilata itselleen sähköauton, jollaisella on kierretty maailman ympäri.
Lexie ja uusi Ford Explorer johtivat Nizzassa maaliviivan yli saattueen, johon kuului ikonisia Ford-ajoneuvoja vuosikymmenten ajalta. Lisäksi saattueessa oli mukana nykyisiä malleja, jotka kuvastavat yhtiön tulevaisuuden visiota.
“Ford ei valmista tylsiä autoja. Uusi Explorer ilmentää Fordille ainutlaatuista olemusta, joka on leimallista myös jokaiselle autolle tässä fantastisessa saattueessa,” toteaa juhlallisuuksiin osallistunut Ford Motor Companyn toimitusjohtaja Jim Farley. “Olemme ylpeitä voidessamme lisätä toisen täyssähköisen henkilöauton Euroopan mallistoon.”
27 valtion alueella
Uskomaton yli 30 000 kilometrin matka vei Explorerin kuuteen maanosaan ja 27 maahan. Koko matka suoritettiin pelkästään sähköllä.
Matkan varrella kohdattiin monenlaisia haasteita; sähkökatkoja Afrikassa, latausinfrastruktuurin puute Atacaman autiomaassa Chilessä, rakentamattomia teitä, vuoristosolia ja pakkasia. Saavutus on todistus siitä, mihin sähköauto todella kykenee.
“Lexien matka on ollut äärimmäinen koeajo uudella Ford Explorerilla. Sen aikana on koettu kaikenlaisia sää- ja tieolosuhteita, ja selvitty lähes jokaisesta eri lataustavasta,” sanoo Martin Sander, General Manager Ford Model e Europe.
“Matka ilmentää yhtiömme todellista "can do" -henkeä tarttuessamme tähän tilaisuuteen testata sekä itseämme että samalla maailman latausinfrastruktuuria.Maaliviivan ylittäminen tänään todistaa, mitä on mahdollista tehdä uudella täyssähköisellä Ford Explorerilla. Ja olemme iloisia, että asiakkaat voivat pian selvittää tämän myös itse.”
Lexiellä oli käytössään Ford Explorerin esituotantoauto. Matkan aikana käytettävissä oli erilaisia latausratkaisuja 2,2 kW latauksesta DC-pikalatauslaitteisiin.
Välillä tarpeen oli myös käyttää apuna kannettavaa akustoa.
Lexien matkaa helpottivat suuri MegaConsole-säilytystila, johon mahtuu kolme 1,5 litran juomapulloa, lämmitetty ja hierova kuljettajan istuin sekä puheohjauksella toimiva SYNC Move -multimediajärjestelmä, 2 jossa on mukautettava kosketusnäyttö.
Kaikki nämä ominaisuudet ovat vakiona sekä Ford Explorer että Ford Explorer Premium -malleissa.
“Tapasin tällä matkalla uskomattomia ihmisiä eri puolella maailmaa, ja sain kokea ratin takana 27 kaunista maata. Mutta matkaan mahtui myös ainutlaatuisia haasteita,” sanoo Lexie, jolla on jo entuudestaan ennätys nuorimpana jokaisessa maailman maassa vierailleena henkilönä.
“Minulle oli suuri kunnia, että Ford luotti minun kiertävän maapallon täyssähköisellä Explorerilla, joka on ollut minulle kuin koti viimeiset kuusi kuukautta. Tavoitteenani oli ylittää sähköauton rajoja, ja voin ylpeänä sanoa, että tein sen!"
Suunniteltu ja valmistettu Euroopassa
“Tapasin tällä matkalla uskomattomia ihmisiä eri puolella maailmaa, ja sain kokea ratin takana 27 kaunista maata. Mutta matkaan mahtui myös ainutlaatuisia haasteita,” sanoo Lexie, jolla on jo entuudestaan ennätys nuorimpana jokaisessa maailman maassa vierailleena henkilönä.
Ford
Uusi täyssähköinen Explorer on Fordin ensimmäinen täyssähköinen henkilöauto, joka on suunniteltu ja valmistettu Euroopassa. Siinä yhdistyy saksalainen insinööritaito amerikkalaiseen tyyliin ja ylivoimaiseen vakiovarusteluun.
Mallin toimintamatka on jopa 602 kilometriä yhdellä latauksella. 3
Ford Explorer on saatavana takavetoisena (RWD) ja nelivetoisena (AWD). Takavetoisissa malleissa on yksi moottori, nelivetomalleissa moottoreita on kaksi.
Kummassakin mallissa on pidemmän toimintamatkan tarjoava Extended Range nikkeli-mangaani-koboltti (NMC) -litiumioniakku. Akku on valittu malliin sen energiatiheyden, tehon ja suorituskyvyn perusteella Euroopan vaihtelevassa ilmastossa.
Myöhemmin syksyllä myyntiin tulee myös yksimoottorinen takavetomalli, 4 jossa on Standard Range -NMC-akku.
Nelivetoisen AWD-mallin akun lataaminen 10 prosentin lataustasosta 80 prosenttiin kestää noin 26 minuuttia 5 185 kW DC-pikalatauksella. Explorerin lataus ja latauksen maksu onnistuu helposti käyttämällä FordPass-sovellusta 7tai innovatiivista Plug & Charge -teknologiaa BlueOval Charge Network -latausverkoston latauspisteissä, 6 joita on Euroopassa yli 600 000 kappaletta.
Latausverkostoon kuuluvat myös IONITYn suurteholaturit. Ford on yksi IONITYn perustajajäsenistä.
Nopeus ja helppous ei rajoitu pelkästään lataukseen. Explorer kiihtyy nopeammin kuin Ford Focus ST.
AWD-mallin 340 hevosvoiman teholla 100 km/h nopeus saavutetaan 5,3 sekunnissa. Explorer AWD -mallilla voi myös vetää jopa 1200 kg kuormaa. 8
Explorerissa on yhteensä noin 470 litraa säilytys- ja tavaratilaa. 9 Tavaratila on jopa 450 litraa, minkä lisäksi matkustamossa olevat 17 litran MegaConsole ja turvallinen lukkiutuva My Private Locker -säilytystila tarjoavat kätevää ja innovatiivista säilytystilaa.
Kaikissa Explorer-malleissa on SYNC Move 2 -tietoviihdejärjestelmä, jossa on mukautettava 14,6 tuuman keskikosketusnäyttö, jota voi nostaa ja laskea yli 30 asteen kulmassa.
Vakiovarusteisiin kuuluvat myös lämmitettävät ohjauspyörä ja etuistuimet, hierova kuljettajan istuin ja puhelimen langaton lataus. 10
Sisätilojen nykyaikaista muotoilua korostavat urheiluistuimet integroiduilla niskatuilla ja tyylikäs soundbar, jonka kautta voi nauttia laadukkaasta äänentoistosta. Android Auto- ja Apple CarPlay -sovellusten yhdistäminen onnistuu langattomasti. 11
Explorer Premium -malleissa on vakiona kymmenen kaiutinta sisältävä B&O-äänijärjestelmä ja tunnelmavalaistus, jotka pitävät mielen virkeänä pitkilläkin matkoilla.
Premium-mallien vakiovarustukseen kuuluvat myös häikäisemättömät Dynamic Matrix LED -ajovalot.
Mallin vakiovarustus on todella kattava, minkä ansiosta auton ostoprosessi on yksinkertainen ja jokainen Explorer-asiakas voi nauttia ylellisestä varustelusta.
Nelivetoisen AWD-mallin akun lataaminen 10 prosentin lataustasosta 80 prosenttiin kestää noin 26 minuuttia 5 185 kW DC-pikalatauksella. Explorerin lataus ja latauksen maksu onnistuu helposti käyttämällä FordPass-sovellusta 7tai innovatiivista Plug & Charge -teknologiaa BlueOval Charge Network -latausverkoston latauspisteissä, 6 joita on Euroopassa yli 600 000 kappaletta. Latausverkostoon kuuluvat myös IONITYn suurteholaturit. Ford on yksi IONITYn perustajajäsenistä.
Ford
Valinnaisvarusteita on vain muutama, muun muassa pinta-alaltaan yli neliömetrin kokoinen panoraamalasikatto 12 ja Driver Assist Pack -varustepaketti 13 joka sisältää handsfree-takaluukun, 9 head-up-näytön, 360 asteen kameran 13ja uuden Assisted Lane Change -järjestelmän. 13
Explorerissa on vakiona yli 15 kuljettajaa avustavaa järjestelmää, kuten aktiivinen vakionopeudensäädin Stop and Go -toiminnolla 13,14 ja Clear Exit Warning -varoitus, 13 joka on suunniteltu estämään oven avaamisesta aiheutuvia törmäysonnettomuuksia pyöräilijöiden kanssa.
Uusi täyssähköinen Explorer on ensimmäinen ajoneuvo, joka valmistetaan Fordin Kölnin EV Center -sähköautotehtaalla tehtaaseen tehdyn kahden miljardin dollarin investoinnin jälkeen.
Ensimmäisenä myyntiin Extended Range -mallit
Ford Explorerin myynti on nyt alkanut, ja ensimmäisenä tilattavissa ovat Extended Range -mallit, joiden hinnat alkavat 47 590 eurosta.
Myöhemmin tämän vuoden aikana käynnistyy myös Standard Range -mallien myynti, ja niiden arvioitu hinta on alkaen 42 390 euroa.15 Hinta vahvistetaan lähempänä myynnin aloitusta.
Ford-lehdistötiedote / Juha Peltonen
1 Maailmanennätyksen vahvistaa RecordSetter, joka seurasi yritystä eri paikoissa ympäri maailmaa. Maailmanympärimatkan ennätyksen saavuttamiseksi Lexien ja Explorerin vähimmäisvaatimus oli ajaa 28 968 km, kulkea kahden antipodipisteen kautta ja matkustaa vähintään viidellä mantereella. Matkan piti myös alkaa ja päättyä samaan paikkaan.
2 Keskity aina ajamiseen. Älä käytä älylaitteita kädessäsi ajon aikana. Käytä ääniohjattuja järjestelmiä, jos mahdollista. Jotkin ominaisuudet voivat olla lukittuina ajoneuvon vaihteen ollessa päällä. Kaikki ominaisuudet eivät ole yhteensopivia kaikkien puhelimien kanssa.
3 Perustuu takavetoisen Explorer Extended Range -mallin toimintamatkaan täyteen ladatulla akulla. Arvioitu WLTP -mittaustavan (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mukainen toimintamatka. Esitetyt luvut ovat vertailukelpoisia, ja niitä tulee verrata vain muihin samoilla teknisillä menetelmillä testattuihin ajoneuvoihin. Todelliseen toimintamatkaan vaikuttavat muun muassa lämpötila, ajotapa, reittiprofiili, ajoneuvon kunto sekä litiumioniakun ikä ja kunto.
4 Virallisesti mitattu toimintamatka julkaistaan lähempänä myynnin aloitusta.
5 Latausaika perustuu valmistajan tietokonesimulaatioihin. Latausaste laskee akun saavuttaessa täyden kapasiteetin. Aika voi vaihdella kiireisinä latausaikoina ja akun varaustason mukaan.
6 Latauspisteiden määrä 36 Euroopan maassa.
7 Tietyissä älypuhelimissa toimiva FordPass-sovellus on ladattavissa sovelluskaupoista. Käytöstä voi aiheutua viesti- ja datamaksuja. Etäominaisuuksia varten tarvitaan FordPass Connect -modeemi, FordPass-sovellus ja ilmainen Connected Service (katso lisätietoja FordPassin ehdoista). Yhdistetty palvelu ja ominaisuudet riippuvat Vodafonen tai Vodafone-kumppanin matkapuhelinverkon saatavuudesta. Kehittyvät tekniikat/mobiiliverkot/ajoneuvon ominaisuudet voivat rajoittaa toimintoja ja estää yhdistettyjen ominaisuuksien toiminnan. Yhdistetty palvelu ei sisällä Wi-Fi-hotspotia.
8 Maksimivetokyky vaihtelee kuorman, auton mallin, varusteiden ja matkustajamäärän mukaan.
9 Viisipaikkainen malli lastattuna takaistuinten taustaan asti. Kuorma- ja lastauskapasiteetti on rajoitettu painon ja painonjakauman mukaan.
10 Saatavilla olevaa langaton Qi-lataus ei välttämättä toimi kaikissa puhelimissa.
11 Vaatii puhelimen, jossa on aktiivinen datapalvelu ja yhteensopiva ohjelmisto. SYNC 4 ei ohjaa kolmannen osapuolen tuotteita käytön aikana. Kolmannet osapuolet ovat yksin vastuussa vastaavista toiminnoistaan.
12 Panoraamalasikatto on vakiovaruste takavetoisissa Explorer Premium RHD -malleissa.
13 Kuljettajaa avustavat teknologiat ovat lisäominaisuuksia. Kuljettajalla on vastuu liikenteen huomioimisesta, tilannearvioinnista ja ajoneuvon hallinnasta.
14 Mikäli pysähdys kestää yli kolme sekuntia, kuljettajan on painettava “RES”-nappia tai kaasupoljinta järjestelmän aktivoimiseksi uudestaan.
15 Standard Range -akulla varustetun mallin suuntaa antava hinnoittelu. Tilattavissa vuoden viimeisen neljänneksen aikana. Lopulliset hinnat julkaistaan, kun mallin tilaukset käynnistyvät.
16 Teho ja vääntö ovat erillisiä arvoja, eikä niitä välttämättä saavuteta samanaikaisesti.
17 Perustuu Explorer AWD Extended Range -malliin, joka on täyteen ladattu. Arvioitu toimintamatka WLTP-mittaustavalla (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) Esitetyt luvut ovat vertailukelpoisia, ja niitä tulee verrata vain muihin samoilla teknisillä menetelmillä testattuihin ajoneuvoihin. Todellinen toimintamatka vaihtelee esimerkiksi lämpötilan, ajotavan, reittiprofiilin, ajoneuvon kunnon sekä litiumioniakun iän ja kunnon mukaan.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
TADin uusi lattiakaiutin
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Epikoret valkoisina
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Kaikki yhdessä
HEDD Audion uusi kartio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI