Mercedes-Benz 300 SL lokinsiipimalleja ja varhainen Pagoda-malli.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Classic: Vaalii autoilun 138-vuotista historiaa - varaosia on tarjolla kaikkiin historiallisiin Mercedes-Benz -ajoneuvoihin vuodesta 1886 lähtien!
Museotoiminta, huollot, entisöinti, kokoelmat ja varaosien saanti on keskitetty samaan yhtiöön. Mercedes-Benz Classic Center tarjoaa täyden huolenpidon arvokkaille klassikkomalleille. Lisäksi on erittäin merkittävää, että alkuperäisiä varaosia on tarjolla kaikkiin historiallisiin Mercedes-Benz -ajoneuvoihin vuodesta 1886 lähtien.
Mercedes-Benzillä on auton keksijänä erityinen vastuu autoiluun ja liikkumiseen liittyvän perinteen, tietotaidon, osaamisen ja ikonisten klassikkoautomallien säilyttämisestä tuleville sukupolville.
Tästä tehtävästä vastaa Mercedes-Benz Heritage GmbH -yhtiö. Se perustettiin keväällä 2023, kun kaikki Mercedes-Benz Classic -nimen alla toteutettavat toiminnot ja tapahtumat sulautettiin yhteen.
Suuren yleisön suuntaan yhtiö toimii edelleen Mercedes-Benz Classic -nimellä.
Yhtiö vastaa Stuttgartin Mercedes-Benz-museon toiminnasta. Vuonna 2006 avatussa museossa on vieraillut yli 12 miljoonaa kävijää, joista viime vuonna 800 000.
Kaksi Mercedes-Benz Classic Centeriä
Yhtiöllä on myös kaksi Mercedes-Benz Classic Centeria; toinen Stuttgartin naapurissa Fellbachissa, toinen Kalifornian Long Beachissa.
Keskukset vastaavat ajoneuvojen kunnostuksista, korjauksista ja entisöinnistä mahdollisimman tarkasti alkuperäismallien mukaisesti.
Mercedes-Benzin W113-mallia eli "Pagodaa" valmistettin vuosina 1963-71. Kuvassa Mercedes-Benz 280 SL.
Mercedes-Benz
Muotoa ja monimuotoisuutta vuosina 1945-1960 / Mercedes-Benzin museo, Salsa. Länsi-Saksan ”talousihmettä” toisen maailmansodan jälkeen olisi mahdotonta ajatella ilman Daimler-Benzin ajoneuvoja. Sosiaalisen markkinatalouden, D-markan ja jälleenrakentamisen poliittisia isiä kuljetettiin jälleen kukoistavassa maassa edustavin Mercedes-Benz -sedanein ja avoautoin: ne, joilla oli tarpeeksi osuutta talousihmeeseen, osoittivat tämän mielellään. Mercedes-Benz -mallit, kuten ”Adenauer”, ”Lokinsiipi” tai silloinen perusmalli ”Ponttoonikorinen” olivat Saksan kansalaisten toivelistan kärjessä. Tähdellä varustetut ajoneuvot eivät kuitenkaan tehneet vaikutusta vain brändille tyypillisin ominaisuuksin, kuten laadulla, mukavuudella, pitkäikäisyydellä, urheilullisuudella tai edustavalla eleganssilla. Pikemminkin Mercedes-Benzin suunnittelustudioiden kehittäjät tunnustivat muutoksen ajan, ja aloittivat uuden aikakauden muotoilussa Saksan talousihmeen pyörteissä. Auto kehittyi yhä enemmän kätevästi muotoillusta kulkuvälineestä yksilöllisesti suunnitellun arjen välineksi. Se oli peltiin valettua optimismin henkeä, joka huokui myös toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Käytännöllisyyden mukaan suunnitellut Mercedes-Benz -pakettiautot ja -kuorma-autot noudattivat samaa suunnittelutapaa, jota ilman Länsi-Saksan talousihme olisi ollut aivan yhtä mahdoton ajatella. Ne edustivat aikansa väsymättömiä muuleja, pitivät tavaroiden jakelun käynnissä ja työskentelivät väsymättä rakennustyömailla ja maataloudessa.
Dino Eisele
Yhtiön vastuulla on lisäksi Mercedes-Benzin klassikkomallien autokokoelma, johon kuuluu yli 1100 ajoneuvoa. Niistä 160 on sijoitettu Mercedes-Benz-museoon Stuttgartiin.
Yhtiö vastaa myös alkuperäisvaraosien tuotannosta ja saannista kaikkein vanhimpiinkin Mercedes-malleihin.
Suomen Mercedes-Benz Klubi on jäsenmäärältään maamme suurin merkkikerho
Mercedes-Benz Classic huolehtii lisäksi yhteydenpidosta noin 80 Mercedes-Benz-merkkikerhoon ympäri maailmaa. Näissä kerhoissa on yhteensä noin 100 000 jäsentä.
Suomen Mercedes-Benz Klubi on jäsenmäärältään maamme suurin merkkikerho.
”Mercedes-Benz on maailman vanhin edustusautojen valmistaja, ja tältä perustalta katsomme myös tulevaisuuteen. Gottlieb Daimlerin motto 1800-luvulla kuului ´parasta tai ei mitään´. Se kuvaa myös Mercedes-Benz Classicin työtä ja asennetta tänään”, Mercedes-Benz Heritage -yhtiön johtaja Marcus Breitschwerdt kuvaa.
Mercedes-Benz Classic Center - tarjoaa täyden huolenpidon arvokkaille klassikkomalleille
Mercedes-Benz haluaa luoda mittapuun ja standardit arvoautojen kunnostamiseen ja ylläpitoon itse.
Tätä tehtävää hoitaa yhtiön kaksi Classic Centeria, joista toinen sijaitsee Saksan Fellbachissa.
Nimekkäitä asiakkaita
Keskus työllistää peräti 59 päätoimista mekaanikkoa ja entisöijää, joiden työtä ja palveluja yhtiö vuokraa myös ulkopuolisille.
Kilpailumenestyksellä on ollut ratkaiseva vaikutus Mercedes-Benz -brändiin. Ensimmäisestä autokilpailusta vuonna 1894 lähtien Mercedes-Benzit ovat toistuvasti osoittaneet suorituskyvyn ja luotettavuuden moottoriurheilussa. Legendaarisilla nk. Hopeanuoli-ratakilpureila oli tässä tärkeä rooli. Edessä Mercedes-Benzin 2,5-litrainen W 196 R. -ratakilpuri
Oliver Roggenbuck
Periskorjattu moottori koekäytössä.
Tom Koenig
Nimekkäitä asiakkaita ovat olleet esimerkiksi Marokon kuningas ja Brunein sulttaani.
Fellbachissa työskennellessään nämä ammattilaiset kunnostavat ja huoltavat sekä yhtiön omia että yksityisten asiakkaiden omistamia museo- ja käyttöautoja.
Autoja kunnostetaan myös myyntiin, jota varten keskuksella on oma julkinen esittelyhalli.
Varsinaisiin korjaamotiloihin ulkopuolisilla kävijöillä ei ole pääsyä.
Fellbachin keskuksen korjaamokapasiteetti laajeni merkittävästi helmikuussa 2024 toteutuneella yrityskaupalla entisen Kienzle Automobiltechnic -yhtiön kanssa.
Kaupassa siirtyi huomattava määrä osaamista, henkilöstä ja varaosia. Näin se paransi Classic Centerin mahdollisuuksia kaiken ikäisten Mercedes-Benz-klassikkomallien korjauksiin, entisöinteihin ja huoltotoimintaan.
Entisöinnissä kukin autoyksilö pyritään palauttamaan alkuperäiseen kuntoonsa parhaalla mahdollisella tavalla.
Säilytetään niin paljon alkuperäistä kuin mahdollista
Autoissa säilytetään niin paljon alkuperäisistä osista, rakenteista ja komponenteista kuin se on auton käytön ja turvallisuuden kannalta mahdollista.
Jos se ei onnistu, käytetään alkuperäisiä varaosia tai moderneja materiaaleja ja tekniikoita.
Keskuksessa onnistuvat saman katon alla jopa vaativat verhoilu- ja metallityöt.
Tällä tavoin kunnostettuja ikonisia Mercedes-Benzejä tarjotaan myös myyntiin. Viimeksi helmikuussa Pariisin Rétromobile-messuilla myytiin täysin tehdaskunnostettu Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198) vuodelta 1957 uudelle omistajalle.
Myös huoltoja ja kuntotarkastuksia
Classic Center tekee myös huoltoja ja kuntotarkastuksia esimerkiksi Mille Miglia -ajotapahtumaan osallistuville arvokkaille tähtimerkin harrasteautoille.
Tämän vuoden erityinen kunnostusprojekti vuoden 1924 Targa Florio -urheiluauto, jolla kilpaili saksalainen Christian Lautenschlager.
Auton runko entisöidään alkuperäisiin mittoihinsa, mutta käytön jäljet säilyttäen. Ulkoväri palautetaan alkuperäiseksi. ja auto maalataan käsin kuten sata vuotta sitten.
Vuoden 1924 Targa Florio -maantiekisaan osallistuneen kilpurin kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustettu kaksilitrainen moottori näyttää komealta.
Tom Koenig
Mercedes-Benz Classicin käyttämät aidot varaosat on valmistettu alkuperäisten piirustusten mukaan nykyaikaisista materiaaleista.
Osia on saatavana kaikkiin vanhoihin Benz-, Daimler-, Mercedes- ja Mercedes-Benz-merkkisiin ajoneuvoihin – alkaen maailman ensimmäisestä autosta eli Benz Patentwagenista vuodelta 1886, jonka replica-malleihin valmistetaan esimerkiksi polttoainejärjestelmän osia ja renkaita.
Osat toimitetaan jopa 24 tunnissa yli 170 maahan
Alkuperäisiä Mercedes-standardit täyttäviä varaosia on tarjolla yhteensä yli 160 000 nimikettä yli 1500 valmistajalta 57 eri mallisarjaan.
Osat toimitetaan jopa 24 tunnissa yli 170 eri maahan.
Kun tietyn Mercedes-Benz-mallin sarjavalmistuksen loppumisesta on kulunut 15 vuotta, vastuu sen varaosatoimituksista siirtyy Mercedes-Benz Classicille.
Tällä tavalla varaosaluetteloon lisätään joka vuosi 25 000 uutta tuotetta ja nimikettä.
Vaaralliset osaväärennökset
Väärennökset ovat vaarallisia – ja niiden valmistamista sekä myyntiä torjutaan
Yhtiön oman varaosavalmistuksen päätarkoitus on turvata arvokkaiden ajoneuvojen säilyminen turvallisessa ja autenttisessa ajo- ja käyttökunnossa tuleville sukupolville. Samalla yhtiö torjuu väärennettyjen varaosien pääsyä markkinoille.
Väärennöksinä myydään eniten jarrulevyjä, pyöriä, rungon ja ohjauksen komponentteja sekä suodattimia.
Väärennysosat ovat heikkolaatuisia ja joskus jopa hengenvaarallisia.
Autoalan väärennettyjen varaosien kauppa on kasvava ongelma. Vuonna 2022 osia takavarikoitiin yli 1,6 miljoonaa kappaletta noin 620 ratsiassa.
Osien kaupallinen arvo olisi ollut noin 130 miljoonaa euroa.
Mercedes-Benz -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
Valaise hifiäänesi
Graham Phantom III SE -äänivarsi
Koksu takabassoilla
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
69-neliöinen hirsitalo on kodikas tilaihme
Puuttuva linkki
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
FOKUS MEDIA
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
Valaise hifiäänesi
Graham Phantom III SE -äänivarsi
Koksu takabassoilla
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi