Mercedes-Benz esittelee autonomisen aikakauden matkustajaturvallisuutta monipuolisesti kokeellisessa turvallisuusteknisessä ESF 2019 -autossaan.
Mercedes-Benz ESF 2019: Turvallisuustekninen kokeiluauto esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Automatisoiduissa ja autonomisissa ajoneuvoissa tarvitaan kokonaisvaltaista turvallisuuskonseptia ja uusia turvallisuusratkaisuja, sillä matkustajien istuma-asennot ja istumapaikat saattavat olla paljon monipuolisempia kuin tähän saakka.
Mercedes-Benz esittelee autonomisen aikakauden matkustajaturvallisuutta monipuolisesti kokeellisessa turvallisuusteknisessä ESF 2019 -autossaan.
Ohjauspyörä ja polkimet:
Kun ESF 2019 ajaa täysin autonomisesti, ohjauspyörä ja polkimet on vedetty lattian sisään eikä ohjauspyörä pyöri.
Tämä pienentää loukkaantumisriskiä mahdollisessa törmäyksessä yhdessä tasaisen ja pehmustetun lattian kanssa.
Sähköiset ohjauskäskyt:
ESF 2019:n Steer-by-wire-teknologia – ohjauskäskyjä ei välitetä mekaanisesti vaan sähköisesti – tukee uutta suorakulmaista ohjauspyörän geometriaa.
Ohjauksen välitystä ohjataan nyt mukautuvasti, jolloin aiempaa selvästi pienempi liike riittää pyörien kääntämiseen. Siksi käsiä ei tarvitse laittaa ristiin edes suurta ohjausliikettä tehtäessä.
Etuistuinten turvavyöt:
Turvavyöt on integroitu etuistuimiin, jotta vyö kulkee mahdollisimman lähellä vartaloa myös aiempaa rennommassa istuma-asennossa. Turvavöissä on sähkömoottorikäyttöiset tehokiristimet, jotka kiristyvät Pre-Safe-tilanteissa.
Ne voivat myös laueta ennakoivasti, kiristää turvavyön sopivalla tavalla ja vetää matkustajan taaksepäin edullisempaan pystysuoraan asentoon. Sähkötoimiset turvavöiden kiristimet ovat uudelleen käytettävissä kiristymisen jälkeen.
Kuljettajan turvatyyny:
ESF 2019:ssa kuljettajan turvatyyny on integroitu kojelautaan ohjauspyörän sijaan. Kolmiulotteinen 120 litran vetoinen tyyny levittäytyy lauetessaan yli kojelaudan ja yli yläosastaan viistetyn ohjauspyörän, jolloin se peittää suojaavasti aiempaa suuremman alueen.
Jos ESF ajaa kolarihetkellä kuljettajan ohjauksessa, ohjauspyörä liikkuu millisekunneissa 100 milliä sisäänpäin turvatyynyn lauetessa.
Integroidut sivuturvatyynyt:
Sivuturvatyynyt löytyvät nyt etuistuinten selkänojan sivuilta molemmin puolin. Tilavuudeltaan 40-litrainen, siipien mallinen turvatyyny ympäröi lauetessaan matkustajien hartioiden ja käsivarsien alueen lisäksi myös pään alueen.
Istuimeen integroinnin ansiosta suojavaikutus ei enää riipu istuma-asennosta tai selkänojan säädöistä.
Lisäksi tyyny suojaa matkustajaa myös keskeltä eli iskeytymiseltä toista matkustajaa vasten (ns. Far-Side-törmäys), ei ainoastaan varsinaisen törmäyksen puolelta.
Turvallisuutta takaistuimella:
Takatilan turvatyynyssä on uusi putkirakenne. Takaturvavyön käyttämisestä on tehty aikaisempaa helpompaa ja houkuttavampaa turvavyön ojentimien, valaistujen turvavyölukkojen, USB-turvavyölukkojen sekä lämmitettävän turvavyöhihnan avulla.
Pre-Safe Child takaa ennakoivaa suojaa perheen pienimmille ja seuraa lapsen hyvinvointia
ESF 2019 -auton Pre-Safe Child -lastenistuin on verkotettu auton kanssa radiosignaaliyhteydellä. Vaaran havaitessaan tunnistimet lähettävät istuimelle signaalin, joka käynnistää suojatoimenpiteet millisekunneissa: lastenistuimen vyöt kiristyvät ja törmäyssuojaelementit tulevat esiin istuimen sivuilta.
Kiristyneen turvavyön ansiosta lapsi pysyy paremmin paikoillaan ja häneen kohdistuva kuormitus laskee merkittävästi. Sivusuojaelementit ponnahtavat esiin aina oven puolelta, huolimatta lapsen istumasuunnasta.
Pre-Safe-lastenistuin on kääntyvä, joten lapsi voidaan nostaa istuimeen ja sieltä pois katsesuunta oveen päin. Sen jälkeen istuinta käännetään 90 astetta (lapsen kasvot menosuuntaan tai taaksepäin), jolloin järjestelmä jännittyy jousen voimasta.
Näin muodostunutta jousivoimaa hyödynnetään tarvittaessa siten, että istuimeen integroitu 5-pistevyö kiristyy, jos auto tunnistaa Pre-Safe-toimintojen laukaisun.
Turvaistuinkonseptiin on lisäksi integroitu asennusvalvonta istuimen käyttövirheiden estämiseksi. Istuimesta löytyvät kahdeksan symbolia sekä niitä vastaavat animaatiot auton MBUX-järjestelmän medianäytössä opastavat asennuksen kaikki vaiheet havainnollisesti. Animaatiot ilmaisevat myös, mikäli asennus onnistui.
Turvallisuussuositusten mukaan pikkulasta olisi kuljetettava auton takaistuimella selkä menosuuntaan 15-kuukautiseksi saakka. Tähän tarkoitetut i-Size-lastenistuimet voidaan kiinnittää auton Isofix-kiinnikkeisiin selkä menosuuntaan.
Haittana on, että tällöin lasta ei pysty tarkkailemaan kuljettajan istuimelta ilman, että kuskin huomiokyky liikenteessä herpaantuu.
ESF 2019 -auton verkotettu lastenistuin valvoo lapsen lämpötilaa, pulssia, hengitystä ja nukkumistilaa. Lastenistuimeen on lisäksi asennettu kamera. Kuljettaja voi seurata lapsen hyvinvointia ja tilaa medianäytön animaatioiden (”Kaikki hyvin” tai Lapsi herää”) sekä kameran välittämän live-videokuvan avulla.
Lisäksi kaikki elintoimintotiedot voidaan ajon aikana siirtää Mercedes me -sovelluksella älypuhelimeen.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Kristalliunelmia
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI