Mercedes-Benz esittelee autonomisen aikakauden matkustajaturvallisuutta monipuolisesti kokeellisessa turvallisuusteknisessä ESF 2019 -autossaan.

Mercedes-Benz esittelee autonomisen aikakauden matkustajaturvallisuutta monipuolisesti kokeellisessa turvallisuusteknisessä ESF 2019 -autossaan.

Mercedes-Benz ESF 2019: Turval­li­suus­tek­ninen kokeiluauto esillä Frankfurtin autonäyttelyssä

Automa­ti­soi­duissa ja autonomisissa ajoneuvoissa tarvitaan kokonais­val­taista turval­li­suus­kon­septia ja uusia turval­li­suus­rat­kaisuja, sillä matkustajien istuma-asennot ja istumapaikat saattavat olla paljon monipuolisempia kuin tähän saakka.

Auto Bild.Uutiset

Mer­ce­des-Benz esit­te­lee au­to­no­mi­sen ai­ka­kau­den mat­kus­ta­ja­tur­val­li­suut­ta mo­ni­puo­li­ses­ti ko­keel­li­ses­sa tur­val­li­suus­tek­ni­ses­sä ESF 2019 -au­tos­saan.

Oh­jaus­pyö­rä ja pol­ki­met:

Kun ESF 2019 ajaa täy­sin au­to­no­mi­ses­ti, oh­jaus­pyö­rä ja pol­ki­met on ve­det­ty lat­ti­an si­sään ei­kä oh­jaus­pyö­rä pyö­ri.

Tämä pie­nen­tää louk­kaan­tu­mis­ris­kiä mah­dol­li­ses­sa tör­mäyk­ses­sä yh­des­sä ta­sai­sen ja peh­mus­te­tun lat­ti­an kans­sa.

Säh­köi­set oh­jaus­käs­kyt:

ESF 2019:n Steer-by-wire-tek­no­lo­gia – oh­jaus­käs­ky­jä ei vä­li­te­tä me­kaa­ni­ses­ti vaan säh­köi­ses­ti – tu­kee uut­ta suo­ra­kul­mais­ta oh­jaus­pyö­rän ge­o­met­ri­aa.

Oh­jauk­sen vä­li­tys­tä oh­ja­taan nyt mu­kau­tu­vas­ti, jol­loin ai­em­paa sel­väs­ti pie­nem­pi lii­ke riit­tää pyö­rien kään­tä­mi­seen. Sik­si kä­siä ei tar­vit­se lait­taa ris­tiin edes suur­ta oh­jaus­lii­ket­tä teh­tä­es­sä.

Etuis­tuin­ten tur­va­vyöt:

Tur­va­vyöt on in­teg­roi­tu etuis­tui­miin, jot­ta vyö kul­kee mah­dol­li­sim­man lä­hel­lä var­ta­loa myös ai­em­paa ren­nom­mas­sa is­tu­ma-asen­nos­sa. Tur­va­vöis­sä on säh­kö­moot­to­ri­käyt­töi­set te­ho­ki­ris­ti­met, jot­ka ki­ris­ty­vät Pre-Safe-ti­lan­teis­sa.

Ne voi­vat myös lau­e­ta en­na­koi­vas­ti, ki­ris­tää tur­va­vyön so­pi­val­la ta­val­la ja ve­tää mat­kus­ta­jan taak­se­päin edul­li­sem­paan pys­ty­suo­raan asen­toon. Säh­kö­toi­mi­set tur­va­vöi­den ki­ris­ti­met ovat uu­del­leen käy­tet­tä­vis­sä ki­ris­ty­mi­sen jäl­keen.

Kul­jet­ta­jan tur­va­tyy­ny:

ESF 2019:ssa kul­jet­ta­jan tur­va­tyy­ny on in­teg­roi­tu ko­je­lau­taan oh­jaus­pyö­rän si­jaan. Kol­miu­lot­tei­nen 120 lit­ran ve­toi­nen tyy­ny le­vit­täy­tyy lau­e­tes­saan yli ko­je­lau­dan ja yli ylä­o­sas­taan viis­te­tyn oh­jaus­pyö­rän, jol­loin se peit­tää suo­jaa­vas­ti ai­em­paa suu­rem­man alu­een.

Jos ESF ajaa ko­la­ri­het­kel­lä kul­jet­ta­jan oh­jauk­ses­sa, oh­jaus­pyö­rä liik­kuu mil­li­se­kun­neis­sa 100 mil­liä si­sään­päin tur­va­tyy­nyn lau­e­tes­sa.

In­teg­roi­dut si­vu­tur­va­tyy­nyt:

Si­vu­tur­va­tyy­nyt löy­ty­vät nyt etuis­tuin­ten sel­kä­no­jan si­vuil­ta mo­lem­min puo­lin. Ti­la­vuu­del­taan 40-lit­rai­nen, sii­pien mal­li­nen tur­va­tyy­ny ym­pä­röi lau­e­tes­saan mat­kus­ta­jien har­ti­oi­den ja kä­si­var­sien alu­een li­säk­si myös pään alu­een.

Is­tui­meen in­teg­roin­nin an­si­os­ta suo­ja­vai­ku­tus ei enää rii­pu is­tu­ma-asen­nos­ta tai sel­kä­no­jan sää­döis­tä.

Li­säk­si tyy­ny suo­jaa mat­kus­ta­jaa myös kes­kel­tä eli is­key­ty­mi­sel­tä tois­ta mat­kus­ta­jaa vas­ten (ns. Far-Side-tör­mäys), ei ai­no­as­taan var­si­nai­sen tör­mäyk­sen puo­lel­ta.

Tur­val­li­suut­ta ta­kais­tui­mel­la:

Ta­ka­ti­lan tur­va­tyy­nys­sä on uu­si put­ki­ra­ken­ne. Ta­ka­tur­va­vyön käyt­tä­mi­ses­tä on teh­ty ai­kai­sem­paa hel­pom­paa ja hou­kut­ta­vam­paa tur­va­vyön ojen­ti­mien, va­lais­tu­jen tur­va­vyö­luk­ko­jen, USB-tur­va­vyö­luk­ko­jen sekä läm­mi­tet­tä­vän tur­va­vyö­hih­nan avul­la.

Pre-Safe Child ta­kaa en­na­koi­vaa suo­jaa per­heen pie­nim­mil­le ja seu­raa lap­sen hy­vin­voin­tia

ESF 2019 -au­ton Pre-Safe Child -las­te­nis­tuin on ver­ko­tet­tu au­ton kans­sa ra­di­o­sig­naa­liyh­tey­del­lä. Vaa­ran ha­vai­tes­saan tun­nis­ti­met lä­het­tä­vät is­tui­mel­le sig­naa­lin, joka käyn­nis­tää suo­ja­toi­men­pi­teet mil­li­se­kun­neis­sa: las­te­nis­tui­men vyöt ki­ris­ty­vät ja tör­mäys­suo­ja­e­le­men­tit tu­le­vat esiin is­tui­men si­vuil­ta.

Ki­ris­ty­neen tur­va­vyön an­si­os­ta lap­si py­syy pa­rem­min pai­koil­laan ja hä­neen koh­dis­tu­va kuor­mi­tus las­kee mer­kit­tä­väs­ti. Si­vu­suo­ja­e­le­men­tit pon­nah­ta­vat esiin ai­na oven puo­lel­ta, huo­li­mat­ta lap­sen is­tu­ma­suun­nas­ta.

Pre-Safe-las­te­nis­tuin on kään­ty­vä, jo­ten lap­si voi­daan nos­taa is­tui­meen ja siel­tä pois kat­se­suun­ta oveen päin. Sen jäl­keen is­tuin­ta kään­ne­tään 90 as­tet­ta (lap­sen kas­vot me­no­suun­taan tai taak­se­päin), jol­loin jär­jes­tel­mä jän­nit­tyy jou­sen voi­mas­ta.

Näin muo­dos­tu­nut­ta jou­si­voi­maa hyö­dyn­ne­tään tar­vit­ta­es­sa si­ten, et­tä is­tui­meen in­teg­roi­tu 5-pis­te­vyö ki­ris­tyy, jos au­to tun­nis­taa Pre-Safe-toi­min­to­jen lau­kai­sun.

Tur­vais­tuin­kon­sep­tiin on li­säk­si in­teg­roi­tu asen­nus­val­von­ta is­tui­men käyt­tö­vir­hei­den es­tä­mi­sek­si. Is­tui­mes­ta löy­ty­vät kah­dek­san sym­bo­lia sekä nii­tä vas­taa­vat ani­maa­ti­ot au­ton MBUX-jär­jes­tel­män me­di­a­näy­tös­sä opas­ta­vat asen­nuk­sen kaik­ki vai­heet ha­vain­nol­li­ses­ti. Ani­maa­ti­ot il­mai­se­vat myös, mi­kä­li asen­nus on­nis­tui.

Tur­val­li­suus­suo­si­tus­ten mu­kaan pik­ku­las­ta oli­si kul­je­tet­ta­va au­ton ta­kais­tui­mel­la sel­kä me­no­suun­taan 15-kuu­kau­ti­sek­si saak­ka. Tä­hän tar­koi­te­tut i-Size-las­te­nis­tui­met voi­daan kiin­nit­tää au­ton Iso­fix-kiin­nik­kei­siin sel­kä me­no­suun­taan.

Hait­ta­na on, et­tä täl­löin las­ta ei pys­ty tark­kai­le­maan kul­jet­ta­jan is­tui­mel­ta il­man, et­tä kus­kin huo­mi­o­ky­ky lii­ken­tees­sä her­paan­tuu.

ESF 2019 -au­ton ver­ko­tet­tu las­te­nis­tuin val­voo lap­sen läm­pö­ti­laa, puls­sia, hen­gi­tys­tä ja nuk­ku­mis­ti­laa. Las­te­nis­tui­meen on li­säk­si asen­net­tu ka­me­ra. Kul­jet­ta­ja voi seu­ra­ta lap­sen hy­vin­voin­tia ja ti­laa me­di­a­näy­tön ani­maa­ti­oi­den (”Kaik­ki hy­vin” tai Lap­si he­rää”) sekä ka­me­ran vä­lit­tä­män live-vi­de­o­ku­van avul­la.

Li­säk­si kaik­ki elin­toi­min­to­tie­dot voi­daan ajon ai­ka­na siir­tää Mer­ce­des me -so­vel­luk­sel­la äly­pu­he­li­meen.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU