Mercedes-Benz esittelee autonomisen aikakauden matkustajaturvallisuutta monipuolisesti kokeellisessa turvallisuusteknisessä ESF 2019 -autossaan.
Mercedes-Benz ESF 2019: Turvallisuustekninen kokeiluauto esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Automatisoiduissa ja autonomisissa ajoneuvoissa tarvitaan kokonaisvaltaista turvallisuuskonseptia ja uusia turvallisuusratkaisuja, sillä matkustajien istuma-asennot ja istumapaikat saattavat olla paljon monipuolisempia kuin tähän saakka.
Mercedes-Benz esittelee autonomisen aikakauden matkustajaturvallisuutta monipuolisesti kokeellisessa turvallisuusteknisessä ESF 2019 -autossaan.
Ohjauspyörä ja polkimet:
Kun ESF 2019 ajaa täysin autonomisesti, ohjauspyörä ja polkimet on vedetty lattian sisään eikä ohjauspyörä pyöri.
Tämä pienentää loukkaantumisriskiä mahdollisessa törmäyksessä yhdessä tasaisen ja pehmustetun lattian kanssa.
Sähköiset ohjauskäskyt:
ESF 2019:n Steer-by-wire-teknologia – ohjauskäskyjä ei välitetä mekaanisesti vaan sähköisesti – tukee uutta suorakulmaista ohjauspyörän geometriaa.
Ohjauksen välitystä ohjataan nyt mukautuvasti, jolloin aiempaa selvästi pienempi liike riittää pyörien kääntämiseen. Siksi käsiä ei tarvitse laittaa ristiin edes suurta ohjausliikettä tehtäessä.
Etuistuinten turvavyöt:
Turvavyöt on integroitu etuistuimiin, jotta vyö kulkee mahdollisimman lähellä vartaloa myös aiempaa rennommassa istuma-asennossa. Turvavöissä on sähkömoottorikäyttöiset tehokiristimet, jotka kiristyvät Pre-Safe-tilanteissa.
Ne voivat myös laueta ennakoivasti, kiristää turvavyön sopivalla tavalla ja vetää matkustajan taaksepäin edullisempaan pystysuoraan asentoon. Sähkötoimiset turvavöiden kiristimet ovat uudelleen käytettävissä kiristymisen jälkeen.
Kuljettajan turvatyyny:
ESF 2019:ssa kuljettajan turvatyyny on integroitu kojelautaan ohjauspyörän sijaan. Kolmiulotteinen 120 litran vetoinen tyyny levittäytyy lauetessaan yli kojelaudan ja yli yläosastaan viistetyn ohjauspyörän, jolloin se peittää suojaavasti aiempaa suuremman alueen.
Jos ESF ajaa kolarihetkellä kuljettajan ohjauksessa, ohjauspyörä liikkuu millisekunneissa 100 milliä sisäänpäin turvatyynyn lauetessa.
Integroidut sivuturvatyynyt:
Sivuturvatyynyt löytyvät nyt etuistuinten selkänojan sivuilta molemmin puolin. Tilavuudeltaan 40-litrainen, siipien mallinen turvatyyny ympäröi lauetessaan matkustajien hartioiden ja käsivarsien alueen lisäksi myös pään alueen.
Istuimeen integroinnin ansiosta suojavaikutus ei enää riipu istuma-asennosta tai selkänojan säädöistä.
Lisäksi tyyny suojaa matkustajaa myös keskeltä eli iskeytymiseltä toista matkustajaa vasten (ns. Far-Side-törmäys), ei ainoastaan varsinaisen törmäyksen puolelta.
Turvallisuutta takaistuimella:
Takatilan turvatyynyssä on uusi putkirakenne. Takaturvavyön käyttämisestä on tehty aikaisempaa helpompaa ja houkuttavampaa turvavyön ojentimien, valaistujen turvavyölukkojen, USB-turvavyölukkojen sekä lämmitettävän turvavyöhihnan avulla.
Pre-Safe Child takaa ennakoivaa suojaa perheen pienimmille ja seuraa lapsen hyvinvointia
ESF 2019 -auton Pre-Safe Child -lastenistuin on verkotettu auton kanssa radiosignaaliyhteydellä. Vaaran havaitessaan tunnistimet lähettävät istuimelle signaalin, joka käynnistää suojatoimenpiteet millisekunneissa: lastenistuimen vyöt kiristyvät ja törmäyssuojaelementit tulevat esiin istuimen sivuilta.
Kiristyneen turvavyön ansiosta lapsi pysyy paremmin paikoillaan ja häneen kohdistuva kuormitus laskee merkittävästi. Sivusuojaelementit ponnahtavat esiin aina oven puolelta, huolimatta lapsen istumasuunnasta.
Pre-Safe-lastenistuin on kääntyvä, joten lapsi voidaan nostaa istuimeen ja sieltä pois katsesuunta oveen päin. Sen jälkeen istuinta käännetään 90 astetta (lapsen kasvot menosuuntaan tai taaksepäin), jolloin järjestelmä jännittyy jousen voimasta.
Näin muodostunutta jousivoimaa hyödynnetään tarvittaessa siten, että istuimeen integroitu 5-pistevyö kiristyy, jos auto tunnistaa Pre-Safe-toimintojen laukaisun.
Turvaistuinkonseptiin on lisäksi integroitu asennusvalvonta istuimen käyttövirheiden estämiseksi. Istuimesta löytyvät kahdeksan symbolia sekä niitä vastaavat animaatiot auton MBUX-järjestelmän medianäytössä opastavat asennuksen kaikki vaiheet havainnollisesti. Animaatiot ilmaisevat myös, mikäli asennus onnistui.
Turvallisuussuositusten mukaan pikkulasta olisi kuljetettava auton takaistuimella selkä menosuuntaan 15-kuukautiseksi saakka. Tähän tarkoitetut i-Size-lastenistuimet voidaan kiinnittää auton Isofix-kiinnikkeisiin selkä menosuuntaan.
Haittana on, että tällöin lasta ei pysty tarkkailemaan kuljettajan istuimelta ilman, että kuskin huomiokyky liikenteessä herpaantuu.
ESF 2019 -auton verkotettu lastenistuin valvoo lapsen lämpötilaa, pulssia, hengitystä ja nukkumistilaa. Lastenistuimeen on lisäksi asennettu kamera. Kuljettaja voi seurata lapsen hyvinvointia ja tilaa medianäytön animaatioiden (”Kaikki hyvin” tai Lapsi herää”) sekä kameran välittämän live-videokuvan avulla.
Lisäksi kaikki elintoimintotiedot voidaan ajon aikana siirtää Mercedes me -sovelluksella älypuhelimeen.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Trianglen uusi Capella
Klipschin aktiivisuodin
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
FiiO:n edullinen puhelin-dac
Pikku kardioidi
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Hyundai Tucson uudistuu
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ