Totem GT electric on täyssähköinen versio Alfa Romeo Giulia GTA:sta.
Mikä ihmeen Totem GT electric? Tällaista Alfa Romeota et ole vielä nähnyt!
Italialainen Totem Automobili esittelee Totem GT Electricin, täyssähköisen Alfa-restomodin, jossa on tehoa 525 hv ja hiilikuitukori. Autoa valmistetaan vain 20 kappaletta!
Restomodit ovat nykyään erinomaisen suosittuja! Restomodit ovat yleensä vanhoja automalleja, joihin ympätään nykyaikaista tekniikkaa. Esimerkiksi Porscheihin erikoistunut amerikkalainen Singer loi yhteistyössä Tuthill Porschen rallifanien kanssa Singer ACS:n, joka perustuu Porsche 964:ään.
Singerin ohella on monia muitakin piensarjavalmistajia, jotka ansaitsevat leipänsä valmistamalla restomodeja. Mechatronik on toiminut Mercedes-Benzin M-SL -sarjaan perustuvan mallinsa kanssa 1990-luvulta lähtien. Ja aivan kuten Singer, Guntherwerks on erikoistunut Porsche 911:een.
Uusi painos perustuu alkuperäiseen Alfa GT Junior 1300/1600 -malliin, jota valmistettiin vuosina 1970-75.
Andrea_Baronio
Automobili Amos on puolestaan julkaissut legendaarisen Lancia Delta Integralen uusmallin nimeltä Delta Futurista ja brittiläinen Eagle tulkitsee uudelleen kuuluisaa Jaguar E-Type -mallia eri versioina. Edellä mainitut ovat vain muutamia esimerkkejä!
Kaikilla mainituilla yhtiöillä on yksi yhteinen tavoite: legendaarisista automalleista välittäminen. Ja kun sellaisista kerran puhutaan, ei Alfa Romeo tietenkään saa jäädä puuttumaan kuvioista. Alfaholicsin asiantuntijoiden GTA-R on Alfa-pohjainen restomod, joka on valmistettu pääosin hiilikuidusta.
Mutta nyt esiin hyppää uusi nimi: Totem Automobili. Yhtiön suunnittelija Riccardo Quaggio perusti kyseisen italialaisen startup-yrityksen vuonna 2018, ja hän työskenteli ensimmäisen projektinsa parissa yli kahden vuoden ajan. Pelkästään suunnitteluun kului noin 6000 työtuntia. Tuloksena on Totem Giulia GT Electric. Kuten nimestä voi päätellä, kyseessä on täyssähköinen versio Alfa Romeo Giulia GTA:sta.
Andrea_Baronio
Nelisylinterinen bensiinimoottori korvautuu sähkömoottorilla
Nyt voidaan sanoa, että sähköisiä restomodeja on jo lukuisia erilaisia. Totem Automobilin lähestymistapa on kuitenkin erilainen: italialaiset eivät yksinomaan heitä nelisylinteristä, alkuperäisessä mallissa jopa 240-hevosvoimaista moottoria (GTAm-mallissa) ja korvaa sitä sähkömoottorilla, vaan he rakentavat koko auton uudelleen yksityiskohtaisesti.
Andrea_Baronio
Loppujen lopuksi Totem GT Electric on välittömästi tunnistettavissa Alfaksi, vaikka siinä tuskin käytetään lainkaan alkuperäisiä osia. Uusi painos perustuu alkuperäiseen Alfa GT Junior 1300/1600 -malliin, jota valmistettiin vuosina 1970-75. Alkuperäinen auto puretaan kokonaan, ja sen jälkeen Totem ryhtyy töihin. Alkuperäisestä alustasta on jäljellä vain kymmenen prosenttia; Totem valmistaa loput alumiinista.
Omamassa on hiilikuitukorin ansiosta vain 1270 kiloa
Pituudeltaan 4,08-metrisen ja 1,76 metrin levyisen Totem GT Electricin kori on valmistettu hiilikuidusta, ja korin pitäisi painaa vain 95 kiloa. Italialaisten mukaan Totem GT electricin omamassa on vain 1270 kiloa - sähkömoottorista huolimatta.
Visuaalisesti restomod muistuttaa tarkoituksellisesti GTAm-mallia. Totemin suunnittelijat jättivät puskurit pois – eihän sellaisia ollut myöskään GTAm:ssä. Hienot ulkopeilit perustuvat alkuperäisiin, samoin kuin pyöreät ajovaloumpiot sekä takavalot.
Restomodeille ominaisesti valot perustuvat nykyaikaiseen LED-tekniikkaan - ollaanhan vuodessa 2021. Mallissa on klassisen Alfa-mallin 17-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä Continental-renkaat. Brembo-jarrujärjestelmässä on 354 mm etulevyt ja 328 mm takalevyt. Totem tarjoaa asiakkaan pyynnöstä jopa vielä tehokkaammat jarrut. Vakiona on säädettävä Bilstein Clubsport -alustasarja.
Totem GT Electricin ei pitäisi vain näyttää hyvältä, vaan 525 hv (386 kW) tehot ja 980 Nm suurin vääntömomentti eivät kuulosta hullummilta.
0-100 km/h vain 3,4 sekunnissa
Totem GT Electricin voimansiirto on erittäin moderni. 386 kW sähkömoottoria syöttää 330 kilon akku, jonka kapasiteetti on 50,4 kWh. Sähköinen toimintamatka on maksimissaan 360 kilometriä, ja ilmeisesti myös pikalatauksen pitäisi luonnistua. Kiihtyvyys on odotetusti vaikuttava: Launch Control -toiminnon avulla GT Electric kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa. Huippunopeuden pitäisi olla 245 km/h, mikä kuulostaa hyvältä sähköautolle.
Lisäksi Totem on kehittänyt erityisen äänigeneraattorin, jonka pitäisi varmistaa mahdollisimman realistinen moottorin ääni ja jonka kuuluisi vakuuttaa myös autofanit. Valmistajan kotisivulla on jo pieni ääninäyte.
Matkustamossa runsaasti nahkaverhoilua
Sisätiloissa italialaisille oli erityisen tärkeää olla luomatta futuristista avaruusalus-tyylistä ohjaamoa, vaan pysytellä klassisessa ohjaamotyylissä. Takaistuin poistettiin, ja kuljettaja sekä etumatkustaja istuvat näyttävillä hiilikuituistuimilla, jotka on pelkistetysti verhoiltu nahkasuikalein. Istuimia lukuun ottamatta Totem ei kuitenkaan säästele nahan käytössä, sillä kojelauta, keskitunneli, ovipaneelit, lattiamatot ja paljon muuta on peitetty nahkapinnoitteella. Myös muut osa-alueet on mietitty huolella.
Ohjauspyörä edustaa uudelleentulkintaa Momon klassisesta Hellebore-ohjauspyörästä, ja ratin takana on kaksi pyöreää digitaalista näyttöä, mukaan lukien navigointijärjestelmä; ne sopivat saumattomasti suoraviivaiseen ohjaamoon. Vaihdevalitsin näyttää olevan jyrsitty kiinteästä kappaleesta.
Navin ja digitaalisen radion lisäksi Totem lupaa erinomaisen hifijärjestelmän, hälytysjärjestelmän, ilmastointilaitteen sekä avaimettoman käynnistyksen.
Saksassa alkaen 430 000 euroa
Totemin GT electric piti itse asiassa esitellä jo menneen vuoden Festival of Speed 2020 -tapahtumassa, Isossa-Britanniassa, mutta tapahtuman peruutuksen vuoksi italialaisille jäi hieman enemmän aikaa kohentaa autoa. Nyt esisarjamalli on valmis, ja sen pitäisi innostaa potentiaalisia asiakkaita. Ennakkotilauksia otetaan jo vastaan alkaen-hintaan 430 000 euroa.
Hinta saattaa kuitenkin nousta edelleen merkittävästi, koska GT on myös täysin kustomoitavissa. Piensarja on rajoitettu vain 20 kappaleeseen, ja asiakastoimitukset alkavat vuonna 2022.
Totem GT electric
Sähkömoottori
Teho
518 hv
Vääntömomentti
980 Nm
Paino
130 kg
Vaihteisto
Automaattivaihteisto
0-100 km/h
3,4 s
Toimintamatka
360 km
Huippunopeus
245 km/h
MITTOJA
Pituus
4080 mm
Korkeus
1240 mm
Akseliväli
2401 mm
Leveys
1760 mm
Omamassa
1270 kg tuotantomalli
Kori
Hiilikuitua
Katto
Hiilikuitua (valinnainen)
Ovet
Terästä/hiilikuitua/alumiinia (valinnaisena täysi turvakehikko)
Konepelti
Hiilikuitua
Tavaratilan kansi
Hiilikuitua / tavaratila 260 litraa
Lokasuojat, pyöräkoteloiden kaaret, puskurit
Hiilikuitua
Ajovalot
LED-valot
ALUSTA
Etujousitus
McPherson-joustintuet, manuaalisesti säädettävät Bilstein-iskunvaimentimet (valinnaisena sähköisesti säädettävät Bilstein-iskunvaimentimet)
Takajousitus
Monivarsituenta, manuaalisesti säädettävät Bilstein-iskunvaimentimet (valinnaisena sähköisesti säädettävät Bilstein-iskunvaimentimet)
Renkaat
Edessä
205/40-17 (valinnaisena 225/45-17)
Continental ContiSportContact™ 5
Takana
245/40-17 (valinnaisena 255/40-17)
Continental ContiSportContact™ 3
Jarrut edessä
Brembo GT 345 x 28 mm (valinnainen GT-R -versio)
Jarrut takana
Brembo GT 345 x 28 mm (valinnainen GT-R -versio)
Sisätilat
Kaikki yksityiskohdat (materiaalit ja muoto) ovat täysin asiakkaan kustomoitavissa
Vain 20 kappaleen piensarjan valmistus alkaa vuonna 2022
Hinta
Saksassa alkaen 430 000 euroa
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen Kuvat Totem Automobili
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
Kultaa, platinaa, ruteniumia
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
SEASin lelu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi