Totem GT electric on täyssähköinen versio Alfa Romeo Giulia GTA:sta.
Mikä ihmeen Totem GT electric? Tällaista Alfa Romeota et ole vielä nähnyt!
Italialainen Totem Automobili esittelee Totem GT Electricin, täyssähköisen Alfa-restomodin, jossa on tehoa 525 hv ja hiilikuitukori. Autoa valmistetaan vain 20 kappaletta!
Restomodit ovat nykyään erinomaisen suosittuja! Restomodit ovat yleensä vanhoja automalleja, joihin ympätään nykyaikaista tekniikkaa. Esimerkiksi Porscheihin erikoistunut amerikkalainen Singer loi yhteistyössä Tuthill Porschen rallifanien kanssa Singer ACS:n, joka perustuu Porsche 964:ään.
Singerin ohella on monia muitakin piensarjavalmistajia, jotka ansaitsevat leipänsä valmistamalla restomodeja. Mechatronik on toiminut Mercedes-Benzin M-SL -sarjaan perustuvan mallinsa kanssa 1990-luvulta lähtien. Ja aivan kuten Singer, Guntherwerks on erikoistunut Porsche 911:een.
Uusi painos perustuu alkuperäiseen Alfa GT Junior 1300/1600 -malliin, jota valmistettiin vuosina 1970-75.
Andrea_Baronio
Automobili Amos on puolestaan julkaissut legendaarisen Lancia Delta Integralen uusmallin nimeltä Delta Futurista ja brittiläinen Eagle tulkitsee uudelleen kuuluisaa Jaguar E-Type -mallia eri versioina. Edellä mainitut ovat vain muutamia esimerkkejä!
Kaikilla mainituilla yhtiöillä on yksi yhteinen tavoite: legendaarisista automalleista välittäminen. Ja kun sellaisista kerran puhutaan, ei Alfa Romeo tietenkään saa jäädä puuttumaan kuvioista. Alfaholicsin asiantuntijoiden GTA-R on Alfa-pohjainen restomod, joka on valmistettu pääosin hiilikuidusta.
Mutta nyt esiin hyppää uusi nimi: Totem Automobili. Yhtiön suunnittelija Riccardo Quaggio perusti kyseisen italialaisen startup-yrityksen vuonna 2018, ja hän työskenteli ensimmäisen projektinsa parissa yli kahden vuoden ajan. Pelkästään suunnitteluun kului noin 6000 työtuntia. Tuloksena on Totem Giulia GT Electric. Kuten nimestä voi päätellä, kyseessä on täyssähköinen versio Alfa Romeo Giulia GTA:sta.
Andrea_Baronio
Nelisylinterinen bensiinimoottori korvautuu sähkömoottorilla
Nyt voidaan sanoa, että sähköisiä restomodeja on jo lukuisia erilaisia. Totem Automobilin lähestymistapa on kuitenkin erilainen: italialaiset eivät yksinomaan heitä nelisylinteristä, alkuperäisessä mallissa jopa 240-hevosvoimaista moottoria (GTAm-mallissa) ja korvaa sitä sähkömoottorilla, vaan he rakentavat koko auton uudelleen yksityiskohtaisesti.
Andrea_Baronio
Loppujen lopuksi Totem GT Electric on välittömästi tunnistettavissa Alfaksi, vaikka siinä tuskin käytetään lainkaan alkuperäisiä osia. Uusi painos perustuu alkuperäiseen Alfa GT Junior 1300/1600 -malliin, jota valmistettiin vuosina 1970-75. Alkuperäinen auto puretaan kokonaan, ja sen jälkeen Totem ryhtyy töihin. Alkuperäisestä alustasta on jäljellä vain kymmenen prosenttia; Totem valmistaa loput alumiinista.
Omamassa on hiilikuitukorin ansiosta vain 1270 kiloa
Pituudeltaan 4,08-metrisen ja 1,76 metrin levyisen Totem GT Electricin kori on valmistettu hiilikuidusta, ja korin pitäisi painaa vain 95 kiloa. Italialaisten mukaan Totem GT electricin omamassa on vain 1270 kiloa - sähkömoottorista huolimatta.
Visuaalisesti restomod muistuttaa tarkoituksellisesti GTAm-mallia. Totemin suunnittelijat jättivät puskurit pois – eihän sellaisia ollut myöskään GTAm:ssä. Hienot ulkopeilit perustuvat alkuperäisiin, samoin kuin pyöreät ajovaloumpiot sekä takavalot.
Restomodeille ominaisesti valot perustuvat nykyaikaiseen LED-tekniikkaan - ollaanhan vuodessa 2021. Mallissa on klassisen Alfa-mallin 17-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä Continental-renkaat. Brembo-jarrujärjestelmässä on 354 mm etulevyt ja 328 mm takalevyt. Totem tarjoaa asiakkaan pyynnöstä jopa vielä tehokkaammat jarrut. Vakiona on säädettävä Bilstein Clubsport -alustasarja.
Totem GT Electricin ei pitäisi vain näyttää hyvältä, vaan 525 hv (386 kW) tehot ja 980 Nm suurin vääntömomentti eivät kuulosta hullummilta.
0-100 km/h vain 3,4 sekunnissa
Totem GT Electricin voimansiirto on erittäin moderni. 386 kW sähkömoottoria syöttää 330 kilon akku, jonka kapasiteetti on 50,4 kWh. Sähköinen toimintamatka on maksimissaan 360 kilometriä, ja ilmeisesti myös pikalatauksen pitäisi luonnistua. Kiihtyvyys on odotetusti vaikuttava: Launch Control -toiminnon avulla GT Electric kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa. Huippunopeuden pitäisi olla 245 km/h, mikä kuulostaa hyvältä sähköautolle.
Lisäksi Totem on kehittänyt erityisen äänigeneraattorin, jonka pitäisi varmistaa mahdollisimman realistinen moottorin ääni ja jonka kuuluisi vakuuttaa myös autofanit. Valmistajan kotisivulla on jo pieni ääninäyte.
Matkustamossa runsaasti nahkaverhoilua
Sisätiloissa italialaisille oli erityisen tärkeää olla luomatta futuristista avaruusalus-tyylistä ohjaamoa, vaan pysytellä klassisessa ohjaamotyylissä. Takaistuin poistettiin, ja kuljettaja sekä etumatkustaja istuvat näyttävillä hiilikuituistuimilla, jotka on pelkistetysti verhoiltu nahkasuikalein. Istuimia lukuun ottamatta Totem ei kuitenkaan säästele nahan käytössä, sillä kojelauta, keskitunneli, ovipaneelit, lattiamatot ja paljon muuta on peitetty nahkapinnoitteella. Myös muut osa-alueet on mietitty huolella.
Ohjauspyörä edustaa uudelleentulkintaa Momon klassisesta Hellebore-ohjauspyörästä, ja ratin takana on kaksi pyöreää digitaalista näyttöä, mukaan lukien navigointijärjestelmä; ne sopivat saumattomasti suoraviivaiseen ohjaamoon. Vaihdevalitsin näyttää olevan jyrsitty kiinteästä kappaleesta.
Navin ja digitaalisen radion lisäksi Totem lupaa erinomaisen hifijärjestelmän, hälytysjärjestelmän, ilmastointilaitteen sekä avaimettoman käynnistyksen.
Saksassa alkaen 430 000 euroa
Totemin GT electric piti itse asiassa esitellä jo menneen vuoden Festival of Speed 2020 -tapahtumassa, Isossa-Britanniassa, mutta tapahtuman peruutuksen vuoksi italialaisille jäi hieman enemmän aikaa kohentaa autoa. Nyt esisarjamalli on valmis, ja sen pitäisi innostaa potentiaalisia asiakkaita. Ennakkotilauksia otetaan jo vastaan alkaen-hintaan 430 000 euroa.
Hinta saattaa kuitenkin nousta edelleen merkittävästi, koska GT on myös täysin kustomoitavissa. Piensarja on rajoitettu vain 20 kappaleeseen, ja asiakastoimitukset alkavat vuonna 2022.
Totem GT electric
Sähkömoottori
Teho
518 hv
Vääntömomentti
980 Nm
Paino
130 kg
Vaihteisto
Automaattivaihteisto
0-100 km/h
3,4 s
Toimintamatka
360 km
Huippunopeus
245 km/h
MITTOJA
Pituus
4080 mm
Korkeus
1240 mm
Akseliväli
2401 mm
Leveys
1760 mm
Omamassa
1270 kg tuotantomalli
Kori
Hiilikuitua
Katto
Hiilikuitua (valinnainen)
Ovet
Terästä/hiilikuitua/alumiinia (valinnaisena täysi turvakehikko)
Konepelti
Hiilikuitua
Tavaratilan kansi
Hiilikuitua / tavaratila 260 litraa
Lokasuojat, pyöräkoteloiden kaaret, puskurit
Hiilikuitua
Ajovalot
LED-valot
ALUSTA
Etujousitus
McPherson-joustintuet, manuaalisesti säädettävät Bilstein-iskunvaimentimet (valinnaisena sähköisesti säädettävät Bilstein-iskunvaimentimet)
Takajousitus
Monivarsituenta, manuaalisesti säädettävät Bilstein-iskunvaimentimet (valinnaisena sähköisesti säädettävät Bilstein-iskunvaimentimet)
Renkaat
Edessä
205/40-17 (valinnaisena 225/45-17)
Continental ContiSportContact™ 5
Takana
245/40-17 (valinnaisena 255/40-17)
Continental ContiSportContact™ 3
Jarrut edessä
Brembo GT 345 x 28 mm (valinnainen GT-R -versio)
Jarrut takana
Brembo GT 345 x 28 mm (valinnainen GT-R -versio)
Sisätilat
Kaikki yksityiskohdat (materiaalit ja muoto) ovat täysin asiakkaan kustomoitavissa
Vain 20 kappaleen piensarjan valmistus alkaa vuonna 2022
Hinta
Saksassa alkaen 430 000 euroa
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen Kuvat Totem Automobili
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Näin maksimoit käytetyn autosi arvon
Kaasuautoilu ei ole kuollut – Gasum laajentaa tankkausverkostoaan
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Nissanille uusi maahantuoja Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pro-Jectin uusi pikkuboksi
Virtasuotimia Virosta
Nyt on kova uutinen
Hybridivahvistin digitoituu
Puolalaista nostalgiaa
Musical Fidelityltä mm/mc-levysoitinesivahvistin
Fostexin huippumalli
Putkiesivahvistin Ruotsista
Tähtimaadoitusta levysoittimille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Näin maksimoit käytetyn autosi arvon
Kaasuautoilu ei ole kuollut – Gasum laajentaa tankkausverkostoaan
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Nissanille uusi maahantuoja Suomessa
LUETUIMMAT
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI