Autoverkkokauppa.com -palvelussa kaikki uuden auton ostoon liittyvät palvelut ovat tarjolla 24/7-periaatteella.

Autoverkkokauppa.com -palvelussa kaikki uuden auton ostoon liittyvät palvelut ovat tarjolla 24/7-periaatteella.

Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta

Uusia autoja maahantuova Bassadone Automotive Nordic avasi Autoverkkokauppa.com-palvelun, jossa asiakasta palvellaan ympäri vuorokauden ja muun muassa uusi Lotus löytää omistajansa aika- ja paikka­riip­pu­mat­to­masti.

Auto Bild.Uutiset

Bas­sa­do­nen toi­mi­tus­joh­ta­ja Ant­ti Ru­ha­nen on tyy­ty­väi­nen: Au­to­verk­ko­kaup­pa.com on tuo­nut heil­le uu­den lii­ke­toi­min­nan tu­ki­ja­lan – ja ku­lut­ta­jil­le sitä, mitä ku­lut­ta­jat ha­lu­a­vat. Uu­det Lo­tuk­set, Hy­un­dait ja Re­naul­tit läh­te­vät nyt al­le ver­kos­ta ja toi­mi­te­taan ko­ti­o­vel­le muu­ta­mas­sa päi­väs­sä.

Ru­ha­nen nä­kee yri­tyk­sen­sä suun­nan­näyt­tä­jä­nä sil­le, mitä on odo­tet­ta­vis­sa alal­la laa­jem­min­kin.

”Vie­lä 10 vuot­ta sit­ten yh­tä uu­den au­ton os­to­ta­pah­tu­maa koh­den käy­tiin noin kol­mes­sa au­to­liik­kees­sä; nyt vas­taa­va luku on yk­si. Tie­don­han­kin­ta ja jopa uu­den au­ton os­to­pää­tös teh­dään nyt ver­kos­sa, ja ku­lut­ta­ja­läh­töi­syy­del­tä vaa­di­taan ai­van uu­den­lais­ta ta­son­nou­sua. Toim­me uu­den au­ton kau­pan ny­ky­ai­kaan tar­jo­a­mal­la mal­lin, jos­sa han­kin­ta­ka­na­va ja kaik­ki uu­den au­ton os­toon liit­ty­vä pal­ve­lu ovat tar­jol­la 24/7-pe­ri­aat­teel­la.”

Ku­lut­ta­ja sa­ne­lee, jär­jes­tel­mät tai­pu­vat

Au­to­verk­ko­kaup­pa.co­min to­teut­ta­neen, verk­ko­rat­kai­su­ja tuot­ta­van asi­an­tun­ti­ja­y­ri­tys Am­bien­ti­an lii­ke­toi­min­ta­joh­ta­ja Tero Tie­li­nen pu­huu om­nic­han­nel-ajat­te­lus­ta: käyt­tä­jäys­tä­väl­li­ses­tä jär­jes­tel­mäs­tä, jos­sa käyt­tä­jä sa­ne­lee os­top­ro­ses­sin­sa ajan ja pai­kan ja voi su­ju­vas­ti vaih­taa eri kaup­pa­paik­ko­jen vä­lil­lä. Ku­lut­ta­ja ei ole enää ku­nin­gas vaan dik­taat­to­ri.

”Asi­ak­kaal­le om­nic­han­nel tar­koit­taa va­paut­ta ja mah­dol­li­suuk­sia; myy­jäl­le ja verk­ko­kaup­pa­to­teut­ta­jil­le haas­tei­ta toi­min­ta­mal­lien uu­del­leen­ra­ken­ta­mi­ses­sa ja asi­a­kas­pal­ve­lun ta­son var­mis­ta­mi­ses­sa. Näin eten­kin sil­loin, kun verk­ko­kaup­pa in­teg­roi­tuu ole­mas­sa ole­vaan ki­vi­jal­ka­liik­kee­seen. Mo­lem­pien on pe­lat­ta­va yh­teen.”

Vai­ke­an ter­min ta­ka­na on si­nän­sä simp­pe­li aja­tus­mal­li.

”Au­to­verk­ko­kaup­pa.co­mis­sa om­nic­han­nel tar­koit­taa, et­tä uu­den au­ton os­toik­ku­na on au­ki ym­pä­ri vuo­ro­kau­den ja käyt­tä­jä­ko­ke­mus on sama riip­pu­mat­ta sii­tä, mitä kaut­ta ku­lut­ta­ja pal­ve­lun pa­riin tu­lee. Sa­mat myy­jät, mal­lit ja hin­nat ovat niin ki­vi­jal­ka­kau­pas­sa kuin ver­kos­sa. Ra­hoi­tus­rat­kai­su ja pi­tä­vä vaih­to­au­to­tar­jous hoi­tu­vat sa­mas­ta pai­kas­ta. Asi­a­kas­pal­ve­li­ja vas­taa verk­ko­kau­pan cha­tis­sa ky­sy­myk­siin kaik­ki­na vuo­ro­kau­den ai­koi­na”, Tie­li­nen lu­et­te­lee.

Ko­ko­nai­suu­den taus­tal­le pii­lou­tuu lin­kit­ty­nei­tä jär­jes­tel­miä, au­to­maat­tis­ta tie­don­ha­kua ja ma­te­maat­ti­sia kaa­vo­ja. Esi­mer­kik­si vaih­to­au­to­tar­jous­ta var­ten os­ta­ja an­taa au­tos­taan pe­rus­tie­dot, joi­ta au­to­maat­ti­nen tie­don­ha­ku täy­den­tää ja to­den­taa Tra­fin tie­to­kan­nas­ta. Ja jot­ta ku­lut­ta­jaa ei hu­ka­ta os­to­po­lul­la, on myös ra­hoi­tus­rat­kai­su au­to­ma­ti­soi­tu na­pin pai­nal­luk­sen pää­hän.

Pie­ni vii­ve pal­ve­lu­pol­kuun on kui­ten­kin teh­ty, tar­koi­tuk­sel­la.

”Ha­lu­sim­me vält­tää hu­ti­haut ja sik­si ra­hoi­tus­rat­kai­sua ei saa vii­kon­lop­pu­öi­sin. Uu­den au­ton os­to­pää­tös­tä tus­kin teh­dään eri­tyi­sen har­ki­tus­ti sun­nun­tain vas­tai­se­na yö­nä kel­lo kah­del­ta. Os­ta­ja jou­tuu odot­ta­maan aa­muun”, Tie­li­nen hy­mäh­tää.

Pal­ve­lu ja käyt­tä­jä luo­vat di­a­lo­gin

Puo­li vuot­ta pal­ve­lun lan­see­raa­mi­sen jäl­keen Bas­sa­do­nen Ru­ha­nen ko­kee, et­tä va­lit­tu suun­ta on ol­lut oi­kea ja puo­len­tois­ta vuo­den pro­jek­ti vai­van­sa ar­voi­nen.

”Ko­ke­muk­set ovat erit­täin po­si­tii­vi­sia: Au­to­verk­ko­kaup­pa.com on li­sän­nyt val­ta­vas­ti merk­kiem­me nä­ky­vyyt­tä ja kaup­paa on teh­ty hy­väl­lä tah­dil­la. Asi­ak­kaat odot­ta­vat sel­ke­äs­ti ko­ko­nais­val­tais­ta pal­ve­lua. Moni alal­la on al­ka­nut jo seu­ra­ta pe­räs­sä.”

Am­bien­ti­an Tie­li­nen kui­ten­kin huo­maut­taa, et­tei ver­kos­sa ole val­mis­ta maa­il­maa. Verk­ko­kau­pan ra­ken­ta­mi­nen on yh­dis­tel­mä os­to­käyt­täy­ty­mi­seen liit­ty­viä kon­ven­ti­oi­ta ja pääl­le ar­vai­lu­ja ku­lut­ta­jan mie­len­liik­keis­tä.

Vaik­ka mo­nen kor­vaan Tie­li­sen käyt­tä­mät ter­mit ”mul­ti­va­ri­aa­ti­o­tes­taus” ja ”kon­ver­si­op­ro­ses­si” kuu­los­ta­vat sil­tä, et­tä olem­me osa isoa mark­ki­noin­ti­mat­ri­xia, joka las­kel­moi jat­ku­vas­ti jo­kai­sen liik­keem­me, on kyse lo­pul­ta kä­de­no­jen­nuk­ses­ta ku­lut­ta­jan suun­taan: pal­ve­lu ja käyt­tä­jä luo­vat di­a­lo­gin, jon­ka poh­jal­ta ku­lut­ta­ja­läh­töi­syyt­tä tar­kas­tel­laan yhä uu­del­leen.

”Tar­vi­taan us­kal­lus­ta jul­kais­ta pal­ve­lui­ta ajois­sa ja tä­män jäl­keen tes­ta­ta ja seu­ra­ta käyt­tö­ko­ke­mus­ta. Ko­ke­muk­sen poh­jal­ta ja so­vit­tu­jen mit­ta­rei­den avul­la ke­hi­te­tään pal­ve­lui­ta eteen­päin, vas­taa­maan os­ta­jan tar­pei­ta ja os­to­käyt­täy­ty­mis­tä”, Tie­li­nen to­te­aa.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN