Richard Parsons
Nissan Qashqai: Täysin uusi mallisto julkistetaan pian
Kompaktien crossover/SUV -mallien kolmannen sukupolven Nissan Qashqai on nyt viimeistelyvaiheessa, ja se tulee myyntiin vuonna 2021.
Nissan Qashqai on ollut segmenttinsä edelläkävijä, jolla on ollut monia jäljittelijöitä jo vuodesta 2007 alkaen. Siitä lähtien malli on saavuttanut valtavan suosion ja sitä on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta. Pelkästään tämänhetkistä mallia, joka tuli myyntiin Euroopassa vuonna 2014, on myyty yli miljoona kappaletta.
Nyt kyseessä on täysin uusi auto, jossa on uusi Alliance CMF-C -pohjalevy. Uusi malli on hieman aikaisempaa suurempi, kehittyneempi, ajo-ominaisuuksiltaan parempi, turvallisempi ja runsaammin varusteltu.
Näissä uuden sukupolven autoissa on noudatettu edeltävien mallien pääperiaatteita, eli voimakasta muotoilua, tehokasta voimansiirtoa ja tilankäyttöä sekä ylemmästä segmentistä tuttua laadukkuutta ja ajettavuutta. Uusi Qashqai nostaa riman crossover-segmentissä aivan uudelle tasolle.
Kuten edeltäjänsäkin, uusi Qashqai on lontoolaisen Nissan Design Europe -tiimin suunnittelema ja sen teknisestä kehitystyöstä vastaa Nissan Technical Centre Europe Bedfordshiren Cranfieldissä.
CMF-C-pohjalevy
Uusi CMF-C -pohjalevy edustaa huippumodernia rakennetta ja teknologiaa. Insinöörit ovat pyrkineet säilyttämään Qashqain tutut mittasuhteet, vaikka uusi malli onkin tilavampi.
Uuden Qashqai-mallin rakenteissa on käytetty 50 % enemmän ultralujuusterästä. Näin korista on saatu tällä hetkellä markkinoilla olevaa mallia kevyempi, mutta 40 % jäykempi.
Tämä tekee ajamisesta entistä mukavampaa ja ajotuntumasta herkemmän. Auton painoa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Jopa takaluukun ovi on nyt tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg.
Etu- ja takaovet, etupyöräkotelot ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista. Tämä vähentää painoa yhteensä 21 kg. Tämä uudistus vaikuttaa myös turvallisuuteen. Uusi rakenne nimittäin sitoo energiaa onnettomuustilanteessa entistä tehokkaammin.
Uudistettu jousitus ja ohjaus
Uusi Qashqai tarjoaa edelleen tutun palkitsevan ajokokemuksen. Matkustamo on hienostunut ja tilava, mutta ajaminen on miellyttävää mutkaisillakin teillä. Uusi alusta tarjoaa ylemmistä autosegmenteistä tutun jäykkyyden, ja parantaa ohjauksen herkkyyttä ja jämäkkyyttä.
Autossa on McPherson-joustintuet edessä ja nelivetomalleissa sekä 20-tuumaisin vantein varustettujen mallien yhteydessä takana monivarsituenta.
Richard Parsons
Muissa malleissa on takana yhdystukiakseli, joka suodattaa iskuja ja vähentää rengasmelua, jotta ajaminen olisi miellyttävää ja hiljaista kaikilla tienpinnoilla.
Rengasmelun vaimennuksessa on onnistuttu loistavasti, mukavuuden ja dynaamisen ajotuntuman yhdistäminen on luokkansa parasta ja kallistuksen vakautus erinomainen.
Tehokkuutta innovaatioiden avulla
Uusi Qashqai on osa Nissanin laajempaa pyrkimystä sähköisen voimalinjojen käytön lisäämiseen.
Asiakkaille on tarjolla kaksi mahdollista voimansiirtoratkaisua: joustava ja tehokas 1,3-litraisen bensiinimoottori ja kevythybriditeknologia sekä Nissanin innovatiivinen e-POWER-sähkömoottorilla toimiva järjestelmä, joka tarjoaa Qashqai-malliin välittömän ja lineaarisen sähköautoista tutun kiihtyvyyden ilman huolta toimintamatkasta.
1,3-litrainen bensiinimoottori on saatavilla kahtena versiona. [Huom: Tämän voimansiirron täydelliset tekniset tiedot julkistetaan lähempänä lanseerauspäivää.]
1,3-litrainen bensiinimoottori on päivitetty kevythybridijärjestelmällä. 12 voltin järjestelmään kuuluu erillinen litiumakku, joka on asennettu lattian alle, sekä hihnavetoinen generaattori jarrutusenergian talteenottoa varten.
Näin moottorijärjestelmät voivat toimia talteen otetulla energialla, jolloin Stop/Start-toiminnon kestoa voidaan pidentää. Tämä alentaa moottorin CO2-päästöjä. Lisäksi se mahdollistaa vapaalla rullaamisen sekä väännön tukemisen kiihdytyksissä.
e-POWER-järjestelmä
Uusi Qashqai edustaa Nissanin innovatiivista visiota parhaimmillaan. Kutsumme sitä nimellä ”Nissan Intelligent Mobility”. Sen myötä Nissanin innovatiivinen e POWER-järjestelmä tuodaan ensi kertaa Eurooppaan. e-POWER-järjestelmä on Nissanin uniikki innovaatio.
Se tarjoaa täysin sähkömoottorilla toimivan voimalinjan. e-POWER-järjestelmään kuuluu tehokas akku ja voimansiirto, joka on integroitu bensiinimoottorin, virtageneraattorin, vaihtosuuntaajan, akun ja sähkömoottorin kanssa.
Tavallisissa hybridijärjestelmissä pyöriä pyöritetään sähkömoottorilla ja bensiinimoottorilla. e-POWER-järjestelmässä bensiinimoottoria ei ole kytketty pyöriin. Se ainoastaan lataa akkua.
Lisäksi moottori toimii auton tehonlähteenä pelkän akun sijaan, toisin kuin täysin sähköisesti toimivissa autoissa. [e-POWER-järjestelmän täydelliset tekniset tiedot julkistetaan lähempänä lanseerauspäivää.]
Tärkein ero tavallisiin hybridimalleihin verrattuna on se, että sähkömoottori on samankokoinen kuin täyssähköautoissa. Tämän ansiosta kiihtyvyys on välitön ja herkkä, mistä sähköautojen käyttäjät kovasti pitävät.
Polttomoottorikäyttöinen generaattori ylläpitää akkulatausta, mutta se voi välittää sähköä myös suoraan moottorille tehon lisäämiseksi. Moottori toimii optimaalisella kierroslukualueella, mikä mahdollistaa erinomaisen polttoainetaloudellisuuden.
Lisäksi se on säädetty mahdollisimman hiljaiseksi ja tuottamaan luonnollisen ja hyvän tuntuman kiihdytettäessä.
Päivitetty kuljettajaa avustava ProPILOT-järjestelmä
Uudessa Qashqaissa tulee olemaan seuraavan sukupolven ProPILOT-järjestelmä, joka avustaa kuljettajaa entistäkin monipuolisemmin erilaisissa tilanteissa.
Järjestelmää kutsutaan nimellä ”ProPILOT with Navi-link” (Navi-linkillä varustettu ProPILOT) ja se on suunniteltu vähentämään kuljettajan väsymystä ja stressiä. Sen käyttö on erittäin intuitiivista.
Täysin uuden Nissan Qashqain päivitetty järjestelmä osaa nyt sopeuttaa ajonopeuden ulkoisten olosuhteiden mukaan: kun auto siirtyy maantiellä alemman nopeusrajoituksen alueelle, järjestelmä osaa lukea liikennemerkkejä ja huomioida navigointijärjestelmän nopeusrajoitustietoja hidastaakseen Qashqain ajonopeuden sopivaksi, jolloin kuljettajan ei tarvitse säätää vakionopeussäätimen nopeutta manuaalisesti.
Lisäksi Navi-linkillä varustettu ProPILOT voi nyt olla tiedonsiirtoyhteydessä Qashqain kuolleen kulman tutka-antureiden kanssa ja auttaa ohjausliikkeiden korjaamisessa, mikäli kaistaa ollaan vaihtamassa toisen ajoneuvon ollessa kuolleessa kulmassa.
Älykkäät LED-ajovalot
Nissanin insinöörit ovat suunnitelleet uutta Qashqai-mallia varten kehittyneen ajovalojärjestelmän, joka sopeuttaa valokeilan muodon tieolosuhteiden ja muiden tielläliikkujien mukaan.
Valokeila on jaettu 12 erilliseen osaan, jotka poistuvat valikoidusti käytöstä, kun havaitaan vastaan tuleva auto. Tämän innovaation ansiosta voidaan käyttää kirkkaampaa, pidemmälle ulottuvaa ja leveämpää valokeilaa, mutta sen muotoa voidaan muuttaa tehokkaasti, jotta vastaan tulevat tielläliikkujat eivät häikäisty.
Qashqai: crossover-mallien edelläkävijä
Kun Qashqai julkistettiin vuonna 2007, ei mitään vastaavaa oltu ennen nähty.
Istuimet olivat hieman tavallista korkeammalla, jolloin näkyvyys parani, mutta auton hiilijalanjälki oli kuitenkin sama kuin C-segmentin hatchback-malleissa.
Mallin bensiini- ja dieselmoottorivaihtoehdot olivat taloudellisia ja tehokkaita, mutta saatavilla oli myös nelivetoinen versio niille, jotka tarvitsivat parempaa pitoa vaativissa olosuhteissa.
Mallissa yhdistyivät loistavasti hatchback-mallin kompaktius sekä perinteisistä nelivetomalleista tuttu jykevyys ja korkeammalla olevien istuinten tarjoama parempi näkyvyys ilman nelivetoautojen haittoja: suurta kokoa, painoa tai kulutusta. Näin se tarjosi molempien autoluokkien parhaat puolet ja madalsi kynnystä katumaasturin hankkimiseen.
Tähän mennessä Qashqai-autoja on myyty Euroopassa yli kolme miljoonaa ja maailmanlaajuisesti yli viisi miljoonaa kappaletta.
Nykyisellä Qashqai-mallilla on tällä hetkellä 26 suoraa kilpailijaa. Qashqai oli tämän autotyypin edelläkävijä. Nykyisin kyseessä on oma segmenttinsä, joka kasvaa vuosittain.
Tullessaan markkinoille vuonna 2021 täysin uusi Qashqai tulee jälleen nostamaan rimaa ja asettamaan segmentille uudet standardit säväyttävällä muotoilullaan, mukavuudellaan, hienostuneisuudellaan, tehokkuudellaan ja käytännöllisellä tekniikallaan.
(Huom: Lisätietoja uudesta Qashqaista julkaistaan lähiviikkoina. Jotkut tässä kuvatut tekniset ominaisuudet eivät välttämättä ole saatavilla kaikkien maiden kaikissa malleissa tai varustetasoissa).
Nissan-lehdistötiedote / Juha Peltonen Kuvat: Richard Parsons
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Järkkymätön perusta
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Fynen uusi bassokaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ