Richard Parsons

Nissan Qashqai: Täysin uusi mallisto julkistetaan pian

Kompaktien crossover/SUV -mallien kolmannen sukupolven Nissan Qashqai on nyt viimeis­te­ly­vai­heessa, ja se tulee myyntiin vuonna 2021.

Auto Bild.Uutiset

Nis­san Qash­qai on ol­lut seg­ment­tin­sä edel­lä­kä­vi­jä, jol­la on ol­lut mo­nia jäl­jit­te­li­jöi­tä jo vuo­des­ta 2007 al­ka­en. Sii­tä läh­tien mal­li on saa­vut­ta­nut val­ta­van suo­si­on ja sitä on myy­ty yli kol­me mil­joo­naa kap­pa­let­ta. Pel­käs­tään tä­män­het­kis­tä mal­lia, joka tuli myyn­tiin Eu­roo­pas­sa vuon­na 2014, on myy­ty yli mil­joo­na kap­pa­let­ta.

Nyt ky­sees­sä on täy­sin uu­si au­to, jos­sa on uu­si Al­li­an­ce CMF-C -poh­ja­le­vy. Uu­si mal­li on hie­man ai­kai­sem­paa suu­rem­pi, ke­hit­ty­neem­pi, ajo-omi­nai­suuk­sil­taan pa­rem­pi, tur­val­li­sem­pi ja run­saam­min va­rus­tel­tu.

Näis­sä uu­den su­ku­pol­ven au­tois­sa on nou­da­tet­tu edel­tä­vien mal­lien pää­pe­ri­aat­tei­ta, eli voi­ma­kas­ta muo­toi­lua, te­ho­kas­ta voi­man­siir­toa ja ti­lan­käyt­töä sekä ylem­mäs­tä seg­men­tis­tä tut­tua laa­duk­kuut­ta ja ajet­ta­vuut­ta. Uu­si Qash­qai nos­taa ri­man cros­so­ver-seg­men­tis­sä ai­van uu­del­le ta­sol­le.

Ku­ten edel­tä­jän­sä­kin, uu­si Qash­qai on lon­too­lai­sen Nis­san De­sign Eu­ro­pe -tii­min suun­nit­te­le­ma ja sen tek­ni­ses­tä ke­hi­tys­työs­tä vas­taa Nis­san Tech­ni­cal Cent­re Eu­ro­pe Bed­fords­hi­ren Cran­fiel­dis­sä.

CMF-C-poh­ja­le­vy

Uu­si CMF-C -poh­ja­le­vy edus­taa huip­pu­mo­der­nia ra­ken­net­ta ja tek­no­lo­gi­aa. In­si­nöö­rit ovat pyr­ki­neet säi­lyt­tä­mään Qash­qain tu­tut mit­ta­suh­teet, vaik­ka uu­si mal­li on­kin ti­la­vam­pi.

Uu­den Qash­qai-mal­lin ra­ken­teis­sa on käy­tet­ty 50 % enem­män ult­ra­lu­juus­te­räs­tä. Näin ko­ris­ta on saa­tu täl­lä het­kel­lä mark­ki­noil­la ole­vaa mal­lia ke­vy­em­pi, mut­ta 40 % jäy­kem­pi.

Tämä te­kee aja­mi­ses­ta en­tis­tä mu­ka­vam­paa ja ajo­tun­tu­mas­ta her­kem­män. Au­ton pai­noa on py­rit­ty ke­ven­tä­mään kai­kis­ta mah­dol­li­sis­ta pai­kois­ta. Jopa ta­ka­luu­kun ovi on nyt teh­ty kom­po­siit­ti­ma­te­ri­aa­lis­ta, joka vä­hen­tää pai­noa 2,6 kg.

Etu- ja ta­ka­o­vet, etu­pyö­rä­ko­te­lot ja ko­ne­pel­ti on nyt val­mis­tet­tu alu­mii­nis­ta. Tämä vä­hen­tää pai­noa yh­teen­sä 21 kg. Tämä uu­dis­tus vai­kut­taa myös tur­val­li­suu­teen. Uu­si ra­ken­ne ni­mit­täin si­too ener­gi­aa on­net­to­muus­ti­lan­tees­sa en­tis­tä te­hok­kaam­min.

Uu­dis­tet­tu jou­si­tus ja oh­jaus

Uu­si Qash­qai tar­jo­aa edel­leen tu­tun pal­kit­se­van ajo­ko­ke­muk­sen. Mat­kus­ta­mo on hie­nos­tu­nut ja ti­la­va, mut­ta aja­mi­nen on miel­lyt­tä­vää mut­kai­sil­la­kin teil­lä. Uu­si alus­ta tar­jo­aa ylem­mis­tä au­to­seg­men­teis­tä tu­tun jäyk­kyy­den, ja pa­ran­taa oh­jauk­sen herk­kyyt­tä ja jä­mäk­kyyt­tä.

Au­tos­sa on McPher­son-jous­tin­tu­et edes­sä ja ne­li­ve­to­mal­leis­sa sekä 20-tuu­mai­sin van­tein va­rus­tet­tu­jen mal­lien yh­tey­des­sä ta­ka­na mo­ni­var­si­tu­en­ta.

Richard Parsons

Muis­sa mal­leis­sa on ta­ka­na yh­dys­tu­ki­ak­se­li, joka suo­dat­taa is­ku­ja ja vä­hen­tää ren­gas­me­lua, jot­ta aja­mi­nen oli­si miel­lyt­tä­vää ja hil­jais­ta kai­kil­la tien­pin­noil­la.

Ren­gas­me­lun vai­men­nuk­ses­sa on on­nis­tut­tu lois­ta­vas­ti, mu­ka­vuu­den ja dy­naa­mi­sen ajo­tun­tu­man yh­dis­tä­mi­nen on luok­kan­sa pa­ras­ta ja kal­lis­tuk­sen va­kau­tus eri­no­mai­nen.

Te­hok­kuut­ta in­no­vaa­ti­oi­den avul­la

Uu­si Qash­qai on osa Nis­sa­nin laa­jem­paa pyr­ki­mys­tä säh­köi­sen voi­ma­lin­jo­jen käy­tön li­sää­mi­seen.

Asi­ak­kail­le on tar­jol­la kak­si mah­dol­lis­ta voi­man­siir­to­rat­kai­sua: jous­ta­va ja te­ho­kas 1,3-lit­rai­sen ben­sii­ni­moot­to­ri ja ke­vyt­hyb­ri­di­tek­no­lo­gia sekä Nis­sa­nin in­no­va­tii­vi­nen e-PO­WER-säh­kö­moot­to­ril­la toi­mi­va jär­jes­tel­mä, joka tar­jo­aa Qash­qai-mal­liin vä­lit­tö­män ja li­ne­aa­ri­sen säh­kö­au­tois­ta tu­tun kiih­ty­vyy­den il­man huol­ta toi­min­ta­mat­kas­ta.

1,3-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri on saa­ta­vil­la kah­te­na ver­si­o­na. [Huom: Tä­män voi­man­siir­ron täy­del­li­set tek­ni­set tie­dot jul­kis­te­taan lä­hem­pä­nä lan­see­raus­päi­vää.]

1,3-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri on päi­vi­tet­ty ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mäl­lä. 12 vol­tin jär­jes­tel­mään kuu­luu eril­li­nen li­tiu­mak­ku, joka on asen­net­tu lat­ti­an al­le, sekä hih­na­ve­toi­nen ge­ne­raat­to­ri jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­toa var­ten.

Näin moot­to­ri­jär­jes­tel­mät voi­vat toi­mia tal­teen ote­tul­la ener­gi­al­la, jol­loin Stop/Start-toi­min­non kes­toa voi­daan pi­den­tää. Tämä alen­taa moot­to­rin CO2-pääs­tö­jä. Li­säk­si se mah­dol­lis­taa va­paal­la rul­laa­mi­sen sekä vään­nön tu­ke­mi­sen kiih­dy­tyk­sis­sä.

e-PO­WER-jär­jes­tel­mä

Uu­si Qash­qai edus­taa Nis­sa­nin in­no­va­tii­vis­ta vi­si­o­ta par­haim­mil­laan. Kut­sum­me sitä ni­mel­lä ”Nis­san In­tel­li­gent Mo­bi­li­ty”. Sen myö­tä Nis­sa­nin in­no­va­tii­vi­nen e PO­WER-jär­jes­tel­mä tuo­daan en­si ker­taa Eu­roop­paan. e-PO­WER-jär­jes­tel­mä on Nis­sa­nin uniik­ki in­no­vaa­tio.

Se tar­jo­aa täy­sin säh­kö­moot­to­ril­la toi­mi­van voi­ma­lin­jan. e-PO­WER-jär­jes­tel­mään kuu­luu te­ho­kas ak­ku ja voi­man­siir­to, joka on in­teg­roi­tu ben­sii­ni­moot­to­rin, vir­ta­ge­ne­raat­to­rin, vaih­to­suun­taa­jan, akun ja säh­kö­moot­to­rin kans­sa.

Ta­val­li­sis­sa hyb­ri­di­jär­jes­tel­mis­sä pyö­riä pyö­ri­te­tään säh­kö­moot­to­ril­la ja ben­sii­ni­moot­to­ril­la. e-PO­WER-jär­jes­tel­mäs­sä ben­sii­ni­moot­to­ria ei ole kyt­ket­ty pyö­riin. Se ai­no­as­taan la­taa ak­kua.

Li­säk­si moot­to­ri toi­mii au­ton te­hon­läh­tee­nä pel­kän akun si­jaan, toi­sin kuin täy­sin säh­köi­ses­ti toi­mi­vis­sa au­tois­sa. [e-PO­WER-jär­jes­tel­män täy­del­li­set tek­ni­set tie­dot jul­kis­te­taan lä­hem­pä­nä lan­see­raus­päi­vää.]

Tär­kein ero ta­val­li­siin hyb­ri­di­mal­lei­hin ver­rat­tu­na on se, et­tä säh­kö­moot­to­ri on sa­man­ko­koi­nen kuin täys­säh­kö­au­tois­sa. Tä­män an­si­os­ta kiih­ty­vyys on vä­li­tön ja herk­kä, mis­tä säh­kö­au­to­jen käyt­tä­jät ko­vas­ti pi­tä­vät.

Polt­to­moot­to­ri­käyt­töi­nen ge­ne­raat­to­ri yl­lä­pi­tää ak­ku­la­taus­ta, mut­ta se voi vä­lit­tää säh­köä myös suo­raan moot­to­ril­le te­hon li­sää­mi­sek­si. Moot­to­ri toi­mii op­ti­maa­li­sel­la kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la, mikä mah­dol­lis­taa eri­no­mai­sen polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suu­den.

Li­säk­si se on sää­det­ty mah­dol­li­sim­man hil­jai­sek­si ja tuot­ta­maan luon­nol­li­sen ja hy­vän tun­tu­man kiih­dy­tet­tä­es­sä.

Päi­vi­tet­ty kul­jet­ta­jaa avus­ta­va Pro­PI­LOT-jär­jes­tel­mä

Uu­des­sa Qash­qais­sa tu­lee ole­maan seu­raa­van su­ku­pol­ven Pro­PI­LOT-jär­jes­tel­mä, joka avus­taa kul­jet­ta­jaa en­tis­tä­kin mo­ni­puo­li­sem­min eri­lai­sis­sa ti­lan­teis­sa.

Jär­jes­tel­mää kut­su­taan ni­mel­lä ”Pro­PI­LOT with Navi-link” (Navi-lin­kil­lä va­rus­tet­tu Pro­PI­LOT) ja se on suun­ni­tel­tu vä­hen­tä­mään kul­jet­ta­jan vä­sy­mys­tä ja stres­siä. Sen käyt­tö on erit­täin in­tui­tii­vis­ta.

Täy­sin uu­den Nis­san Qash­qain päi­vi­tet­ty jär­jes­tel­mä osaa nyt so­peut­taa ajo­no­peu­den ul­kois­ten olo­suh­tei­den mu­kaan: kun au­to siir­tyy maan­tiel­lä alem­man no­peus­ra­joi­tuk­sen alu­eel­le, jär­jes­tel­mä osaa lu­kea lii­ken­ne­merk­ke­jä ja huo­mi­oi­da na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män no­peus­ra­joi­tus­tie­to­ja hi­das­taak­seen Qash­qain ajo­no­peu­den so­pi­vak­si, jol­loin kul­jet­ta­jan ei tar­vit­se sää­tää va­ki­o­no­peus­sää­ti­men no­peut­ta ma­nu­aa­li­ses­ti.

Li­säk­si Navi-lin­kil­lä va­rus­tet­tu Pro­PI­LOT voi nyt ol­la tie­don­siir­to­yh­tey­des­sä Qash­qain kuol­leen kul­man tut­ka-an­tu­rei­den kans­sa ja aut­taa oh­jaus­liik­kei­den kor­jaa­mi­ses­sa, mi­kä­li kais­taa ol­laan vaih­ta­mas­sa toi­sen ajo­neu­von ol­les­sa kuol­lees­sa kul­mas­sa.

Älyk­käät LED-ajo­va­lot

Nis­sa­nin in­si­nöö­rit ovat suun­ni­tel­leet uut­ta Qash­qai-mal­lia var­ten ke­hit­ty­neen ajo­va­lo­jär­jes­tel­män, joka so­peut­taa va­lo­kei­lan muo­don tie­o­lo­suh­tei­den ja mui­den tiel­lä­liik­ku­jien mu­kaan.

Va­lo­kei­la on ja­et­tu 12 eril­li­seen osaan, jot­ka pois­tu­vat va­li­koi­dus­ti käy­tös­tä, kun ha­vai­taan vas­taan tu­le­va au­to. Tä­män in­no­vaa­ti­on an­si­os­ta voi­daan käyt­tää kirk­kaam­paa, pi­dem­mäl­le ulot­tu­vaa ja le­ve­äm­pää va­lo­kei­laa, mut­ta sen muo­toa voi­daan muut­taa te­hok­kaas­ti, jot­ta vas­taan tu­le­vat tiel­lä­liik­ku­jat ei­vät häi­käis­ty.

Qash­qai: cros­so­ver-mal­lien edel­lä­kä­vi­jä

Kun Qash­qai jul­kis­tet­tiin vuon­na 2007, ei mi­tään vas­taa­vaa ol­tu en­nen näh­ty.

Is­tui­met oli­vat hie­man ta­val­lis­ta kor­ke­am­mal­la, jol­loin nä­ky­vyys pa­ra­ni, mut­ta au­ton hii­li­ja­lan­jäl­ki oli kui­ten­kin sama kuin C-seg­men­tin hatch­back-mal­leis­sa.

Mal­lin ben­sii­ni- ja die­sel­moot­to­ri­vaih­to­eh­dot oli­vat ta­lou­del­li­sia ja te­hok­kai­ta, mut­ta saa­ta­vil­la oli myös ne­li­ve­toi­nen ver­sio niil­le, jot­ka tar­vit­si­vat pa­rem­paa pi­toa vaa­ti­vis­sa olo­suh­teis­sa.

Mal­lis­sa yh­dis­tyi­vät lois­ta­vas­ti hatch­back-mal­lin kom­pak­tius sekä pe­rin­tei­sis­tä ne­li­ve­to­mal­leis­ta tut­tu jy­ke­vyys ja kor­ke­am­mal­la ole­vien is­tuin­ten tar­jo­a­ma pa­rem­pi nä­ky­vyys il­man ne­li­ve­to­au­to­jen hait­to­ja: suur­ta ko­koa, pai­noa tai ku­lu­tus­ta. Näin se tar­jo­si mo­lem­pien au­to­luok­kien par­haat puo­let ja ma­dal­si kyn­nys­tä ka­tu­maas­tu­rin hank­ki­mi­seen.

Tä­hän men­nes­sä Qash­qai-au­to­ja on myy­ty Eu­roo­pas­sa yli kol­me mil­joo­naa ja maa­il­man­laa­jui­ses­ti yli vii­si mil­joo­naa kap­pa­let­ta.

Ny­kyi­sel­lä Qash­qai-mal­lil­la on täl­lä het­kel­lä 26 suo­raa kil­pai­li­jaa. Qash­qai oli tä­män au­to­tyy­pin edel­lä­kä­vi­jä. Ny­kyi­sin ky­sees­sä on oma seg­ment­tin­sä, joka kas­vaa vuo­sit­tain.

Tul­les­saan mark­ki­noil­le vuon­na 2021 täy­sin uu­si Qash­qai tu­lee jäl­leen nos­ta­maan ri­maa ja aset­ta­maan seg­men­til­le uu­det stan­dar­dit sä­väyt­tä­väl­lä muo­toi­lul­laan, mu­ka­vuu­del­laan, hie­nos­tu­nei­suu­del­laan, te­hok­kuu­del­laan ja käy­tän­nöl­li­sel­lä tek­nii­kal­laan.

(Huom: Li­sä­tie­to­ja uu­des­ta Qash­qais­ta jul­kais­taan lä­hi­viik­koi­na. Jot­kut täs­sä ku­va­tut tek­ni­set omi­nai­suu­det ei­vät vält­tä­mät­tä ole saa­ta­vil­la kaik­kien mai­den kai­kis­sa mal­leis­sa tai va­rus­te­ta­sois­sa).

Nis­san-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen Ku­vat: Ric­hard Par­sons

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN