Richard Parsons
Nissan Qashqai: Täysin uusi mallisto julkistetaan pian
Kompaktien crossover/SUV -mallien kolmannen sukupolven Nissan Qashqai on nyt viimeistelyvaiheessa, ja se tulee myyntiin vuonna 2021.
Nissan Qashqai on ollut segmenttinsä edelläkävijä, jolla on ollut monia jäljittelijöitä jo vuodesta 2007 alkaen. Siitä lähtien malli on saavuttanut valtavan suosion ja sitä on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta. Pelkästään tämänhetkistä mallia, joka tuli myyntiin Euroopassa vuonna 2014, on myyty yli miljoona kappaletta.
Nyt kyseessä on täysin uusi auto, jossa on uusi Alliance CMF-C -pohjalevy. Uusi malli on hieman aikaisempaa suurempi, kehittyneempi, ajo-ominaisuuksiltaan parempi, turvallisempi ja runsaammin varusteltu.
Näissä uuden sukupolven autoissa on noudatettu edeltävien mallien pääperiaatteita, eli voimakasta muotoilua, tehokasta voimansiirtoa ja tilankäyttöä sekä ylemmästä segmentistä tuttua laadukkuutta ja ajettavuutta. Uusi Qashqai nostaa riman crossover-segmentissä aivan uudelle tasolle.
Kuten edeltäjänsäkin, uusi Qashqai on lontoolaisen Nissan Design Europe -tiimin suunnittelema ja sen teknisestä kehitystyöstä vastaa Nissan Technical Centre Europe Bedfordshiren Cranfieldissä.
CMF-C-pohjalevy
Uusi CMF-C -pohjalevy edustaa huippumodernia rakennetta ja teknologiaa. Insinöörit ovat pyrkineet säilyttämään Qashqain tutut mittasuhteet, vaikka uusi malli onkin tilavampi.
Uuden Qashqai-mallin rakenteissa on käytetty 50 % enemmän ultralujuusterästä. Näin korista on saatu tällä hetkellä markkinoilla olevaa mallia kevyempi, mutta 40 % jäykempi.
Tämä tekee ajamisesta entistä mukavampaa ja ajotuntumasta herkemmän. Auton painoa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Jopa takaluukun ovi on nyt tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg.
Etu- ja takaovet, etupyöräkotelot ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista. Tämä vähentää painoa yhteensä 21 kg. Tämä uudistus vaikuttaa myös turvallisuuteen. Uusi rakenne nimittäin sitoo energiaa onnettomuustilanteessa entistä tehokkaammin.
Uudistettu jousitus ja ohjaus
Uusi Qashqai tarjoaa edelleen tutun palkitsevan ajokokemuksen. Matkustamo on hienostunut ja tilava, mutta ajaminen on miellyttävää mutkaisillakin teillä. Uusi alusta tarjoaa ylemmistä autosegmenteistä tutun jäykkyyden, ja parantaa ohjauksen herkkyyttä ja jämäkkyyttä.
Autossa on McPherson-joustintuet edessä ja nelivetomalleissa sekä 20-tuumaisin vantein varustettujen mallien yhteydessä takana monivarsituenta.
Richard Parsons
Muissa malleissa on takana yhdystukiakseli, joka suodattaa iskuja ja vähentää rengasmelua, jotta ajaminen olisi miellyttävää ja hiljaista kaikilla tienpinnoilla.
Rengasmelun vaimennuksessa on onnistuttu loistavasti, mukavuuden ja dynaamisen ajotuntuman yhdistäminen on luokkansa parasta ja kallistuksen vakautus erinomainen.
Tehokkuutta innovaatioiden avulla
Uusi Qashqai on osa Nissanin laajempaa pyrkimystä sähköisen voimalinjojen käytön lisäämiseen.
Asiakkaille on tarjolla kaksi mahdollista voimansiirtoratkaisua: joustava ja tehokas 1,3-litraisen bensiinimoottori ja kevythybriditeknologia sekä Nissanin innovatiivinen e-POWER-sähkömoottorilla toimiva järjestelmä, joka tarjoaa Qashqai-malliin välittömän ja lineaarisen sähköautoista tutun kiihtyvyyden ilman huolta toimintamatkasta.
1,3-litrainen bensiinimoottori on saatavilla kahtena versiona. [Huom: Tämän voimansiirron täydelliset tekniset tiedot julkistetaan lähempänä lanseerauspäivää.]
1,3-litrainen bensiinimoottori on päivitetty kevythybridijärjestelmällä. 12 voltin järjestelmään kuuluu erillinen litiumakku, joka on asennettu lattian alle, sekä hihnavetoinen generaattori jarrutusenergian talteenottoa varten.
Näin moottorijärjestelmät voivat toimia talteen otetulla energialla, jolloin Stop/Start-toiminnon kestoa voidaan pidentää. Tämä alentaa moottorin CO2-päästöjä. Lisäksi se mahdollistaa vapaalla rullaamisen sekä väännön tukemisen kiihdytyksissä.
e-POWER-järjestelmä
Uusi Qashqai edustaa Nissanin innovatiivista visiota parhaimmillaan. Kutsumme sitä nimellä ”Nissan Intelligent Mobility”. Sen myötä Nissanin innovatiivinen e POWER-järjestelmä tuodaan ensi kertaa Eurooppaan. e-POWER-järjestelmä on Nissanin uniikki innovaatio.
Se tarjoaa täysin sähkömoottorilla toimivan voimalinjan. e-POWER-järjestelmään kuuluu tehokas akku ja voimansiirto, joka on integroitu bensiinimoottorin, virtageneraattorin, vaihtosuuntaajan, akun ja sähkömoottorin kanssa.
Tavallisissa hybridijärjestelmissä pyöriä pyöritetään sähkömoottorilla ja bensiinimoottorilla. e-POWER-järjestelmässä bensiinimoottoria ei ole kytketty pyöriin. Se ainoastaan lataa akkua.
Lisäksi moottori toimii auton tehonlähteenä pelkän akun sijaan, toisin kuin täysin sähköisesti toimivissa autoissa. [e-POWER-järjestelmän täydelliset tekniset tiedot julkistetaan lähempänä lanseerauspäivää.]
Tärkein ero tavallisiin hybridimalleihin verrattuna on se, että sähkömoottori on samankokoinen kuin täyssähköautoissa. Tämän ansiosta kiihtyvyys on välitön ja herkkä, mistä sähköautojen käyttäjät kovasti pitävät.
Polttomoottorikäyttöinen generaattori ylläpitää akkulatausta, mutta se voi välittää sähköä myös suoraan moottorille tehon lisäämiseksi. Moottori toimii optimaalisella kierroslukualueella, mikä mahdollistaa erinomaisen polttoainetaloudellisuuden.
Lisäksi se on säädetty mahdollisimman hiljaiseksi ja tuottamaan luonnollisen ja hyvän tuntuman kiihdytettäessä.
Päivitetty kuljettajaa avustava ProPILOT-järjestelmä
Uudessa Qashqaissa tulee olemaan seuraavan sukupolven ProPILOT-järjestelmä, joka avustaa kuljettajaa entistäkin monipuolisemmin erilaisissa tilanteissa.
Järjestelmää kutsutaan nimellä ”ProPILOT with Navi-link” (Navi-linkillä varustettu ProPILOT) ja se on suunniteltu vähentämään kuljettajan väsymystä ja stressiä. Sen käyttö on erittäin intuitiivista.
Täysin uuden Nissan Qashqain päivitetty järjestelmä osaa nyt sopeuttaa ajonopeuden ulkoisten olosuhteiden mukaan: kun auto siirtyy maantiellä alemman nopeusrajoituksen alueelle, järjestelmä osaa lukea liikennemerkkejä ja huomioida navigointijärjestelmän nopeusrajoitustietoja hidastaakseen Qashqain ajonopeuden sopivaksi, jolloin kuljettajan ei tarvitse säätää vakionopeussäätimen nopeutta manuaalisesti.
Lisäksi Navi-linkillä varustettu ProPILOT voi nyt olla tiedonsiirtoyhteydessä Qashqain kuolleen kulman tutka-antureiden kanssa ja auttaa ohjausliikkeiden korjaamisessa, mikäli kaistaa ollaan vaihtamassa toisen ajoneuvon ollessa kuolleessa kulmassa.
Älykkäät LED-ajovalot
Nissanin insinöörit ovat suunnitelleet uutta Qashqai-mallia varten kehittyneen ajovalojärjestelmän, joka sopeuttaa valokeilan muodon tieolosuhteiden ja muiden tielläliikkujien mukaan.
Valokeila on jaettu 12 erilliseen osaan, jotka poistuvat valikoidusti käytöstä, kun havaitaan vastaan tuleva auto. Tämän innovaation ansiosta voidaan käyttää kirkkaampaa, pidemmälle ulottuvaa ja leveämpää valokeilaa, mutta sen muotoa voidaan muuttaa tehokkaasti, jotta vastaan tulevat tielläliikkujat eivät häikäisty.
Qashqai: crossover-mallien edelläkävijä
Kun Qashqai julkistettiin vuonna 2007, ei mitään vastaavaa oltu ennen nähty.
Istuimet olivat hieman tavallista korkeammalla, jolloin näkyvyys parani, mutta auton hiilijalanjälki oli kuitenkin sama kuin C-segmentin hatchback-malleissa.
Mallin bensiini- ja dieselmoottorivaihtoehdot olivat taloudellisia ja tehokkaita, mutta saatavilla oli myös nelivetoinen versio niille, jotka tarvitsivat parempaa pitoa vaativissa olosuhteissa.
Mallissa yhdistyivät loistavasti hatchback-mallin kompaktius sekä perinteisistä nelivetomalleista tuttu jykevyys ja korkeammalla olevien istuinten tarjoama parempi näkyvyys ilman nelivetoautojen haittoja: suurta kokoa, painoa tai kulutusta. Näin se tarjosi molempien autoluokkien parhaat puolet ja madalsi kynnystä katumaasturin hankkimiseen.
Tähän mennessä Qashqai-autoja on myyty Euroopassa yli kolme miljoonaa ja maailmanlaajuisesti yli viisi miljoonaa kappaletta.
Nykyisellä Qashqai-mallilla on tällä hetkellä 26 suoraa kilpailijaa. Qashqai oli tämän autotyypin edelläkävijä. Nykyisin kyseessä on oma segmenttinsä, joka kasvaa vuosittain.
Tullessaan markkinoille vuonna 2021 täysin uusi Qashqai tulee jälleen nostamaan rimaa ja asettamaan segmentille uudet standardit säväyttävällä muotoilullaan, mukavuudellaan, hienostuneisuudellaan, tehokkuudellaan ja käytännöllisellä tekniikallaan.
(Huom: Lisätietoja uudesta Qashqaista julkaistaan lähiviikkoina. Jotkut tässä kuvatut tekniset ominaisuudet eivät välttämättä ole saatavilla kaikkien maiden kaikissa malleissa tai varustetasoissa).
Nissan-lehdistötiedote / Juha Peltonen Kuvat: Richard Parsons
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Strattonin pienempi
Accuphasen uusi a-luokkainen
Uusi Atoll-phonoaste
Miekkamies Japanista
Q Acoustics 5050
Qobuz ja ECM kimppaan
Virtaohjattu kuulokevahvistin
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN