Kiinalainen sähköautovalmistaja Nio esitteli tämän vuotisessa Chengdu Motorshow:ssa EC6:n, SUV-Coupén, joka edustaa Nio-merkin kolmatta automallia.

Kiinalainen sähköautovalmistaja Nio esitteli tämän vuotisessa Chengdu Motorshow:ssa EC6:n, SUV-Coupén, joka edustaa Nio-merkin kolmatta automallia.

Ostaisitko kiinalaisen täyssähköisen SUV-Coupén, joka maksaa Kiinassa jopa 56 000 euroa? Saapuu Eurooppaan 2022!

Nio valmistaa Kiinassa kiinnostavaa, täyssähköistä SUV-Coupéta, jonka mallinimi on EC6. Teholtaan 544-hevosoimaiselle luvataan toimintamatkaa jopa 440 kilometriä.

Auto Bild.Uutiset

Nio EC6:n asi­a­kas­toi­mi­tus­ten ker­ro­taan al­ka­van jo syys­kuus­sa Kii­nas­sa. Nio EC6 on saa­ta­vil­la kol­me­na va­rus­te­ta­so­na, jot­ka ovat Sport, Per­for­man­ce sekä Sig­na­tu­re Edi­ti­on. Hin­nat aset­tu­vat Kii­nas­sa noin 44 496-56 587 eu­roon.

Toi­min­ta­mat­ka jopa 440 ki­lo­met­riä

Al­ku­vai­hees­sa tar­jol­la on 70 kWh akus­to, joka mah­dol­lis­taa 440 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan.

Pi­tuu­del­taan 4,85-met­ri­ses­sä SUV-Coupés­sa on kak­si säh­kö­moot­to­ria, yk­si kum­man­kin ak­se­lis­ton yh­tey­des­sä. Näin ol­len EC6 on ne­li­ve­toi­nen. Etum­mai­sen säh­kö­moot­to­rin te­hok­si il­moi­te­taan 218 he­vos­voi­maa, kun taas ta­kim­mai­sen te­ho­lu­ke­mak­si mai­ni­taan 326 hv. Järjs­tel­mä­te­ho on 544 he­vos­voi­maa.

Aloi­tus­vai­hees­sa 70 kWh akus­to

Oma­mas­sal­taan noin 2000-ki­loi­nen SUV-Coupé kiih­tyy 544 he­vos­voi­man te­hoin nol­las­ta sa­taan vain 4,5 se­kun­nis­sa.

Suu­rin­ta vään­tö­mo­ment­tia saa­daan 725 Nm, ja EC6:n huip­pu­no­peu­dek­si ker­ro­taan 200 km/h. Pe­rus­ver­sio Nio EC6 Spor­tis­sa on kak­si ident­tis­tä 157-he­vos­voi­mais­ta säh­kö­moot­to­ria, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat Nio SUV-Coupél­le 5,4 se­kun­nin kiih­ty­vyy­den nol­las­ta sa­taan.

Myö­hem­mäs­sä vai­hees­sa EC6:een on lu­vas­sa isom­pi 100 kWh ajo­a­kus­to, jon­ka pi­täi­si ko­rot­taa toi­min­ta­mat­ka par­haim­mil­laan 615 ki­lo­met­riin.

Il­ma­jou­si­tus saa­ta­vil­la li­sä­hin­taan

Ku­ten muut­kin Nio-merk­ki­set au­tot, Nio EC6 on val­mis­tet­tu erit­täin lu­jas­ta alu­mii­ni­se­ok­ses­ta ja sii­hen kuu­luu va­ki­o­va­rus­tei­nen CDC-is­kun­vai­men­nus­sää­tö.

Kii­na­lai­nen ne­li­ve­toi­nen SUV-Coupé voi­daan va­rus­taa il­ma­jou­si­tuk­sel­la. Nio EC6:n mu­ka­na toi­mi­te­taan ajo­a­vus­ti­mia, mu­kaan lu­kien Mo­bi­leye Ey­eQ4 -siru ja 23 an­tu­ria. Nio-Pi­lot tu­kee yli kah­ta­kym­men­tä toi­min­toa, joi­den on tar­koi­tus kat­taa tyy­pil­li­set ske­naa­ri­ot au­to­jen käy­tös­tä Kii­nas­sa. Yk­sit­täi­set toi­min­not voi­daan päi­vit­tää lan­gat­to­mas­ti ajan myö­tä.

Kiinalainen nelivetoinen SUV-Coupé voidaan myös varustaa ilmajousituksella

Kiinalainen nelivetoinen SUV-Coupé voidaan myös varustaa ilmajousituksella

Nio EC6:ssa on koo­kas la­si­kat­to

Ko­je­lau­dan pyö­re­äs­sä näy­tös­sä on vir­tu­aa­li­as­sis­tent­ti, Nomi.

Nio EC6:n eri­tyis­piir­tei­siin kuu­luu 2,1 ne­li­ö­met­rin suu­rui­nen pa­no­raa­ma-la­si­kat­to, jon­ka on tar­koi­tus suo­dat­taa 83 pro­sent­tia läm­mös­tä ja 99,9 pro­sent­tia UV-sä­teis­tä.

Huo­li­mat­ta ur­hei­lul­li­ses­ta ul­ko­nä­ös­tä ja kal­te­vas­ta kat­to­lin­jas­ta, täys­säh­köi­nen Nio SUV-Coupé tar­jo­aa run­saas­ti ti­laa, kii­tos 2,90 met­rin ak­se­li­vä­lin ja ta­va­ra­ti­lan, jota voi­daan laa­jen­taa jopa 1405 lit­raan tait­ta­mal­la ta­kais­tuin alas.

Nio EC6 on va­rus­tet­tu myös mm. na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mäl­lä, mik­ro­kui­tui­sel­la si­sä­ka­tol­la sekä nap­pa­nah­ka­ver­hoi­lul­la. Ko­je­lau­dan ja ovi­pa­nee­lien näyt­tä­vät ole­van al­can­ta­raa, jon­ka tar­koi­tuk­se­na on ko­ros­taa si­sä­ti­lo­jen ur­hei­lul­lis­ta il­ma­pii­riä.

Nio EC6:n mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mää käy­te­tään kah­den di­gi­taa­li­sen näyt­tö­ruu­dun vä­li­tyk­sel­lä: oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na on 9,8 tuu­man näyt­tö, ja kes­ki­näyt­tö on 11,3-tuu­mai­nen.

Hil­peä vir­tu­aa­li­a­vus­ta­ja Nomi Mate löy­tyy ko­je­lau­dan pyö­re­äs­tä OLED-näy­tös­tä, ja sitä on ke­hi­tet­ty edel­leen.

Sitä pait­si Nion mat­kus­ta­mos­sa on kol­me uut­ta, hie­no­va­rais­ta tuok­su­pa­nos­ta, jot­ka on si­joi­tel­tu kah­teen­tois­ta ra­si­aan.

Nio EC6:n multimediajärjestelmää käytetään kahden digitaalisen näyttöruudun välityksellä: ohjauspyörän takana on 9,8 tuuman näyttö, ja keskinäyttö on 11,3-tuumainen.

Nio EC6:n multimediajärjestelmää käytetään kahden digitaalisen näyttöruudun välityksellä: ohjauspyörän takana on 9,8 tuuman näyttö, ja keskinäyttö on 11,3-tuumainen.

Nio ES8- ja ES6-mal­leis­ta tut­tu le­po­tuo­li, jos­sa on le­po­tuo­lin ohel­la sää­det­tä­vä jal­ka­tu­ki, on saa­ta­va­na etu­mat­kus­ta­jal­le ti­lauk­ses­ta.

On­ko Nio ran­tau­tu­mas­sa Eu­roop­paan? Nio EC6:n pi­täi­si saa­pua Eu­roo­pan mark­ki­noil­le vuon­na 2022.

Au­to Bild Ste­fan Grund­hoff / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU