Kiinalainen sähköautovalmistaja Nio esitteli tämän vuotisessa Chengdu Motorshow:ssa EC6:n, SUV-Coupén, joka edustaa Nio-merkin kolmatta automallia.

Kiinalainen sähköautovalmistaja Nio esitteli tämän vuotisessa Chengdu Motorshow:ssa EC6:n, SUV-Coupén, joka edustaa Nio-merkin kolmatta automallia.

Ostaisitko kiinalaisen täyssähköisen SUV-Coupén, joka maksaa Kiinassa jopa 56 000 euroa? Saapuu Eurooppaan 2022!

Nio valmistaa Kiinassa kiinnostavaa, täyssähköistä SUV-Coupéta, jonka mallinimi on EC6. Teholtaan 544-hevosoimaiselle luvataan toimintamatkaa jopa 440 kilometriä.

Auto Bild.Uutiset

Nio EC6:n asi­a­kas­toi­mi­tus­ten ker­ro­taan al­ka­van jo syys­kuus­sa Kii­nas­sa. Nio EC6 on saa­ta­vil­la kol­me­na va­rus­te­ta­so­na, jot­ka ovat Sport, Per­for­man­ce sekä Sig­na­tu­re Edi­ti­on. Hin­nat aset­tu­vat Kii­nas­sa noin 44 496-56 587 eu­roon.

Toi­min­ta­mat­ka jopa 440 ki­lo­met­riä

Al­ku­vai­hees­sa tar­jol­la on 70 kWh akus­to, joka mah­dol­lis­taa 440 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan.

Pi­tuu­del­taan 4,85-met­ri­ses­sä SUV-Coupés­sa on kak­si säh­kö­moot­to­ria, yk­si kum­man­kin ak­se­lis­ton yh­tey­des­sä. Näin ol­len EC6 on ne­li­ve­toi­nen. Etum­mai­sen säh­kö­moot­to­rin te­hok­si il­moi­te­taan 218 he­vos­voi­maa, kun taas ta­kim­mai­sen te­ho­lu­ke­mak­si mai­ni­taan 326 hv. Järjs­tel­mä­te­ho on 544 he­vos­voi­maa.

Aloi­tus­vai­hees­sa 70 kWh akus­to

Oma­mas­sal­taan noin 2000-ki­loi­nen SUV-Coupé kiih­tyy 544 he­vos­voi­man te­hoin nol­las­ta sa­taan vain 4,5 se­kun­nis­sa.

Suu­rin­ta vään­tö­mo­ment­tia saa­daan 725 Nm, ja EC6:n huip­pu­no­peu­dek­si ker­ro­taan 200 km/h. Pe­rus­ver­sio Nio EC6 Spor­tis­sa on kak­si ident­tis­tä 157-he­vos­voi­mais­ta säh­kö­moot­to­ria, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat Nio SUV-Coupél­le 5,4 se­kun­nin kiih­ty­vyy­den nol­las­ta sa­taan.

Myö­hem­mäs­sä vai­hees­sa EC6:een on lu­vas­sa isom­pi 100 kWh ajo­a­kus­to, jon­ka pi­täi­si ko­rot­taa toi­min­ta­mat­ka par­haim­mil­laan 615 ki­lo­met­riin.

Il­ma­jou­si­tus saa­ta­vil­la li­sä­hin­taan

Ku­ten muut­kin Nio-merk­ki­set au­tot, Nio EC6 on val­mis­tet­tu erit­täin lu­jas­ta alu­mii­ni­se­ok­ses­ta ja sii­hen kuu­luu va­ki­o­va­rus­tei­nen CDC-is­kun­vai­men­nus­sää­tö.

Kii­na­lai­nen ne­li­ve­toi­nen SUV-Coupé voi­daan va­rus­taa il­ma­jou­si­tuk­sel­la. Nio EC6:n mu­ka­na toi­mi­te­taan ajo­a­vus­ti­mia, mu­kaan lu­kien Mo­bi­leye Ey­eQ4 -siru ja 23 an­tu­ria. Nio-Pi­lot tu­kee yli kah­ta­kym­men­tä toi­min­toa, joi­den on tar­koi­tus kat­taa tyy­pil­li­set ske­naa­ri­ot au­to­jen käy­tös­tä Kii­nas­sa. Yk­sit­täi­set toi­min­not voi­daan päi­vit­tää lan­gat­to­mas­ti ajan myö­tä.

Kiinalainen nelivetoinen SUV-Coupé voidaan myös varustaa ilmajousituksella

Kiinalainen nelivetoinen SUV-Coupé voidaan myös varustaa ilmajousituksella

Nio EC6:ssa on koo­kas la­si­kat­to

Ko­je­lau­dan pyö­re­äs­sä näy­tös­sä on vir­tu­aa­li­as­sis­tent­ti, Nomi.

Nio EC6:n eri­tyis­piir­tei­siin kuu­luu 2,1 ne­li­ö­met­rin suu­rui­nen pa­no­raa­ma-la­si­kat­to, jon­ka on tar­koi­tus suo­dat­taa 83 pro­sent­tia läm­mös­tä ja 99,9 pro­sent­tia UV-sä­teis­tä.

Huo­li­mat­ta ur­hei­lul­li­ses­ta ul­ko­nä­ös­tä ja kal­te­vas­ta kat­to­lin­jas­ta, täys­säh­köi­nen Nio SUV-Coupé tar­jo­aa run­saas­ti ti­laa, kii­tos 2,90 met­rin ak­se­li­vä­lin ja ta­va­ra­ti­lan, jota voi­daan laa­jen­taa jopa 1405 lit­raan tait­ta­mal­la ta­kais­tuin alas.

Nio EC6 on va­rus­tet­tu myös mm. na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mäl­lä, mik­ro­kui­tui­sel­la si­sä­ka­tol­la sekä nap­pa­nah­ka­ver­hoi­lul­la. Ko­je­lau­dan ja ovi­pa­nee­lien näyt­tä­vät ole­van al­can­ta­raa, jon­ka tar­koi­tuk­se­na on ko­ros­taa si­sä­ti­lo­jen ur­hei­lul­lis­ta il­ma­pii­riä.

Nio EC6:n mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mää käy­te­tään kah­den di­gi­taa­li­sen näyt­tö­ruu­dun vä­li­tyk­sel­lä: oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na on 9,8 tuu­man näyt­tö, ja kes­ki­näyt­tö on 11,3-tuu­mai­nen.

Hil­peä vir­tu­aa­li­a­vus­ta­ja Nomi Mate löy­tyy ko­je­lau­dan pyö­re­äs­tä OLED-näy­tös­tä, ja sitä on ke­hi­tet­ty edel­leen.

Sitä pait­si Nion mat­kus­ta­mos­sa on kol­me uut­ta, hie­no­va­rais­ta tuok­su­pa­nos­ta, jot­ka on si­joi­tel­tu kah­teen­tois­ta ra­si­aan.

Nio EC6:n multimediajärjestelmää käytetään kahden digitaalisen näyttöruudun välityksellä: ohjauspyörän takana on 9,8 tuuman näyttö, ja keskinäyttö on 11,3-tuumainen.

Nio EC6:n multimediajärjestelmää käytetään kahden digitaalisen näyttöruudun välityksellä: ohjauspyörän takana on 9,8 tuuman näyttö, ja keskinäyttö on 11,3-tuumainen.

Nio ES8- ja ES6-mal­leis­ta tut­tu le­po­tuo­li, jos­sa on le­po­tuo­lin ohel­la sää­det­tä­vä jal­ka­tu­ki, on saa­ta­va­na etu­mat­kus­ta­jal­le ti­lauk­ses­ta.

On­ko Nio ran­tau­tu­mas­sa Eu­roop­paan? Nio EC6:n pi­täi­si saa­pua Eu­roo­pan mark­ki­noil­le vuon­na 2022.

Au­to Bild Ste­fan Grund­hoff / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU