Työkäyttöön sopivasti Jimnyn ohjaamo on suunniteltu niin, että lähes kaikkia hallintalaitteita ja katkaisimia voi käyttää vaikka rukkaset kädessä. Niin ohjaamossa kuin tavaratilassa on otettu myös huomioon se, että ne on helppo puhdistaa.
Suzuki Jimny: Suorittaa paluun – nyt pakettiautona
Vähän aikaa myynnistä poissa ollut Suzuki Jimny tekee paluun Euroopan markkinoille.
Nykyinen Suzuki Jimnyn neljäs sukupolvi esiteltiin kaksi vuotta sitten Euroopassa ja Suomessa. Siitä tuli heti niin suuri menestys, ettei tehdas pystynyt valmistamaan autoja läheskään niin paljon kuin eurooppalaiset olisivat halunneet. Omaa Jimnyä joutui odottamaan pitkän aikaa.
Euroopassa henkilöautojen päästömääräykset ovat kiristyneet nopeaan tahtiin, mikä johti Jimnyn myynnin lopettamiseen. Aidon maasturin kulutus ja hiilidioksidipäästö aiheuttivat Suzukille vaikeuksia EU:n määräämän päästörajan alittamisessa.
Legenda puolen vuosisadan takaa
Huhtikuussa tuli kuluneeksi puoli vuosisataa siitä, kun Suzuki esitteli ensimmäisen Jimnyn. Tuskin yhtiö tiesi itsekään vuonna 1970, millaisen upean uuden auton se oli kehittänyt.
Suzuki nousi heti maailman johtavaksi pienten maastoautojen valmistajaksi synnytettyään aivan uuden autoluokan. Pienelle, kevyelle maasturille löydettiin nopeasti paljon erilaisia käyttötapoja ympäri maailmaa.
Suzuki Jimnyä on myyty lähes kahdessasadassa maassa yli kolme miljoonaa kappaletta. Nykyinen Jimny on uskollinen alkuperäiselle filosofialle, mistä ei ole tingitty tuumaakaan.
Edes korin ulkomittojen ei ole annettu kasvaa, vaan auto on edelleen näppärän kokoinen. Jopa ulkonäössä on paljon samaa kuin ensimmäisessä alkuperäisessä Jimnyssä.
Kulmikas kori auttaa kuljettajaa arvioimaan auton ulottuvuudet niin ahtaissa paikoissa kaupungissa kuin maastossa. Pysty tuulilasi lähellä kuljettajaa ja tasainen konepelti antavat hyvän näkyvyyden eteenpäin.
Aitojen maastoautojen tapaan Jimnyssä on tikapuurunko, johon kori on kiinnitetty. Rakenteen jäykkyyttä lisättiin neljänteen sukupolveen siirryttäessä, mikä paransi auton ajettavuutta niin maantiellä kuin maastossa.
Jälkimmäisessä on apua myös siitä, että sekä edessä että takana on jäykkä akseli ja niin tulo-, jättö- kuin ramppikulmat ovat vaikuttavia. Maasturissa pitää olla myös alennusvaihteisto, jollainen Suzuki Jimnystä toki löytyy.
Sopii niin työkaluksi kuin vapaa-aikaan
Edellisten Jimny-sukupolvien tapaan myös nykyinen on suunniteltu alusta alkaen ammattilaisille työkäyttöön ja maastoajoa harrastaville. Kun auto on kehitetty kovat vaatimukset täyttäviksi, se sopii erinomaisesti myös jokapäiväiseen ajoon.
Uusi Suzuki Jimny LCV tuo vielä aiempaa paremmin esiin auton monipuoliset käyttömahdollisuudet.
Sukupolvenvaihdoksessa Jimnyn moottori kasvoi 1,5-litraiseksi ja sen kehittämät 75 kilowattia (102 hv) varmistavat auton tyyliin riittävän suorituskyvyn.
Viisivaihteista käsivalintaista vaihteistoa on helppo käyttää ja normaalisti Jimny on polttoaineen säästämiseksi takavetoinen.
Talvella ja vähän pahemmassa maastossa voi kytkeä päälle nelivedon ja todella vaikeissa paikoissa hitaan nelivedon.
Työkäyttöön sopivasti Jimnyn ohjaamo on suunniteltu niin, että lähes kaikkia hallintalaitteita ja katkaisimia voi käyttää vaikka rukkaset kädessä. Niin ohjaamossa kuin tavaratilassa on otettu myös huomioon se, että ne on helppo puhdistaa.
Uusi Suzuki Jimny LCV on kaksipaikkainen pakettiauto, jonka muutoksissa on keskitytty tavarankuljetukseen. Tavaratilassa on tasainen lattia ja se on 863 litran kokoinen.
Tavaratilan ja ohjaamon välillä on metallinen verkkoväliseinä varmistamassa, etteivät kuljettavat tavarat aiheuta jarrutuksissa tai törmäyksissä vaaraa edessä istuville.
Panostettu turvallisuuteen
Verkkoväliseinän ja kuorman kiinnityspisteiden lisäksi myös ohjaamossa on paljon turvallisuutta lisääviä varusteita, jotka ovat pakettiautoissa harvinaisia.
Uusi Suzuki Jimny LCV maksaa 28 990 euroa ja sen ennakkomyynti alkaa syyskuun 14. päivänä. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen maaliskuussa 2021.
Sellaisia ovat kuljettajan tehtävää helpottavat kaukovaloavustin, jalankulkijatunnistuksella varustettu hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä.
Suzuki Jimny LCV tuo mukanaan myös eCall-hätäpuhelutoiminnon. Mikäli Jimnyyn törmätään sivulta, se pyörähtää pystyakselin suhteen tai turvatyynyt laukeavat, auto ottaa automaattisesti yhteyttä hätäpuhelinkeskukseen. Lisäksi yhteys saadaan tarvittaessa painamalla katossa olevaa SOS-nappia.
Uusi Suzuki Jimny LCV maksaa 28 990 euroa ja sen ennakkomyynti alkaa syyskuun 14. päivänä. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen maaliskuussa 2021.
Suzuki-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
Ihmelapsi
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL