Työkäyttöön sopivasti Jimnyn ohjaamo on suunniteltu niin, että lähes kaikkia hallintalaitteita ja katkaisimia voi käyttää vaikka rukkaset kädessä. Niin ohjaamossa kuin tavaratilassa on otettu myös huomioon se, että ne on helppo puhdistaa.

Työkäyttöön sopivasti Jimnyn ohjaamo on suunniteltu niin, että lähes kaikkia hallintalaitteita ja katkaisimia voi käyttää vaikka rukkaset kädessä. Niin ohjaamossa kuin tavaratilassa on otettu myös huomioon se, että ne on helppo puhdistaa.

Suzuki Jimny: Suorittaa paluun – nyt pakettiautona

Vähän aikaa myynnistä poissa ollut Suzuki Jimny tekee paluun Euroopan markkinoille.

Auto Bild.Uutiset

Ny­kyi­nen Su­zu­ki Jim­nyn nel­jäs su­ku­pol­vi esi­tel­tiin kak­si vuot­ta sit­ten Eu­roo­pas­sa ja Suo­mes­sa. Sii­tä tuli heti niin suu­ri me­nes­tys, et­tei teh­das pys­ty­nyt val­mis­ta­maan au­to­ja lä­hes­kään niin pal­jon kuin eu­roop­pa­lai­set oli­si­vat ha­lun­neet. Omaa Jim­nyä jou­tui odot­ta­maan pit­kän ai­kaa.

Eu­roo­pas­sa hen­ki­lö­au­to­jen pääs­tö­mää­räyk­set ovat ki­ris­ty­neet no­pe­aan tah­tiin, mikä joh­ti Jim­nyn myyn­nin lo­pet­ta­mi­seen. Ai­don maas­tu­rin ku­lu­tus ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö ai­heut­ti­vat Su­zu­kil­le vai­keuk­sia EU:n mää­rää­män pääs­tö­ra­jan alit­ta­mi­ses­sa.

Le­gen­da puo­len vuo­si­sa­dan ta­kaa

Huh­ti­kuus­sa tuli ku­lu­neek­si puo­li vuo­si­sa­taa sii­tä, kun Su­zu­ki esit­te­li en­sim­mäi­sen Jim­nyn. Tus­kin yh­tiö tie­si it­se­kään vuon­na 1970, mil­lai­sen upe­an uu­den au­ton se oli ke­hit­tä­nyt.

Su­zu­ki nou­si heti maa­il­man joh­ta­vak­si pien­ten maas­to­au­to­jen val­mis­ta­jak­si syn­ny­tet­ty­ään ai­van uu­den au­to­luo­kan. Pie­nel­le, ke­vy­el­le maas­tu­ril­le löy­det­tiin no­pe­as­ti pal­jon eri­lai­sia käyt­tö­ta­po­ja ym­pä­ri maa­il­maa.

Su­zu­ki Jim­nyä on myy­ty lä­hes kah­des­sa­sa­das­sa maas­sa yli kol­me mil­joo­naa kap­pa­let­ta. Ny­kyi­nen Jim­ny on us­kol­li­nen al­ku­pe­räi­sel­le fi­lo­so­fi­al­le, mis­tä ei ole tin­git­ty tuu­maa­kaan.

Edes ko­rin ul­ko­mit­to­jen ei ole an­net­tu kas­vaa, vaan au­to on edel­leen näp­pä­rän ko­koi­nen. Jopa ul­ko­nä­ös­sä on pal­jon sa­maa kuin en­sim­mäi­ses­sä al­ku­pe­räi­ses­sä Jim­nys­sä.

Kul­mi­kas kori aut­taa kul­jet­ta­jaa ar­vi­oi­maan au­ton ulot­tu­vuu­det niin ah­tais­sa pai­kois­sa kau­pun­gis­sa kuin maas­tos­sa. Pys­ty tuu­li­la­si lä­hel­lä kul­jet­ta­jaa ja ta­sai­nen ko­ne­pel­ti an­ta­vat hy­vän nä­ky­vyy­den eteen­päin.

Ai­to­jen maas­to­au­to­jen ta­paan Jim­nys­sä on ti­ka­puu­run­ko, jo­hon kori on kiin­ni­tet­ty. Ra­ken­teen jäyk­kyyt­tä li­sät­tiin nel­jän­teen su­ku­pol­veen siir­ryt­tä­es­sä, mikä pa­ran­si au­ton ajet­ta­vuut­ta niin maan­tiel­lä kuin maas­tos­sa.

Jäl­kim­mäi­ses­sä on apua myös sii­tä, et­tä sekä edes­sä et­tä ta­ka­na on jäyk­kä ak­se­li ja niin tulo-, jät­tö- kuin ramp­pi­kul­mat ovat vai­kut­ta­via. Maas­tu­ris­sa pi­tää ol­la myös alen­nus­vaih­teis­to, jol­lai­nen Su­zu­ki Jim­nys­tä toki löy­tyy.

So­pii niin työ­ka­luk­si kuin va­paa-ai­kaan

Edel­lis­ten Jim­ny-su­ku­pol­vien ta­paan myös ny­kyi­nen on suun­ni­tel­tu alus­ta al­ka­en am­mat­ti­lai­sil­le työ­käyt­töön ja maas­to­a­joa har­ras­ta­vil­le. Kun au­to on ke­hi­tet­ty ko­vat vaa­ti­muk­set täyt­tä­vik­si, se so­pii eri­no­mai­ses­ti myös jo­ka­päi­väi­seen ajoon.

Uu­si Su­zu­ki Jim­ny LCV tuo vie­lä ai­em­paa pa­rem­min esiin au­ton mo­ni­puo­li­set käyt­tö­mah­dol­li­suu­det.

Su­ku­pol­ven­vaih­dok­ses­sa Jim­nyn moot­to­ri kas­voi 1,5-lit­rai­sek­si ja sen ke­hit­tä­mät 75 ki­lo­wat­tia (102 hv) var­mis­ta­vat au­ton tyy­liin riit­tä­vän suo­ri­tus­ky­vyn.

Vii­si­vaih­teis­ta kä­si­va­lin­tais­ta vaih­teis­toa on help­po käyt­tää ja nor­maa­lis­ti Jim­ny on polt­to­ai­neen sääs­tä­mi­sek­si ta­ka­ve­toi­nen.

Tal­vel­la ja vä­hän pa­hem­mas­sa maas­tos­sa voi kyt­keä pääl­le ne­li­ve­don ja to­del­la vai­keis­sa pai­kois­sa hi­taan ne­li­ve­don.

Työ­käyt­töön so­pi­vas­ti Jim­nyn oh­jaa­mo on suun­ni­tel­tu niin, et­tä lä­hes kaik­kia hal­lin­ta­lait­tei­ta ja kat­kai­si­mia voi käyt­tää vaik­ka ruk­ka­set kä­des­sä. Niin oh­jaa­mos­sa kuin ta­va­ra­ti­las­sa on otet­tu myös huo­mi­oon se, et­tä ne on help­po puh­dis­taa.

Uu­si Su­zu­ki Jim­ny LCV on kak­si­paik­kai­nen pa­ket­ti­au­to, jon­ka muu­tok­sis­sa on kes­ki­tyt­ty ta­va­ran­kul­je­tuk­seen. Ta­va­ra­ti­las­sa on ta­sai­nen lat­tia ja se on 863 lit­ran ko­koi­nen.

Ta­va­ra­ti­lan ja oh­jaa­mon vä­lil­lä on me­tal­li­nen verk­ko­vä­li­sei­nä var­mis­ta­mas­sa, et­tei­vät kul­jet­ta­vat ta­va­rat ai­heu­ta jar­ru­tuk­sis­sa tai tör­mäyk­sis­sä vaa­raa edes­sä is­tu­vil­le.

Pa­nos­tet­tu tur­val­li­suu­teen

Verk­ko­vä­li­sei­nän ja kuor­man kiin­ni­tys­pis­tei­den li­säk­si myös oh­jaa­mos­sa on pal­jon tur­val­li­suut­ta li­sää­viä va­rus­tei­ta, jot­ka ovat pa­ket­ti­au­tois­sa har­vi­nai­sia.

Uusi Suzuki Jimny LCV maksaa 28 990 euroa ja sen ennakkomyynti alkaa syyskuun 14. päivänä. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen maaliskuussa 2021.

Uusi Suzuki Jimny LCV maksaa 28 990 euroa ja sen ennakkomyynti alkaa syyskuun 14. päivänä. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen maaliskuussa 2021.

Sel­lai­sia ovat kul­jet­ta­jan teh­tä­vää hel­pot­ta­vat kau­ko­va­lo­a­vus­tin, ja­lan­kul­ki­ja­tun­nis­tuk­sel­la va­rus­tet­tu hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä, kais­ta­vah­ti, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä sekä kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta­jär­jes­tel­mä.

Su­zu­ki Jim­ny LCV tuo mu­ka­naan myös eCall-hä­tä­pu­he­lu­toi­min­non. Mi­kä­li Jim­nyyn tör­mä­tään si­vul­ta, se pyö­räh­tää pys­ty­ak­se­lin suh­teen tai tur­va­tyy­nyt lau­ke­a­vat, au­to ot­taa au­to­maat­ti­ses­ti yh­teyt­tä hä­tä­pu­he­lin­kes­kuk­seen. Li­säk­si yh­teys saa­daan tar­vit­ta­es­sa pai­na­mal­la ka­tos­sa ole­vaa SOS-nap­pia.

Uu­si Su­zu­ki Jim­ny LCV mak­saa 28 990 eu­roa ja sen en­nak­ko­myyn­ti al­kaa syys­kuun 14. päi­vä­nä. En­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Suo­meen maa­lis­kuus­sa 2021.

Su­zu­ki-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU