Moottori ei tuota yllätyksiä. Bugatti Chironin ja Bugatti Divon tapaan myös Bugatti La Voiture Noiressa luotetaan koettuun, silti vaikuttavaan 8-litraiseen W16-moottoriin, joka kehittää 1500 hv ja joka vääntää 1600 Nm.
Auto Bild
Tässä on yksi kovimpia superautoja: 1500-hevosvoimainen Bugatti La Voiture Noire – valmistetaan tasan 1 kpl!
Bugatti La Voiture Noire -superauto on valmis! Se nähtiin Geneven autonäyttelyssä 2019 ainutkappaleena, ja nyt, yli kaksi vuotta myöhemmin Bugatti La Voiture Noire -ainutkappale on toimitettu asiakkaalle – edelleenkään ei silti tiedetä, kuka tuo onnellinen asiakas on!
Asiasta on käyty paljon spekulointia: moninkertaisen jalkapallon maailmanmestarin, Cristiano Ronaldon, ei todellakaan pitäisi olla. Mutta paljon mielenkiintoisempi seikka kuin Bugattin ostanut asiakas tai usein keskusteltu hinta, 16,7 miljoonaa euroa, on tarina La Voiture Noiren luomisesta, koskapa Bugatti on palaamassa juurilleen tällaisten erittäin monimutkaisten projektien voimin!
Voidaan väittää 1500-hevosvoimaisen Bugatti Chironin, joka maksaa maailmalla lähes kolme miljoonaa euroa, on jo yksi maailman parhaista, nopeimmista ja ylellisimmistä superautoista, mutta on asiakkaita, jotka haluavat vieläkin enemmän.
On asiakkaita, joille edes 420 km/h huippunopeuden saavuttava Bugatti Chiron ei riitä, ja juuri tuolle kohderyhmälle Bugatti elvytti vuonna 2018 räätälöintiin erikoistuneen Coachbuilt-divisioonansa, jonka idea ei sinänsä ole uusi.
Bugatti toteutti jo 1930-luvulla useita koriräätälien rakentamia hankkeita, kuten esimerkiksi Gangloff Type 57S:n tai Gangloff Type 57 Atalanten. Silloin Bugatti toimitti alustan ja moottorin, kun taas koripaja teki suunnittelun.
Bugatti Divo oli ensimmäinen koriräätälöity uuden ajan Bugatti-malli
Yli 80 vuotta myöhemmin muotoilu ja tekniikka tulevat Bugattilta. Bugattin historian ensimmäistä koriräätälin suunnittelemaa Divo-mallia valmistettiin vain 40 kappaletta, joista viimeisiä tilattuja toimitetaan tätä kirjoitettaessa.
Ensi silmäyksellä uudistettu Bugatti Chiron on paljon enemmän Divo-projektin takana. Tekninen ponnistus on valtava: Chironiin verrattuna Divo on paitsi 35 kiloa kevyempi, se myös tarjoaa 90 kiloa enemmän maaefektiä sekä optimoidun alustan.
Se on myös visuaalisesti hyvin erilainen verrattuna Chironiin, Chiron Sportiin tai Chiron Pur Sportiin. Bugattin erikoisversioiden hankejohtaja Pierre Rommelfanger kertoo: "Piensarjoihin ja yksittäisiin tuotteisiin liittyvä työ on haaste jopa sellaiselle erikoisvalmistajalle, kuten Bugattille."
Toinen koriräätälin rakentama malli, Bugatti La Voiture Noire (”Musta auto”), asetti niin ikään erityishaasteita. Vuonna 2019, Bugattin 110-vuotisjuhlan yhteydessä mallin sensaatiomainen ainutkertaisuus esitettiin Geneven autonäyttelyssä kunnianosoitukseksi legendaariselle Bugatti Type 57 SC Atlanticille, ja siitä tuli nopeasti näyttelyn sen vuoden keskustelluin automalli. Tämä taas johtui pääasiassa ilmoitetusta 16,7 miljoonan euron hinnasta, joka teki Bugatti La Voiture Noiresta maailman kalleimman uuden auton.
Sillä välin Bugatti on menettänyt maailmanhinnoissa kalleimman auton tittelin äskettäin esitellylle 20 miljoonan punnan arvoiselle Rolls-Royce Boat Tailille, joka myöskin on ainutkappale, ja vuonna 2017 esitellyn Rolls-Royce Sweptailin jälkeen toinen uusista, koriräätälöidyistä Rolls-Royce -erikoismalleista.
Rolls-Royce on nyt maailman kallein uusi auto
Alkuperäinen Bugatti Atlantic on jopa kalliimpi kuin Rolls-Royce. Vuosina 1936-38 rakennettiin ainoastaan neljä Bugatti Atlanticia – ja kukin niistä on korvaamaton. Vuonna 2010 yksi Bugatti Atlantic huutokaupattiin 26 miljoonalla eurolla, ja yksilön nykyarvo on todennäköisesti huomattavasti korkeampi.
Tämä tekee Bugatti Atlanticista yhden maailman kalleimmista autoista; Bugatti Atlantic N:o 4 on nykyisin muotisuunnittelijan ja autokeräilijän, Ralph Laurenin omistuksessa. Toisella Atlanticilla oli lempinimi "La Voiture Noire", ja yksilö se kuului Jean Bugattille.
Mutta kyseinen Atlantic-yksilön on ollut kadoksissa jo yli 80 vuoden ajan – mikäli se ilmestyy koskaan uudelleen valokeilaan, Bugatti Type 57 SC Atlantic "La Voiture Noire" saattaa olla arvoltaan yli 100 miljoonan euron arvoinen.
Siihen verrattuna käsin rakennettu uusi La Voiture Noire -painos on yli 16,7 miljoonaa euron hintalappuineen melkeinpä edullinen.
Hinnan lisäksi uusin Bugatti La Voiture Noire kiehtoo ennen kaikkea itsenäisellä suunnittelullaan, joka luotiin kuukausien käsityönä. Mikään hiilikuituisen korin osa ei ole säilynyt koskemattomana Bugatti Chironiin verrattuna. Etuosaa on pidennetty, kattolinja suunniteltiin uudelleen ja tyypillistä C-viivaa on puristettu merkittävästi. Ajovalot muistuttavat perusmuodossaan Bugatti Divoa, mutta niissä on uusi valografiikka, johon kuuluu molemmin puolin 27 erillistä LEDiä. Samalla helmat integroitiin lokasuojiin, ja tietysti mukaan piti saada Bugattin hevosenkengän muotoinen jäähdytinsäleikkö.
Neljä vaihetta sarjatuotantoversioon
Konseptista sarjatuotantoversioon ns. One-Off-/piensarjamallitkäyvät läpi neljä vaihetta: suunnittelun, simuloinnin, testauksen sekä luokittelun. Jokainen yksittäinen vaihe kestää noin kuusi kuukautta, joten koko prosessi kestää noin 24 kuukautta.
Bugatti La Voiture Noire noudatti tätä aikataulua hyvinkin tarkasti, koska hieman yli kaksi vuotta ensiesittelyn jälkeen yksittäiskappaleen tuotantoversio oli valmis toimitettavaksi asiakkaalle.
Onneksi konseptimalliin nähden muuttui vain vähän: keskelle asemoitu lasinpyyhin sai antaa tilaa normaalille pyyhkimelle, mutta esimerkiksi kuusi pakoputkea ja jatkuva, kaareva takavalo kelpuutettiin konseptiautosta.
La Voiture Noire: 1500 hevosvoimaa ja 1600 Nm vääntöä
Moottori ei tuota yllätyksiä. Bugatti Chironin ja Bugatti Divon tapaan myös Bugatti La Voiture Noiressa luotetaan koettuun, silti vaikuttavaan 8-litraiseen W16-moottoriin, joka kehittää 1500 hv ja joka vääntää 1600 Nm.
Bugattilta ei paljasteta one-off -mallin suorituskykyä, mutta tämän auton tapauksessa se taitaa olla sivuseikka. Paljon jännittävämpi on kysymys: Mitä Bugatti suunnittelee seuraavaksi räätälöityjen yksilöiden kategoriassa? Bugatti Centodieci, joka maksaa 9,5 miljoonaa euroa ja jonka valmistusmäärä on rajattu kymmeneen kappaleeseen, on jo kolmannessa rakennusvaiheessa, ja mallia testataan parhaillaan mm. Nürburgringillä.
Ensimmäiset Bugatti Centodiecit on määrä toimittaa asiakkaille vuoden 2022 alussa, mutta mitä tapahtuu sen jälkeen? Onko Bugattilta luvassa lisää ainutkappaleita? Pian näemme. Ken tietää, ehkä olemme siihen mennessä sosiaalisen median ansiosta viisaampia siitäkin, kuka Bugatti La Voiture Noiren omistaja on.
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
QLN:n uusi referenssi
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Thalian transformaatio
Uusi haastaja
Trianglen uusi Borea
Strattonin pienempi
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN