Moottori ei tuota yllätyksiä. Bugatti Chironin ja Bugatti Divon tapaan myös Bugatti La Voiture Noiressa luotetaan koettuun, silti vaikuttavaan 8-litraiseen W16-moottoriin, joka kehittää 1500 hv ja joka vääntää 1600 Nm.

Moottori ei tuota yllätyksiä. Bugatti Chironin ja Bugatti Divon tapaan myös Bugatti La Voiture Noiressa luotetaan koettuun, silti vaikuttavaan 8-litraiseen W16-moottoriin, joka kehittää 1500 hv ja joka vääntää 1600 Nm.

Auto Bild

Tässä on yksi kovimpia superautoja: 1500-hevosvoimainen Bugatti La Voiture Noire – valmistetaan tasan 1 kpl!

Bugatti La Voiture Noire -superauto on valmis! Se nähtiin Geneven autonäyttelyssä 2019 ainutkappaleena, ja nyt, yli kaksi vuotta myöhemmin Bugatti La Voiture Noire -ainutkappale on toimitettu asiakkaalle – edelleenkään ei silti tiedetä, kuka tuo onnellinen asiakas on!

Auto Bild.Superautot

Asi­as­ta on käy­ty pal­jon spe­ku­loin­tia: mo­nin­ker­tai­sen jal­ka­pal­lon maa­il­man­mes­ta­rin, Cris­ti­a­no Ro­nal­don, ei to­del­la­kaan pi­täi­si ol­la. Mut­ta pal­jon mie­len­kiin­toi­sem­pi seik­ka kuin Bu­gat­tin os­ta­nut asi­a­kas tai usein kes­kus­tel­tu hin­ta, 16,7 mil­joo­naa eu­roa, on ta­ri­na La Voi­tu­re Noi­ren luo­mi­ses­ta, kos­ka­pa Bu­gat­ti on pa­laa­mas­sa juu­ril­leen täl­lais­ten erit­täin mo­ni­mut­kais­ten pro­jek­tien voi­min!

Voi­daan väit­tää 1500-he­vos­voi­mai­sen Bu­gat­ti Chi­ro­nin, joka mak­saa maa­il­mal­la lä­hes kol­me mil­joo­naa eu­roa, on jo yk­si maa­il­man par­hais­ta, no­peim­mis­ta ja ylel­li­sim­mis­tä su­pe­rau­tois­ta, mut­ta on asi­ak­kai­ta, jot­ka ha­lu­a­vat vie­lä­kin enem­män.

On asi­ak­kai­ta, joil­le edes 420 km/h huip­pu­no­peu­den saa­vut­ta­va Bu­gat­ti Chi­ron ei rii­tä, ja juu­ri tuol­le koh­de­ryh­mäl­le Bu­gat­ti el­vyt­ti vuon­na 2018 rää­tä­löin­tiin eri­kois­tu­neen Co­ach­built-di­vi­si­oo­nan­sa, jon­ka idea ei si­nän­sä ole uu­si.

Bu­gat­ti to­teut­ti jo 1930-lu­vul­la usei­ta ko­ri­rää­tä­lien ra­ken­ta­mia hank­kei­ta, ku­ten esi­mer­kik­si Gang­loff Type 57S:n tai Gang­loff Type 57 Ata­lan­ten. Sil­loin Bu­gat­ti toi­mit­ti alus­tan ja moot­to­rin, kun taas ko­ri­pa­ja teki suun­nit­te­lun.

Bu­gat­ti Divo oli en­sim­mäi­nen ko­ri­rää­tä­löi­ty uu­den ajan Bu­gat­ti-mal­li

Yli 80 vuot­ta myö­hem­min muo­toi­lu ja tek­niik­ka tu­le­vat Bu­gat­til­ta. Bu­gat­tin his­to­ri­an en­sim­mäis­tä ko­ri­rää­tä­lin suun­nit­te­le­maa Divo-mal­lia val­mis­tet­tiin vain 40 kap­pa­let­ta, jois­ta vii­mei­siä ti­lat­tu­ja toi­mi­te­taan tätä kir­joi­tet­ta­es­sa.

En­si sil­mäyk­sel­lä uu­dis­tet­tu Bu­gat­ti Chi­ron on pal­jon enem­män Divo-pro­jek­tin ta­ka­na. Tek­ni­nen pon­nis­tus on val­ta­va: Chi­ro­niin ver­rat­tu­na Divo on pait­si 35 ki­loa ke­vy­em­pi, se myös tar­jo­aa 90 ki­loa enem­män maa­e­fek­tiä sekä op­ti­moi­dun alus­tan.

Se on myös vi­su­aa­li­ses­ti hy­vin eri­lai­nen ver­rat­tu­na Chi­ro­niin, Chi­ron Spor­tiin tai Chi­ron Pur Spor­tiin. Bu­gat­tin eri­kois­ver­si­oi­den han­ke­joh­ta­ja Pier­re Rom­mel­fan­ger ker­too: "Pien­sar­joi­hin ja yk­sit­täi­siin tuot­tei­siin liit­ty­vä työ on haas­te jopa sel­lai­sel­le eri­kois­val­mis­ta­jal­le, ku­ten Bu­gat­til­le."

Toi­nen ko­ri­rää­tä­lin ra­ken­ta­ma mal­li, Bu­gat­ti La Voi­tu­re Noi­re (”Mus­ta au­to”), aset­ti niin ikään eri­tyis­haas­tei­ta. Vuon­na 2019, Bu­gat­tin 110-vuo­tis­juh­lan yh­tey­des­sä mal­lin sen­saa­ti­o­mai­nen ai­nut­ker­tai­suus esi­tet­tiin Ge­ne­ven au­to­näyt­te­lys­sä kun­ni­a­no­soi­tuk­sek­si le­gen­daa­ri­sel­le Bu­gat­ti Type 57 SC At­lan­ti­cil­le, ja sii­tä tuli no­pe­as­ti näyt­te­lyn sen vuo­den kes­kus­tel­luin au­to­mal­li. Tämä taas joh­tui pää­a­si­as­sa il­moi­te­tus­ta 16,7 mil­joo­nan eu­ron hin­nas­ta, joka teki Bu­gat­ti La Voi­tu­re Noi­res­ta maa­il­man kal­leim­man uu­den au­ton.

Sil­lä vä­lin Bu­gat­ti on me­net­tä­nyt maa­il­man­hin­nois­sa kal­leim­man au­ton tit­te­lin äs­ket­täin esi­tel­lyl­le 20 mil­joo­nan pun­nan ar­voi­sel­le Rol­ls-Ro­y­ce Boat Tai­lil­le, joka myös­kin on ai­nut­kap­pa­le, ja vuon­na 2017 esi­tel­lyn Rol­ls-Ro­y­ce Swep­tai­lin jäl­keen toi­nen uu­sis­ta, ko­ri­rää­tä­löi­dyis­tä Rol­ls-Ro­y­ce -eri­kois­mal­leis­ta.

Rol­ls-Ro­y­ce on nyt maa­il­man kal­lein uu­si au­to

Al­ku­pe­räi­nen Bu­gat­ti At­lan­tic on jopa kal­liim­pi kuin Rol­ls-Ro­y­ce. Vuo­si­na 1936-38 ra­ken­net­tiin ai­no­as­taan nel­jä Bu­gat­ti At­lan­ti­cia – ja ku­kin niis­tä on kor­vaa­ma­ton. Vuon­na 2010 yk­si Bu­gat­ti At­lan­tic huu­to­kau­pat­tiin 26 mil­joo­nal­la eu­rol­la, ja yk­si­lön ny­ky­ar­vo on to­den­nä­köi­ses­ti huo­mat­ta­vas­ti kor­ke­am­pi.

Tämä te­kee Bu­gat­ti At­lan­ti­cis­ta yh­den maa­il­man kal­leim­mis­ta au­tois­ta; Bu­gat­ti At­lan­tic N:o 4 on ny­kyi­sin muo­ti­suun­nit­te­li­jan ja au­to­ke­räi­li­jän, Ralph Lau­re­nin omis­tuk­ses­sa. Toi­sel­la At­lan­ti­cil­la oli lem­pi­ni­mi "La Voi­tu­re Noi­re", ja yk­si­lö se kuu­lui Jean Bu­gat­til­le.

Mut­ta ky­sei­nen At­lan­tic-yk­si­lön on ol­lut ka­dok­sis­sa jo yli 80 vuo­den ajan – mi­kä­li se il­mes­tyy kos­kaan uu­del­leen va­lo­kei­laan, Bu­gat­ti Type 57 SC At­lan­tic "La Voi­tu­re Noi­re" saat­taa ol­la ar­vol­taan yli 100 mil­joo­nan eu­ron ar­voi­nen.

Sii­hen ver­rat­tu­na kä­sin ra­ken­net­tu uu­si La Voi­tu­re Noi­re -pai­nos on yli 16,7 mil­joo­naa eu­ron hin­ta­lap­pui­neen mel­kein­pä edul­li­nen.

Hin­nan li­säk­si uu­sin Bu­gat­ti La Voi­tu­re Noi­re kieh­too en­nen kaik­kea it­se­näi­sel­lä suun­nit­te­lul­laan, joka luo­tiin kuu­kau­sien kä­si­työ­nä. Mi­kään hii­li­kui­tui­sen ko­rin osa ei ole säi­ly­nyt kos­ke­mat­to­ma­na Bu­gat­ti Chi­ro­niin ver­rat­tu­na. Etuo­saa on pi­den­net­ty, kat­to­lin­ja suun­ni­tel­tiin uu­del­leen ja tyy­pil­lis­tä C-vii­vaa on pu­ris­tet­tu mer­kit­tä­väs­ti. Ajo­va­lot muis­tut­ta­vat pe­rus­muo­dos­saan Bu­gat­ti Di­voa, mut­ta niis­sä on uu­si va­log­ra­fiik­ka, jo­hon kuu­luu mo­lem­min puo­lin 27 eril­lis­tä LE­Diä. Sa­mal­la hel­mat in­teg­roi­tiin lo­ka­suo­jiin, ja tie­tys­ti mu­kaan piti saa­da Bu­gat­tin he­vo­sen­ken­gän muo­toi­nen jääh­dy­tin­sä­leik­kö.

Nel­jä vai­het­ta sar­ja­tuo­tan­to­ver­si­oon

Kon­sep­tis­ta sar­ja­tuo­tan­to­ver­si­oon ns. One-Off-/pien­sar­ja­mal­lit­käy­vät läpi nel­jä vai­het­ta: suun­nit­te­lun, si­mu­loin­nin, tes­tauk­sen sekä luo­kit­te­lun. Jo­kai­nen yk­sit­täi­nen vai­he kes­tää noin kuu­si kuu­kaut­ta, jo­ten koko pro­ses­si kes­tää noin 24 kuu­kaut­ta.

Bu­gat­ti La Voi­tu­re Noi­re nou­dat­ti tätä ai­ka­tau­lua hy­vin­kin tar­kas­ti, kos­ka hie­man yli kak­si vuot­ta en­sie­sit­te­lyn jäl­keen yk­sit­täis­kap­pa­leen tuo­tan­to­ver­sio oli val­mis toi­mi­tet­ta­vak­si asi­ak­kaal­le.

On­nek­si kon­sep­ti­mal­liin näh­den muut­tui vain vä­hän: kes­kel­le ase­moi­tu la­sin­pyy­hin sai an­taa ti­laa nor­maa­lil­le pyyh­ki­mel­le, mut­ta esi­mer­kik­si kuu­si pa­ko­put­kea ja jat­ku­va, kaa­re­va ta­ka­va­lo kel­puu­tet­tiin kon­sep­ti­au­tos­ta.

La Voi­tu­re Noi­re: 1500 he­vos­voi­maa ja 1600 Nm vään­töä

Moot­to­ri ei tuo­ta yl­lä­tyk­siä. Bu­gat­ti Chi­ro­nin ja Bu­gat­ti Di­von ta­paan myös Bu­gat­ti La Voi­tu­re Noi­res­sa luo­te­taan ko­et­tuun, sil­ti vai­kut­ta­vaan 8-lit­rai­seen W16-moot­to­riin, joka ke­hit­tää 1500 hv ja joka vään­tää 1600 Nm.

Bu­gat­til­ta ei pal­jas­te­ta one-off -mal­lin suo­ri­tus­ky­kyä, mut­ta tä­män au­ton ta­pauk­ses­sa se tai­taa ol­la si­vu­seik­ka. Pal­jon jän­nit­tä­väm­pi on ky­sy­mys: Mitä Bu­gat­ti suun­nit­te­lee seu­raa­vak­si rää­tä­löi­ty­jen yk­si­löi­den ka­te­go­ri­as­sa? Bu­gat­ti Cen­to­die­ci, joka mak­saa 9,5 mil­joo­naa eu­roa ja jon­ka val­mis­tus­mää­rä on ra­jat­tu kym­me­neen kap­pa­lee­seen, on jo kol­man­nes­sa ra­ken­nus­vai­hees­sa, ja mal­lia tes­ta­taan par­hail­laan mm. Nürburg­rin­gil­lä.

En­sim­mäi­set Bu­gat­ti Cen­to­die­cit on mää­rä toi­mit­taa asi­ak­kail­le vuo­den 2022 alus­sa, mut­ta mitä ta­pah­tuu sen jäl­keen? On­ko Bu­gat­til­ta lu­vas­sa li­sää ai­nut­kap­pa­lei­ta? Pian nä­em­me. Ken tie­tää, eh­kä olem­me sii­hen men­nes­sä so­si­aa­li­sen me­di­an an­si­os­ta vii­saam­pia sii­tä­kin, kuka Bu­gat­ti La Voi­tu­re Noi­ren omis­ta­ja on.

Au­to Bild Jan Göt­ze / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN