Moottori ei tuota yllätyksiä. Bugatti Chironin ja Bugatti Divon tapaan myös Bugatti La Voiture Noiressa luotetaan koettuun, silti vaikuttavaan 8-litraiseen W16-moottoriin, joka kehittää 1500 hv ja joka vääntää 1600 Nm.
Auto Bild
Tässä on yksi kovimpia superautoja: 1500-hevosvoimainen Bugatti La Voiture Noire – valmistetaan tasan 1 kpl!
Bugatti La Voiture Noire -superauto on valmis! Se nähtiin Geneven autonäyttelyssä 2019 ainutkappaleena, ja nyt, yli kaksi vuotta myöhemmin Bugatti La Voiture Noire -ainutkappale on toimitettu asiakkaalle – edelleenkään ei silti tiedetä, kuka tuo onnellinen asiakas on!
Asiasta on käyty paljon spekulointia: moninkertaisen jalkapallon maailmanmestarin, Cristiano Ronaldon, ei todellakaan pitäisi olla. Mutta paljon mielenkiintoisempi seikka kuin Bugattin ostanut asiakas tai usein keskusteltu hinta, 16,7 miljoonaa euroa, on tarina La Voiture Noiren luomisesta, koskapa Bugatti on palaamassa juurilleen tällaisten erittäin monimutkaisten projektien voimin!
Voidaan väittää 1500-hevosvoimaisen Bugatti Chironin, joka maksaa maailmalla lähes kolme miljoonaa euroa, on jo yksi maailman parhaista, nopeimmista ja ylellisimmistä superautoista, mutta on asiakkaita, jotka haluavat vieläkin enemmän.
On asiakkaita, joille edes 420 km/h huippunopeuden saavuttava Bugatti Chiron ei riitä, ja juuri tuolle kohderyhmälle Bugatti elvytti vuonna 2018 räätälöintiin erikoistuneen Coachbuilt-divisioonansa, jonka idea ei sinänsä ole uusi.
Bugatti toteutti jo 1930-luvulla useita koriräätälien rakentamia hankkeita, kuten esimerkiksi Gangloff Type 57S:n tai Gangloff Type 57 Atalanten. Silloin Bugatti toimitti alustan ja moottorin, kun taas koripaja teki suunnittelun.
Bugatti Divo oli ensimmäinen koriräätälöity uuden ajan Bugatti-malli
Yli 80 vuotta myöhemmin muotoilu ja tekniikka tulevat Bugattilta. Bugattin historian ensimmäistä koriräätälin suunnittelemaa Divo-mallia valmistettiin vain 40 kappaletta, joista viimeisiä tilattuja toimitetaan tätä kirjoitettaessa.
Ensi silmäyksellä uudistettu Bugatti Chiron on paljon enemmän Divo-projektin takana. Tekninen ponnistus on valtava: Chironiin verrattuna Divo on paitsi 35 kiloa kevyempi, se myös tarjoaa 90 kiloa enemmän maaefektiä sekä optimoidun alustan.
Se on myös visuaalisesti hyvin erilainen verrattuna Chironiin, Chiron Sportiin tai Chiron Pur Sportiin. Bugattin erikoisversioiden hankejohtaja Pierre Rommelfanger kertoo: "Piensarjoihin ja yksittäisiin tuotteisiin liittyvä työ on haaste jopa sellaiselle erikoisvalmistajalle, kuten Bugattille."
Toinen koriräätälin rakentama malli, Bugatti La Voiture Noire (”Musta auto”), asetti niin ikään erityishaasteita. Vuonna 2019, Bugattin 110-vuotisjuhlan yhteydessä mallin sensaatiomainen ainutkertaisuus esitettiin Geneven autonäyttelyssä kunnianosoitukseksi legendaariselle Bugatti Type 57 SC Atlanticille, ja siitä tuli nopeasti näyttelyn sen vuoden keskustelluin automalli. Tämä taas johtui pääasiassa ilmoitetusta 16,7 miljoonan euron hinnasta, joka teki Bugatti La Voiture Noiresta maailman kalleimman uuden auton.
Sillä välin Bugatti on menettänyt maailmanhinnoissa kalleimman auton tittelin äskettäin esitellylle 20 miljoonan punnan arvoiselle Rolls-Royce Boat Tailille, joka myöskin on ainutkappale, ja vuonna 2017 esitellyn Rolls-Royce Sweptailin jälkeen toinen uusista, koriräätälöidyistä Rolls-Royce -erikoismalleista.
Rolls-Royce on nyt maailman kallein uusi auto
Alkuperäinen Bugatti Atlantic on jopa kalliimpi kuin Rolls-Royce. Vuosina 1936-38 rakennettiin ainoastaan neljä Bugatti Atlanticia – ja kukin niistä on korvaamaton. Vuonna 2010 yksi Bugatti Atlantic huutokaupattiin 26 miljoonalla eurolla, ja yksilön nykyarvo on todennäköisesti huomattavasti korkeampi.
Tämä tekee Bugatti Atlanticista yhden maailman kalleimmista autoista; Bugatti Atlantic N:o 4 on nykyisin muotisuunnittelijan ja autokeräilijän, Ralph Laurenin omistuksessa. Toisella Atlanticilla oli lempinimi "La Voiture Noire", ja yksilö se kuului Jean Bugattille.
Mutta kyseinen Atlantic-yksilön on ollut kadoksissa jo yli 80 vuoden ajan – mikäli se ilmestyy koskaan uudelleen valokeilaan, Bugatti Type 57 SC Atlantic "La Voiture Noire" saattaa olla arvoltaan yli 100 miljoonan euron arvoinen.
Siihen verrattuna käsin rakennettu uusi La Voiture Noire -painos on yli 16,7 miljoonaa euron hintalappuineen melkeinpä edullinen.
Hinnan lisäksi uusin Bugatti La Voiture Noire kiehtoo ennen kaikkea itsenäisellä suunnittelullaan, joka luotiin kuukausien käsityönä. Mikään hiilikuituisen korin osa ei ole säilynyt koskemattomana Bugatti Chironiin verrattuna. Etuosaa on pidennetty, kattolinja suunniteltiin uudelleen ja tyypillistä C-viivaa on puristettu merkittävästi. Ajovalot muistuttavat perusmuodossaan Bugatti Divoa, mutta niissä on uusi valografiikka, johon kuuluu molemmin puolin 27 erillistä LEDiä. Samalla helmat integroitiin lokasuojiin, ja tietysti mukaan piti saada Bugattin hevosenkengän muotoinen jäähdytinsäleikkö.
Neljä vaihetta sarjatuotantoversioon
Konseptista sarjatuotantoversioon ns. One-Off-/piensarjamallitkäyvät läpi neljä vaihetta: suunnittelun, simuloinnin, testauksen sekä luokittelun. Jokainen yksittäinen vaihe kestää noin kuusi kuukautta, joten koko prosessi kestää noin 24 kuukautta.
Bugatti La Voiture Noire noudatti tätä aikataulua hyvinkin tarkasti, koska hieman yli kaksi vuotta ensiesittelyn jälkeen yksittäiskappaleen tuotantoversio oli valmis toimitettavaksi asiakkaalle.
Onneksi konseptimalliin nähden muuttui vain vähän: keskelle asemoitu lasinpyyhin sai antaa tilaa normaalille pyyhkimelle, mutta esimerkiksi kuusi pakoputkea ja jatkuva, kaareva takavalo kelpuutettiin konseptiautosta.
La Voiture Noire: 1500 hevosvoimaa ja 1600 Nm vääntöä
Moottori ei tuota yllätyksiä. Bugatti Chironin ja Bugatti Divon tapaan myös Bugatti La Voiture Noiressa luotetaan koettuun, silti vaikuttavaan 8-litraiseen W16-moottoriin, joka kehittää 1500 hv ja joka vääntää 1600 Nm.
Bugattilta ei paljasteta one-off -mallin suorituskykyä, mutta tämän auton tapauksessa se taitaa olla sivuseikka. Paljon jännittävämpi on kysymys: Mitä Bugatti suunnittelee seuraavaksi räätälöityjen yksilöiden kategoriassa? Bugatti Centodieci, joka maksaa 9,5 miljoonaa euroa ja jonka valmistusmäärä on rajattu kymmeneen kappaleeseen, on jo kolmannessa rakennusvaiheessa, ja mallia testataan parhaillaan mm. Nürburgringillä.
Ensimmäiset Bugatti Centodiecit on määrä toimittaa asiakkaille vuoden 2022 alussa, mutta mitä tapahtuu sen jälkeen? Onko Bugattilta luvassa lisää ainutkappaleita? Pian näemme. Ken tietää, ehkä olemme siihen mennessä sosiaalisen median ansiosta viisaampia siitäkin, kuka Bugatti La Voiture Noiren omistaja on.
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Renault Master on uudistunut
Renault
Renault Master on uudistunut
Renault
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
PS Audion uusi PMG Signature -tuotesarja
SEASin lelu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi