Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Rengasrikon sattuessa vararengas varmistaa, ettei matka keskeydy tien pientareelle. Väliaikaisen renkaan kanssa ajettaessa saa kuitenkin olla tarkkana. Moottori testasi, miten vararengas muuttaa auton ominaisuuksia.

Auto Bild.Uutiset

Va­ra­pyö­rä al­kaa ol­la uu­sis­sa au­tois­sa har­vi­nai­suus, mut­ta Suo­men van­has­sa au­to­kan­nas­sa sel­lai­sia löy­tyy vie­lä run­saas­ti. Moot­to­ri tes­ta­si, mi­ten ka­pea 125/70 R18 -koon va­ra­ren­gas muut­taa au­ton käy­tös­tä eri­lai­sis­sa kesä- ja tal­vi­ke­leis­sä. Kaik­ki ko­keet teh­tiin tal­vi­o­lois­sa nas­ta­ren­kai­den ja su­lal­la ke­lil­lä ke­sä­ren­kai­den kans­sa. Ko­keet teh­tiin li­säk­si va­ra­pyö­rä asen­net­tu­na erik­seen etu- ja taka-ak­se­lil­le. Tes­ti­au­to­na oli Volks­wa­gen Golf.

Va­ra­ren­kaan asen­ta­mi­nen ai­heut­taa ai­na epä­ta­sa­pai­noa omi­nai­suuk­sis­sa, kos­ka yk­si ren­gas ero­aa muis­ta. Kun va­ra­pyö­rä on edes­sä, kään­ty­mi­nen on liuk­kaal­la ke­lil­lä hi­taam­paa ja sitä pi­tää en­na­koi­da. Au­ton ajon­va­kau­tus aut­taa mut­tei pois­ta on­gel­maa ko­ko­naan, var­sin­kin jos vauh­tia on vä­hän enem­män. Va­ra­pyö­rä taak­se asen­net­tu­na au­to yli­oh­jau­tuu voi­mak­kaas­ti, mut­ta ajon­va­kau­tuk­sel­la käy­tös pa­ra­nee. Tie­tyis­sä ti­lan­teis­sa au­ton pyö­räh­tä­mi­sen vaa­ra on kui­ten­kin to­del­li­nen jopa ajon­va­kau­tuk­sen kans­sa, kun vauh­tia on lä­hem­mäs 80 ki­lo­met­riä tun­nis­sa, mikä on tes­tin va­ra­ren­kaal­le suu­rin sal­lit­tu no­peus.

Va­ra­ren­gas pi­den­tää myös jar­ru­tus­mat­ko­ja huo­mat­ta­vas­ti, eri­tyi­ses­ti eteen asen­net­tu­na, ja tämä pä­tee jar­ru­tuk­siin niin lu­mel­la, jääl­lä kuin su­lal­la­kin ke­lil­lä. Etu­ve­toi­sen au­ton kiih­ty­vyy­teen taak­se asen­net­tu va­ra­ren­gas ei vai­ku­ta, mut­ta edes­sä voi­daan pu­hua jo pit­kit­täis­pi­don to­taa­li­ses­ta me­net­tä­mi­ses­tä. Au­to myös puol­taa niin voi­mak­kaas­ti, et­tä kul­jet­ta­jan on teh­tä­vä koko ajan työ­tä au­ton pi­tä­mi­sek­si kais­tal­la.

Maan­tiel­lä aje­tus­sa ko­kees­sa au­ton suun­ta­va­ka­vuus ro­mah­taa eteen si­joi­te­tun va­ra­pyö­rän myö­tä. Käy­tän­nös­sä kul­jet­ta­jan täy­tyy pi­tää ra­tis­ta kun­nol­la kiin­ni ja oh­ja­ta vas­taan, ja jos lu­mi­po­lan­tei­sel­la mut­kai­sel­la maan­tiel­lä pi­tää teh­dä väis­tö­lii­ke, au­to ali­oh­jau­tuu ja kään­tyy to­del­la hi­taas­ti.

Va­ra­pyö­rä taka-ak­se­lil­la on sa­mas­sa olo­suh­tees­sa vie­lä pe­tol­li­sem­pi. Suo­ral­la tiel­lä se on kul­jet­ta­jal­le mil­tei huo­maa­ma­ton, mut­ta kaar­tees­sa perä ir­to­aa her­käs­ti niin, et­tei ajon­va­kau­tus­kaan eh­di ot­taa ti­lan­net­ta hal­tuun.

Su­lal­la ke­lil­lä tu­lok­set ovat sa­man­suun­tai­sia, mut­ta va­ra­ren­kaal­la on pi­toa luon­nol­li­ses­ti hie­man enem­män kuin tal­vi­ke­leil­lä. Kun va­ra­ren­gas on asen­net­tu­na taak­se, au­to pyr­kii yli­oh­jau­tu­maan loi­vas­sa­kin kaar­tees­sa, mut­ta ajon­va­kau­tus suo­ris­taa luis­tot. Tiu­kem­mas­sa mut­kas­sa ajon­va­kau­tus ei eh­di mu­kaan, vaan au­to li­pe­ää poi­kit­tain jo 50 km/h -no­peu­des­sa.

– Tes­ti osoit­ti, et­tä va­ra­ren­gas hei­ken­tää au­ton suun­ta­va­ka­vuut­ta sel­väs­ti niin edes­sä kuin ta­ka­na ja väis­töis­sä tai muis­sa yl­lät­tä­vis­sä ti­lan­teis­sa käy­tös voi ol­la äk­ki­vää­rää. Ren­gas on ni­men­sä mu­kai­ses­ti vain va­ral­la ja sil­lä mat­kaa tu­li­si jat­kaa vain lä­him­pään ren­gas­liik­kee­seen as­ti, Moot­to­rin pää­toi­mit­ta­ja Ei­la Par­vi­ai­nen to­te­aa.

Koko ar­tik­ke­li on lu­et­ta­vis­sa Moot­to­ri+ -pal­ve­lus­sa. Moot­to­ri+ -si­säl­löt ovat lu­et­ta­vis­sa kir­jau­tu­mal­la pal­ve­luun Au­to­lii­ton jä­sen­tun­nuk­sil­la.

Au­to­Bild / Moot­to­ri

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN