Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengasliikkeeseen
Rengasrikon sattuessa vararengas varmistaa, ettei matka keskeydy tien pientareelle. Väliaikaisen renkaan kanssa ajettaessa saa kuitenkin olla tarkkana. Moottori testasi, miten vararengas muuttaa auton ominaisuuksia.
Varapyörä alkaa olla uusissa autoissa harvinaisuus, mutta Suomen vanhassa autokannassa sellaisia löytyy vielä runsaasti. Moottori testasi, miten kapea 125/70 R18 -koon vararengas muuttaa auton käytöstä erilaisissa kesä- ja talvikeleissä. Kaikki kokeet tehtiin talvioloissa nastarenkaiden ja sulalla kelillä kesärenkaiden kanssa. Kokeet tehtiin lisäksi varapyörä asennettuna erikseen etu- ja taka-akselille. Testiautona oli Volkswagen Golf.
Vararenkaan asentaminen aiheuttaa aina epätasapainoa ominaisuuksissa, koska yksi rengas eroaa muista. Kun varapyörä on edessä, kääntyminen on liukkaalla kelillä hitaampaa ja sitä pitää ennakoida. Auton ajonvakautus auttaa muttei poista ongelmaa kokonaan, varsinkin jos vauhtia on vähän enemmän. Varapyörä taakse asennettuna auto yliohjautuu voimakkaasti, mutta ajonvakautuksella käytös paranee. Tietyissä tilanteissa auton pyörähtämisen vaara on kuitenkin todellinen jopa ajonvakautuksen kanssa, kun vauhtia on lähemmäs 80 kilometriä tunnissa, mikä on testin vararenkaalle suurin sallittu nopeus.
Vararengas pidentää myös jarrutusmatkoja huomattavasti, erityisesti eteen asennettuna, ja tämä pätee jarrutuksiin niin lumella, jäällä kuin sulallakin kelillä. Etuvetoisen auton kiihtyvyyteen taakse asennettu vararengas ei vaikuta, mutta edessä voidaan puhua jo pitkittäispidon totaalisesta menettämisestä. Auto myös puoltaa niin voimakkaasti, että kuljettajan on tehtävä koko ajan työtä auton pitämiseksi kaistalla.
Maantiellä ajetussa kokeessa auton suuntavakavuus romahtaa eteen sijoitetun varapyörän myötä. Käytännössä kuljettajan täytyy pitää ratista kunnolla kiinni ja ohjata vastaan, ja jos lumipolanteisella mutkaisella maantiellä pitää tehdä väistöliike, auto aliohjautuu ja kääntyy todella hitaasti.
Varapyörä taka-akselilla on samassa olosuhteessa vielä petollisempi. Suoralla tiellä se on kuljettajalle miltei huomaamaton, mutta kaarteessa perä irtoaa herkästi niin, ettei ajonvakautuskaan ehdi ottaa tilannetta haltuun.
Sulalla kelillä tulokset ovat samansuuntaisia, mutta vararenkaalla on pitoa luonnollisesti hieman enemmän kuin talvikeleillä. Kun vararengas on asennettuna taakse, auto pyrkii yliohjautumaan loivassakin kaarteessa, mutta ajonvakautus suoristaa luistot. Tiukemmassa mutkassa ajonvakautus ei ehdi mukaan, vaan auto lipeää poikittain jo 50 km/h -nopeudessa.
– Testi osoitti, että vararengas heikentää auton suuntavakavuutta selvästi niin edessä kuin takana ja väistöissä tai muissa yllättävissä tilanteissa käytös voi olla äkkiväärää. Rengas on nimensä mukaisesti vain varalla ja sillä matkaa tulisi jatkaa vain lähimpään rengasliikkeeseen asti, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.
Koko artikkeli on luettavissa Moottori+ -palvelussa. Moottori+ -sisällöt ovat luettavissa kirjautumalla palveluun Autoliiton jäsentunnuksilla.
AutoBild / Moottori
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Kristalliunelmia
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Enemmän väriä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ