Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Rengasrikon sattuessa vararengas varmistaa, ettei matka keskeydy tien pientareelle. Väliaikaisen renkaan kanssa ajettaessa saa kuitenkin olla tarkkana. Moottori testasi, miten vararengas muuttaa auton ominaisuuksia.

Auto Bild.Uutiset

Va­ra­pyö­rä al­kaa ol­la uu­sis­sa au­tois­sa har­vi­nai­suus, mut­ta Suo­men van­has­sa au­to­kan­nas­sa sel­lai­sia löy­tyy vie­lä run­saas­ti. Moot­to­ri tes­ta­si, mi­ten ka­pea 125/70 R18 -koon va­ra­ren­gas muut­taa au­ton käy­tös­tä eri­lai­sis­sa kesä- ja tal­vi­ke­leis­sä. Kaik­ki ko­keet teh­tiin tal­vi­o­lois­sa nas­ta­ren­kai­den ja su­lal­la ke­lil­lä ke­sä­ren­kai­den kans­sa. Ko­keet teh­tiin li­säk­si va­ra­pyö­rä asen­net­tu­na erik­seen etu- ja taka-ak­se­lil­le. Tes­ti­au­to­na oli Volks­wa­gen Golf.

Va­ra­ren­kaan asen­ta­mi­nen ai­heut­taa ai­na epä­ta­sa­pai­noa omi­nai­suuk­sis­sa, kos­ka yk­si ren­gas ero­aa muis­ta. Kun va­ra­pyö­rä on edes­sä, kään­ty­mi­nen on liuk­kaal­la ke­lil­lä hi­taam­paa ja sitä pi­tää en­na­koi­da. Au­ton ajon­va­kau­tus aut­taa mut­tei pois­ta on­gel­maa ko­ko­naan, var­sin­kin jos vauh­tia on vä­hän enem­män. Va­ra­pyö­rä taak­se asen­net­tu­na au­to yli­oh­jau­tuu voi­mak­kaas­ti, mut­ta ajon­va­kau­tuk­sel­la käy­tös pa­ra­nee. Tie­tyis­sä ti­lan­teis­sa au­ton pyö­räh­tä­mi­sen vaa­ra on kui­ten­kin to­del­li­nen jopa ajon­va­kau­tuk­sen kans­sa, kun vauh­tia on lä­hem­mäs 80 ki­lo­met­riä tun­nis­sa, mikä on tes­tin va­ra­ren­kaal­le suu­rin sal­lit­tu no­peus.

Va­ra­ren­gas pi­den­tää myös jar­ru­tus­mat­ko­ja huo­mat­ta­vas­ti, eri­tyi­ses­ti eteen asen­net­tu­na, ja tämä pä­tee jar­ru­tuk­siin niin lu­mel­la, jääl­lä kuin su­lal­la­kin ke­lil­lä. Etu­ve­toi­sen au­ton kiih­ty­vyy­teen taak­se asen­net­tu va­ra­ren­gas ei vai­ku­ta, mut­ta edes­sä voi­daan pu­hua jo pit­kit­täis­pi­don to­taa­li­ses­ta me­net­tä­mi­ses­tä. Au­to myös puol­taa niin voi­mak­kaas­ti, et­tä kul­jet­ta­jan on teh­tä­vä koko ajan työ­tä au­ton pi­tä­mi­sek­si kais­tal­la.

Maan­tiel­lä aje­tus­sa ko­kees­sa au­ton suun­ta­va­ka­vuus ro­mah­taa eteen si­joi­te­tun va­ra­pyö­rän myö­tä. Käy­tän­nös­sä kul­jet­ta­jan täy­tyy pi­tää ra­tis­ta kun­nol­la kiin­ni ja oh­ja­ta vas­taan, ja jos lu­mi­po­lan­tei­sel­la mut­kai­sel­la maan­tiel­lä pi­tää teh­dä väis­tö­lii­ke, au­to ali­oh­jau­tuu ja kään­tyy to­del­la hi­taas­ti.

Va­ra­pyö­rä taka-ak­se­lil­la on sa­mas­sa olo­suh­tees­sa vie­lä pe­tol­li­sem­pi. Suo­ral­la tiel­lä se on kul­jet­ta­jal­le mil­tei huo­maa­ma­ton, mut­ta kaar­tees­sa perä ir­to­aa her­käs­ti niin, et­tei ajon­va­kau­tus­kaan eh­di ot­taa ti­lan­net­ta hal­tuun.

Su­lal­la ke­lil­lä tu­lok­set ovat sa­man­suun­tai­sia, mut­ta va­ra­ren­kaal­la on pi­toa luon­nol­li­ses­ti hie­man enem­män kuin tal­vi­ke­leil­lä. Kun va­ra­ren­gas on asen­net­tu­na taak­se, au­to pyr­kii yli­oh­jau­tu­maan loi­vas­sa­kin kaar­tees­sa, mut­ta ajon­va­kau­tus suo­ris­taa luis­tot. Tiu­kem­mas­sa mut­kas­sa ajon­va­kau­tus ei eh­di mu­kaan, vaan au­to li­pe­ää poi­kit­tain jo 50 km/h -no­peu­des­sa.

– Tes­ti osoit­ti, et­tä va­ra­ren­gas hei­ken­tää au­ton suun­ta­va­ka­vuut­ta sel­väs­ti niin edes­sä kuin ta­ka­na ja väis­töis­sä tai muis­sa yl­lät­tä­vis­sä ti­lan­teis­sa käy­tös voi ol­la äk­ki­vää­rää. Ren­gas on ni­men­sä mu­kai­ses­ti vain va­ral­la ja sil­lä mat­kaa tu­li­si jat­kaa vain lä­him­pään ren­gas­liik­kee­seen as­ti, Moot­to­rin pää­toi­mit­ta­ja Ei­la Par­vi­ai­nen to­te­aa.

Koko ar­tik­ke­li on lu­et­ta­vis­sa Moot­to­ri+ -pal­ve­lus­sa. Moot­to­ri+ -si­säl­löt ovat lu­et­ta­vis­sa kir­jau­tu­mal­la pal­ve­luun Au­to­lii­ton jä­sen­tun­nuk­sil­la.

Au­to­Bild / Moot­to­ri

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN