Tiesitkö? Näiden 50 klassikkoauton arvo on ollut Keski-Euroopassa eniten nousussa!

Monen klassikkoauton arvo on kohonnut Keski-Euroopassa viimeisten 10 vuoden kuluessa huomattavasti. Tämän paljastaa markkinahintojen tarkastelu vuosien 2008 ja 2018 välillä. Seuraavassa on 50 klassikkoautoa, joiden hinta on Keski-Euroopassa kohonnut suhteellisesti voimakkaimmin.

Auto Bild.Uutiset

Jos on­nis­tui te­ke­mään vuon­na 2008 on­nis­tu­neet klas­sik­ko­au­to­kau­pat, ei ai­no­as­taan on­nis­tu­nut tuo­maan omaa unel­ma-au­toa ko­ti­o­vel­le, vaan li­säk­si au­tol­le oli odo­tet­ta­vis­sa mu­ka­vaa ar­von­nou­sua. Tar­kas­tel­laan­pa 50:n sel­lai­sen klas­sik­ko­au­ton ar­von­nou­sua vuo­sien 2008 ja 2018 kes­ken, joi­den ar­vo on ko­hon­nut huo­mat­ta­vas­ti. Jopa vä­hi­ten ar­voa li­sän­neen au­ton ar­vo nou­si lä­hes 200 pro­sent­tia, toi­sin sa­no­en sen hin­ta kol­min­ker­tais­tui! Pa­ras hin­nan­nos­ta­ja tuli Ita­li­as­ta, sen keu­las­sa on at­rain­tun­nus ja sen ar­von­nou­suk­si kui­ta­taan ko­me­at 785 pro­sent­tia. Keu­lil­la ovat niin ikään pit­kään ali­ar­vi­oi­tu BMW, no­pea Mer­ce­des-Benz sekä mon­ta Au­dia.

Mik­si klas­sik­ko­jen ar­vo ko­ho­aa?

Klas­sik­ko­au­to­jen hin­nan­nou­suun on toki usei­ta syi­tä, ja har­vi­nai­suus lu­keu­tuu yleen­sä sel­lai­siin. Mut­ta li­säk­si hin­nan­nou­su edel­lyt­tää, et­tä au­to omaa tie­tyn­lais­ta gla­mou­ria. Myös muo­toi­lu on rat­kai­se­van tär­keä, jo­ten coupél­la on loo­gi­ses­ti aja­tel­tu­na pa­rem­mat mah­dol­li­suu­det hin­nan­nou­suun kuin avo­la­va-au­tol­la. Asi­aa aut­taa, mi­kä­li au­to edus­taa pre­mium-brän­diä, ku­ten Au­di, BMW tai Mer­ce­des-Benz tai jos se on läh­töi­sin eri­koi­sau­to­val­mis­ta­jal­ta, ku­ten Al­fa Ro­meo.

Va­rak­kaat si­joit­ta­vat klas­sik­ko­au­toi­hin

Kal­liin sar­jan klas­sik­ko­au­tois­sa pä­te­vät myös nämä sei­kat: kor­ko­ta­son ol­les­sa al­hai­nen, va­rak­kaat si­joit­ta­jat suun­taa­vat myös klas­sik­ko­au­toi­hin, kos­ka kau­niit ja har­vi­nai­set klas­sik­ko­au­tot ko­ho­a­vat suun­nat­to­mas­ti ar­vos­saan – sii­tä osoi­tuk­se­na vii­mek­si Fer­ra­ri 250 GTO Peb­b­le Be­ac­his­sa, joka vaih­toi omis­ta­jaa 48,4 mil­joo­nal­la dol­la­ril­la.

Toi­saal­ta sa­maan ai­kaan mark­ki­nat vai­kut­ta­vat yli­kuu­men­neen. Asi­an­tun­ti­joi­den mu­kaan edel­li­nen huip­pu­koh­ta saa­vu­tet­tiin vuo­den 2016 lo­pul­la, min­kä jäl­keen eräi­den mal­lien ar­vo on muut­tu­nut edul­li­sem­mak­si, mu­kaan lu­kien Porsc­he 911. Sen vuok­si vii­me vuo­sien hin­ta­ke­hi­tys tus­kin voi jat­kua tu­le­vai­suu­des­sa. Ran­king-lis­ta pe­rus­tuu Clas­sic Da­tan asi­an­tun­ti­joi­den lu­ke­miin vuo­sil­ta 2008 ja 2018. Hin­to­ja ver­tail­tiin kun­to­luo­kas­sa 2. Seu­raa­vas­sa ovat vii­meis­ten kym­me­nen vuo­den 50 suu­rin­ta pro­sen­tu­aa­lis­ta ar­von­nos­ta­jaa.

50 suu­rin­ta pro­sen­tu­aa­lis­ta nou­si­jaa

Porsc­he 924 (125 hv) 1976-79, Au­di 100 E:n moot­to­ri

Ar­von­nou­su 197 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 4200 eu­roa

2018: 12 500 eu­roa

To­yo­ta 2000 GT Lift­back

Ar­von­nou­su 200 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 7100 eu­roa

2018: 21 300 eu­roa

Lan­cia Stra­tos

Ar­von­nou­su 200 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 150 000 eu­roa

2018: 450 000 eu­roa

Au­di qu­at­t­ro

Ar­von­nou­su 210 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 15 000 eu­roa

2018: 46 500 eu­roa

Mer­ce­des-Benz 280 (W 123)

Ar­von­nou­su 211 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 3 500 eu­roa

2018: 10 900 eu­roa

BMW 320 (E21)

Ar­von­nou­su 213 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 3 200 eu­roa

2018: 10 000 eu­roa

Porsc­he 911 T

Ar­von­nou­su 213 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 34 200 eu­roa

2018: 107 000 eu­roa

Porsc­he 912

Ar­von­nou­su 214 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 18 000 eu­roa

2018: 56 500 eu­roa

Saab 99 Tur­bo

Ar­von­nou­su 214 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 4 300 eu­roa

2018: 13 500 eu­roa

Opel Mon­za A 3.0 E

Ar­von­nou­su 217 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 3 500 eu­roa

2018: 11 100 eu­roa

Au­di 80 Avant RS 2

Ar­von­nou­su 218 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 17 000 eu­roa

2018: 54 000 eu­roa

Opel Man­ta B Com­bi Coupé

Ar­von­nou­su 219 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 3 200 eu­roa

2018: 10 200 eu­roa

Porsc­he 911 S Tar­ga

Ar­von­nou­su 227 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 38 400 eu­roa

2018: 142 500 eu­roa

Opel Ka­dett C GT/E

Ar­von­nou­su 228 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 6 400 eu­roa

2018: 21 000 eu­roa

BMW 633 CSi

Ar­von­nou­su 229 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 7 500 eu­roa

2018: 24 700 eu­roa

VW Golf I-sar­ja

Ar­von­nou­su 231 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 1 600 eu­roa

2018: 5 300 eu­roa

Mer­ce­des-Benz 280 SE 3.5 V8 Coupé

Ar­von­nou­su 233 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 88 000 eu­roa

2018: 293 000 eu­roa

Fer­ra­ri F40

Ar­von­nou­su 238 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 275 000 eu­roa

2018: 930 000 eu­roa

Cit­roën CX 2200

Ar­von­nou­su 239 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 3 600 eu­roa

2018: 12 200 eu­roa

Porsc­he 928

Ar­von­nou­su 240 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 8 600 eu­roa

2018: 29 300 eu­roa

BMW 2002 Tur­bo

Ar­von­nou­su 245 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 20 000 eu­roa

2018: 68 900 eu­roa

VW Porsc­he 914/6

Ar­von­nou­su 245 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 20 900 eu­roa

2018: 72 100 eu­roa

VW Klein­bus (T1) 1963-67

Ar­von­nou­su 246 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 11 800 eu­roa

2018: 40 800 eu­roa

VW Klein­bus (T2) 1970-72

Ar­von­nou­su 249 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 8 000 eu­roa

2018: 27 900 eu­roa

BMW 323i (E21 – 320/6)

Ar­von­nou­su 250 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 5 100 eu­roa

2018: 17 900 eu­roa

Re­nault R5 Al­pi­ne

Ar­von­nou­su 252 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 2 900 eu­roa

2018: 10 200 eu­roa

Au­di 100 (C1)

Ar­von­nou­su 255 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 3 100 eu­roa

2018: 11 000 eu­roa

Mer­ce­des-Benz 230 G

Ar­von­nou­su 267 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 5 100 eu­roa

2018: 18 700 eu­roa

VW Klein­bus (T3)

Ar­von­nou­su 288 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 2 500 eu­roa

2018: 9 700 eu­roa

BMW M 635 CSi

Ar­von­nou­su 305 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 16 800 eu­roa

2018: 68 000 eu­roa

Dino 246 GT

Ar­von­nou­su 319 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 77 600 eu­roa

2018: 325 000 eu­roa

VW Der­by

Ar­von­nou­su 320 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 1 500 eu­roa

2018: 6 300 eu­roa

Al­fa 1900 C Su­per Sprint (1955)

Ar­von­nou­su 327 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 44 500 eu­roa

2018: 190 000 eu­roa

To­yo­ta 2000 GT

Ar­von­nou­su 329 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 175 000 eu­roa

2018: 750 000 eu­roa

Hon­da Z600 (1970-74)

Ar­von­nou­su 329 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 3 200 eu­roa

2018: 13 800 eu­roa

Mes­sersch­mitt 500 Ti­ger

Ar­von­nou­su 348 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 29 000 eu­roa

2018: 130 000 eu­roa

BMW M3 Cab­rio (E30)

Ar­von­nou­su 356 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 17 000 eu­roa

2018: 77 500 eu­roa

Au­di 100 Coupé S

Ar­von­nou­su 358 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 9 200 eu­roa

2018: 42 100 eu­roa

BMW 3.0 CSL

Ar­von­nou­su 378 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 16 200 eu­roa

2018: 60 400 eu­roa

BMW 320i (E30)

Ar­von­nou­su 383 %

(1982-85, 125 hv)

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 1 800 eu­roa

2018: 8 700 eu­roa

BMW 507 (150 hv)

Ar­von­nou­su 386 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 370 000 eu­roa

2018: 1 800 000 eu­roa

Ma­se­ra­ti 3500 GT Tou­ring

Ar­von­nou­su 392 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 61 000 eu­roa

2018: 300 000 eu­roa


Lamborg­hi­ni 350 GT

Ar­von­nou­su 392 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 120 000 eu­roa

2018: 590 000 eu­roa

Wart­burg 1000 (312)

Ar­von­nou­su 400 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 4 100 eu­roa

2018: 20 500 eu­roa

BMW M1

Ar­von­nou­su 416 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 95 000 eu­roa

2018: 490 000 eu­roa

Lam­borg­hi­ni Miu­ra P 400

Ar­von­nou­su 423 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 170 000 eu­roa

2018: 890 000 eu­roa

Au­di 200 qu­at­t­ro 20V

Ar­von­nou­su 468 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 5 000 eu­roa

2018: 28 400 eu­roa

Mer­ce­des-Benz 190 2.5 16 Evo­lu­ti­on II (235 hv)

Ar­von­nou­su 551 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 35 800 eu­roa

2018: 233 000 eu­roa

BMW 316 (E30 – 90 hv)

Ar­von­nou­su 644 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 900 eu­roa

2018: 6 700 eu­roa

BMW M 535i (E12)

Ar­von­nou­su 741 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 4 600 eu­roa

2018: 38 700 eu­roa

Ma­se­ra­ti 3500 GT (Vig­na­le)

Ar­von­nou­su 785 %

Hin­ta Sak­sas­sa

2008: 78 000 eu­roa

2018: 690 000 eu­roa

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN