Audi Q5:n pistokeladattavassa hybridissä on 270 kW yhteisteho ja 500 Nm maksimivääntö, joka on käytettävissä 1 250 r/min alkaen.
Audi Q5 55 TFSI e quattro: ladattava hybridi kykenee yli 40 km toimintamatkaan sähköllä
Audi Q5 55 TFSI e quattro on ensimmäinen Audin uusista pistokeladattavista hybridimalleista. Se tarjoaa 270 kW:n (362 hv) tehon.
Audi Q5 55 TFSI e quattron yhdistetty polttoaineenkulutus Suomen vakiovarustelulla on 2,2 l/100 km ja yhdistetyt CO2-päästöt 50 g/km.
Audi yhdistää perinteisen polttomoottorin ja sähkömoottorin älykkäällä hallintajärjestelmällä, joka mahdollistaa suurimman osan jokapäiväisestä ajomatkasta sähköllä. Toimintamatka sähköllä on yli 40 kilometriä (WLTP).
Uusi voimalinja sisältää sähkömoottorin ja nelisylinterisen turboahdetun 2,0 TFSI -bensiinimoottorin, joka tuottaa 185 kW (252 hv) maksimitehon ja 370 Nm maksimiväännön.
Sähkömoottorin huipputeho on 105 kW ja maksimivääntö 350 Nm:ä. Sähkömoottori ja erillinen kytkin on yhdistetty seitsemänvaihteiseen S tronic -automaattivaihteistoon, siirtääkseen voiman quattro ultra -nelivedolle.
Audi Q5:n pistokeladattavassa hybridissä on 270 kW yhteisteho ja 500 Nm maksimivääntö, joka on käytettävissä 1 250 r/min alkaen.
0-100 km/h 5,3 sekunnissa
Audi Q5 55 TFSI e quattro kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa ja saavuttaa 239 km/h maksiminopeuden. Pelkästään sähkömoottorilla ajettaessa huippunopeus on 135 km/h.
Audi Q5 55 TFSI e -mallin litiumioniakku on sijoitettu tavaratilan lattian alle. Se on tehty 104 prismakennosta ja se varastoi 14,1 kWh energiaa, 381 voltin jännitteellä.
Optimaalisen lämmönhallinnan vuoksi korkeajänniteakun jäähdytysnestekierto on integroitu ilmastointijärjestelmään ja jäähdytyskiertoon, johon myös sähkömoottori ja tehoelektroniikka on intergoitu.
Nelivetojärjestelmän älykäs ohjaus toimii ennakoivasti, aina valmistautuen tulevaan. Se käyttää apunaan sensoreita ja analysoi jatkuvasti tietoa, jota kerätään ajodynamiikasta ja kuljettajan käyttäytymisestä.
Ilmastointijärjestelmä käyttää erittäin taloudellista lämpöpumppua, joka varastoi korkeajännitekomponenttien hukkalämpöä. Lämpöpumppu voi generoida jopa 3 kW:a lämpöenergiaa 1 kW:n sähköenergiasta.
Tämä tekee autosta vielä taloudellisimman ja samalla myös mahdollistaa miellyttävän ilmastoinnin matkustajille.
quattro-neliveto ultra-teknologialla
Audi Q5 55 TFSI e merkitsee ensimmäistä kertaa myös sitä, että taloudellisuusoptimoitu quattro ultra -neliveto yhdistetään sähkömoottoriin.
Nelivetojärjestelmän älykäs ohjaus toimii ennakoivasti, aina valmistautuen tulevaan. Se käyttää apunaan sensoreita ja analysoi jatkuvasti tietoa, jota kerätään ajodynamiikasta ja kuljettajan käyttäytymisestä.
Ajettaessa alhaisella kuormalla ja kun tienpinnan ja renkaiden välinen kitka on riittävä, voimansiirto takapyörille katkaistaan. Tällöin voimansiirto toimii erittäin taloudellisesti pelkästään etuvetoisena.
Neliveto kytketään pois aina kun sitä ei tarvita, mutta se on silti jatkuvasti saatavilla. Nopea, automaattinen nelivedon aktivointi tapahtuu kolmessa eri tasossa: ennakoiva, ennustava ja reagoiva.
Audin quattro-neliveto toimii yhdessä Audi drive select -järjestelmän kanssa ja kuljettaja voi säätää, ei pelkästään moottorin ominaisuuksia vaan myös nelivedon ominaisuuksia, omaan ajotyyliin sopivaksi.
Ajotilat ja uudistunut taloudellisuusavustin
Audi Q5 55 TFSI e quattro on erityisen hiljainen ja nollapäästöinen kaupunkiajossa, tarjoaa riittävästi toimintamatkaa pidemmille matkoille ja on vastaavasti sporttinen ajodynamiikaltaan polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmällä.
Konsepti on suunniteltu niin, että suurin osa päivittäisistä ajomatkoista voidaan ajaa sähköllä.
Ennakoiva taloudellisuusavustin säätää jarrutusenergian talteenottoa ajotilanteesta riippuen. Se käyttää ennakoivasti navigoinnin reittitietoa ja tarkkailee välimatkaa edellä ajavaa autoon käyttäen kameraa ja tutkaa.
Ajotilanteesta riippuen järjestelmä valitsee ennakoivasti joko rullauksen moottori sammutettuna tai jarrutusenergian talteenoton välillä.
Jos autoon on valittuna lisävarusteena saatavilla oleva adaptiivinen vakionopeudensäädin ja jos se on aktivoitu, ennakoiva taloudellisuusavustin tukee kuljettajaa jarruttamalla ja kiihdyttämällä automaattisesti tarkoituksenaan parantaa taloudellisuutta ja mukavuutta.
Mikäli adaptiivinen vakionopeudensäädin ei ole käytössä, kaasupolkimen haptisella palautteella ja mittariston sekä head-up-tuulilasinäytön visuaalisella ilmoituksella kuljettaja saa kuitenkin tiedon, milloin jalka kannattaa ottaa pois kaasulta, jotta jarrutusenergiaa saadaan talteen mahdollisimman paljon.
Samaan aikaan mittariston symbolit ilmaisevat ajonopeuden alenemisesta. Mittaristosta löytyy merkinnät nopeusrajoitukselle, kaupunkialueille, kaarteille ja alamäille, liikenneympyröille, risteyksille, moottoritieliittymille sekä edessä olevalle liikenteelle.
Kotilatauspistokkeesta (Schuko) ladattaessa kestää akun lataaminen tyhjästä täyteen noin kuusi tuntia.
Kuljettaja voi vapaasti valita miten haluaa käyttää polttomoottoria ja sähkömoottoria. Valittavissa on kolme eri ajotilaa:
Auto-hybridiajotila aktivoituu automaattisesti lisävarusteena saatavilla olevan MMI Navigointi plus -järjestelmän yhteyteen kuuluvan reittiopastuksen kanssa.
Tila voidaan aktivoida myös manuaalisesti Mode-painikkeen avulla. Tässä tilassa akun lataus on optimaalisesti jaettu reitille, siten että polttoaineen kulutusta vähennetään ajamalla sähköllä pääasiallisesti kaupunkialueella ja ruuhkaliikenteessä.
Järjestelmä valitsee rullauksen moottori sammutettuna ja jarrutusenergian talteenoton välillä. Rullauksen avulla energiaa voidaan ottaa talteen jopa 25 kW. Sähkömoottoria käytetään kaikissa kevyissä jarrutuksissa 0,1 g hidastuvuuteen saakka, eli lähes kaikkiin päivittäisessä ajossa tapahtuviin jarrutuksiin.
Maksimaalista 80 kW energiaa voidaan käyttää jarrutuksissa aina 0,2 g hidastuvuuteen saakka. Jarrulevyjä käytetään enemmän jarrutusvoimaa tarvittavissa tilanteissa.
Mikäli reittiopastus on aktivoitu MMI Navigointi plus -järjestelmässä, ennakoiva taloudellisuusavustin yrittää ajaa reitin viimeiset kaupunkikilometrit sähköllä ja saapua kohteeseen akku melkein tyhjänä. Tähän ohjainyksikkö käyttää suurta määrää erilaista dataa, joita se analysoi jatkuvasti.
Data pitää sisällään mm. liikennetilanteeseen liittyvää tietoa, jäljellä olevan matkan, valitun ajoreitin profiilin, tarkkaa tietoa valitun reitin lähiympäristöstä kuten sallitut ajonopeudet, tietyypit, ylä- ja alamäet sekä viimeisimmät tiedot auton antureilta.
Hybriditilan lisäksi valittavana on myös EV ja Hold -ajotilat. EV-ajotilassa auto ajaa vain sähköllä niin kauan kunnes kuljettaja painaa kaasua tietyn vaihtelevan painepisteen yli.
Auto käynnistyy aina sähköllä eli EV-ajotilassa. Hold-ajotilassa senhetkinen akun lataustaso säilytetään käytettäväksi myöhemmin.
Varusteet ja muotoilu
Audi Q5 55 TFSI e on varustettu kattavin vakiovarustein: muun muassa led-ajovaloin, urheiluistuimin, kolmialueilmastoinnilla, ladattavalle hybridille yksilöidyllä mittaristolla sekä 18 tuuman alumiinivantein.
Takaistuimia voi siirtää pitkittäissuunnassa ja niiden kulmaa voidaan säätää.
Vakiona mallissa on myös S line -ulkonäköpaketti, joka sisältää mm. S line -puskurit edessä ja takana, sekä ainutlaatuisen, tummalla kromilla päällystetyn Singleframe-etusäleikön.
Suomessa vakiovarusteluun kuuluvat lisäksi muun muassa mukautuva ilmajousitus, vetokoukku, takaluukun sähkötoiminen avaus- ja sulkutoiminto sekä äänieristetyt etusivulasit.
Lataus
Audi Q5 55 TFSI e quattrossa kompakti latausjärjestelmä on osa vakiovarusteita. Se sisältää latauskaapelit niin Schuko- kuin voimavirtapistorasioihin, kuin myös Mode 3 -kaapelin julkiseen lataukseen.
Latauslaitteessa on led-näyttö ja turvaominaisuuksia kuten lämpötilan ja virran valvonta. Saatavilla on myös lukittava latauslaite teline auton mukana tulevalle latauslaitteelle, joka tuo mukavuutta jokapäiväiseen käyttöön.
Akun täyteen lataaminen kestää noin kaksi ja puoli tuntia ladattaessa voimavirtapistorasiasta (CEE, 400 V / 16 A). Lataus tapahtuu maksimissaan 7,4 kW:n teholla.
Kotilatauspistokkeesta (Schuko) ladattaessa kestää akun lataaminen tyhjästä täyteen noin kuusi tuntia. Myös Audi e-tron -latauspalvelu on käytettävissä ja mm. ajaessaan ulkomailla Audi-asiakkaat voivat ladata ladattavan hybridinsä paikallisten ostoehtojen puitteissa ilman lisämaksuja.
Yksi kortti riittää latauksen aloittamiseen useiden eri palveluntarjoajien latausasemilla, joka tarkoittaa pääsyä noin 100 000 latauspisteeseen Euroopassa.
myAudi-sovellus
myAudi-sovellus tuo auton palvelut älypuhelimeen, mikä on erityisen kätevää varsinkin sähköistetyissä malleissa.
Käyttämällä sovellusta asiakas voi tarkastaa älypuhelimesta akun tilan ja jäljellä olevan toimintamatkan, aloittaa latauksen, asettaa ajastimen ja katsoa latauksen tilaa ja kulutustilastoja.
Tämän lisäksi reittisuunnittelija sekä auton MMI-järjestelmässä että sovelluksessa näyttävät latausasemat.
Voit myös asettaa esilämmityksen ja ilmastoinnin päälle ennen liikkeellelähtöä. Tämä on mahdollista, koska ilmastoinnin kompressori ja lisälämmitin toimivat korkeajänniteperiaatteella.
Asiakas voi päättää kuinka haluaa viilentää tai lämmittää matkustamotiloja silloin kun auto on pysäköitynä tai latauksessa.
Riippuen auton varustelutasosta ohjauspyörän, istuinten, peilien, tuulilasin ja takaikkunan lämmitys kuin myös istuinten ilmastointi voidaan aktivoida ennakoivasti.
Suomen Audi-jälleenmyyjille uudet Audi Q5 55 TFSI e quattrot saapuvat syksyllä 2019 ja mallin ennakkomyynti alkaa kesäkuun aikana.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz yhä Suomessa saksalaisten premium-merkkien kärki
Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa
Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa
Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %
Sähköautojen myynnin oletetaan kääntyvän kovaan kasvuun tänä vuonna
Auto Bild 1/2025 on kaupoissa
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Puolalaista nostalgiaa
Musical Fidelityltä mm/mc-levysoitinesivahvistin
Integroitu vahvistin Ruotsista alle 1000 eurolla
Putkilaitteita vuonomieheltä
Poika-Trafomatic
Järeä päätevahvistin Canorilta
Chesky Audio LC1
Audiolabilta esi- ja päätevahvistin
Mekaaninen jakosuodin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa
Sähköautojen myynnin oletetaan kääntyvän kovaan kasvuun tänä vuonna
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Tiistai ei ole enää halvin päivä tankata
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI