Audi Q5:n pistokeladattavassa hybridissä on 270 kW yhteisteho ja 500 Nm maksimivääntö, joka on käytettävissä 1 250 r/min alkaen.
Audi Q5 55 TFSI e quattro: ladattava hybridi kykenee yli 40 km toimintamatkaan sähköllä
Audi Q5 55 TFSI e quattro on ensimmäinen Audin uusista pistokeladattavista hybridimalleista. Se tarjoaa 270 kW:n (362 hv) tehon.
Audi Q5 55 TFSI e quattron yhdistetty polttoaineenkulutus Suomen vakiovarustelulla on 2,2 l/100 km ja yhdistetyt CO2-päästöt 50 g/km.
Audi yhdistää perinteisen polttomoottorin ja sähkömoottorin älykkäällä hallintajärjestelmällä, joka mahdollistaa suurimman osan jokapäiväisestä ajomatkasta sähköllä. Toimintamatka sähköllä on yli 40 kilometriä (WLTP).
Uusi voimalinja sisältää sähkömoottorin ja nelisylinterisen turboahdetun 2,0 TFSI -bensiinimoottorin, joka tuottaa 185 kW (252 hv) maksimitehon ja 370 Nm maksimiväännön.
Sähkömoottorin huipputeho on 105 kW ja maksimivääntö 350 Nm:ä. Sähkömoottori ja erillinen kytkin on yhdistetty seitsemänvaihteiseen S tronic -automaattivaihteistoon, siirtääkseen voiman quattro ultra -nelivedolle.
Audi Q5:n pistokeladattavassa hybridissä on 270 kW yhteisteho ja 500 Nm maksimivääntö, joka on käytettävissä 1 250 r/min alkaen.
0-100 km/h 5,3 sekunnissa
Audi Q5 55 TFSI e quattro kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa ja saavuttaa 239 km/h maksiminopeuden. Pelkästään sähkömoottorilla ajettaessa huippunopeus on 135 km/h.
Audi Q5 55 TFSI e -mallin litiumioniakku on sijoitettu tavaratilan lattian alle. Se on tehty 104 prismakennosta ja se varastoi 14,1 kWh energiaa, 381 voltin jännitteellä.
Optimaalisen lämmönhallinnan vuoksi korkeajänniteakun jäähdytysnestekierto on integroitu ilmastointijärjestelmään ja jäähdytyskiertoon, johon myös sähkömoottori ja tehoelektroniikka on intergoitu.
Nelivetojärjestelmän älykäs ohjaus toimii ennakoivasti, aina valmistautuen tulevaan. Se käyttää apunaan sensoreita ja analysoi jatkuvasti tietoa, jota kerätään ajodynamiikasta ja kuljettajan käyttäytymisestä.
Ilmastointijärjestelmä käyttää erittäin taloudellista lämpöpumppua, joka varastoi korkeajännitekomponenttien hukkalämpöä. Lämpöpumppu voi generoida jopa 3 kW:a lämpöenergiaa 1 kW:n sähköenergiasta.
Tämä tekee autosta vielä taloudellisimman ja samalla myös mahdollistaa miellyttävän ilmastoinnin matkustajille.
quattro-neliveto ultra-teknologialla
Audi Q5 55 TFSI e merkitsee ensimmäistä kertaa myös sitä, että taloudellisuusoptimoitu quattro ultra -neliveto yhdistetään sähkömoottoriin.
Nelivetojärjestelmän älykäs ohjaus toimii ennakoivasti, aina valmistautuen tulevaan. Se käyttää apunaan sensoreita ja analysoi jatkuvasti tietoa, jota kerätään ajodynamiikasta ja kuljettajan käyttäytymisestä.
Ajettaessa alhaisella kuormalla ja kun tienpinnan ja renkaiden välinen kitka on riittävä, voimansiirto takapyörille katkaistaan. Tällöin voimansiirto toimii erittäin taloudellisesti pelkästään etuvetoisena.
Neliveto kytketään pois aina kun sitä ei tarvita, mutta se on silti jatkuvasti saatavilla. Nopea, automaattinen nelivedon aktivointi tapahtuu kolmessa eri tasossa: ennakoiva, ennustava ja reagoiva.
Audin quattro-neliveto toimii yhdessä Audi drive select -järjestelmän kanssa ja kuljettaja voi säätää, ei pelkästään moottorin ominaisuuksia vaan myös nelivedon ominaisuuksia, omaan ajotyyliin sopivaksi.
Ajotilat ja uudistunut taloudellisuusavustin
Audi Q5 55 TFSI e quattro on erityisen hiljainen ja nollapäästöinen kaupunkiajossa, tarjoaa riittävästi toimintamatkaa pidemmille matkoille ja on vastaavasti sporttinen ajodynamiikaltaan polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmällä.
Konsepti on suunniteltu niin, että suurin osa päivittäisistä ajomatkoista voidaan ajaa sähköllä.
Ennakoiva taloudellisuusavustin säätää jarrutusenergian talteenottoa ajotilanteesta riippuen. Se käyttää ennakoivasti navigoinnin reittitietoa ja tarkkailee välimatkaa edellä ajavaa autoon käyttäen kameraa ja tutkaa.
Ajotilanteesta riippuen järjestelmä valitsee ennakoivasti joko rullauksen moottori sammutettuna tai jarrutusenergian talteenoton välillä.
Jos autoon on valittuna lisävarusteena saatavilla oleva adaptiivinen vakionopeudensäädin ja jos se on aktivoitu, ennakoiva taloudellisuusavustin tukee kuljettajaa jarruttamalla ja kiihdyttämällä automaattisesti tarkoituksenaan parantaa taloudellisuutta ja mukavuutta.
Mikäli adaptiivinen vakionopeudensäädin ei ole käytössä, kaasupolkimen haptisella palautteella ja mittariston sekä head-up-tuulilasinäytön visuaalisella ilmoituksella kuljettaja saa kuitenkin tiedon, milloin jalka kannattaa ottaa pois kaasulta, jotta jarrutusenergiaa saadaan talteen mahdollisimman paljon.
Samaan aikaan mittariston symbolit ilmaisevat ajonopeuden alenemisesta. Mittaristosta löytyy merkinnät nopeusrajoitukselle, kaupunkialueille, kaarteille ja alamäille, liikenneympyröille, risteyksille, moottoritieliittymille sekä edessä olevalle liikenteelle.
Kotilatauspistokkeesta (Schuko) ladattaessa kestää akun lataaminen tyhjästä täyteen noin kuusi tuntia.
Kuljettaja voi vapaasti valita miten haluaa käyttää polttomoottoria ja sähkömoottoria. Valittavissa on kolme eri ajotilaa:
Auto-hybridiajotila aktivoituu automaattisesti lisävarusteena saatavilla olevan MMI Navigointi plus -järjestelmän yhteyteen kuuluvan reittiopastuksen kanssa.
Tila voidaan aktivoida myös manuaalisesti Mode-painikkeen avulla. Tässä tilassa akun lataus on optimaalisesti jaettu reitille, siten että polttoaineen kulutusta vähennetään ajamalla sähköllä pääasiallisesti kaupunkialueella ja ruuhkaliikenteessä.
Järjestelmä valitsee rullauksen moottori sammutettuna ja jarrutusenergian talteenoton välillä. Rullauksen avulla energiaa voidaan ottaa talteen jopa 25 kW. Sähkömoottoria käytetään kaikissa kevyissä jarrutuksissa 0,1 g hidastuvuuteen saakka, eli lähes kaikkiin päivittäisessä ajossa tapahtuviin jarrutuksiin.
Maksimaalista 80 kW energiaa voidaan käyttää jarrutuksissa aina 0,2 g hidastuvuuteen saakka. Jarrulevyjä käytetään enemmän jarrutusvoimaa tarvittavissa tilanteissa.
Mikäli reittiopastus on aktivoitu MMI Navigointi plus -järjestelmässä, ennakoiva taloudellisuusavustin yrittää ajaa reitin viimeiset kaupunkikilometrit sähköllä ja saapua kohteeseen akku melkein tyhjänä. Tähän ohjainyksikkö käyttää suurta määrää erilaista dataa, joita se analysoi jatkuvasti.
Data pitää sisällään mm. liikennetilanteeseen liittyvää tietoa, jäljellä olevan matkan, valitun ajoreitin profiilin, tarkkaa tietoa valitun reitin lähiympäristöstä kuten sallitut ajonopeudet, tietyypit, ylä- ja alamäet sekä viimeisimmät tiedot auton antureilta.
Hybriditilan lisäksi valittavana on myös EV ja Hold -ajotilat. EV-ajotilassa auto ajaa vain sähköllä niin kauan kunnes kuljettaja painaa kaasua tietyn vaihtelevan painepisteen yli.
Auto käynnistyy aina sähköllä eli EV-ajotilassa. Hold-ajotilassa senhetkinen akun lataustaso säilytetään käytettäväksi myöhemmin.
Varusteet ja muotoilu
Audi Q5 55 TFSI e on varustettu kattavin vakiovarustein: muun muassa led-ajovaloin, urheiluistuimin, kolmialueilmastoinnilla, ladattavalle hybridille yksilöidyllä mittaristolla sekä 18 tuuman alumiinivantein.
Takaistuimia voi siirtää pitkittäissuunnassa ja niiden kulmaa voidaan säätää.
Vakiona mallissa on myös S line -ulkonäköpaketti, joka sisältää mm. S line -puskurit edessä ja takana, sekä ainutlaatuisen, tummalla kromilla päällystetyn Singleframe-etusäleikön.
Suomessa vakiovarusteluun kuuluvat lisäksi muun muassa mukautuva ilmajousitus, vetokoukku, takaluukun sähkötoiminen avaus- ja sulkutoiminto sekä äänieristetyt etusivulasit.
Lataus
Audi Q5 55 TFSI e quattrossa kompakti latausjärjestelmä on osa vakiovarusteita. Se sisältää latauskaapelit niin Schuko- kuin voimavirtapistorasioihin, kuin myös Mode 3 -kaapelin julkiseen lataukseen.
Latauslaitteessa on led-näyttö ja turvaominaisuuksia kuten lämpötilan ja virran valvonta. Saatavilla on myös lukittava latauslaite teline auton mukana tulevalle latauslaitteelle, joka tuo mukavuutta jokapäiväiseen käyttöön.
Akun täyteen lataaminen kestää noin kaksi ja puoli tuntia ladattaessa voimavirtapistorasiasta (CEE, 400 V / 16 A). Lataus tapahtuu maksimissaan 7,4 kW:n teholla.
Kotilatauspistokkeesta (Schuko) ladattaessa kestää akun lataaminen tyhjästä täyteen noin kuusi tuntia. Myös Audi e-tron -latauspalvelu on käytettävissä ja mm. ajaessaan ulkomailla Audi-asiakkaat voivat ladata ladattavan hybridinsä paikallisten ostoehtojen puitteissa ilman lisämaksuja.
Yksi kortti riittää latauksen aloittamiseen useiden eri palveluntarjoajien latausasemilla, joka tarkoittaa pääsyä noin 100 000 latauspisteeseen Euroopassa.
myAudi-sovellus
myAudi-sovellus tuo auton palvelut älypuhelimeen, mikä on erityisen kätevää varsinkin sähköistetyissä malleissa.
Käyttämällä sovellusta asiakas voi tarkastaa älypuhelimesta akun tilan ja jäljellä olevan toimintamatkan, aloittaa latauksen, asettaa ajastimen ja katsoa latauksen tilaa ja kulutustilastoja.
Tämän lisäksi reittisuunnittelija sekä auton MMI-järjestelmässä että sovelluksessa näyttävät latausasemat.
Voit myös asettaa esilämmityksen ja ilmastoinnin päälle ennen liikkeellelähtöä. Tämä on mahdollista, koska ilmastoinnin kompressori ja lisälämmitin toimivat korkeajänniteperiaatteella.
Asiakas voi päättää kuinka haluaa viilentää tai lämmittää matkustamotiloja silloin kun auto on pysäköitynä tai latauksessa.
Riippuen auton varustelutasosta ohjauspyörän, istuinten, peilien, tuulilasin ja takaikkunan lämmitys kuin myös istuinten ilmastointi voidaan aktivoida ennakoivasti.
Suomen Audi-jälleenmyyjille uudet Audi Q5 55 TFSI e quattrot saapuvat syksyllä 2019 ja mallin ennakkomyynti alkaa kesäkuun aikana.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
FOKUS MEDIA
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Aequo Audion nanokaiuttimet
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Tehosubbari Australiasta
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Väreihin hullaantuneet Anna ja Risto sisustivat kotinsa Münchenissä pirskahtelevan leikkisästi
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
UUTTA
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
KOEAJOT
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
... Lisää
LUETUINTA JUURI NYT
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL