Audi Q5:n pistokeladattavassa hybridissä on 270 kW yhteisteho ja 500 Nm maksimivääntö, joka on käytettävissä 1 250 r/min alkaen.

Audi Q5:n pistokeladattavassa hybridissä on 270 kW yhteisteho ja 500 Nm maksimivääntö, joka on käytettävissä 1 250 r/min alkaen.

Audi Q5 55 TFSI e quattro: ladattava hybridi kykenee yli 40 km toimintamatkaan sähköllä

Audi Q5 55 TFSI e quattro on ensimmäinen Audin uusista pisto­ke­la­dat­ta­vista hybridimalleista. Se tarjoaa 270 kW:n (362 hv) tehon.

Auto Bild.Uutiset

Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­ron yh­dis­tet­ty polt­to­ai­neen­ku­lu­tus Suo­men va­ki­o­va­rus­te­lul­la on 2,2 l/100 km ja yh­dis­te­tyt CO2-pääs­töt 50 g/km.

Au­di yh­dis­tää pe­rin­tei­sen polt­to­moot­to­rin ja säh­kö­moot­to­rin älyk­kääl­lä hal­lin­ta­jär­jes­tel­mäl­lä, joka mah­dol­lis­taa suu­rim­man osan jo­ka­päi­väi­ses­tä ajo­mat­kas­ta säh­köl­lä. Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä on yli 40 ki­lo­met­riä (WLTP).

Uu­si voi­ma­lin­ja si­säl­tää säh­kö­moot­to­rin ja ne­li­sy­lin­te­ri­sen tur­bo­ah­de­tun 2,0 TFSI -ben­sii­ni­moot­to­rin, joka tuot­taa 185 kW (252 hv) mak­si­mi­te­hon ja 370 Nm mak­si­mi­vään­nön.

Säh­kö­moot­to­rin huip­pu­te­ho on 105 kW ja mak­si­mi­vään­tö 350 Nm:ä. Säh­kö­moot­to­ri ja eril­li­nen kyt­kin on yh­dis­tet­ty seit­se­män­vaih­tei­seen S tro­nic -au­to­maat­ti­vaih­teis­toon, siir­tääk­seen voi­man qu­at­t­ro ult­ra -ne­li­ve­dol­le.

Au­di Q5:n pis­to­ke­la­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä on 270 kW yh­teis­te­ho ja 500 Nm mak­si­mi­vään­tö, joka on käy­tet­tä­vis­sä 1 250 r/min al­ka­en.

0-100 km/h 5,3 se­kun­nis­sa

Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­ro kiih­tyy 0–100 km/h 5,3 se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa 239 km/h mak­si­mi­no­peu­den. Pel­käs­tään säh­kö­moot­to­ril­la ajet­ta­es­sa huip­pu­no­peus on 135 km/h.  

Au­di Q5 55 TFSI e -mal­lin li­tiu­mi­o­ni­ak­ku on si­joi­tet­tu ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an al­le. Se on teh­ty 104 pris­ma­ken­nos­ta ja se va­ras­toi 14,1 kWh ener­gi­aa, 381 vol­tin jän­nit­teel­lä.

Op­ti­maa­li­sen läm­mön­hal­lin­nan vuok­si kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun jääh­dy­tys­nes­te­kier­to on in­teg­roi­tu il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mään ja jääh­dy­tys­kier­toon, jo­hon myös säh­kö­moot­to­ri ja te­ho­e­lekt­ro­niik­ka on in­ter­goi­tu.

Nelivetojärjestelmän älykäs ohjaus toimii ennakoivasti, aina valmistautuen tulevaan. Se käyttää apunaan sensoreita ja analysoi jatkuvasti tietoa, jota kerätään ajodynamiikasta ja kuljettajan käyttäytymisestä.

Nelivetojärjestelmän älykäs ohjaus toimii ennakoivasti, aina valmistautuen tulevaan. Se käyttää apunaan sensoreita ja analysoi jatkuvasti tietoa, jota kerätään ajodynamiikasta ja kuljettajan käyttäytymisestä.

Il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä käyt­tää erit­täin ta­lou­del­lis­ta läm­pö­pump­pua, joka va­ras­toi kor­ke­a­jän­ni­te­kom­po­nent­tien huk­ka­läm­pöä. Läm­pö­pump­pu voi ge­ne­roi­da jopa 3 kW:a läm­pö­e­ner­gi­aa 1 kW:n säh­kö­e­ner­gi­as­ta.

Tämä te­kee au­tos­ta vie­lä ta­lou­del­li­sim­man ja sa­mal­la myös mah­dol­lis­taa miel­lyt­tä­vän il­mas­toin­nin mat­kus­ta­jil­le.

qu­at­t­ro-ne­li­ve­to ult­ra-tek­no­lo­gi­al­la

Au­di Q5 55 TFSI e mer­kit­see en­sim­mäis­tä ker­taa myös sitä, et­tä ta­lou­del­li­suu­sop­ti­moi­tu qu­at­t­ro ult­ra -ne­li­ve­to yh­dis­te­tään säh­kö­moot­to­riin. 

Ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män äly­käs oh­jaus toi­mii en­na­koi­vas­ti, ai­na val­mis­tau­tu­en tu­le­vaan. Se käyt­tää apu­naan sen­so­rei­ta ja ana­ly­soi jat­ku­vas­ti tie­toa, jota ke­rä­tään ajo­dy­na­mii­kas­ta ja kul­jet­ta­jan käyt­täy­ty­mi­ses­tä.

Ajet­ta­es­sa al­hai­sel­la kuor­mal­la ja kun tien­pin­nan ja ren­kai­den vä­li­nen kit­ka on riit­tä­vä, voi­man­siir­to ta­ka­pyö­ril­le kat­kais­taan. Täl­löin voi­man­siir­to toi­mii erit­täin ta­lou­del­li­ses­ti pel­käs­tään etu­ve­toi­se­na.

Ne­li­ve­to kyt­ke­tään pois ai­na kun sitä ei tar­vi­ta, mut­ta se on sil­ti jat­ku­vas­ti saa­ta­vil­la. No­pea, au­to­maat­ti­nen ne­li­ve­don ak­ti­voin­ti ta­pah­tuu kol­mes­sa eri ta­sos­sa: en­na­koi­va, en­nus­ta­va ja re­a­goi­va.

Au­din qu­at­t­ro-ne­li­ve­to toi­mii yh­des­sä Au­di drive se­lect -jär­jes­tel­män kans­sa ja kul­jet­ta­ja voi sää­tää, ei pel­käs­tään moot­to­rin omi­nai­suuk­sia vaan myös ne­li­ve­don omi­nai­suuk­sia, omaan ajo­tyy­liin so­pi­vak­si.

Ajo­ti­lat ja uu­dis­tu­nut ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin

Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­ro on eri­tyi­sen hil­jai­nen ja nol­la­pääs­töi­nen kau­pun­ki­a­jos­sa, tar­jo­aa riit­tä­väs­ti toi­min­ta­mat­kaa pi­dem­mil­le mat­koil­le ja on vas­taa­vas­ti sport­ti­nen ajo­dy­na­mii­kal­taan polt­to­moot­to­rin ja säh­kö­moot­to­rin yh­dis­tel­mäl­lä.

Kon­sep­ti on suun­ni­tel­tu niin, et­tä suu­rin osa päi­vit­täi­sis­tä ajo­mat­kois­ta voi­daan ajaa säh­köl­lä.

En­na­koi­va ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin sää­tää jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­toa ajo­ti­lan­tees­ta riip­pu­en. Se käyt­tää en­na­koi­vas­ti na­vi­goin­nin reit­ti­tie­toa ja tark­kai­lee vä­li­mat­kaa edel­lä aja­vaa au­toon käyt­tä­en ka­me­raa ja tut­kaa.

Ajo­ti­lan­tees­ta riip­pu­en jär­jes­tel­mä va­lit­see en­na­koi­vas­ti joko rul­lauk­sen moot­to­ri sam­mu­tet­tu­na tai jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­no­ton vä­lil­lä.

Jos au­toon on va­lit­tu­na li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la ole­va adap­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din ja jos se on ak­ti­voi­tu, en­na­koi­va ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin tu­kee kul­jet­ta­jaa jar­rut­ta­mal­la ja kiih­dyt­tä­mäl­lä au­to­maat­ti­ses­ti tar­koi­tuk­se­naan pa­ran­taa ta­lou­del­li­suut­ta ja mu­ka­vuut­ta.

Mi­kä­li adap­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din ei ole käy­tös­sä, kaa­su­pol­ki­men hap­ti­sel­la pa­laut­teel­la ja mit­ta­ris­ton sekä head-up-tuu­li­la­si­näy­tön vi­su­aa­li­sel­la il­moi­tuk­sel­la kul­jet­ta­ja saa kui­ten­kin tie­don, mil­loin jal­ka kan­nat­taa ot­taa pois kaa­sul­ta, jot­ta jar­ru­tu­se­ner­gi­aa saa­daan tal­teen mah­dol­li­sim­man pal­jon.  

Sa­maan ai­kaan mit­ta­ris­ton sym­bo­lit il­mai­se­vat ajo­no­peu­den ale­ne­mi­ses­ta. Mit­ta­ris­tos­ta löy­tyy mer­kin­nät no­peus­ra­joi­tuk­sel­le, kau­pun­ki­a­lu­eil­le, kaar­teil­le ja ala­mäil­le, lii­ken­neym­py­röil­le, ris­teyk­sil­le, moot­to­ri­tie­liit­ty­mil­le sekä edes­sä ole­val­le lii­ken­teel­le.

Kotilatauspistokkeesta (Schuko) ladattaessa kestää akun lataaminen tyhjästä täyteen noin kuusi tuntia.

Kotilatauspistokkeesta (Schuko) ladattaessa kestää akun lataaminen tyhjästä täyteen noin kuusi tuntia.

Kul­jet­ta­ja voi va­paas­ti va­li­ta mi­ten ha­lu­aa käyt­tää polt­to­moot­to­ria ja säh­kö­moot­to­ria. Va­lit­ta­vis­sa on kol­me eri ajo­ti­laa:

Au­to-hyb­ri­di­a­jo­ti­la ak­ti­voi­tuu au­to­maat­ti­ses­ti li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la ole­van MMI Na­vi­goin­ti plus -jär­jes­tel­män yh­tey­teen kuu­lu­van reit­ti­o­pas­tuk­sen kans­sa.

Tila voi­daan ak­ti­voi­da myös ma­nu­aa­li­ses­ti Mode-pai­nik­keen avul­la. Täs­sä ti­las­sa akun la­taus on op­ti­maa­li­ses­ti ja­et­tu rei­til­le, si­ten et­tä polt­to­ai­neen ku­lu­tus­ta vä­hen­ne­tään aja­mal­la säh­köl­lä pää­a­si­al­li­ses­ti kau­pun­ki­a­lu­eel­la ja ruuh­ka­lii­ken­tees­sä.

Jär­jes­tel­mä va­lit­see rul­lauk­sen moot­to­ri sam­mu­tet­tu­na ja jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­no­ton vä­lil­lä. Rul­lauk­sen avul­la ener­gi­aa voi­daan ot­taa tal­teen jopa 25 kW. Säh­kö­moot­to­ria käy­te­tään kai­kis­sa ke­vyis­sä jar­ru­tuk­sis­sa 0,1 g hi­das­tu­vuu­teen saak­ka, eli lä­hes kaik­kiin päi­vit­täi­ses­sä ajos­sa ta­pah­tu­viin jar­ru­tuk­siin.

Mak­si­maa­lis­ta 80 kW ener­gi­aa voi­daan käyt­tää jar­ru­tuk­sis­sa ai­na 0,2 g hi­das­tu­vuu­teen saak­ka. Jar­ru­le­vy­jä käy­te­tään enem­män jar­ru­tus­voi­maa tar­vit­ta­vis­sa ti­lan­teis­sa.

Mi­kä­li reit­ti­o­pas­tus on ak­ti­voi­tu MMI Na­vi­goin­ti plus -jär­jes­tel­mäs­sä, en­na­koi­va ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin yrit­tää ajaa rei­tin vii­mei­set kau­pun­ki­ki­lo­met­rit säh­köl­lä ja saa­pua koh­tee­seen ak­ku mel­kein tyh­jä­nä. Tä­hän oh­jai­nyk­sik­kö käyt­tää suur­ta mää­rää eri­lais­ta da­taa, joi­ta se ana­ly­soi jat­ku­vas­ti.

Data pi­tää si­säl­lään mm. lii­ken­ne­ti­lan­tee­seen liit­ty­vää tie­toa, jäl­jel­lä ole­van mat­kan, va­li­tun ajo­rei­tin pro­fii­lin, tark­kaa tie­toa va­li­tun rei­tin lä­hiym­pä­ris­tös­tä ku­ten sal­li­tut ajo­no­peu­det, tie­tyy­pit, ylä- ja ala­mä­et sekä vii­mei­sim­mät tie­dot au­ton an­tu­reil­ta. 

Hyb­ri­di­ti­lan li­säk­si va­lit­ta­va­na on myös EV ja Hold -ajo­ti­lat. EV-ajo­ti­las­sa au­to ajaa vain säh­köl­lä niin kau­an kun­nes kul­jet­ta­ja pai­naa kaa­sua tie­tyn vaih­te­le­van pai­ne­pis­teen yli.

Au­to käyn­nis­tyy ai­na säh­köl­lä eli EV-ajo­ti­las­sa. Hold-ajo­ti­las­sa sen­het­ki­nen akun la­taus­ta­so säi­ly­te­tään käy­tet­tä­väk­si myö­hem­min.

Va­rus­teet ja muo­toi­lu

Au­di Q5 55 TFSI e on va­rus­tet­tu kat­ta­vin va­ki­o­va­rus­tein: muun mu­as­sa led-ajo­va­loin, ur­hei­luis­tui­min, kol­mi­a­lu­eil­mas­toin­nil­la, la­dat­ta­val­le hyb­ri­dil­le yk­si­löi­dyl­lä mit­ta­ris­tol­la sekä 18 tuu­man alu­mii­ni­van­tein.

Ta­kais­tui­mia voi siir­tää pit­kit­täis­suun­nas­sa ja nii­den kul­maa voi­daan sää­tää.

Va­ki­o­na mal­lis­sa on myös S line -ul­ko­nä­kö­pa­ket­ti, joka si­säl­tää mm. S line -pus­ku­rit edes­sä ja ta­ka­na, sekä ai­nut­laa­tui­sen, tum­mal­la kro­mil­la pääl­lys­te­tyn Sing­lef­ra­me-etu­sä­lei­kön.

Suo­mes­sa va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­vat li­säk­si muun mu­as­sa mu­kau­tu­va il­ma­jou­si­tus, ve­to­kouk­ku, ta­ka­luu­kun säh­kö­toi­mi­nen avaus- ja sul­ku­toi­min­to sekä ää­nie­ris­te­tyt etu­si­vu­la­sit.

La­taus

Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­ros­sa kom­pak­ti la­taus­jär­jes­tel­mä on osa va­ki­o­va­rus­tei­ta. Se si­säl­tää la­taus­kaa­pe­lit niin Schuko- kuin voi­ma­vir­ta­pis­to­ra­si­oi­hin, kuin myös Mode 3 -kaa­pe­lin jul­ki­seen la­tauk­seen.

La­taus­lait­tees­sa on led-näyt­tö ja tur­va­o­mi­nai­suuk­sia ku­ten läm­pö­ti­lan ja vir­ran val­von­ta. Saa­ta­vil­la on myös lu­kit­ta­va la­taus­lai­te te­li­ne au­ton mu­ka­na tu­le­val­le la­taus­lait­teel­le, joka tuo mu­ka­vuut­ta jo­ka­päi­väi­seen käyt­töön.

Akun täy­teen la­taa­mi­nen kes­tää noin kak­si ja puo­li tun­tia la­dat­ta­es­sa voi­ma­vir­ta­pis­to­ra­si­as­ta (CEE, 400 V / 16 A). La­taus ta­pah­tuu mak­si­mis­saan 7,4 kW:n te­hol­la.

Ko­ti­la­taus­pis­tok­kees­ta (Schuko) la­dat­ta­es­sa kes­tää akun la­taa­mi­nen tyh­jäs­tä täy­teen noin kuu­si tun­tia. Myös Au­di e-tron -la­taus­pal­ve­lu on käy­tet­tä­vis­sä ja mm. aja­es­saan ul­ko­mail­la Au­di-asi­ak­kaat voi­vat la­da­ta la­dat­ta­van hyb­ri­din­sä pai­kal­lis­ten os­to­eh­to­jen puit­teis­sa il­man li­sä­mak­su­ja.

Yk­si kort­ti riit­tää la­tauk­sen aloit­ta­mi­seen usei­den eri pal­ve­lun­tar­jo­a­jien la­tau­sa­se­mil­la, joka tar­koit­taa pää­syä noin 100 000 la­taus­pis­tee­seen Eu­roo­pas­sa.

my­Au­di-so­vel­lus

my­Au­di-so­vel­lus tuo au­ton pal­ve­lut äly­pu­he­li­meen, mikä on eri­tyi­sen kä­te­vää var­sin­kin säh­köis­te­tyis­sä mal­leis­sa.

Käyt­tä­mäl­lä so­vel­lus­ta asi­a­kas voi tar­kas­taa äly­pu­he­li­mes­ta akun ti­lan ja jäl­jel­lä ole­van toi­min­ta­mat­kan, aloit­taa la­tauk­sen, aset­taa ajas­ti­men ja kat­soa la­tauk­sen ti­laa ja ku­lu­tus­ti­las­to­ja.

Tä­män li­säk­si reit­ti­suun­nit­te­li­ja sekä au­ton MMI-jär­jes­tel­mäs­sä et­tä so­vel­luk­ses­sa näyt­tä­vät la­tau­sa­se­mat.

Voit myös aset­taa esi­läm­mi­tyk­sen ja il­mas­toin­nin pääl­le en­nen liik­keel­le­läh­töä. Tämä on mah­dol­lis­ta, kos­ka il­mas­toin­nin komp­res­so­ri ja li­sä­läm­mi­tin toi­mi­vat kor­ke­a­jän­ni­te­pe­ri­aat­teel­la.

Asi­a­kas voi päät­tää kuin­ka ha­lu­aa vii­len­tää tai läm­mit­tää mat­kus­ta­mo­ti­lo­ja sil­loin kun au­to on py­sä­köi­ty­nä tai la­tauk­ses­sa.

Riip­pu­en au­ton va­rus­te­lu­ta­sos­ta oh­jaus­pyö­rän, is­tuin­ten, pei­lien, tuu­li­la­sin ja ta­kaik­ku­nan läm­mi­tys kuin myös is­tuin­ten il­mas­toin­ti voi­daan ak­ti­voi­da en­na­koi­vas­ti. 

Suo­men Au­di-jäl­leen­myy­jil­le uu­det Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­rot saa­pu­vat syk­syl­lä 2019 ja mal­lin en­nak­ko­myyn­ti al­kaa ke­sä­kuun ai­ka­na.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu

Auto Bild.Uutiset

Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu

Auto Bild.Uutiset

Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa

Auto Bild.Uutiset

Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa

Auto Bild.Uutiset

Renault

Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähkö­pa­ket­ti­autot

Auto Bild.Uutiset

Renault

Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähkö­pa­ket­ti­autot

Auto Bild.Uutiset