Polestar 2 BST edition 230:n säväyttävän herneenvihreän Nebula-värin yhteyteen sopii tuhannen euron hintainen musta vauhtiraita. Musta SmartZone-keskilevy sisältää yhden neljästä 360 asteen kamerasta.
Juha Peltonen
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
BST-huuma alkoi vuonna 2020, jolloin Polestarin insinöörit saivat vapaat kädet suunnitella haluamansalaisen sedanin. Se sai työnimekseen The Beast, Pirulainen. Perustana oli Polestar 2 Long range Dual motor.
Vuonna 2022 lanseerattiin oikea ”Pirulainen”, Polestar 2 BST edition 270. Nyt se saa jatkoa BST edition 230:n merkeissä. Numerot eivät siis viittaa hevosvoimiin, vaan valmistusmääriin. Toisin sanoen: tässä koeajamaani mallia on tehty vain 230 kappaletta, joita sellainen lienee tuurilla vielä saatavilla.
BST kiihtyy nelivedolla vaikuttavan rajusti, eli tehtaan mukaan nollasta sataan 4,4 sekunnissa. Nelivetojärjestelmä toimii upeasti lumiolosuhteissa, ja se on ruotsalaisen rallikuljettajan Joakim Rydholmin hoonaamana säädöiltään niin sanotusti viimeisen päälle.
Maavara (121 mm) on 25 milliä normaalia matalampi.
Juha Peltonen
Keltaiset jarrusatulat ja rengaskoko 245/35 R 21!
Juha Peltonen
Mittaristo ja kosketusnäyttö ovat johdonmukaiset – pois lukien eri lukemia antavat toimintamatkanäytöt.
Juha Peltonen
Tunnus.
Juha Peltonen
Kunnollisen sivuttaistuen antavissa etuistuimissa on MicroSuede-verhoilu.
Juha Peltonen
Takaistuimella on riittävästi tilaa myös pitkäjalkaisille.
Juha Peltonen
Lopputuloksen kruunaavat Öhlinsin kahteen suuntaan säädettävät iskunvaimentimet, ja tarkkaa ohjaustuntumaa pystyy säätämään kolmeen tasoon. Kaukovaloavustimen toiminta on moitteetonta, mutta kaukovalokuvion alareunaan muodostuu häiritsevä laita.
Sain keskikulutukseksi talvella kohtuulliset 21 kWh/100 km. BST edition 230:ssa käytetään aiempaa 78 kilowattitunnin akkua, kun akun kapasiteetti on nykyisin muissa nelivetoisissa Polestareissa 82 kWh.
Pikalatauksen 51–100 % kestoksi ilmoitettiin 200 kW:n asemalla 1,5 tuntia alhaisella 47 kW:n latausteholla (pakkasta kolme astetta, eikä lataamassa ollut muita autoja). Tällöin akku oli esilämmitetty syöttämällä navigaattoriin latausaseman sijainti.
Loppulataus sujui erittäin verkkaisesti, sillä 74 prosentin kohdalla viimeisen 25 prosentin luvattiin kestävän tunnin ja vartin.
Yli 90 prosenttiin ei kannata ladata: jakson 90–100 % latausajaksi kerrottiin tunti vain 31 kW:n latausteholla. Latasin silti 94 prosenttiin, jolloin sain toimintamatkaa 380 km. Latausaikaa kului tasan tunti.
Kultaiset perhekalleudet: Öhlinsin kaksisuuntaisesti säädettävät, räätälöidyt iskunvaimentimet varmistavat normaalia 20 % jäykempien jousien kanssa loistavat ajo-ominaisuudet.
Juha Peltonen
Frunk haukkaa 35 litraa. Kaksisuuntaisesti säädettävät Öhlins-iskunvaimentimet ovat sekä tehokkaat, että näyttävät.
Juha Peltonen
Tavaratilaan mahtuu taakse 405–1095 l
Juha Peltonen
Hämäävää on kuljettajan näytön ja kosketusnäytön toimintamatkalukemien keskinäinen eriävyys: lukemat voivat heittää toisistaan kymmeniä kilometrejä. Testasin vastaavasti esilämmitettynä pikalatausta 9–80 %, jolloin latausteho oli korkeimmillaan 40 %:n vaiheilla yli 97 kW, ja latausaikaa kului 46 minuuttia.
Polestar 2 BST:n latausteho on enimmillään 150 kW. Autossa on 11 kW:n 3-vaiheinen sisäinen laturi.
Digitaalisessa mittaristossa nopeus esitetään selkeästi, mutta esimerkiksi oikean laidan akun varaustilan prosenttipalkki voisi olla selkeämpi. Kosketusnäytön toiminnot ovat pääosin selväpiirteiset ja vastaavanlaiset kuin Polestar 2:ssa.
Etuistuimien sivuttaistuki on tasokas, istuinlämmittimet toimivat tehokkaasti, reisityynyä pystyy säätämään ja ajoasennosta saa loistavan. Takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Ohjauspyörän alcantara-pinnoite varmistaa pitävän otteen ja on lämmin pakkasella, ellei hyödynnä tulista ohjauspyörän lämmitystä.
Yksilössä oli pari tärkeää varustepakettia: Plus Pack sisältää mm. Harman Kardonin jykevän audiojärjestelmän, ilmalämpöpumpun sekä kookkaan lasikaton. Pilot Pack -pakettiin sisältyvät esimerkiksi superterävä 360 asteen kameranäkymä sekä ruudikkaat ledipikseliajovalot.
Juha Peltonen
Polestar 2 BST edition 230
Sähkömoottorit
2 kpl, järjestelmäteho 350 kW (476 hv), järjestelmävääntö 680 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 4,4 s, huippunopeus 205 km/h
Kulutus
17,0 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 78,0 kWh
WLTP-toimintamatka
462 km
Latausnopeus
35 min (10–80 %)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4606, l. 1985, k. 1459 mm, akseliväli 2735 mm, maavara 121 mm, omamassa 2123 kg, kantavuus 552 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila (etu/taka) 35 l/405–1095 l
Hinta
85 500 euroa, koeajoauto 86 500 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uusi Outlander PHEV tarjoaa kahden moottorin nelivetoteknologiaa, pitkän sähköisen toimintamatkan, itsevarmaa muotoilua, korkean tason turvallisuutta sekä mukavuutta, ja merkin täysin uudelle tasolle Euroopassa vievän laadukkuuden.
Mitsubishi
Uusi Outlander PHEV tarjoaa kahden moottorin nelivetoteknologiaa, pitkän sähköisen toimintamatkan, itsevarmaa muotoilua, korkean tason turvallisuutta sekä mukavuutta, ja merkin täysin uudelle tasolle Euroopassa vievän laadukkuuden.
Mitsubishi
Moni ei viitsi putsta takalasia, mikä on iso riski liikenteessä
Liikenneturva
Moni ei viitsi putsta takalasia, mikä on iso riski liikenteessä
Liikenneturva
Audi on myynyt hyvin alkuvuodesta
Audi on myynyt hyvin alkuvuodesta
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Auto Bild 2/2025 on kaupoissa
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
Suomalaiset vaalivat perinteitä autokaupoillakin – samat mallit vuodesta toiseen myydyimpiä
Tammikuun ensirekisteröinnit kaameassa syöksyssä
Hyvä automyyjä tienaa saman verran kuin lääkäri
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Ruarkilta tyylikäs cd-pyöritin
Yli 20 wattia 300b-vahvistimesta
Pro-Jectin uusi tehovahvistin ja lisävirtalähde
Seuraava sukupolvi
Lumin T3X -striimeri-verkkosoitin
Philips 100 vuotta
Puhtaampaa suoratoistoa
1950-lukua kunnioittaen remontoitu lapsiperheen kolmio on ilmava ja valoisa
Yltiöuskollista ääntä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
Suomalaiset vaalivat perinteitä autokaupoillakin – samat mallit vuodesta toiseen myydyimpiä
Tammikuun ensirekisteröinnit kaameassa syöksyssä
Hyvä automyyjä tienaa saman verran kuin lääkäri
Hanki ja asenna hiihtoloman kuljetusvarusteet ajoissa
Uusia henkilöautoja rekisteröitiin Suomessa ennätyksellisen vähän vuonna 2024
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI