Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Nokian Renkaat

Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon

Talvilomien lähestyessä moni pakkaa autonsa ja suuntaa lomalle esimerkiksi hiihtokeskuksiin tai mökille. Nokian Renkaiden asiantuntijat jakavat parhaat vinkkinsä pitkien sähkö­au­to­mat­kojen sujuvaan taittamiseen talvella.

Auto Bild.Uutiset

Te­hok­kaam­mat säh­kö­au­tot sekä la­tau­sa­se­mien mää­rän mer­kit­tä­vä kas­vu ovat hel­pot­ta­neet säh­kö­au­to­jen pit­kän mat­kan ajoa. Sil­ti säh­kö­au­toi­li­joi­den on hyvä huo­mi­oi­da pak­ka­sen ja vaih­te­le­vien sää­o­lo­suh­tei­den eri­tyis­vaa­ti­muk­set. Täs­sä vii­si help­poa vink­kiä su­ju­vaan säh­kö­au­toi­luun kyl­mäs­sä sääs­sä.

 1: Tar­kis­ta ren­kaa­si

Muis­ta tar­kis­taa en­nen mat­kal­le läh­töä, et­tä ren­kaat ovat ku­lu­neet ta­sai­ses­ti, ja et­tä jäl­jel­lä on riit­tä­väs­ti ura­sy­vyyt­tä. Tal­vi­ren­kai­den ku­lu­tus­pin­nan pää­u­rien sy­vyys tu­lee ol­la vä­hin­tään 3 mm, mut­ta pito al­kaa hei­ke­tä jo 4 mm ura­sy­vyy­des­sä.

Eri­tyi­ses­ti ta­ka­ve­toi­sis­sa au­tois­sa ren­kai­den si­sä­reu­na ku­luu no­pe­as­ti, ker­too No­ki­an Ren­kai­den ke­hi­tys­pääl­lik­kö Mik­ko Liuk­ku­la. Hän suo­sit­te­lee var­mis­ta­maan, et­tä ren­kaat ku­lu­vat ta­sai­ses­ti – myös niis­tä koh­dis­ta, joi­ta ei heti näe.

”Te­hok­kai­den säh­kö­au­to­jen alus­tan kom­po­nen­tit ku­lu­vat no­pe­am­min, mikä voi saa­da ai­kaa vir­hei­tä ren­kai­den suun­tauk­ses­sa ja ai­heut­taa ren­kai­den epä­ta­sais­ta ku­lu­mis­ta”, hän huo­maut­taa.

Muis­ta myös tar­kis­taa, et­tä ren­gas­pai­neet ovat riit­tä­vät kyl­miä olo­suh­tei­ta var­ten. Läm­pö­ti­lan las­kies­sa ren­gas­pai­ne­kin las­kee. Nyrk­ki­sään­tö on, et­tä tal­vi­a­jos­sa ren­gas­pai­neen tu­li­si ol­la 0,1–0,2 ba­ria ajo­neu­von val­mis­ta­jan suo­si­tus­ta kor­ke­am­pi.

2: Pak­kaa fik­sus­ti

Suk­si­bok­sit ja -te­li­neet li­sää­vät il­man­vas­tus­ta, mikä kas­vat­taa ener­gi­an­ku­lu­tus­ta ja ly­hen­tää toi­min­ta­sä­det­tä. Käy­tä nii­tä siis vain tar­vit­ta­es­sa.

”Yk­si yk­sin­ker­tai­nen, mut­ta tär­keä pak­kaus­vink­ki on pi­tää la­taus­kaa­pe­lit hel­pos­ti saa­ta­vil­la mat­kan ai­ka­na”, vink­kaa No­ki­an Ren­kai­den tek­ni­sen asi­a­kas­pal­ve­lun pääl­lik­kö Kerk­ko Hel­mi­jär­vi.

”Tä­män olen op­pi­nut kan­ta­pään kaut­ta,” hän nau­rah­taa.

3: Kiin­ni­tä huo­mi­o­ta ajo­ta­paan ja ren­kai­siin

Ta­sai­nen, en­na­koi­va ja rau­hal­li­nen ajo­tyy­li on eri­tyi­sen tär­ke­ää säh­kö­au­toi­lus­sa, kos­ka säh­kö­au­tot ovat ras­kaam­pia ja te­hok­kaam­pia kuin polt­to­moot­to­ri­au­tot.

Ta­sai­sen – ei­kä lii­an ko­van – ajo­no­peu­den yl­lä­pi­tä­mi­nen li­sää tur­val­li­suut­ta ja sääs­tää ener­gi­aa, mikä on eri­tyi­sen tär­ke­ää tal­vi­a­jos­sa.

”Lu­mes­sa ja los­kas­sa ren­kaat ku­lut­ta­vat enem­män ener­gi­aa lu­men ja ve­den syr­jäyt­tä­mi­seen. Tämä kan­nat­taa pi­tää mie­les­sä, kun ver­tai­lee ener­gi­an­ku­lu­tus­ta ke­säl­lä ja tal­vel­la”, Liuk­ku­la muis­tut­taa.

Hel­mi­jär­vi li­sää, et­tä säh­kö­au­toil­le suun­ni­tel­luis­sa ren­kais­sa on usein ma­ta­la vie­rin­tä­vas­tus ja hil­jai­sem­mat ren­ga­sää­net.

Mo­lem­mat asi­an­tun­ti­jat pai­not­ta­vat tur­val­li­suu­den ole­van tär­kein ren­gas­va­lin­tak­ri­tee­ri. ”Jos ajat usein pie­nil­lä jäi­sil­lä teil­lä, nas­ta­ren­kaat ovat si­nul­le pa­ras va­lin­ta”, Liuk­ku­la huo­maut­taa.

4: Suo­si ly­hyi­tä ja ti­hei­tä la­tauk­sia

La­taa etu­kä­teen tar­vit­ta­vat säh­kö­au­ton la­taus­so­vel­luk­set, li­sää nii­hin mak­su­kor­tit ja tar­kis­ta par­haat ajo­rei­tit.

”Jos mah­dol­lis­ta, ajoi­ta mat­ka­si ruuh­kai­sim­pien ai­ko­jen ul­ko­puo­lel­le – la­taus­pai­koil­la on sil­loin vä­hem­män jo­no­ja. Suo­sit­te­len myös ko­kei­le­maan uu­sia la­taus­pis­tei­tä pe­rin­teis­ten huol­to­a­se­mien si­jaan”, suo­sit­te­lee Liuk­ku­la.

”Käy­tän it­se so­vel­lus­ta, joka näyt­tää kaik­ki la­tau­sa­se­mat. Uu­sia ra­ken­ne­taan jat­ku­vas­ti, ja ne ovat yleen­sä vä­hem­män ruuh­kai­sia kuin tun­ne­tut py­säh­dys­pai­kat.”

Te­hok­kain la­taus ta­pah­tuu yleen­sä 10–60 % vä­lil­lä, riip­pu­en au­to­mal­lis­ta. Tä­män jäl­keen la­taus­no­peus hi­das­tuu. Ly­hy­et, ti­he­ät la­tauk­set sääs­tä­vät ai­kaa ver­rat­tu­na pit­kiin täys­la­tauk­siin. Ly­hy­et py­säh­dyk­set myös va­paut­ta­vat la­taus­pis­tei­tä muil­le ruuh­ka-ai­koi­na.

La­tau­sa­se­mien mää­rä on kas­va­nut huo­mat­ta­vas­ti vii­me vuo­si­na, jo­ten la­taus­pis­te löy­tyy usein kah­vi­tau­on tai las­ten ves­sa­tau­on yh­tey­des­sä. Ku­ten Hel­mi­jär­vi asi­an tii­vis­tää: ”Älä py­säh­dy la­taa­maan. La­taa, kun py­säh­dyt.”

5: Var­mis­ta, et­tä pää­set ko­tiin

Kaik­ki hyvä lop­puu ai­ka­naan – myös loma. Jos mah­dol­lis­ta, la­taa ak­ku täy­teen ja esi­läm­mi­tä au­to en­nen läh­töä. Jos säh­kö­au­to­si on ol­lut kyl­mäs­sä vii­kon mök­ki­lo­man ajan, läh­tö­si voi vii­väs­tyä ikä­väs­ti.

”Kyl­mä ja tyh­jä ak­ku la­tau­tuu hi­taas­ti. Jos au­to on ol­lut pit­kään pak­ka­ses­sa, kan­nat­taa jät­tää riit­tä­väs­ti va­raus­ta, jot­ta voi ajaa vä­hin­tään tun­nin en­sim­mäi­sel­le la­taus­pis­teel­le. Kun ak­ku läm­pe­nee ajon ai­ka­na, la­taus no­peu­tuu mer­kit­tä­väs­ti. Li­säk­si kan­nat­taa huo­mi­oi­da, et­tä tie­tyt au­to­mal­lit ei­vät läm­mi­tä ak­kua, jos va­raus­ta on al­le 20 %”, Liuk­ku­la se­lit­tää.

Muis­ta nämä vii­si asi­aa säh­kö­au­toil­les­sa­si pit­kiä mat­ko­ja tal­vel­la:

- Tar­kis­ta ren­kaat: Tar­kis­ta ren­kai­den kun­to ja ku­lu­tus­pin­ta. Li­sää 0,1–0,2 ba­rin ren­gas­pai­ne val­mis­ta­jan suo­si­tuk­sen yli.

- Suun­nit­te­le la­tauk­set: La­taa akut täy­teen ja esi­läm­mi­tä au­to ko­to­na. La­taa tar­vit­ta­vat so­vel­luk­set ja tar­kis­ta so­pi­vim­mat rei­tit sekä la­taus­pis­teet.

- Ajo­tyy­li: Ta­sai­nen no­peus ja en­na­koi­va ajo­ta­pa li­sää­vät tur­val­li­suut­ta ja sääs­tä­vät ener­gi­aa.

- Te­ho­kas la­taus: La­taa, kun py­säh­dyt – älä py­säh­dy vain la­taa­maan. Te­hok­kain la­taus ta­pah­tuu yleen­sä 10–60 % vä­lil­lä.

- Läm­mi­tä ak­ku: Kyl­mäs­sä seis­seel­lä au­tol­la kan­nat­taa ajaa vä­hin­tään tun­nin ajan akun läm­mit­tä­mi­sek­si en­nen kuin la­taat sen.

Au­to­Bild / No­ki­an Ren­kaat

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN