Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.
Nokian Renkaat
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Talvilomien lähestyessä moni pakkaa autonsa ja suuntaa lomalle esimerkiksi hiihtokeskuksiin tai mökille. Nokian Renkaiden asiantuntijat jakavat parhaat vinkkinsä pitkien sähköautomatkojen sujuvaan taittamiseen talvella.
Tehokkaammat sähköautot sekä latausasemien määrän merkittävä kasvu ovat helpottaneet sähköautojen pitkän matkan ajoa. Silti sähköautoilijoiden on hyvä huomioida pakkasen ja vaihtelevien sääolosuhteiden erityisvaatimukset. Tässä viisi helppoa vinkkiä sujuvaan sähköautoiluun kylmässä säässä.
1: Tarkista renkaasi
Muista tarkistaa ennen matkalle lähtöä, että renkaat ovat kuluneet tasaisesti, ja että jäljellä on riittävästi urasyvyyttä. Talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys tulee olla vähintään 3 mm, mutta pito alkaa heiketä jo 4 mm urasyvyydessä.
Erityisesti takavetoisissa autoissa renkaiden sisäreuna kuluu nopeasti, kertoo Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula. Hän suosittelee varmistamaan, että renkaat kuluvat tasaisesti – myös niistä kohdista, joita ei heti näe.
”Tehokkaiden sähköautojen alustan komponentit kuluvat nopeammin, mikä voi saada aikaa virheitä renkaiden suuntauksessa ja aiheuttaa renkaiden epätasaista kulumista”, hän huomauttaa.
Muista myös tarkistaa, että rengaspaineet ovat riittävät kylmiä olosuhteita varten. Lämpötilan laskiessa rengaspainekin laskee. Nyrkkisääntö on, että talviajossa rengaspaineen tulisi olla 0,1–0,2 baria ajoneuvon valmistajan suositusta korkeampi.
2: Pakkaa fiksusti
Suksiboksit ja -telineet lisäävät ilmanvastusta, mikä kasvattaa energiankulutusta ja lyhentää toimintasädettä. Käytä niitä siis vain tarvittaessa.
”Yksi yksinkertainen, mutta tärkeä pakkausvinkki on pitää latauskaapelit helposti saatavilla matkan aikana”, vinkkaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Kerkko Helmijärvi.
”Tämän olen oppinut kantapään kautta,” hän naurahtaa.
3: Kiinnitä huomiota ajotapaan ja renkaisiin
Tasainen, ennakoiva ja rauhallinen ajotyyli on erityisen tärkeää sähköautoilussa, koska sähköautot ovat raskaampia ja tehokkaampia kuin polttomoottoriautot.
Tasaisen – eikä liian kovan – ajonopeuden ylläpitäminen lisää turvallisuutta ja säästää energiaa, mikä on erityisen tärkeää talviajossa.
”Lumessa ja loskassa renkaat kuluttavat enemmän energiaa lumen ja veden syrjäyttämiseen. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun vertailee energiankulutusta kesällä ja talvella”, Liukkula muistuttaa.
Helmijärvi lisää, että sähköautoille suunnitelluissa renkaissa on usein matala vierintävastus ja hiljaisemmat rengasäänet.
Molemmat asiantuntijat painottavat turvallisuuden olevan tärkein rengasvalintakriteeri. ”Jos ajat usein pienillä jäisillä teillä, nastarenkaat ovat sinulle paras valinta”, Liukkula huomauttaa.
4: Suosi lyhyitä ja tiheitä latauksia
Lataa etukäteen tarvittavat sähköauton lataussovellukset, lisää niihin maksukortit ja tarkista parhaat ajoreitit.
”Jos mahdollista, ajoita matkasi ruuhkaisimpien aikojen ulkopuolelle – latauspaikoilla on silloin vähemmän jonoja. Suosittelen myös kokeilemaan uusia latauspisteitä perinteisten huoltoasemien sijaan”, suosittelee Liukkula.
”Käytän itse sovellusta, joka näyttää kaikki latausasemat. Uusia rakennetaan jatkuvasti, ja ne ovat yleensä vähemmän ruuhkaisia kuin tunnetut pysähdyspaikat.”
Tehokkain lataus tapahtuu yleensä 10–60 % välillä, riippuen automallista. Tämän jälkeen latausnopeus hidastuu. Lyhyet, tiheät lataukset säästävät aikaa verrattuna pitkiin täyslatauksiin. Lyhyet pysähdykset myös vapauttavat latauspisteitä muille ruuhka-aikoina.
Latausasemien määrä on kasvanut huomattavasti viime vuosina, joten latauspiste löytyy usein kahvitauon tai lasten vessatauon yhteydessä. Kuten Helmijärvi asian tiivistää: ”Älä pysähdy lataamaan. Lataa, kun pysähdyt.”
5: Varmista, että pääset kotiin
Kaikki hyvä loppuu aikanaan – myös loma. Jos mahdollista, lataa akku täyteen ja esilämmitä auto ennen lähtöä. Jos sähköautosi on ollut kylmässä viikon mökkiloman ajan, lähtösi voi viivästyä ikävästi.
”Kylmä ja tyhjä akku latautuu hitaasti. Jos auto on ollut pitkään pakkasessa, kannattaa jättää riittävästi varausta, jotta voi ajaa vähintään tunnin ensimmäiselle latauspisteelle. Kun akku lämpenee ajon aikana, lataus nopeutuu merkittävästi. Lisäksi kannattaa huomioida, että tietyt automallit eivät lämmitä akkua, jos varausta on alle 20 %”, Liukkula selittää.
Muista nämä viisi asiaa sähköautoillessasi pitkiä matkoja talvella:
- Tarkista renkaat: Tarkista renkaiden kunto ja kulutuspinta. Lisää 0,1–0,2 barin rengaspaine valmistajan suosituksen yli.
- Suunnittele lataukset: Lataa akut täyteen ja esilämmitä auto kotona. Lataa tarvittavat sovellukset ja tarkista sopivimmat reitit sekä latauspisteet.
- Ajotyyli: Tasainen nopeus ja ennakoiva ajotapa lisäävät turvallisuutta ja säästävät energiaa.
- Tehokas lataus: Lataa, kun pysähdyt – älä pysähdy vain lataamaan. Tehokkain lataus tapahtuu yleensä 10–60 % välillä.
- Lämmitä akku: Kylmässä seisseellä autolla kannattaa ajaa vähintään tunnin ajan akun lämmittämiseksi ennen kuin lataat sen.
AutoBild / Nokian Renkaat
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kuvissa esiintyvät kaksi Maserati-erikoisversiota toimitettiin brändin asiakkaalle, merkittävälle biolääketieteen yrittäjälle Yhdysvaltoihin.
Lorenzo Marcinno'
Kuvissa esiintyvät kaksi Maserati-erikoisversiota toimitettiin brändin asiakkaalle, merkittävälle biolääketieteen yrittäjälle Yhdysvaltoihin.
Lorenzo Marcinno'
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.
Hyundai
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.
Hyundai
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Auto Bild 2/2025 on kaupoissa
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Tove Janssonin veljentytär, Moomin Charactersin Sophia Jansson: ” Elämäni on ollut myllerrystä, mutta saarelle olen aina voinut palata ja tuntea, että tämä pysyy ”
Atohmin Siroccot
Ylellinen verkko/cd-soitin audiofiileille
Uudesti syntynyt
Sielukas kolmio Turun keskustassa: ”Olemme saaneet tästä juuri meidän näköisemme kodin”
Tri-ampattu kolmitie
Tehokas maakaapeli levysoittimille
Pro-Jectin uusi tehovahvistin ja lisävirtalähde
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
KOEAJOT
FOKUS MEDIA
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Tove Janssonin veljentytär, Moomin Charactersin Sophia Jansson: ” Elämäni on ollut myllerrystä, mutta saarelle olen aina voinut palata ja tuntea, että tämä pysyy ”
Atohmin Siroccot
Ylellinen verkko/cd-soitin audiofiileille
Uudesti syntynyt
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
Suomalaiset vaalivat perinteitä autokaupoillakin – samat mallit vuodesta toiseen myydyimpiä
Tammikuun ensirekisteröinnit kaameassa syöksyssä
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI