Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.
Nokian Renkaat
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Talvilomien lähestyessä moni pakkaa autonsa ja suuntaa lomalle esimerkiksi hiihtokeskuksiin tai mökille. Nokian Renkaiden asiantuntijat jakavat parhaat vinkkinsä pitkien sähköautomatkojen sujuvaan taittamiseen talvella.
Tehokkaammat sähköautot sekä latausasemien määrän merkittävä kasvu ovat helpottaneet sähköautojen pitkän matkan ajoa. Silti sähköautoilijoiden on hyvä huomioida pakkasen ja vaihtelevien sääolosuhteiden erityisvaatimukset. Tässä viisi helppoa vinkkiä sujuvaan sähköautoiluun kylmässä säässä.
1: Tarkista renkaasi
Muista tarkistaa ennen matkalle lähtöä, että renkaat ovat kuluneet tasaisesti, ja että jäljellä on riittävästi urasyvyyttä. Talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys tulee olla vähintään 3 mm, mutta pito alkaa heiketä jo 4 mm urasyvyydessä.
Erityisesti takavetoisissa autoissa renkaiden sisäreuna kuluu nopeasti, kertoo Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula. Hän suosittelee varmistamaan, että renkaat kuluvat tasaisesti – myös niistä kohdista, joita ei heti näe.
”Tehokkaiden sähköautojen alustan komponentit kuluvat nopeammin, mikä voi saada aikaa virheitä renkaiden suuntauksessa ja aiheuttaa renkaiden epätasaista kulumista”, hän huomauttaa.
Muista myös tarkistaa, että rengaspaineet ovat riittävät kylmiä olosuhteita varten. Lämpötilan laskiessa rengaspainekin laskee. Nyrkkisääntö on, että talviajossa rengaspaineen tulisi olla 0,1–0,2 baria ajoneuvon valmistajan suositusta korkeampi.
2: Pakkaa fiksusti
Suksiboksit ja -telineet lisäävät ilmanvastusta, mikä kasvattaa energiankulutusta ja lyhentää toimintasädettä. Käytä niitä siis vain tarvittaessa.
”Yksi yksinkertainen, mutta tärkeä pakkausvinkki on pitää latauskaapelit helposti saatavilla matkan aikana”, vinkkaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Kerkko Helmijärvi.
”Tämän olen oppinut kantapään kautta,” hän naurahtaa.
3: Kiinnitä huomiota ajotapaan ja renkaisiin
Tasainen, ennakoiva ja rauhallinen ajotyyli on erityisen tärkeää sähköautoilussa, koska sähköautot ovat raskaampia ja tehokkaampia kuin polttomoottoriautot.
Tasaisen – eikä liian kovan – ajonopeuden ylläpitäminen lisää turvallisuutta ja säästää energiaa, mikä on erityisen tärkeää talviajossa.
”Lumessa ja loskassa renkaat kuluttavat enemmän energiaa lumen ja veden syrjäyttämiseen. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun vertailee energiankulutusta kesällä ja talvella”, Liukkula muistuttaa.
Helmijärvi lisää, että sähköautoille suunnitelluissa renkaissa on usein matala vierintävastus ja hiljaisemmat rengasäänet.
Molemmat asiantuntijat painottavat turvallisuuden olevan tärkein rengasvalintakriteeri. ”Jos ajat usein pienillä jäisillä teillä, nastarenkaat ovat sinulle paras valinta”, Liukkula huomauttaa.
4: Suosi lyhyitä ja tiheitä latauksia
Lataa etukäteen tarvittavat sähköauton lataussovellukset, lisää niihin maksukortit ja tarkista parhaat ajoreitit.
”Jos mahdollista, ajoita matkasi ruuhkaisimpien aikojen ulkopuolelle – latauspaikoilla on silloin vähemmän jonoja. Suosittelen myös kokeilemaan uusia latauspisteitä perinteisten huoltoasemien sijaan”, suosittelee Liukkula.
”Käytän itse sovellusta, joka näyttää kaikki latausasemat. Uusia rakennetaan jatkuvasti, ja ne ovat yleensä vähemmän ruuhkaisia kuin tunnetut pysähdyspaikat.”
Tehokkain lataus tapahtuu yleensä 10–60 % välillä, riippuen automallista. Tämän jälkeen latausnopeus hidastuu. Lyhyet, tiheät lataukset säästävät aikaa verrattuna pitkiin täyslatauksiin. Lyhyet pysähdykset myös vapauttavat latauspisteitä muille ruuhka-aikoina.
Latausasemien määrä on kasvanut huomattavasti viime vuosina, joten latauspiste löytyy usein kahvitauon tai lasten vessatauon yhteydessä. Kuten Helmijärvi asian tiivistää: ”Älä pysähdy lataamaan. Lataa, kun pysähdyt.”
5: Varmista, että pääset kotiin
Kaikki hyvä loppuu aikanaan – myös loma. Jos mahdollista, lataa akku täyteen ja esilämmitä auto ennen lähtöä. Jos sähköautosi on ollut kylmässä viikon mökkiloman ajan, lähtösi voi viivästyä ikävästi.
”Kylmä ja tyhjä akku latautuu hitaasti. Jos auto on ollut pitkään pakkasessa, kannattaa jättää riittävästi varausta, jotta voi ajaa vähintään tunnin ensimmäiselle latauspisteelle. Kun akku lämpenee ajon aikana, lataus nopeutuu merkittävästi. Lisäksi kannattaa huomioida, että tietyt automallit eivät lämmitä akkua, jos varausta on alle 20 %”, Liukkula selittää.
Muista nämä viisi asiaa sähköautoillessasi pitkiä matkoja talvella:
- Tarkista renkaat: Tarkista renkaiden kunto ja kulutuspinta. Lisää 0,1–0,2 barin rengaspaine valmistajan suosituksen yli.
- Suunnittele lataukset: Lataa akut täyteen ja esilämmitä auto kotona. Lataa tarvittavat sovellukset ja tarkista sopivimmat reitit sekä latauspisteet.
- Ajotyyli: Tasainen nopeus ja ennakoiva ajotapa lisäävät turvallisuutta ja säästävät energiaa.
- Tehokas lataus: Lataa, kun pysähdyt – älä pysähdy vain lataamaan. Tehokkain lataus tapahtuu yleensä 10–60 % välillä.
- Lämmitä akku: Kylmässä seisseellä autolla kannattaa ajaa vähintään tunnin ajan akun lämmittämiseksi ennen kuin lataat sen.
AutoBild / Nokian Renkaat
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Liikenneturva
Liikenneturva
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Takumi-levysoitin
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Aequo Audion nanokaiuttimet
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
EgglestonWorks Andra uudistuu
B&W Px7 S3
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL