K-Lataus
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Suomessa tammi-toukokuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 34 prosenttia oli täyssähköautoja ja 21 prosenttia ladattavia hybridiautoja, eli ladattavien autojen osuus oli 55 prosenttia.
EU:n tasolla täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä tammi-toukokuussa oli 15 prosenttia ja ladattavien hybridiautojen osuus 8 prosenttia.
EU-maista Suomea edellä sähköistymisessä ovat vain Tanska, jossa ladattavien autojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli tammi-toukokuussa 67 prosenttia ja Ruotsi, jossa ladattavien osuus oli 60 prosenttia. Pohjoismaiden lisäksi Alankomaat pääsee ladattavien henkilöautojen ensirekisteröintiosuudessa yli 50 prosentin.
Suomessa myytiin viime vuonna noin 74 000 uutta henkilöautoa. Se oli noin 0,7 prosenttia koko EU:n henkilöautomarkkinasta. Suomessa uusia henkilöautoja myydään maan kokoon suhteutettuna vähemmän kuin EU:ssa keskimäärin.
”Jotta EU pääsee autonvalmistajia koskeviin päästövähennystavoitteisiinsa, autokannan sähköistymisen pitäisi nopeutua suuren volyymin markkinoilla. Positiivisia merkkejä löytyy, esimerkiksi Saksassa on tänä vuonna ensirekisteröity sähköautoja 43 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona. Sähköautojen osuus kaikista ensirekisteröinnistä jää Saksassa kuitenkin vielä 18 prosentin tasolla”, kuvaa tilannetta Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Mikäli autonvalmistajat eivät saavuta komission lähivuosina asettamia päästötavoitteita - joka tarkoittaa noin 25 prosentin sähköautojen myyntiosuutta koko unionissa - joutuvat valmistajat maksamaan yhteensä jopa 15 miljardin euron sakot joka vuodelta.
"Sähköistymistä voitaisiin EU-alueella nopeuttaa esimerkiksi koko EU:n laajuisella, sähköautoille suunnatulla romutuspalkkiokokeilulla. Sähköautojen mallitarjonnasta tavoitteiden saavuttaminen ei ole kiinni. Kyse on erityisesti Etelä- ja Itä-Euroopan maiden surkeasta sähköistymisvalmiudesta", Kallio jatkaa.
Uusien autojen rekisteröinti EU-alueella lähes viime vuoden tasolla
Tammi-toukokuun ensirekisteröinnit EU-alueella laskivat 0,6 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Toukokuussa nähtiin pientä piristymistä, vuoden 2025 toukokuussa henkilöautojen ensirekisteröitiin 1,6 prosenttia enemmän kuin vuoden 2024 toukokuussa.
Henkilöautojen ensirekisteröintimäärät kasvoivat eniten tammi-toukokuun aikana edelliseen vuoteen verrattuna Liettuassa (+42 %), Latviassa (+27 %) ja Espanjassa (+14 %). Heikointa kehitys oli Virossa (-45 %), Maltalla (-24 %) ja Romaniassa (-13 %).
Suomessa uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit vähenivät tammi-toukokuussa edellisen vuoden vastaavaan aikaa verrattuna 8 prosenttia. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmellä Suomessa rekisteröitiin keskimäärin yli 130 000 uutta henkilöautoa vuosittain. 2010-luvun keskiarvo oli 114 000 ensirekisteröityä autoa vuodesa. Autoala ennustaa tämän vuoden rekisteröintien asettuvan alle 75 000:een.
AutoBild / Autotuojat ja -teollisuus
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Auto Bild 13/2025 on kaupoissa
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Primare alkukielellä
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Unitran ensimmäinen dac
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Cabassen kotiteatterihelmet
AVIDin uusi Celsus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ