Täysin uudistunut kolmannen sukupolven Toyota RAV4 tuli myyntiin vuonna 2006.
Harry Kuurio
Koeajossa käytetty Toyota RAV4 - miten luotettava ostos se on?
Toyota uudisti RAV4-mallinsa aivan hiljattain ja laajensi samalla sen tarjonnan kattamaan myös hybridiversion. Kuinka hyvät kaupat nykymallin edeltäjässä, kolmannen sukupolven käytetyssä RAV4:ssä voisi tehdä?
SUV-autoluokan eli niin sanottujen katumaasturien lähihistoria ulottuu reilun 20 vuoden taakse 90-luvun alkuvuosiin. Tuolloin SUV-mallit nousivat Yhdysvalloissa ja Kanadassa suosituiksi, koska autonostajia houkuttelivat niiden runsaat sisätilat, tavanomaista suurempi korkeus ja sitä kautta parempi näkyvyys ulos sekä autossa koettu turvallisuuden tunne.
Lisäksi monilla täysikokoisilla SUV-malleilla oli totuttua parempi vetokyky erilaisia vetotehtäviä ajatellen. Katumaastureiden ajo-ominaisuudet olivat kuitenkin varsinaisia maastureita henkilöautomaisemmat.
Katumaastureiden tulevaisuus näytti olevan alusta alkaen tähtiin kirjoitettu. Yhdysvalloissa uuden autoluokan kasvua selitti markkinoinnin tarkka ja onnistunut kohdentaminen: enemmän kuin puolet SUV-kuljettajista oli naisia. Suuren veden takaa katumaasturibuumi levisi nopeasti ympäri maailmaa, myös Eurooppaan.
Suomessa katumaasturi vastaa tyypillisesti ns. crossover-katumaasturia, joka on henkilöautomainen, nelivetoinen ja korkea auto.
Kolmas sukupolvi saapui markkinoille vuonna 2006.
Harry Kuurio
Vapaa-ajan nelistäjä
Toyota haistoi uuden autotyypin mahdollisuudet hyvissä ajoin. Sen RAV4-malli esiteltiin ensimmäisen kerran jo 1994 Japanissa ja pari vuotta myöhemmin tärkeillä USA:n markkinoilla.
Lyhenne RAV4 tulee sanoista Recretional Active Vehicle four- wheel drive. RAV4 oli varsinaista Toyotan maasturimallia Land Cruiseria selkeästi pienempi ja maasto-ominaisuuksiltaan vaatimattomampi. Ensimmäisen sukupolven RAV4:stä oli tarjolla sekä kaksi- että neliovinen ja etu- tai nelivetoinen versio. Suomessa Toyota RAV4-mallia rekisteröitiin vuonna 1996 vaatimattomat 14 kappaletta, josta kauppa alkoi hiljalleen mutta vakaasti kasvaa.
Toisen sukupolven RAV4:ää myytiin Euroopassa sekä 3- että 5-ovisena mallina vuosina 2001–05. Heinäkuussa 2003 esiteltiin seuraavaksi mallivuodeksi kevyt facelift, jossa muun muassa uusi tehokkaampi 2,4-litrainen moottori korvasi vanhan 2,0-litraisen. Auton suosio jatkoi Suomessa edelleen vakaata kasvamistaan.
Kolmas tuleminen
Täysin uudistunut kolmannen sukupolven Toyota RAV4 tuli myyntiin vuonna 2006. Uutuus oli sisältä reilusti edeltäjäänsä tilavampi, ja siihen sai taakse myös kolmannen penkkirivin lapsille. Toyota RAV4:ää oli saatavana sekä etu- että nelivetoisena, mutta useimmissa maissa tosin myytiin vain nelivetoista mallia.
Keväällä 2010 mallisto tuoreutettiin faceliftin myötä. Suomessa moottorimallistoon sisältyivät bensiinikäyttöinen 2,0 litran Valvematic-moottori (156 hv) sekä kaksi 2,2 litran dieselmoottoria, joiden tehot olivat 150 hv ja 177 hv.
Miedompiviritteisen dieselin viralliset hiilidioksidipäästöt ovat manuaalivaihteiston yhteydessä matalahkot 159 g/km.
Harry Kuurio
Manuaalivaihteistot ovat kuusiportaisia. Bensiinimoottorin yhteyteen sai lisäksi portaattoman Multidrive S -automaatin ja miedomman dieselin pariksi kuusivaihteisen automaatin. Automaattiversion lisähinta oli uutena tosin perin tuntuva, lähes 8 000 euroa. Niinpä niitä ei olekaan myyty kovin paljon Suomessa.
Toyota RAV4:n nelivetojärjestelmä säätää voiman jakautumista etu- ja takapyörien kesken sekä pidon että suuntavakauden optimoimiseksi. Takapyörille annetaan enemmän voimaa liikkeellelähdön yhteydessä, ja vastaavasti moottoritieajossa vetovastuu on lähes kokonaan etupyörillä. Haastavammissa olosuhteissa voimaa ohjataan vetokykyisimmille renkaille, ja mäkipidätin helpottaa liikkeellelähtöjä ylämäkeen. Lisäksi alamäkihidastin sisältyi Multidrive S- ja automaattivaihteistomallien varustukseen facelift-yksilöissä.
Tarkistuslista Toyota RAV4 2006–
Toyotan luotettavuusmaine on tunnetusti erinomainen, mutta RAV4 on siitä vain keskinkertainen esimerkki. Toisaalta kolmannen sukupolven autot ovat niin käyttäjien kuin käyttötestienkin mukaan miellyttävän vähävikaisia ja luotettavia, toisaalta joitakin kulumiseen liittyviä seikkoja on ehdottomasti syytä pitää mielessä.
Vuoden 2015 katsastusvikaraportin mukaan vuonna 2010 käyttöönotettujen Toyota RAV4-autojen hylkäysprosentti oli kuitenkin 7,75 eli keskinkertaista hieman heikompi. RAV4 oli 82 mallin joukossa sijalla 59, kun keskimääräinen hylkäysprosentti oli 6,29. Tavallisin hylkäyssyy katsastuksessa oli etujousitus.
Toyota RAV4-mallille tunnusomainen korkea vyötärölinja tuo esiin mallin mietoa maasturiluonnetta.
Harry Kuurio
1. ETURIPUSTUS
Yleiset etuakselin komponenttien kulumisongelmat ovat Toyota RAV4:n suurin kompastuskivi katsastuksissa. Jouset, joustintuet ja vetoakselit on syytä tarkistaa tai tarkistuttaa koeajolla. Kyseessä eivät ole tyyppiviat vaan lähinnä kuluminen, joka on hieman tavanomaista nopeampaa.
2. JARRUT
Käyttöjarruja koskevat samat ohjeet kuin eturipustuksen komponentteja: jarrut voivat olla jo tiensä päässä. Tarkista jarrulevyjen ja -palojen kulumisen aste silmämääräisesti ja jarrutusteho koeajolla. Jarrut eivät saa puoltaa.
3. KYTKIN
Joidenkin käsivaihteisten RAV4-autojen kytkimiä on moitittu hieman alimitoitetuiksi varsinkin vetotehtäviä ajatellen. Kytkimen kunto on siis syytä tarkistaa koeajolla, sillä kytkinremontti voi osoittautua kalliiksi varsinkin silloin, jos kaksoismassavauhtipyörä joudutaan uusimaan. Se ei kuitenkaan ole yleinen ongelma.
4. VALOVIAT
Valoviat eivät ole tuntemattomia Toyota RAV4-malleissa. Ajovaloumpioihin saattaa keräytyä kosteutta, mikä himmentää heijastinpinnat hiljalleen. Uusi umpio on onneksi kohtuuhintainen.
5. AKKU
Akkujen elinikä on hieman tavanomaista lyhyempi ja yleinen ominaisuus. Laadukas, uusi akku on mallista riippuen noin 100–150 euron arvoinen kulutusosa.
6.TAKAISINKUTSUT
Toyota RAV4 kuuluu Suomessa lukuisten takaisinkutsukampanjoiden piiriin. Kuuluisin niistä lienee maailmanlaajuisesti kohuttu kaasupoljinongelma. Toyota on hoitanut kampanjat esimerkillisesti, mutta takaisinkutsu ei koskaan ole kehumisen aihe: jokin suunnittelussa tai komponenttien mitoituksessa on alun perin mennyt ei-toivotulla tavalla vikaan.
Toyota RAV4:n sisätilat ovat helposti muunneltavissa. Facelift-malleissa oleva Toyota Easy Flat -järjestelmä mahdollistaa takaistuimen taittamisen lattiatasoon tavaratilasta käsin.
Harry Kuurio
Yhteenveto kokonaisuudesta:
Vain vähäisiä ongelmia kulutusosien kanssa, hyvä maine omistajien keskuudessa ja laadukas huoltoverkosto – Toyota RAV4 on 5–10 vuoden ikäisenä luotettava ostos.
Tavallista kulumista tietenkin esiintyy, ja monet takaisinkutsukampanjat kertovat ajoittain ailahtelevasta laadusta, jonka Toyota kuitenkin hoitaa hyvin pois päiväjärjestyksestä. Kolmannen sukupolven RAV4 on taattua, tuttua Toyotaa.
Tähdet: 4,5
Toyota RAV4:n tavaratila on laajennettavuudeltaan mallikas. Myöhemmissä facelift-malleissa tavaratilan lattian alla on 80 litraa helposti hyödynnettävää lisätilaa.
Harry Kuurio
Toyota RAV4 2.2 D-4D 4WD 6M/T Luxury
Moottori: R4, 2231 cm³, 110 kW (150 hv)/3600 r/min, 340 Nm/2000–2800 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h :10,2 s, huippunopeus 190 km/h
Kulutus: 6,0 l/100 km, diesel
CO2-päästöt: 159 g/km
Voimansiirto: M6, neliveto
Mitat: p. 4415, l. 1815, k. 1685 mm, akseliväli 2520 mm, omamassa 1615 kg, tavaratila 410 + 80 l, tankki 60 l
Hinta: uutena alk. 35 530 euroa
Toyota RAV4 2.2 D-4D 4WD 6M/T Luxury
Vuosimalli: 2010
Ajettu: 88 000 km
Hintapyyntö: 23 900 euroa
Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Laadukasta immersiivistä ääntä
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Exposurelta uusi cd-soitin
Näin onnistut! Taltuta tavarakaaos ammattijärjestäjän viidellä vinkillä
Treehousen ekstreemi laajakaistakaiutin
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Laadukasta immersiivistä ääntä
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN