Täysin uudistunut kolmannen sukupolven Toyota RAV4 tuli myyntiin vuonna 2006.

Täysin uudistunut kolmannen sukupolven Toyota RAV4 tuli myyntiin vuonna 2006.

Harry Kuurio

Koeajossa käytetty Toyota RAV4 - miten luotettava ostos se on?

Toyota uudisti RAV4-mallinsa aivan hiljattain ja laajensi samalla sen tarjonnan kattamaan myös hybridiversion. Kuinka hyvät kaupat nykymallin edeltäjässä, kolmannen sukupolven käytetyssä RAV4:ssä voisi tehdä? 

Auto Bild.Koeajot

SUV-au­to­luo­kan eli niin sa­not­tu­jen ka­tu­maas­tu­rien lä­hi­his­to­ria ulot­tuu rei­lun 20 vuo­den taak­se 90-lu­vun al­ku­vuo­siin. Tuol­loin SUV-mal­lit nou­si­vat Yh­dys­val­lois­sa ja Ka­na­das­sa suo­si­tuik­si, kos­ka au­to­nos­ta­jia hou­kut­te­li­vat nii­den run­saat si­sä­ti­lat, ta­va­no­mais­ta suu­rem­pi kor­keus ja sitä kaut­ta pa­rem­pi nä­ky­vyys ulos sekä au­tos­sa ko­et­tu tur­val­li­suu­den tun­ne.

Li­säk­si mo­nil­la täy­si­ko­koi­sil­la SUV-mal­leil­la oli to­tut­tua pa­rem­pi ve­to­ky­ky eri­lai­sia ve­to­teh­tä­viä aja­tel­len. Ka­tu­maas­tu­rei­den ajo-omi­nai­suu­det oli­vat kui­ten­kin var­si­nai­sia maas­tu­rei­ta hen­ki­lö­au­to­mai­sem­mat.

Ka­tu­maas­tu­rei­den tu­le­vai­suus näyt­ti ole­van alus­ta al­ka­en täh­tiin kir­joi­tet­tu. Yh­dys­val­lois­sa uu­den au­to­luo­kan kas­vua se­lit­ti mark­ki­noin­nin tark­ka ja on­nis­tu­nut koh­den­ta­mi­nen: enem­män kuin puo­let SUV-kul­jet­ta­jis­ta oli nai­sia. Suu­ren ve­den ta­kaa ka­tu­maas­tu­ri­buu­mi le­vi­si no­pe­as­ti ym­pä­ri maa­il­maa, myös Eu­roop­paan.

Suo­mes­sa ka­tu­maas­tu­ri vas­taa tyy­pil­li­ses­ti ns. cros­so­ver-ka­tu­maas­tu­ria, joka on hen­ki­lö­au­to­mai­nen, ne­li­ve­toi­nen ja kor­kea au­to.

Kolmas sukupolvi saapui markkinoille vuonna 2006.

Kolmas sukupolvi saapui markkinoille vuonna 2006.

Harry Kuurio

Va­paa-ajan ne­lis­tä­jä

To­yo­ta hais­toi uu­den au­to­tyy­pin mah­dol­li­suu­det hy­vis­sä ajoin. Sen RAV4-mal­li esi­tel­tiin en­sim­mäi­sen ker­ran jo 1994 Ja­pa­nis­sa ja pari vuot­ta myö­hem­min tär­keil­lä USA:n mark­ki­noil­la.

Ly­hen­ne RAV4 tu­lee sa­nois­ta Rec­re­ti­o­nal Ac­ti­ve Ve­hic­le four- wheel drive. RAV4 oli var­si­nais­ta To­yo­tan maas­tu­ri­mal­lia Land Crui­se­ria sel­ke­äs­ti pie­nem­pi ja maas­to-omi­nai­suuk­sil­taan vaa­ti­mat­to­mam­pi. En­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven RAV4:stä oli tar­jol­la sekä kak­si- et­tä ne­li­o­vi­nen ja etu- tai ne­li­ve­toi­nen ver­sio. Suo­mes­sa To­yo­ta RAV4-mal­lia re­kis­te­röi­tiin vuon­na 1996 vaa­ti­mat­to­mat 14 kap­pa­let­ta, jos­ta kaup­pa al­koi hil­jal­leen mut­ta va­kaas­ti kas­vaa.

Toi­sen su­ku­pol­ven RAV4:ää myy­tiin Eu­roo­pas­sa sekä 3- et­tä 5-ovi­se­na mal­li­na vuo­si­na 2001–05. Hei­nä­kuus­sa 2003 esi­tel­tiin seu­raa­vak­si mal­li­vuo­dek­si ke­vyt fa­ce­lift, jos­sa muun mu­as­sa uu­si te­hok­kaam­pi 2,4-lit­rai­nen moot­to­ri kor­va­si van­han 2,0-lit­rai­sen. Au­ton suo­sio jat­koi Suo­mes­sa edel­leen va­kaa­ta kas­va­mis­taan.

Kol­mas tu­le­mi­nen

Täy­sin uu­dis­tu­nut kol­man­nen su­ku­pol­ven To­yo­ta RAV4 tuli myyn­tiin vuon­na 2006. Uu­tuus oli si­säl­tä rei­lus­ti edel­tä­jään­sä ti­la­vam­pi, ja sii­hen sai taak­se myös kol­man­nen penk­ki­ri­vin lap­sil­le. To­yo­ta RAV4:ää oli saa­ta­va­na sekä etu- et­tä ne­li­ve­toi­se­na, mut­ta useim­mis­sa mais­sa to­sin myy­tiin vain ne­li­ve­tois­ta mal­lia.

Ke­vääl­lä 2010 mal­lis­to tuo­reu­tet­tiin fa­ce­lif­tin myö­tä. Suo­mes­sa moot­to­ri­mal­lis­toon si­säl­tyi­vät ben­sii­ni­käyt­töi­nen 2,0 lit­ran Val­ve­ma­tic-moot­to­ri (156 hv) sekä kak­si 2,2 lit­ran die­sel­moot­to­ria, joi­den te­hot oli­vat 150 hv ja 177 hv.

Miedompiviritteisen dieselin viralliset hiilidioksidipäästöt ovat manuaalivaihteiston yhteydessä matalahkot 159 g/km.

Miedompiviritteisen dieselin viralliset hiilidioksidipäästöt ovat manuaalivaihteiston yhteydessä matalahkot 159 g/km.

Harry Kuurio

Ma­nu­aa­li­vaih­teis­tot ovat kuu­si­por­tai­sia. Ben­sii­ni­moot­to­rin yh­tey­teen sai li­säk­si por­taat­to­man Mul­tid­ri­ve S -au­to­maa­tin ja mie­dom­man die­se­lin pa­rik­si kuu­si­vaih­tei­sen au­to­maa­tin. Au­to­maat­ti­ver­si­on li­sä­hin­ta oli uu­te­na to­sin pe­rin tun­tu­va, lä­hes 8 000 eu­roa. Niin­pä nii­tä ei ole­kaan myy­ty ko­vin pal­jon Suo­mes­sa.

To­yo­ta RAV4:n ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä sää­tää voi­man ja­kau­tu­mis­ta etu- ja ta­ka­pyö­rien kes­ken sekä pi­don et­tä suun­ta­va­kau­den op­ti­moi­mi­sek­si. Ta­ka­pyö­ril­le an­ne­taan enem­män voi­maa liik­keel­le­läh­dön yh­tey­des­sä, ja vas­taa­vas­ti moot­to­ri­tie­a­jos­sa ve­to­vas­tuu on lä­hes ko­ko­naan etu­pyö­ril­lä. Haas­ta­vam­mis­sa olo­suh­teis­sa voi­maa oh­ja­taan ve­to­ky­kyi­sim­mil­le ren­kail­le, ja mä­ki­pi­dä­tin hel­pot­taa liik­keel­le­läh­tö­jä ylä­mä­keen. Li­säk­si ala­mä­ki­hi­das­tin si­säl­tyi Mul­tid­ri­ve S- ja au­to­maat­ti­vaih­teis­to­mal­lien va­rus­tuk­seen fa­ce­lift-yk­si­löis­sä.

Tar­kis­tus­lis­ta To­yo­ta RAV4 2006–

To­yo­tan luo­tet­ta­vuus­mai­ne on tun­ne­tus­ti eri­no­mai­nen, mut­ta RAV4 on sii­tä vain kes­kin­ker­tai­nen esi­merk­ki. Toi­saal­ta kol­man­nen su­ku­pol­ven au­tot ovat niin käyt­tä­jien kuin käyt­tö­tes­tien­kin mu­kaan miel­lyt­tä­vän vä­hä­vi­kai­sia ja luo­tet­ta­via, toi­saal­ta joi­ta­kin ku­lu­mi­seen liit­ty­viä seik­ko­ja on eh­dot­to­mas­ti syy­tä pi­tää mie­les­sä.

Vuo­den 2015 kat­sas­tus­vi­ka­ra­por­tin mu­kaan vuon­na 2010 käyt­töö­no­tet­tu­jen To­yo­ta RAV4-au­to­jen hyl­käysp­ro­sent­ti oli kui­ten­kin 7,75 eli kes­kin­ker­tais­ta hie­man hei­kom­pi. RAV4 oli 82 mal­lin jou­kos­sa si­jal­la 59, kun kes­ki­mää­räi­nen hyl­käysp­ro­sent­ti oli 6,29. Ta­val­li­sin hyl­käys­syy kat­sas­tuk­ses­sa oli etu­jou­si­tus.

Toyota RAV4-mallille tunnusomainen korkea vyötärölinja tuo esiin mallin mietoa maasturiluonnetta.

Toyota RAV4-mallille tunnusomainen korkea vyötärölinja tuo esiin mallin mietoa maasturiluonnetta.

Harry Kuurio

1. ETU­RI­PUS­TUS

Ylei­set etu­ak­se­lin kom­po­nent­tien ku­lu­mi­son­gel­mat ovat To­yo­ta RAV4:n suu­rin kom­pas­tus­ki­vi kat­sas­tuk­sis­sa. Jou­set, jous­tin­tu­et ja ve­to­ak­se­lit on syy­tä tar­kis­taa tai tar­kis­tut­taa ko­ea­jol­la. Ky­sees­sä ei­vät ole tyyp­pi­vi­at vaan lä­hin­nä ku­lu­mi­nen, joka on hie­man ta­va­no­mais­ta no­pe­am­paa.

2. JAR­RUT

Käyt­tö­jar­ru­ja kos­ke­vat sa­mat oh­jeet kuin etu­ri­pus­tuk­sen kom­po­nent­te­ja: jar­rut voi­vat ol­la jo tien­sä pääs­sä. Tar­kis­ta jar­ru­le­vy­jen ja -pa­lo­jen ku­lu­mi­sen as­te sil­mä­mää­räi­ses­ti ja jar­ru­tus­te­ho ko­ea­jol­la. Jar­rut ei­vät saa puol­taa.

3. KYT­KIN

Joi­den­kin kä­si­vaih­teis­ten RAV4-au­to­jen kyt­ki­miä on moi­tit­tu hie­man ali­mi­toi­te­tuik­si var­sin­kin ve­to­teh­tä­viä aja­tel­len. Kyt­ki­men kun­to on siis syy­tä tar­kis­taa ko­ea­jol­la, sil­lä kyt­kin­re­mont­ti voi osoit­tau­tua kal­liik­si var­sin­kin sil­loin, jos kak­sois­mas­sa­vauh­ti­pyö­rä jou­du­taan uu­si­maan. Se ei kui­ten­kaan ole ylei­nen on­gel­ma.

4. VA­LO­VI­AT

Va­lo­vi­at ei­vät ole tun­te­mat­to­mia To­yo­ta RAV4-mal­leis­sa. Ajo­va­loum­pi­oi­hin saat­taa ke­räy­tyä kos­teut­ta, mikä him­men­tää hei­jas­tin­pin­nat hil­jal­leen. Uu­si um­pio on on­nek­si koh­tuu­hin­tai­nen.

5. AK­KU

Ak­ku­jen eli­ni­kä on hie­man ta­va­no­mais­ta ly­hy­em­pi ja ylei­nen omi­nai­suus. Laa­du­kas, uu­si ak­ku on mal­lis­ta riip­pu­en noin 100–150 eu­ron ar­voi­nen ku­lu­tu­so­sa.

6.TA­KAI­SIN­KUT­SUT

To­yo­ta RAV4 kuu­luu Suo­mes­sa lu­kuis­ten ta­kai­sin­kut­su­kam­pan­joi­den pii­riin. Kuu­lui­sin niis­tä lie­nee maa­il­man­laa­jui­ses­ti ko­hut­tu kaa­su­pol­ji­non­gel­ma. To­yo­ta on hoi­ta­nut kam­pan­jat esi­mer­kil­li­ses­ti, mut­ta ta­kai­sin­kut­su ei kos­kaan ole ke­hu­mi­sen ai­he: jo­kin suun­nit­te­lus­sa tai kom­po­nent­tien mi­toi­tuk­ses­sa on alun pe­rin men­nyt ei-toi­vo­tul­la ta­val­la vi­kaan.

Toyota RAV4:n sisätilat ovat helposti muunneltavissa. Facelift-malleissa oleva Toyota Easy Flat -järjestelmä mahdollistaa takaistuimen taittamisen lattiatasoon tavaratilasta käsin.

Toyota RAV4:n sisätilat ovat helposti muunneltavissa. Facelift-malleissa oleva Toyota Easy Flat -järjestelmä mahdollistaa takaistuimen taittamisen lattiatasoon tavaratilasta käsin.

Harry Kuurio

Yh­teen­ve­to ko­ko­nai­suu­des­ta:

Vain vä­häi­siä on­gel­mia ku­lu­tu­so­sien kans­sa, hyvä mai­ne omis­ta­jien kes­kuu­des­sa ja laa­du­kas huol­to­ver­kos­to – To­yo­ta RAV4 on 5–10 vuo­den ikäi­se­nä luo­tet­ta­va os­tos.

Ta­val­lis­ta ku­lu­mis­ta tie­ten­kin esiin­tyy, ja mo­net ta­kai­sin­kut­su­kam­pan­jat ker­to­vat ajoit­tain ai­lah­te­le­vas­ta laa­dus­ta, jon­ka To­yo­ta kui­ten­kin hoi­taa hy­vin pois päi­vä­jär­jes­tyk­ses­tä. Kol­man­nen su­ku­pol­ven RAV4 on taat­tua, tut­tua To­yo­taa.

Täh­det: 4,5

Toyota RAV4:n tavaratila on laajennettavuudeltaan mallikas. Myöhemmissä facelift-malleissa tavaratilan lattian alla on 80 litraa helposti hyödynnettävää lisätilaa.

Toyota RAV4:n tavaratila on laajennettavuudeltaan mallikas. Myöhemmissä facelift-malleissa tavaratilan lattian alla on 80 litraa helposti hyödynnettävää lisätilaa.

Harry Kuurio

To­yo­ta RAV4 2.2 D-4D 4WD 6M/T Lu­xu­ry

Moot­to­ri: R4, 2231 cm³, 110 kW (150 hv)/3600 r/min, 340 Nm/2000–2800 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h :10,2 s, huip­pu­no­peus 190 km/h

Ku­lu­tus: 6,0 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt: 159 g/km

Voi­man­siir­to: M6, ne­li­ve­to

Mi­tat: p. 4415, l. 1815, k. 1685 mm, ak­se­li­vä­li 2520 mm, oma­mas­sa 1615 kg, ta­va­ra­ti­la 410 + 80 l, tank­ki 60 l

Hin­ta: uu­te­na alk. 35 530 eu­roa

To­yo­ta RAV4  2.2 D-4D 4WD  6M/T Lu­xu­ry

Vuo­si­mal­li: 2010

Ajet­tu: 88 000 km

Hin­ta­pyyn­tö: 23 900 eu­roa

Har­ry Kuu­rio

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU