Toyota Priusin muodot miellyttävät.
Henri Posa
Koeajossa Toyota Prius - mihin on tästä hybridiversiosta?
Toyota Priuksen saa nyt myös pistokeladattavana PHV-hybridiversiona, jolla pääsee sähköllä noin 50 kilometriä. Eroja tutumpaan Priukseen on akuston koon lisäksi muun muassa ulkonäössä.
Toyotan ensimmäisen sukupolven lataushybridi esiteltiin vuonna 2012, ja nyt sille saadaan jatkoa Pariisin vuoden 2016 autonäyttelyssä esitellyn Prius-pistokehybridin muodossa. Uusi Toyota Prius PHV pohjautuu vahvasti sisareensa, ja yhteistä nyt myynnissä oleville Prius-malleille on alustarake-teen lisäksi voimalinjan toteutuksen pohja.
Ulkonäköero Prius-mallien välillä on selvä. Pistokehybridi rakentuu kauniista yksityiskohdista, kuten neljän neliön etuvaloista, naamioidusta C-pilarista, hiilikuituisesta tavaratilan kannesta ja upeasta kaksoiskuplamaisesta takalasista. Kokonaisuus on kuitenkin hieman sekava, ja valittu rengaskoko pyöränkaarineen vaikuttaa muuhun koriin nähden liian pieneltä.
Valmistaja lupaa uudelle Toyota Prius PHV:lle yli 50 kilometrin täysin sähköisen toimintamatkan, ja lähelle luvattua päästiin myös moottoritietä sisältäneen koeajolenkin aikana. Moottoritieajokin onnistuu nykyään sähköllä, sillä Prius PHV:n sähköajon maksiminopeus on 135 km/h. Talvella luvatusta toimintamatkasta tultaneen toki hieman jäämään, mutta kesällä se vaikuttaa täysin mahdolliselta 8,8 kWh:n akulla. Toyota myöntää akuille kymmenen vuoden/350 000 kilo-metrintakuun.
Tyhjän akun lataaminen täyteen kestää tavallisesta kotitalouspistokkeesta hieman reilut kolme tuntia ja Mennekes-pistoketta hyödyntämällä noin kaksi tuntia. Koko koeajon keskikulutus oli erittäin harvoin suoritetuista latauksista johtuen noin 3 l/100 km. Näin tuli todettua, että Toyota Prius PHV kulkee erittäin taloudellisesti myös tyhjillä akuilla.
Keskimittainen mies saa Toyota Priuksessa hyvän ajoasennon, vaikka istuinosan kallistuksensäätö puuttuukin. Lyhyehkö istuinosa sopii toisille ja häiritsee toisia.
Henri Posa
Mallikkaita muotoja
Priuksen kojelaudassa on monia kauniita muotoja – esimerkiksi keskikonsolin leijuva linja jatkuu ohjauspyörän toiselle puolelle. Lisäksi verhoilumateriaali on hyvällä tavalla poikkeava, ja esimerkiksi Prius-logolla koristellut ilmastoinnin suuttimet ovat kauniita yksityiskohtia.
Sisustasta löytyy valitettavasti myös heikompia esityksiä – tähän kuuluvat hieman vanhahtavan oloinen keskinäyttö ja sitä ympäröivä suuri muovinen pianolakattu pinta. Vaihteenvalitsimen toteutus on nokkela, mutta itse valitsin näyttää ja tuntuu hieman halvalta. Myös mittaristo on hieman sekava, vaikka siihen tottuukin varsin pian. Mittariston valikoista löytyy kylläkin ihailtava määrä tietoa.
Keskimittainen mieskuljettaja saa hyvän ajoasennon, vaikka istuinosan säädöt ovat kallistuksensäädön puuttuessa rajalliset. Etuistuimen istuinosa on varsin lyhyt, joten se sopii hyvin lyhytjalkaiselle, mutta pitkäjalkaiselle reisitukea on heikosti. Ratti säätyy molempiin suuntiin. Toyota Prius PHV on nelipaikkainen, joten takana on vain kaksi istuinta. Ratkaisun ansiosta takana on reilusti leveyssuuntaista tilaa. Muutenkin takana on hyvin tilaa aikuisillekin. Pääntila loppuu ensimmäisenä kesken, vaikka sitä riittää ainakin 180-senttiselle vielä hyvin.
Toyota Priusin ohjaamon yleisilme on totutusta poikkeava, mutta ajaminen sujuu tuttuun tapaan. Toiminnot ovat pääosin hyvin loogisilla paikoilla, joten suurta totuttelua ei tarvita.
Henri Posa
Lataushybridissä on vaatimaton tavaratila. Valmistaja ilmoittaa kontin tilavuudeksi 360 litraa, mutta tila tuntuu pienemmältä. Mittanauhalla mittaamalla tavaratilan verhon alle jää tilaa noin 240 litraa, eivätkä muutaman litran lokerot vaikuta tulokseen merkittävästi.
Suurempaa välipohjan alle jäävää tilaa ei ole, sillä se on käytetty akuille. Takanojien kaataminen kasvattaa tilan noin 1 200 litraan – kun kuormaus tehdään kattoon asti – mutta silloinkin tilaa on vähemmän, kuin mitä on yleisesti tämän kokoluokan perheautoissa. Tavaratilan pienuus on tässä tapauksessa sähköisestä liikkumisesta maksettava hinta.
Turvallisuudesta mukavuusvarusteisiin
Koeajoauto on lähtökohdiltaan Prius Plug-in Active, jota on lisävarusteltu teknologiapaketilla (+1 995 euroa). Kalliimpi Plug-in Solar (42 396 euroa) sisältää aurinkokennokaton, joka lataa ajoakustoa auton ollessa pysäköitynä. Kenno pystyy lataamaan päivän aikana parhaimmillaan viiden kilometrin ajomatkaa vastaavan energiamäärän.
Priuksen vakiovarustelu on kattava. Siihen kuuluu ajoa helpottavista varusteista esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ohjausavustimella, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman varoitin, jalankulkijatunnistuksella varustettu törmäyksenestojärjestelmä ja adaptiiviset ajovalot. Näistä kaistavahti toimii korkeintaan keskinkertaisesti, mutta muista on suuresti hyötyä.
Mukavuusvarusteista on mainittava avaimeton kulku, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, 8-tuumainen kosketusnäyttö navigaattorilla, bluetooth-handsfree, puhelimen langaton lataus ja peruutuskamera. Teknologiapaketti laajentaa pysäköintitutkan 360 astetta huomioivaksi sekä lisää varustukseen pysäköintiavustimen. Samassa lisävarustepaketissa on kymmenellä kaiuttimella varustettu JBL Premium Audio -äänentoistojärjestelmä.
Ladattava Prius Plug-in on tunnistettavissa neljän neliön etuvaloista. Pistokehybridi on muotoiltu selvästi sisarmalliaan nuorekkaammin.
Henri Posa
Tietoviihdejärjestelmä on koko auton vanhimmalta vaikuttava yksityiskohta, vaikka juuri sen toivoisi huokuvan viimeisintä aaltoa. Sen eduksi on todettava, että se näyttää halvemmin toteutetulta, kuin mitä se todellisuudessa on. Kosketusnäyttö toimii ja navigaattori arvaa syötettyjä osoitteita keskimääräistä ripeämmin. Lisäksi näytölle saa kätevästi karttanäkymän ja radiokanavan tiedot samaan aikaan.
Sulavasti taloudellista
Sähkömoottoreiden, polttomoottorin ja planeettavaihteiston yhdistelmä toimii upealla tavalla. Liikkuminen on pehmeää mutta äärimmäisen tehokasta. Voimalinja loistaa myös kulutuksen osalta. Sähkömoottoreiden ansiosta vääntöä on aina hyvin tarjolla, joten Toyota Prius tuntuu kaupunkiliikenteessä tehojaan ripeämmältä. Lievä varjopuoli on, että 122 hevosvoiman maksimitehon vuoksi pitää hieman varoa kaikkein tiukimpia ohituksia ja kiihdytyksiä moottoritielle. Perinteinen polttomoottoriauto innostuu kierrosten myötä, mutta Prius ei sitä tee.
Tavallisessa ajossa polttomoottoria ei huomaa edes silloin, kun se käynnistyy tai sammuu. Vasta kaasun reilumpi polkaisu nostaa polttomoottorin kierrokset niin korkeiksi, että sen erottaa. Ääni ei ole paha silloinkaan, mutta mukavampaa on toki ajaa täyssähköisesti lähes äänetöntä voimalinjaa hyödyntäen.
Toyota Priusin keskikonsolin toiminnallisuus on kunnossa, mutta käyttöliittymä näyttää hieman vanhentuneelta ja halvalta.
Henri Posa
Ripeästikin hauska
Rengasmelu on kokoluokalle tyypillinen, joten taajaman ulkopuolella täyssähköinen ajo ei oikeastaan vaikuta melutasoon millään tavalla. Kapeat ja korkeaprofiiliset renkaat antaisivat odottaa jopa hiljaisempaa kyytiä, vaikka Prius ei ole missään nimessä meluisa. Matalissa kaupunkinopeuksissa ja hyväkuntoisella päällysteellä Toyota Prius on parhaimmillaan, ja silloin se liikkuu lähes äänettä.
Jousitusmukavuus on kohtuullinen, eikä alustan toiminnasta löydy muutenkaan suurempaa moitittavaa. Pientä pintakovuutta on havaittavissa, mutta suuremmat heitot ylittyvät paremmin. Takapää tuntuu hieman keulaa jäykemmältä esimerkiksi hidastetöyssyissä, joka saattaa johtua lisäakuston vaatimista jäykemmistä jousista.
Ehkä hieman yllättäen Priuksella on hauskaa ajaa myös vauhdikkaasti, vaikka ohjaustuntuma puuttuukin lähes täysin. Jälkimmäinen lienee tietoinen valinta Priuksen kaupunkiautomaisen luonteen vuoksi, sillä urheiluauto GT86 osoittaa, että Toyota osaa valmistaa myös tunnokkaita ohjauksia.
Säästöä sähköllä
Moderni polttomoottoriauto liikkuu noin seitsemän litran keskikulutuksella, kun taas Priuksella on mahdollista päästä nollaan. Priuksen Plug-in-hybridin lisähinta samankokoiseen polttomoottoriautoon verrattuna lähentelee 10 000 euroa, ja erotuksella saa tällä hetkellä bensiiniä lähes 100 000 kilometrin matkalle.
Moni taittaa autollaan selvästi yli 100 000 kilometriä, jolloin keskusteluun nousee sähkön hinta, lataushybridin täyssähköisten matkojen osuus, polttomoottoriautojen kulutus, polttoaineen hintakehitys sekä lukuisat muut tekijät. Tämä kuitenkin osoittaa kiistatta sen, että tietyissä tilanteissa lataushybridi voi olla järkevä valinta.
Prius Plug-in ei yllä aivan saman kokoluokan parhaimpien polttomoottoriautojen tasolle kaikilla osa-alueilla. Sähköisessä liikkumisessa on kuitenkin oma viehätyksensä, joten ehkä suora vertailu polttomoottoriautoihin ei ole tarpeen. Prius PHV on tällä hetkellä edullisin myynnissä oleva lataushybridi, mutta Hyundai Ioniq plug-in (alkaen 33 590 euroa) on saanut hinnat, ja se tulee haastamaan Priuksen syksyyn mennessä. Lisäksi esimerkiksi Volkswagen Golf GTE taistelee samoista ostajista, joten tiukkaa vääntöä on odotettavissa. Onneksi tästä kaikesta hyötyy loppupeleissä juuri ostaja.
Toyota on löytänyt uuden tavan toteuttaa vaihteenvalitsin, ja pienen totuttelun jälkeen ratkaisu tuntuu varsin nerokkaalta. Valitettavasti itse vaihdekeppi on muovisen ja halvan tuntuinen.
Henri Posa
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Sähköinen voimalinja Täysin sähköisesti on mukava liikkua näin sulavasti toimivalla voimalinjalla, ja sähkömoottorin tarjoama välitön vääntö saa auton tuntumaan tehovarojaan ripeämmältä.
Ärsyttää: Tavaratila Pieni tavaratila rajoittaa Priuksen haluttavuutta esimerkiksi perhekäyttöön, vaikka kontti riittääkin tavallisille kauppareissuille.
Yllättää: Tietoviihdejärjestelmä Yllättäen juuri tietoviihdejärjestelmä on teknisesti edistyneen auton vanhentuneimmalta vaikuttava osa. Sen toteutus on hieman halvan näköinen, vaikka toiminnallisuus onkin kunnossa.
Yhteenveto: Toyota Prius PHV tarjoaa hyvän vaihtoehdon niille, joille lataaminen mahdollistaa kaikkien päivittäisten ajojen ajamisen täysin sähköisesti. Muussa tapauksessa pistokehybridin lisähinta on turhan suuri.
Tähdet: 4
Toyota Prius Plug-In Active
Moottori: R4, 1798 cm3, 72 kW (98 hv)/5200 r/min, 142 Nm/3600 r/min
Sähkömoottorit: 53 kW (72 hv), 163 Nm ja 22,5 kW (31 hv), 40 Nm
Hybridijärjestelmä: 90 kW (122 hv), akusto 8,8 kWh
Suorituskyky: 0–100 km/h 11,1 s, huippunopeus 162 km/h
Kulutus:1,0 l/100 km, bensiini 95E CO2-päästöt 22 g/km
Voimansiirto: planeettavaihteisto, etuveto
Mitat: p. 4645, l. 1760, k. 1470 mm, akseliväli 2700 mm, omamassa 1530 kg, kantavuus 325 kg, tavaratila 360 l, tankki 43 l
Hinta: 39 898 euroa, koeajoauto 42 545 euroa
Henri Posa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Näin maksimoit käytetyn autosi arvon
Kaasuautoilu ei ole kuollut – Gasum laajentaa tankkausverkostoaan
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Nissanille uusi maahantuoja Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Linnin kurkivarsi
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
Saksalaista käsityötä
Burleskitaiteilijan talossa on salonkitunnelmaa & sukuaarteita
Räätälöitäviä kaiuttimia Ruotsista
McIntosh MSA5500
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Phono-aste stepup-muuntajalla
Putkia ja bittejä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Näin maksimoit käytetyn autosi arvon
Kaasuautoilu ei ole kuollut – Gasum laajentaa tankkausverkostoaan
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Nissanille uusi maahantuoja Suomessa
LUETUIMMAT
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI