100 vuotta sitten merellä tapahtui monia jännittäviä asioita: Tiesitkö, että Tullin ensimmäiset moottoriveneet olivat sotasaalista?
Sata vuotta sitten Suomessa keskusteltiin paljon tasavallan rajoista sekä niiden valvonnasta. Varsinkin merirajojen valvonnassa nähtiin vakavia puutteita. Käytännössä Suomeen pääsi mereltä helposti kuka tahansa. Keväällä 1920 ehdotettiin, että merialueiden valvontaa tehostettaisiin ottamalla käyttöön Venäjän laivaston moottoriveneitä, jotka olivat jääneet Suomeen, kun Venäjän asevoimat olivat vuonna 1918 poistuneet.
Suomen merirajoja valvoivat merivoimat ja Tulli. Suomen merivoimat oli muodostettu lähinnä venäläisiltä Suomeen jääneistä aluksista. Tullin aluskanta taas koostui höyry- ja purjealuksista, jotka oli hankittu 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä.
Osaan pienempiä vartiopursia oli myöhemmin asennettu apumoottori, mutta ne eivät olleet kovin nopeita. Tällaisella kalustolla oli vaikea pysyä moottoriveneillä liikkuvien salakuljettajien perässä.
Ensimmäisen maailmansodan aikana suomalaiset veneveistämöt olivat valmistaneet Venäjän laivastolle paljon erilaisia aluksia. Osa ei ollut vielä ehtinyt käyttöön, kun Venäjän asevoimat olivat vuonna 1918 vetäytyneet Suomesta.
Toistaiseksi maiden väliset suhteet olivat kokonaan järjestämättä ja maat olivat sotatilassa keskenään. Venäläistä sotilasomaisuutta hallinnoimaan perustettiin kesällä 1918 Sotasaalis-Keskusosasto.
Suojeluskunnat hakevat roolia rajavalvonnassa
Aloitteen merivalvonta-asiassa teki suojeluskuntien yliesikunta. Helmikuussa 1920 laatimassaan salaisessa suunnitelmassa se esitti, että 14 Venäjältä sotasaaliiksi jäänyttä nopeaa moottorivenettä eli ”moottorikaateria” otettaisiin käyttöön rannikoiden valvonnassa. Veneet voitaisiin antaa rannikon suojeluskunnille tai Tullille.
Suojeluskuntien johto ehdotti, että moottorikaatereilla olisi voitu valvoa kaikkein kriittisimpiä merialueita: Hangon ja Terijoen välistä Suomenlahden rannikkoa sekä merialuetta Kokkolan ja Kristiinankaupungin välillä. Tehtävänä oli estää ”vallankumouksellisten ja maallemme vihamielisten ainesten yhteyttä Suomen kanssa" ja torjua samalla alkoholijuomien ja muiden tuontikiellon alaisten tavaroiden salakuljetusta. Kumpikin tehtävä nähtiin jokseenkin yhtä tärkeäksi.
Vaikka Tulli ei aluksi aikonut veneisiinsä aseistusta, joihinkin tulliveneisiin asennettiin myös konekivääreitä. Kuvan vene näyttäisi olevan yksi ensimmäisistä isoista SK-veneistä. [Tullimuseo]
Kuvan vene ei ollut Tullin vene, vaan salakuljettajilta takavarikoitu SK-vene. Vuonna 1920 Tullille hankitut sotasaalis-SK:t olivat jokseenkin saman näköisiä ja kokoisia. [Tullimuseo]
Venäjän laivaston ”moottorikaaterit”
Suojeluskuntien ehdotus koski yhtä venetyyppiä, isoa moottorivenettä, jota kevään 1920 salaisissa asiakirjoissa kutsuttiin nimellä ”CK”. Tämä oli venetyypin nimilyhenne kyrillisillä kirjaimilla - suomeksi olisi oikeastaan pitänyt puhua ”SK-veneestä”, sillä lyhenne tuli venäjänkielisistä sanoista storozhevoi kater eli vartiomoottorivene.
Venetyyppiä olivat valmistaneet Turun ja Porvoon veneveistämöt. Suomen lisäksi näitä veneitä oli valmistettu myös Pietarissa. Suomen viranomaiset puhuivat ”moottorikaatereista”.
Kookkaat SK-veneet oli tarkoitettu lähinnä sukellusveneiden torjuntaan. Veneet olivat 15,2 metriä pitkiä, mutta SK-venetyyppiä oli valmistettu myös 18-metrisenä.
Veneissä oli amerikkalaisvalmisteiset 150-hevosvoimaiset van Blerck -bensiinimoottorit, joilla päästiin 15 solmun tuntinopeuteen. Tullin käytössä tuolloin olleista valvonta-aluksista harva ylsi yli 10 solmuun. Nopeimpia olivat isot tullihöyrylaivat, mutta takaa-ajoon niitä ei voinut käyttää.
Tulli tahtoo veneet
Huhtikuussa 1920 Tullihallitukselta pyydettiin suunnitelmasta lausuntoa. Tullilla ei ollut mitään näiden merikelpoisten veneiden käyttöönottoa vastaan. Tulli ei kuitenkaan ollut ainoa vaihtoehto veneiden käyttäjäksi. Tulli totesi, että jos SK-veneitä ottaisivat käyttöön suojeluskuntalaiset, kustannukset olisivat jonkin verran alemmat, koska nämä eivät saaneet palkkaa.
Sotilaallisesti järjestetty valvonta olisi kattava, mutta tullivalvonnan kannalta vähemmän tehokas, koska suojeluskuntalaisilla ei ollut tullilainsäädännön tuntemusta.
Suurin kustannuserä olivat silti itse veneet. Tullin arvion mukaan veneiden käyttöönotosta tulisi huomattavasti enemmän kuluja kuin suojeluskuntajärjestö oli esittänyt. Jos veneet menisivät suojeluskuntien käyttöön, niihin olisi asennettu Maxim-pikatykit ja konekiväärit. Jos ne taas olisi ottanut käyttöön Tulli, veneisiin ei olisi tullut näin vahvaa aseistusta. Veneen miehistöksi suojeluskuntalaisia olisi tarvittu viisi.
Tulli puolestaan arvioi, että se selviäisi kolmihenkisellä miehistöllä venettä kohden. Kummassakin tapauksessa vähintään kahdelta miehistön jäseneltä olisi vaadittu teknistä osaamista. Yhtenä vaihtoehtona Tulli ehdotti yhteistoiminnan lisäämistä suojeluskuntien kanssa.
Tulli halusi tuoda esiin myös sen, että vaikka sotasaalisveneitä ei nyt saataisikaan valvontakäyttöön, niitä ei missään nimessä saanut myydä yksityishenkilöille, sillä ne ”kaiken todennäköisyyden mukaan joutuisivat suureksi osaksi tullikavaltajain ja salakuljettajien haltuun”. Samassa yhteydessä Tulli ehdotti myös kaikkien yksityisten omistamien moottoriveneiden rekisteröimistä ja ajolupajärjestelmää.
Tullihallitus toivoi, että Tulli ja muut viranomaiset voisivat hankkia veneitä sotasaalisvarastoista edullisesti myöhemmin, kun saisivat määrärahoja.
Viisi 15 metrin venettä
Suojeluskuntien suunnitelmaa merirajan valvonnasta ei toteutettu. Huhtikuussa 1920 Tulli sai silti hankittua Sotasaalis-Keskusosastolta viisi SK-venettä. Veneet vaativat kuitenkin remontointia, ennen kuin ne voitiin ottaa käyttöön.
SK-veneiden amerikkalaisten van Blerck-moottorien bensiininkulutus oli kovaa. Tunnin ajo vei bensiiniä reilusti yli sata litraa. Tullin mukaan käyttömenot olisivat nousseet ”tavattoman suuriin summiin”, joten se halusi muuttaa koneet petrolikäyttöisiksi, jolloin kulutus olisi pienempi. Turun Veneveistämöllä tehty muutostyö vei aikaa, sillä moottoreita ei millään tahdottu saada toimimaan kunnolla petrolilla. Samalla teho pieneni 100 hevosvoimaan ja huippunopeus hidastui 12 solmuun.
Kesäkuussa 1920 Viipurin tullikamari sai jo myydä vanhan vartiopurtensa ja tiedusteli, pääsisivätkö sen venemiehet Turkuun perehtymään uuteen veneeseensä. Matkaan Turkuun oli kuitenkin toistaiseksi lykättävä.
Veneitä ei saatu vielä kesällä. Asiasta ei ole säilynyt asiakirjoja. Todennäköistä kuitenkin on, että ostetut veneet saatiin Turun veneveistämöltä jossain vaiheessa talvea 1920–21 tai vasta seuraavana keväänä.
Tullin saamien veneiden alkuperäiset venäläiset tunnukset olivat SK 51, 52, 53 ja 57. Tulli antoi niille tunnukset NV 31, 32, 33 ja 34. NV oli lyhenne sanoista Nopea Vene, mutta välillä käytettiin myös lyhennettä NA eli Nopea Alus. Viidennen veneen numeroa ei ole tiedossa.
Sattumaa vai ei, mutta uutenavuonna 1921 Lavansaaressa räjähti Tullin Sotasaalis-Keskusosastolta hankkima moottorivene nimeltä ”Gustafsvärd”. Toistaiseksi ei tiedetä, oliko tämä puuttuva viides vene.
Yhden Tullin SK-veneistä tiedetään varmasti tuhoutuneen vuonna 1928 tulipalossa Maarianhaminassa. Veneistä kolme pysyi käytössä noin kymmenen vuotta. Vuonna 1930 NV 31, NV 32 ja NV 33 toimivat Koiviston, Maarianhaminan ja Hangon tullikamarien alaisuudessa.
Rauhanneuvottelut varjostavat venehankintoja
Viivytyksiin veneiden saamisessa saattoi olla muitakin syitä kuin muutostyöt. Vuonna 1920 venäläinen sotasaalis oli niin sanotusti kuumaa tavaraa. Keväällä 1920 Suomessa nousi julkinen kohu, kun paljastui, että Suomen sotilasviranomaiset olivat syyllistyneet omavaltaisuuksiin sotasaalistavaran hallinnassa.
Kesäkuussa 1920 Suomen ja Venäjän väliset rauhanneuvottelut käynnistyivät Tartossa. Sotilasveneet olivat olleet Venäjän valtion omaisuutta, ja ne haluttiin takaisin. Neuvotteluissa oli toki paljon polttavampiakin asioita kuin laivat ja veneet. Myös Suomen hallitus tahtoi saada takaisin Venäjällä olevaa omaisuuttaan.
Rauhanneuvottelut olivat välillä katkolla ja alkoivat elokuussa uudelleen. Lokakuussa 1920 allekirjoitetun Tarton rauhansopimuksen liitteeksi tuli yksityiskohtainen lista laivoista ja veneistä, jotka Suomi palauttaisi Venäjälle.
Yhteensä Suomi sitoutui luovuttamaan 169 erilaista alusta. Listalla on 11 SK-venettä, mutta ei Tullin ostamia yksilöitä. Rauhansopimuksen takia oli kuitenkin mahdoton ajatus, että Suomen merirajaa olisi voitu alkaa valvoa SK-veneillä, koska suurin osa oli luovutettava pois.
Syyskuussa 1920 Tullihallitus laati valtiovarainministeriölle suunnitelman, jossa ehdotti kaikkien vanhojen tulliveneiden korvaamista isoilla, 12 solmua kulkevilla moottoriveneillä. Kaikkiaan arvioitiin tarvittavan 40 uutta venettä. Tullin mukaan oli välttämätöntä tehdä jotakin salakuljetukselle, koska muuten valtion arvovalta alkaisi kärsiä.
Kesällä 1920 arvioitiin, että alkuun päästäisiin kolmen miljoonan markan lisämäärärahalla. Ehdotuksessa ei mainita sanallakaan, että nopeita veneitä olisi hankittu Sotasaalis-Keskusosastolta. Selvää on, että uusista valvontaveneistä olisi jouduttu maksamaan paljon enemmän kuin sotasaaliista.
Veneluovutus Venäjälle lienee yhtenä syynä siihen, miksi elokuun 1920 jälkeen Tullin viidestä SK-veneestä ei enää virkakirjeenvaihdossa puhuttu mitään. Varmaa on se, että SK:t oli saatu Tullin käyttöön, sillä kolme samanlaista 1917 valmistunutta venettä esiintyy myöhemmin laaditussa veneluettelossa.
Veneet vesille vuonna 1921
Vaikuttaa siltä, että SK-veneet saatiin vesille vasta seuraavana keväänä. Marraskuussa 1920 Tullihallitus esitti, että se voisi tilata uusia veneitä mahdollisimman pian, jotta ne ehtisivät seuraavaksi purjehduskaudeksi.
Valtioneuvosto antoi 12.1.1921 Tullille luvan tilata miljoonalla markalla veneveistämöiltä pienikokoisia ja nopeita veneitä, vaikka kolmen miljoonan lisämenoarviota ei vielä ollut hyväksytty.
On mahdollista, että valtioneuvoston sanamuoto vaikutti siihen, miksi Turun Veneveistämöltä tilattiin vuonna 1921 hieman lyhyempiä, 13,4-metrisiä veneitä. Saattaa olla, että päätöstä haluttiin siihen saakka, kunnes Tarton rauhansopimus oli tullut voimaan 1.1.1921.
Kolme Tullin ensimmäisistä vuonna 1920 hankituista isoista moottoriveneistä päätyi vuonna 1930 Merivartiolaitokselle, joka korvasi ne pari vuotta myöhemmin uusilla veneillä. Veneiden myöhempi kohtalo on hämärän peitossa.
Tulli / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Full Metal Jacket
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL