Jo aloitusversion teho on 318 kW (432 hv), kun taas suuremmassa versiossa on potkua vaikuttavat 420 kW (571 hv) sekä maksimivääntöä 1 050 Nm.

Jo aloitusversion teho on 318 kW (432 hv), kun taas suuremmassa versiossa on potkua vaikuttavat 420 kW (571 hv) sekä maksimivääntöä 1 050 Nm.

Ford Media Center

2022 Ford F-150 Lightning: Sähköisen Pick-Upin vetokyky 4500 kiloa!

Uuden Ford F-150 Lightningin myötä markkinoille tulee keväällä 2022 täyssähköinen versio merkin bestselleristä.

Auto Bild.Uutiset

Lä­hes kuu­si­met­ri­nen Pick-Up on ol­lut Yh­dys­val­tain myy­dyin au­to, ai­na vuo­den 1948 ly­hyis­tä aloi­tus­mal­leis­taan, ja säh­köi­sen ver­si­on tu­li­si ra­ken­taa sen me­nes­tyk­sen poh­jal­le.

Sik­si De­ar­bor­nis­sa pää­tet­tiin ol­la te­ke­mät­tä vi­su­aa­li­sia ko­kei­lu­ja, ja luot­taa sen si­jaan tut­tui­hin mit­ta­suh­tei­siin ja äs­ket­täin ke­hi­tet­tyyn säh­köi­seen voi­man­siir­toon.

Ford Media Center

Iso kosketusnäyttö on tuttu Ford Mustang Mach-E:stä.

Iso kosketusnäyttö on tuttu Ford Mustang Mach-E:stä.

Ford Media Center

Säh­köi­ses­sä Light­nin­gis­sa on ta­val­lis­ten F-150 -mal­lien ta­paan alu­mii­ni­run­ko ja eril­lis­jou­si­tus- Ajo­ti­lak­si va­li­taan Nor­maa­li, Sport, Maas­to­a­jo tai hi­naus­toi­min­to, ja eri­tyi­nen poh­ja­pans­sa­ri suo­jaa ajo­a­kus­toa.

Ny­ky­muo­din mu­kai­ses­ti etu­pel­lin al­la ole­va li­sä­ta­va­ra­ti­la, ”Frunk”, ah­mai­see F-150:n ta­pauk­ses­sa 400 lit­raa.

Ford F-150 Light­ning -säh­kö­ver­si­on hin­ta start­taa Yh­dys­val­lois­sa al­le 40 000 dol­la­ris­ta, ja esi­mer­kik­si run­saas­ti va­rus­tel­tu F-150 XLT aset­tuu al­ka­en al­le 53 000 dol­la­riin.

Säh­kö­moot­to­ri: Te­hoa yli 500 he­vos­voi­maa

Ai­kai­sem­mis­sa F-sar­jan Pick-Upeis­sa oli ben­sii­ni- ja tur­bo­die­sel­moot­to­rei­ta, joi­den te­ho­a­lue oli lä­hes 300 hv-yli 700 hv, mut­ta F-150 Light­ning toi­mii säh­köl­lä.

Jo aloi­tus­ver­si­on teho on 318 kW (432 hv), kun taas suu­rem­mas­sa ver­si­os­sa on pot­kua vai­kut­ta­vat 420 kW (571 hv) sekä mak­si­mi­vään­töä 1 050 Nm.

Jot­ta val­ta­vaa suo­ri­tus­ky­kyä ky­et­täi­siin hyö­dyn­tä­mään, Ford F-150 Light­nin­gin on ol­ta­va ne­li­ve­toi­nen. Se pys­tyy ve­tä­mään yli 4 500 ki­lon pe­rä­vau­nua, ei­kä yk­si­kään muu säh­kö­au­to maa­il­mas­sa täl­lä het­kel­lä ky­ke­ne vas­taa­vaan suo­ri­tuk­seen.

Light­nin­gin lu­va­taan kiih­ty­vän nol­las­ta sa­taan al­le 5 se­kun­nis­sa.

Ak­ku ja la­taus: Toi­min­ta­mat­ka jopa 500 ki­lo­met­riä

Pe­ru­sa­jo­a­kus­ton avul­la voi­daan saa­vut­taa noin 370 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka. Te­ho­ak­ku aut­taa F-150 Light­nin­gia kul­ke­maan lä­hes 482 ki­lo­met­riä yh­del­lä la­tauk­sel­la (mo­lem­mat ar­vot Yh­dys­val­tain EPA-mit­taus­syk­lin mu­kai­ses­ti).

Ko­ti­la­tau­sa­se­mal­la F-150 la­tau­tuu mel­kein 50 ki­lo­met­riä yh­des­sä tun­nis­sa; akus­ton la­taa­mi­nen täy­teen kes­tää ko­to­na jopa kah­dek­san tun­tia.

Pi­ka­la­taus su­juu huo­mat­ta­vas­ti no­pe­am­min 150 kW pi­ka­la­tau­sa­se­mal­la. Kym­me­nes­sä mi­nuu­tis­sa voi­daan pi­ka­la­da­ta lä­hes 100 ajo­ki­lo­met­riä, ja la­taus 15 pro­sen­tis­ta 80 pro­sent­tiin luon­nis­tuu 41 mi­nuu­tis­sa.

Mul­ti­me­dia on tut­tu Mus­tang Mach E:stä

Ford F-150 Light­nin­gin si­sä­ti­lat ovat yh­tä voi­mak­kaat kuin ul­ko­puo­li­kin. Run­sai­den ti­lo­jen li­säk­si ko­je­lau­dan kes­kel­lä on 12 tuu­man mit­ta­ris­to, sekä 15,5 tuu­man kos­ke­tus­näyt­tö.

Lan­gat­to­mien päi­vi­tys­ten an­si­os­ta mul­ti­me­dia py­syy ai­na ajan ta­sal­la, ja pi­tää F-150:n di­gi­taa­li­ses­ti kär­jes­sä. Ford so­vel­taa Light­nin­gis­sa Mus­tang Mach E:stä tut­tua Ford SYNC 4 -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mää.

Ford F-150 on kuin val­ta­va va­ra­vir­ta­läh­de: Jou­dut­ko la­taa­maan kan­net­ta­vaa tie­to­ko­net­ta? Ei min­kään­lais­ta on­gel­maa!

Säh­köi­nen F-150 on enem­män kuin nor­maa­li säh­kö­käyt­töi­nen pick-up. Kos­ka se on va­rus­tet­tu ul­koi­sin vir­ta­pis­tok­kein ret­kei­lyä tai säh­kö­työ­ka­lu­ja var­ten, se on kuin val­ta­va va­ra­vir­ta­läh­de tien pääl­lä.

Pe­rus­ver­si­os­sa vir­ta­pis­tok­keet tar­jo­a­vat 2,3 kW ja huip­pu­mal­leis­sa La­ri­at sekä Pla­ti­num 9,6 kW työ­ka­lu­jen, jääh­dy­ty­syk­si­köi­den tai asun­to­vau­nun hyö­dyk­si. For­dil­le on tär­ke­ää, et­tä maa­seu­dun ranc­heil­le teh­ty lava-au­to säi­lyt­tää tun­ne­tun kes­tä­vyy­ten­sä ja maas­to-omi­nai­suu­ten­sa säh­kö­käy­tös­tä huo­li­mat­ta.

Nuo omi­nai­suu­det ovat teh­neet F-150:sta niin suo­si­tun kaik­ki­al­la maa­il­mas­sa sekä eri­tyi­ses­ti Yh­dys­val­lois­sa jo usei­den vuo­si­kym­me­nien ajan.

Au­to Bild Ste­fan Grund­hoff / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU