Audi A6 e-tron Sportback ja Avant -konseptiautot ovat ensimmäiset innovatiiviseen PPE-alustarakenteeseen (Premium Platform Electric) perustuvan ajoneuvoperheen jäsenet. PPE-teknologiaa kehitetään Audin johdolla yhdessä Porschen kanssa.

Audi A6 e-tron Sportback ja Avant -konseptiautot ovat ensimmäiset innovatiiviseen PPE-alustarakenteeseen (Premium Platform Electric) perustuvan ajoneuvoperheen jäsenet. PPE-teknologiaa kehitetään Audin johdolla yhdessä Porschen kanssa.

Audi

Audi A6 Avant e-tron -konseptiauto: Tilankäytön mestari

Audi esittelee sähköisellä voimalinjalla varustetun edustusluokan A6 Avant -konseptiauton.

Auto Bild.Uutiset

Au­di A6 e-tron -kon­sep­ti­au­ton toi­nen osa: Au­di esit­te­lee tä­män vuo­den me­di­a­ti­lai­suu­des­saan luk­sus­luo­kan täys­säh­köi­sen A6:n seu­raa­van tu­le­vai­suu­den mal­lin, Avan­tin.

Säh­köi­sel­lä voi­ma­lin­jal­la va­rus­tet­tu Au­di A6 Sport­back esi­tel­tiin lä­hes vuo­si sit­ten Shang­hain au­to­näyt­te­lys­sä. Tuo­tan­to-orien­toi­tu­nut kon­sep­ti­au­to A6 Avant e-tron ha­vain­nol­lis­taa nyt uraa­uur­ta­van voi­ma­lin­ja­tek­no­lo­gi­an ja Au­din pe­rin­tei­sen Avant-muo­toi­lu­maa­il­man syn­tee­siä.

Vuon­na 2021 esi­tel­lyn Au­di A6 e-tron -kon­sep­ti­au­ton ta­paan myös A6 Avan­tis­sa on Au­din joh­dol­la ke­hi­tet­ty täy­sin säh­köi­nen, edis­tyk­sel­li­seen PPE-pe­rus­rat­kai­suun pe­rus­tu­va voi­ma­lin­ja.

Sa­mal­la se edus­taa uut­ta muo­toi­lu­kon­sep­tia, jon­ka pe­rus­mi­tat ovat sa­mat kuin A6 Sport­back e-tro­nis­sa. Kori on 4,96 met­riä pit­kä, 1,96 met­riä le­veä ja 1,44 met­riä kor­kea, jo­ten au­to on sel­väs­ti luk­sus­luo­kan mi­tois­sa. Sen lin­jat edus­ta­vat Au­din ny­kyi­sen muo­to­kie­len joh­don­mu­kais­ta ke­hi­tys­tä.

Kes­kei­set muo­toi­lul­li­set ele­men­tit, ku­ten um­pi­nai­nen Sing­lef­ra­me ja yh­te­näi­nen va­lo­nau­ha ta­ka­na, ko­ros­ta­vat su­ku­lai­suut­ta Au­din mui­hin säh­köi­siin e-tron-mal­lei­hin.

Maa­lis­kuus­sa 2022 en­si-il­tan­sa saa­nut Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­ton ul­ko­a­su­mal­li ei ole mi­kään yk­sin­ker­tai­nen muo­toi­lu­har­joi­tel­ma. Päin vas­toin, sen lin­jat ja tyy­lik­käät mit­ta­suh­teet en­na­koi­vat tu­le­via Au­din tuo­tan­to­mal­le­ja ja an­ta­vat vih­jei­tä sii­tä, kuin­ka dy­naa­mi­sel­ta ja ele­gan­til­ta täys­säh­köi­nen luk­sus­luo­kan Au­di voi näyt­tää.

”Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti on konk­reet­ti­nen kat­saus tu­le­viin PPE-tek­no­lo­gia-alus­taan pe­rus­tu­viin tuo­tan­to­mal­lei­hin. Em­me vain säh­köis­tä Avan­tin me­nes­tyk­se­käs­tä 45-vuo­tis­ta his­to­ri­aa, vaan ha­lu­am­me käyt­tää kai­ken tek­ni­sen tai­tom­me li­sää­mäl­lä sii­hen huu­to­mer­kin. Käy­tän­nös­sä tämä mer­kit­see te­ho­kas­ta 800 vol­tin tek­niik­kaa, 270 kW la­taus­te­hoa ja jopa 700 ki­lo­met­rin WLTP-toi­min­ta­mat­kaa", sa­noo Au­din tek­ni­ses­tä ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va Oli­ver Hof­f­mann.

Au­di A6-tun­nus ko­ros­taa, et­tä kon­sep­ti­au­to si­joit­tuu Au­din bis­nes­luok­kaan. Mal­li­per­he on ol­lut mer­kin edus­ta­ja yh­des­sä maa­il­man eni­ten myy­dyis­tä au­to­seg­men­teis­tä vuo­des­ta 1968 läh­tien – vuo­teen 1994 saak­ka ni­mel­lä Au­di 100.

Val­lan­ku­mouk­sel­li­set, far­ma­ri­au­to­jen muo­toi­lua uu­dis­ta­neet Avant-mal­lit ovat ol­leet mu­ka­na vuo­des­ta 1977 al­ka­en. Ne mer­kit­si­vät kir­jai­mel­li­ses­ti ai­van uu­den­lai­sen au­ton syn­ty­mis­tä, jon­ka dy­naa­mi­sia lin­jo­ja kil­pai­li­jat ovat sit­tem­min ko­pi­oi­neet.

Nimi Avant viit­taa avant­gar­deen – ih­mi­siin tai te­ok­siin, jot­ka ovat ko­kei­le­via ja rik­ko­vat ai­kan­sa va­kiin­tu­nei­ta suun­tauk­sia.

PPE-tek­no­lo­gia var­mis­taa omal­ta osal­taan, et­tä au­ton lin­jat muut­tu­vat dy­naa­mi­sek­si ajet­ta­vuu­dek­si ja ar­ki­päi­vän suo­ri­tus­ky­vyk­si eli pit­käk­si toi­min­ta­mat­kak­si.

Voi­ma­lin­jas­ta ja mal­li­ver­si­os­ta riip­pu­en Au­di A6 e-tro­nin WLTP-toi­min­ta­mat­ka on jopa 700 ki­lo­met­riä ja te­hok­kaim­mat ver­si­ot kiih­ty­vät 0–100 km/h al­le nel­jäs­sä se­kun­nis­sa. Sport­bac­kin ja Avan­tin suo­ri­tu­sar­vot poik­ke­a­vat toi­sis­taan vain hie­noi­ses­ti.

Au­di A6 Avant e-tro­nin ta­ka­o­sa on sekä tyy­li­käs et­tä ti­la­va – kah­des­sa­kin mie­les­sä, sil­lä mat­ka­ta­va­roi­den li­säk­si ti­laa on myös huo­mat­ta­val­le mää­räl­le au­ton liik­kees­sä pi­tä­vää ener­gi­aa.

Voi­ma­lin­ja ja ak­ku­tek­no­lo­gia pe­rus­tu­vat 800 vol­tin jär­jes­tel­mään, jota voi­daan la­da­ta jopa 270 ki­lo­wa­tin te­hol­la. Sen an­si­os­ta pi­ka­la­tau­sa­se­mal­la saa­daan 300 li­sä­ki­lo­met­riä ak­kui­hin vain 10 mi­nuu­tis­sa.

Sel­kä­es­ti e-tron: muo­toi­lu

Mit­to­jen­sa pe­rus­teel­la Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti edus­taa sel­ke­äs­ti ylem­pää seg­ment­tiä: 4,96 met­rin pi­tuus, 1,96 met­rin le­veys ja 1,44 met­rin kor­keus vas­taa­vat ny­kyi­siä A6- ja A7-mal­le­ja.

Dy­naa­mis­ten mit­ta­suh­tei­den, tyy­lik­käi­den lin­jo­jen ja tun­nu­so­mai­sen Avant-ta­ka­o­san pe­rus­teel­la on sel­vää, et­tä au­to on suun­ni­tel­tu tuu­li­tun­ne­lis­sa.

Ae­ro­dy­na­mii­kal­la on­kin ol­lut ai­na kes­kei­nen roo­li luk­sus­luo­kan Au­dien pit­käs­sä his­to­ri­as­sa. Ai­kan­sa ae­ro­dy­na­mii­kan maa­il­man­mes­ta­ri oli Au­di 100 / C3, jon­ka il­man­vas­tus­ker­roin cW oli le­gen­daa­ri­nen 0,30. Au­di päi­hit­ti siis kil­pai­li­jan­sa jo vuon­na 1982 ja mon­ta ker­taa myös sen jäl­keen.

Nyt säh­köi­sel­lä voi­ma­lin­jal­la va­rus­tet­tu Au­di A6 e-tron -kon­sep­ti­au­ton eri ver­si­ot kir­joit­ta­vat tä­hän me­nes­tys­ta­ri­naan uu­den lu­vun. Sport­bac­kin il­man­vas­tus­ker­roin cW on säh­köis­te­tys­sä C-seg­men­tis­sä en­nen­nä­ke­mä­tön 0,22, Avant jää pi­den­ne­tyn kat­to­lin­jan­sa an­si­os­ta täs­tä vain 0,02 yk­si­kön pää­hän.

Käy­tän­nös­sä tämä tar­koit­taa sitä, et­tä au­ton il­man­vas­tus on mi­ni­maa­li­nen, joka mer­kit­see vä­häi­sem­pää ener­gi­an­ku­lu­tus­ta ja pi­dem­pää toi­min­ta­mat­kaa. Muo­to­jen hie­no­sää­tö tuu­li­tun­ne­lis­sa on joh­ta­nut myös or­gaa­ni­siin muo­toi­hin, joi­den pie­nim­mis­sä­kin yk­si­tyis­koh­dis­sa nä­kyy poik­keuk­sel­li­nen ele­gans­si ja har­mo­nia.

Suu­ret 22-tuu­mai­set van­teet, ly­hy­et yli­tyk­set, ma­ta­la oh­jaa­mo ja dy­naa­mi­nen ka­ton kaa­ri an­ta­vat Avan­til­le ur­hei­lu­au­to­mai­set mit­ta­suh­teet. Var­sin­kin si­vul­ta kat­sot­tu­na A6 Avant e-tron -kon­sep­ti näyt­tää mo­no­liit­ti­sel­ta, kuin yh­des­tä muo­tis­ta syn­ty­neel­tä.

Kul­mik­kai­den muo­to­jen si­jaan ko­rin ku­pe­rat ja ko­ve­rat pin­nat su­lau­tu­vat toi­siin­sa peh­me­äs­ti.

Au­di Avan­tin ik­ku­noi­den muo­toi­lul­le tyy­pil­li­set piir­teet syn­ty­vät loi­vas­ti taak­se­päin kal­te­vas­ta ka­ton kaa­res­ta ja viis­tos­ta D-pi­la­ris­ta, joka ko­ho­aa vir­ta­vii­vai­ses­ti au­ton pe­rä­o­san muo­dos­ta­mas­ta va­kaas­ta alus­tas­ta.

Ko­rin le­veyt­tä ko­ros­ta­vat or­gaa­ni­ses­ti si­vu­pin­toi­hin in­teg­roi­tu­vat qu­at­t­ro-pyö­rän­kaa­ret, joi­ta yh­dis­tää ak­ku­jen si­joi­tu­sa­lue ovien ala­reu­nan suo­ja­pa­nee­lien vä­lis­sä. Pa­nee­lei­ta ko­ros­te­taan mus­til­la de­sign-ele­men­teil­lä, jot­ka ovat ny­ky­ään Au­din säh­kö­au­to­jen tun­nus­merk­ki.

Audi

Au­di e-tron-mal­leil­le tyy­pil­li­siä ovat myös vir­ta­vii­vai­set, ka­me­roil­la to­teu­te­tut vir­tu­aa­li­set ul­ko­pei­lit A-pi­la­rin juu­res­sa.

Jo keu­las­ta tun­nis­taa heti, et­tä Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­to edus­taa mer­kin säh­köis­tä lin­jaa. Sii­tä ker­too suu­ri um­pi­nai­nen Sing­lef­ra­me-sä­leik­kö, jon­ka ala­reu­naan on si­joi­tet­tu voi­man­siir­ron, ak­ku­jen ja jar­ru­jen jääh­dy­tyk­sen il­ma­not­to­au­kot.

Ajo­va­lo­jen ma­ta­lat ke­hyk­set ulot­tu­vat pit­käl­le keu­lan si­vuil­le ja ko­ros­ta­vat ko­rin vaa­ka­suun­tai­sia lin­jo­ja.

Ta­ka­na tuu­li­tun­ne­lin vai­ku­tus ko­rin muo­toi­hin on il­mei­nen. Pe­rän ylä­o­saan on muo­toil­tu ae­ro­dy­naa­mi­nen, ke­hä­mäi­nen vir­tauk­sen ir­rot­ta­va reu­na. Vä­ril­li­sel­lä so­mis­tuk­sel­la vii­meis­tel­lyl­lä il­ma­noh­jai­mel­la on tär­keä mer­ki­tys ae­ro­dy­na­mii­kal­le ja sen muo­toi­lu ko­ros­taa myös kon­sep­ti­au­ton pit­kä­no­mais­ta, vaa­ka­suo­raa si­lu­et­tia.

Pe­rän ala­o­sas­sa erot­tu­vat pus­ku­rin alu­eel­le in­teg­roi­dut dif­fuu­so­rin suu­ret il­man­pois­to­au­kot. Il­ma­noh­jai­men ta­paan vä­ril­li­sil­lä ak­sen­teil­la vii­meis­tel­lyt ele­men­tit oh­jaa­vat au­ton al­la vir­taa­vaa il­maa ja vä­hen­tä­vät tur­bu­lens­sia. Tämä aut­taa sekä vä­hen­tä­mään il­man­vas­tus­ta et­tä mi­ni­moi­maan nos­to­voi­man vai­ku­tus­ta.

Näyt­te­ly­au­ton ur­hei­lul­lis­ta si­lu­et­tia ko­ros­te­taan Nep­tu­ne Val­ley -ni­mi­sel­lä uu­del­la läm­pi­mäl­lä har­maan sä­vyl­lä. Var­joi­sis­sa olo­suh­teis­sa väri an­taa mo­der­nin, hil­li­tyn vai­ku­tel­man, mut­ta au­rin­gon­va­los­sa efek­ti­pig­men­tit puh­ke­a­vat kuk­kaan ki­mal­lel­len peh­me­äs­ti sa­teen­kaa­ren vä­reis­sä.

Va­lai­se­vaa kai­kis­ta nä­kö­kul­mis­ta – va­lo­tek­no­lo­gia

Ma­ta­lat, so­la­kat ajo­va­lot ja ta­ka­va­lot mu­kau­tu­vat ta­sai­si­na au­ton ko­ri­lin­joi­hin. Di­gi­taa­lis­ten Mat­rix LED- ja OLED-tek­no­lo­gi­oi­den an­si­os­ta pie­neen pin­ta-alaan on pys­tyt­ty mah­dut­ta­maan mak­si­maa­li­sen kirk­kaat va­lot, jois­sa on pal­jon omi­nai­suuk­sia ja mu­kau­tet­ta­vat va­lo­ku­vi­ot.

Au­din va­lo­suun­nit­te­li­jat ja -ke­hit­tä­jät ovat jäl­leen teh­neet us­ko­mat­to­man työn – kon­sep­ti­au­ton va­lois­sa on mo­nia uu­sia omi­nai­suuk­sia ja per­so­noin­ti­mah­dol­li­suuk­sia.

Ko­rin mo­lem­mil­la puo­lil­la on kol­me kor­ke­an re­so­luu­ti­on led-pro­jek­to­ria, jot­ka luo­vat au­ton vie­reen näyt­tä­mön ai­na, kun ovet ava­taan: pie­net dy­naa­mi­set va­lo­te­hos­teet ter­veh­ti­vät mat­kus­ta­jia hei­dän omal­la kie­lel­lään.

Tur­val­li­suu­so­mi­nai­suuk­sien ja es­te­tii­kan yh­dis­tä­mi­nen on ai­na ol­lut Au­dil­le eri­tyi­sen tär­ke­ää. Sik­si pie­net, kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­set pro­jek­to­rit hei­jas­ta­vat maa­han myös va­roi­tus­merk­ke­jä, joil­la va­roi­te­taan esi­mer­kik­si pyö­räi­li­jöi­tä au­ton avau­tu­vis­ta ovis­ta.

Ajo­neu­von kul­miin on si­joi­tet­tu vie­lä nel­jä huo­maa­ma­ton­ta led-pro­jek­to­ria li­sää. Niil­lä voi­daan esit­tää suun­ta­merk­ki­ku­vi­oi­ta, joi­den de­sign on mu­kau­tet­ta­vis­sa eri mark­ki­na-alu­ei­den vaa­ti­mus­ten mu­kai­sik­si.

Di­gi­taa­lis­ten Mat­rix LED -ajo­va­lo­jen laa­tu­ta­so on lä­hes elo­ku­va­mai­nen. Jos Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­to on py­sä­köi­ty­nä keu­la sei­nää koh­ti esi­mer­kik­si la­tauk­seen, kul­jet­ta­ja ja mat­kus­ta­jat voi­vat ai­kan­sa ku­luk­si pe­la­ta sei­nään pro­ji­soi­tua vi­de­o­pe­liä.

Sen si­jaan, et­tä käy­tös­sä oli­si pie­ni ruu­tu oh­jaa­mos­sa, he nä­ke­vät pe­lin­sä vir­tu­aa­li­set mai­se­mat sei­nään hei­jas­tet­tu­na laa­ja­ku­va­for­maa­tis­sa – ja kaik­ki tämä di­gi­taa­lis­ten Mat­rix LED -va­lo­jen kaut­ta.

Kon­sep­ti­au­ton ta­ka­o­san uu­den su­ku­pol­ven di­gi­taa­li­set OLED-ele­men­tit muo­dos­ta­vat yh­te­näi­sen va­lo­nau­han ja toi­mi­vat näy­tön ta­paan. Nii­tä voi­daan käyt­tää luo­maan myös lä­hes ra­jat­to­mas­ti muo­kat­ta­via di­gi­taa­li­sia va­lo­ku­vi­oi­ta ja dy­naa­mis­ta va­lo­näyt­tö­jä asi­ak­kaan hen­ki­lö­koh­tais­ten miel­ty­mys­ten mu­kai­ses­ti.

Yk­si ta­ka­va­lo­jen uu­si omi­nai­suus on di­gi­taa­lis­ten OLED-ele­ment­tien kol­miu­lot­tei­nen, ko­rin muo­toon so­vi­tet­tu ark­ki­teh­tuu­ri, joka in­teg­roi au­ton pi­me­äl­lä nä­ky­vän de­sig­nin täy­del­li­ses­ti ko­ko­nai­suu­teen.

Tämä an­taa mah­dol­li­suu­den ko­kea dy­naa­mi­nen va­los­how, ei ai­em­paan ta­paan vain kak­siu­lot­tei­se­na, vaan vai­kut­ta­val­la 3D-ti­la­e­fek­til­lä.

Ta­ka­va­lo­jen ta­paan myös ajo­va­lot täyt­tä­vät vaa­ti­muk­set va­lo­jen pe­rin­tei­sis­tä vaa­ti­muk­sis­ta: ne va­lai­se­vat edes­sä ole­van tien kirk­kaas­ti ja sel­ke­äs­ti, mut­ta myös so­peu­tu­vat älyk­kääs­ti eri­lai­siin lii­ken­ne­ti­lan­tei­siin, sää­hän ja ym­pä­ris­töön ja myös kom­mu­ni­koi­vat mui­den tien­käyt­tä­jien kans­sa.

Ta­ka­na ult­ra­kirk­kaat, ta­sa­pin­tai­set ja kor­ke­a­kont­ras­ti­set di­gi­taa­li­set OLED-ta­ka­va­lot voi­vat tu­le­vai­suu­des­sa pa­ran­taa mer­kit­tä­väs­ti lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta.

Au­ton ym­pä­ril­lä pro­ji­soi­ta­vat ku­vi­ot mah­dol­lis­ta­vat kom­mu­ni­koin­nin laa­jen­ta­mi­sen en­sim­mäis­tä ker­taa ajo­neu­von ul­ko­puo­lel­le. Ajo­neu­von älyk­kään lii­tet­tä­vyy­den avul­la A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­to voi vä­lit­tää vi­su­aa­li­sil­la sig­naa­leil­la tie­toa muil­le tien­käyt­tä­jil­le.

PPE – ma­ta­la ra­ken­ne ja kor­kea maa­va­ra

PPE-alus­ta on suun­ni­tel­tu yk­si­no­maan ak­ku­käyt­töi­sil­le voi­ma­lin­joil­le ja sik­si sii­nä voi­daan hyö­dyn­tää tek­no­lo­gi­an kaik­kia etu­ja. Tu­le­vien PPE-mal­lien kes­kei­nen yk­sik­kö on ak­se­lien vä­liin si­joi­tet­tu ak­ku­mo­duu­li, jos­sa A6 e-tron -kon­sep­ti­au­ton Avant-ver­si­os­sa on noin 100 kWh ener­gi­aa.

Kun koko ajo­neu­von poh­ja on hyö­dyn­net­ty, ak­ku on voi­tu mah­dut­taa suh­teel­li­seen ma­ta­laan ti­laan. Tämä tar­koit­taa sitä, et­tä en­sim­mäis­tä ker­taa voi­daan käyt­tää sa­maa ra­ken­net­ta sekä kor­ke­an maa­va­ran ajo­neu­vois­sa et­tä Au­di A6 Avan­tin tyyp­pis­ten dy­naa­mis­ten, ma­ta­lien au­to­jen poh­ja­na – il­man pe­ru­sark­ki­teh­tuu­riin teh­tä­viä muu­tok­sia.

Skaa­lau­tu­va akun koko ja ak­se­li­vä­li mah­dol­lis­ta­vat PPE-ra­ken­teen so­vel­ta­mi­sen eri seg­ment­tien au­tois­sa. Mel­ko pit­kän ak­se­li­vä­lin ja ly­hyi­den yli­tys­ten yh­dis­tel­mä on kui­ten­kin kai­kil­le yh­teis­tä, ja tämä yh­des­sä suu­rien pyö­rien kans­sa joh­taa yk­sin­ker­tai­ses­ti täy­del­li­siin mit­ta­suh­tei­siin – ei­kä ai­no­as­taan muo­toi­lun nä­kö­kul­mas­ta.

Mat­kus­ta­jat hyö­ty­vät pit­käs­tä ak­se­li­vä­lis­tä, sil­lä se mer­kit­see pi­dem­piä si­sä­ti­lo­ja ja si­ten enem­män jal­ka­ti­laa sekä edes­sä et­tä ta­ka­na – tämä on mer­kit­tä­vä etu kai­kis­sa seg­men­teis­sä. Li­säk­si täys­säh­kö­au­tot ovat yleen­sä ti­la­vam­pia, sil­lä niis­sä ei ole kes­ki­tun­ne­lia – se ei ole säh­köi­sen voi­ma­lin­jan an­si­os­ta tar­peen.

Vaik­ka au­tois­sa ei ole­kaan kes­ki­tun­ne­lia, ei Au­din ta­va­ra­mer­kis­tä eli qu­at­t­ro-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäs­tä tar­vit­se luo­pua. Tu­le­vien PPE-mal­lien ne­li­ve­to­ver­si­ois­sa on yk­si säh­kö­moot­to­ri sekä etu- et­tä taka-ak­se­leil­la.

Elekt­ro­niik­ka koor­di­noi ne­li­ve­toa tar­peen mu­kaan, jol­loin saa­vu­te­taan täy­del­li­nen ta­sa­pai­no ajo­dy­na­mii­kan ja ener­gi­a­te­hok­kuu­den vä­lil­lä. Au­din e-tron-mal­lis­ton pe­rus­ver­si­ot on op­ti­moi­tu tar­jo­a­maan mah­dol­li­sim­man pie­ni ku­lu­tus ja pit­kä toi­min­ta­mat­ka – näi­tä ver­si­oi­ta lii­kut­taa yk­si taka-ak­se­lil­le si­joi­tet­tu säh­kö­moot­to­ri.

Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­ton kak­si säh­kö­moot­to­ria voi­vat tuot­taa 350 kW:n ko­ko­nais­te­hon ja 800 Nm vään­tö­mo­men­tin.

Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­ton etu­pyö­rät on yh­dis­tet­ty eri­tyi­ses­ti säh­kö­a­jo­neu­voil­le op­ti­moi­tuun ak­se­liin vii­del­lä tu­ki­var­rel­la, ta­ka­na on mo­ni­var­si­tu­en­ta. Kon­sep­ti­au­tos­sa on Au­di-il­ma­jou­si­tus sää­ty­vil­lä is­kun­vai­men­ti­mil­la.

A6 Avant e-tron – ti­lan­käy­tön mes­ta­ri

Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­ton – sa­moin kuin kaik­kien mui­den­kin tu­le­vien PPE-mal­lien – voi­ma­lin­jan yti­me­nä on 800 vol­tin la­taus­tek­no­lo­gia. Au­di e-tron GT: ta­paan tämä mah­dol­lis­taa myös Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­ton akun la­taa­mi­sen pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la erit­täin no­pe­as­ti jopa 270 kW te­hol­la.

Val­lan­ku­mouk­sel­li­nen tek­no­lo­gia tu­lee en­sim­mäis­tä ker­taa saa­ta­vil­le PPE-alus­tal­la suu­ren vo­lyy­min kes­ki­ko­koi­siin ja luk­sus­seg­men­tin au­toi­hin.

Tä­män an­si­os­ta A6 Avant on ti­lan­käy­tön mes­ta­ri kah­des­sa­kin mie­les­sä: ti­la­van pe­rä­kon­tin li­säk­si au­tos­sa on suu­ri ja no­pe­as­ti la­tau­tu­va ak­ku. PPE-tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa la­tau­sa­jat, jot­ka vas­taa­vat pe­rin­tei­sil­lä moot­to­reil­la va­rus­tet­tu­jen au­to­jen tank­kau­sai­kaa.

Au­di A6 Avant e-tron kon­sep­ti­au­ton 100 kWh:n ak­ku voi­daan la­da­ta 5 pro­sen­tis­ta 80 pro­sen­tin ta­sol­le al­le 25 mi­nuu­tis­sa ja vain 10 mi­nuu­tis­sa saa­daan riit­tä­väs­ti li­sä­vir­taa yli 300 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kal­le.

Yli 700 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan (riip­pu­en voi­ma­lin­jas­ta ja te­hos­ta) an­si­os­ta Au­di A6 e-tron -per­heen au­tot so­vel­tu­vat eri­no­mai­ses­ti myös pit­kil­le mat­koil­le. Li­säk­si sen toi­min­ta­mat­ka ja la­taus­no­peus pär­jää­vät polt­to­moot­to­ri­au­toil­le, jo­ten se on täy­del­li­nen ylei­sau­to päi­vit­täi­seen käyt­töön, ly­hyis­tä kaup­pa­reis­suis­ta pi­dem­piin lo­ma­mat­koi­hin.

Säh­kö­au­toil­le tyy­pil­li­ses­ti Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­to on dy­naa­mi­sil­ta omi­nai­suuk­sil­taan häi­käi­se­vä ver­rat­tu­na polt­to­moot­to­ril­la va­rus­tet­tui­hin kil­pai­li­joi­hin­sa.

Suu­ri vään­tö­mo­ment­ti on käy­tet­tä­vis­sä heti liik­keel­le läh­det­tä­es­sä ja jopa ta­lou­del­li­sim­paan käyt­töön suun­ni­tel­lut mal­lit kiih­ty­vät 0–100 km/h al­le seit­se­mäs­sä se­kun­nis­sa. Ää­rim­mäi­sis­sä huip­pu­te­hok­kais­sa mal­leis­sa sama saa­vu­te­taan jopa sel­väs­ti al­le nel­jäs­sä se­kun­nis­sa.

PPE – mo­ni­puo­li­nen, muut­tu­va, säh­köi­nen

Vuon­na 2018 de­by­toi Au­din en­sim­mäi­nen täys­säh­köi­nen tuo­tan­to­mal­li – Au­di e-tron. Sii­tä läh­tien Au­di on jär­jes­tel­mäl­li­ses­ti ja no­pe­as­ti – al­le kol­mes­sa vuo­des­sa – laa­jen­ta­nut säh­köi­sen liik­ku­mi­sen koko mal­lis­toon­sa.

Au­di e-tron SUV ja e-tron Sport­back -mal­lien jäl­keen hel­mi­kuus­sa 2021 esi­tel­tiin erit­täin dy­naa­mi­nen Au­di e-tron GT, joka pe­rus­tuu yh­des­sä Porsc­hen kans­sa ke­hi­tet­tyyn uu­teen tek­no­lo­gia-alus­taan.

Vain kak­si kuu­kaut­ta myö­hem­min en­si-il­tan­sa sai­vat A-seg­men­tin ai­nut­laa­tui­set SUV-mal­lit Au­di Q4 e-tron ja Q4 Sport­back e-tron, jot­ka mo­lem­mat pe­rus­tu­vat Volks­wa­gen-kon­ser­nin MEB-ra­ken­tee­seen.

Audi

Au­di A6 e-tron Sport­back ja Avant -kon­sep­ti­au­tot ovat en­sim­mäi­set in­no­va­tii­vi­seen PPE-alus­ta­ra­ken­tee­seen (Pre­mium Plat­form Elect­ric) pe­rus­tu­van ajo­neu­vo­per­heen jä­se­net. PPE-tek­no­lo­gi­aa ke­hi­te­tään Au­din joh­dol­la yh­des­sä Porsc­hen kans­sa.

Ajo­neu­vo­per­he laa­je­nee kes­ki­ko­kois­ten au­to­jen C-seg­men­tis­tä myö­hem­min myös pie­neh­kö­jen au­to­jen B- ja suur­ten au­to­jen D-seg­ment­tei­hin. En­sim­mäi­set PPE-alus­tal­le ra­ken­ne­tut sar­ja­tuo­tan­to-Au­dit jul­kais­taan vuo­den 2022 jäl­ki­puo­lis­kol­ta al­ka­en.

PPE on en­sim­mäi­nen alus­ta, joka on suun­ni­tel­tu so­vel­tu­maan en­nen­nä­ke­mät­tö­mään va­li­koi­maan suu­ren vo­lyy­min au­to­ja – mu­kaan lu­kien kor­ke­an maa­va­ran SUV- ja CUV-mal­lit sekä Au­din mal­lis­ton yti­meen kuu­lu­vat ma­ta­lam­mat mal­lit, ku­ten Au­di A6-sar­ja.

Suun­nit­teil­la on laa­jen­taa PPE-sar­jaa myös pie­neh­kö­jen au­to­jen B-seg­ment­tiin, joka on ol­lut Au­din suu­rim­man vo­lyy­min mark­ki­na­seg­ment­ti vuo­si­kym­me­nien ajan. PPE so­vel­tuu li­säk­si eri­no­mai­ses­ti tek­no­lo­gi­sek­si alus­tak­si huip­pu­luo­kan D-seg­men­tin au­toi­hin.

PPE-alus­tan an­si­os­ta täys­säh­kö­au­tot hou­kut­te­le­vat nyt myös sel­lai­sia asi­ak­kai­ta, jot­ka ha­lu­a­vat jo­tain muu­ta kuin SU­Vin – esi­mer­kik­si Au­dil­le luon­tee­no­mai­sen Avan­tin.

Tä­män an­si­os­ta Au­di voi laa­jen­taa täys­säh­kö­au­to­va­li­koi­maan­sa te­hok­kaas­ti suur­ten vo­lyy­mien B- ja C-seg­ment­tien kaut­ta. Li­säk­si mit­ta­kaa­va­e­dut mah­dol­lis­ta­vat luk­sus­luo­kan tek­no­lo­gi­an ja eri­lais­ten mal­li­ver­si­oi­den si­säl­lyt­tä­mi­sen laa­jaan, pre­mium-mark­ki­noil­la ver­taan­sa vail­la ole­vaan mal­li­va­li­koi­maan.

Au­di-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Auto Bild.Koeajot
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Auto Bild.Koeajot

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU