Audi A6 e-tron Sportback ja Avant -konseptiautot ovat ensimmäiset innovatiiviseen PPE-alustarakenteeseen (Premium Platform Electric) perustuvan ajoneuvoperheen jäsenet. PPE-teknologiaa kehitetään Audin johdolla yhdessä Porschen kanssa.

Audi A6 e-tron Sportback ja Avant -konseptiautot ovat ensimmäiset innovatiiviseen PPE-alustarakenteeseen (Premium Platform Electric) perustuvan ajoneuvoperheen jäsenet. PPE-teknologiaa kehitetään Audin johdolla yhdessä Porschen kanssa.

Audi

Audi A6 Avant e-tron -konseptiauto: Tilankäytön mestari

Audi esittelee sähköisellä voimalinjalla varustetun edustusluokan A6 Avant -konseptiauton.

Auto Bild.Uutiset

Au­di A6 e-tron -kon­sep­ti­au­ton toi­nen osa: Au­di esit­te­lee tä­män vuo­den me­di­a­ti­lai­suu­des­saan luk­sus­luo­kan täys­säh­köi­sen A6:n seu­raa­van tu­le­vai­suu­den mal­lin, Avan­tin.

Säh­köi­sel­lä voi­ma­lin­jal­la va­rus­tet­tu Au­di A6 Sport­back esi­tel­tiin lä­hes vuo­si sit­ten Shang­hain au­to­näyt­te­lys­sä. Tuo­tan­to-orien­toi­tu­nut kon­sep­ti­au­to A6 Avant e-tron ha­vain­nol­lis­taa nyt uraa­uur­ta­van voi­ma­lin­ja­tek­no­lo­gi­an ja Au­din pe­rin­tei­sen Avant-muo­toi­lu­maa­il­man syn­tee­siä.

Vuon­na 2021 esi­tel­lyn Au­di A6 e-tron -kon­sep­ti­au­ton ta­paan myös A6 Avan­tis­sa on Au­din joh­dol­la ke­hi­tet­ty täy­sin säh­köi­nen, edis­tyk­sel­li­seen PPE-pe­rus­rat­kai­suun pe­rus­tu­va voi­ma­lin­ja.

Sa­mal­la se edus­taa uut­ta muo­toi­lu­kon­sep­tia, jon­ka pe­rus­mi­tat ovat sa­mat kuin A6 Sport­back e-tro­nis­sa. Kori on 4,96 met­riä pit­kä, 1,96 met­riä le­veä ja 1,44 met­riä kor­kea, jo­ten au­to on sel­väs­ti luk­sus­luo­kan mi­tois­sa. Sen lin­jat edus­ta­vat Au­din ny­kyi­sen muo­to­kie­len joh­don­mu­kais­ta ke­hi­tys­tä.

Kes­kei­set muo­toi­lul­li­set ele­men­tit, ku­ten um­pi­nai­nen Sing­lef­ra­me ja yh­te­näi­nen va­lo­nau­ha ta­ka­na, ko­ros­ta­vat su­ku­lai­suut­ta Au­din mui­hin säh­köi­siin e-tron-mal­lei­hin.

Maa­lis­kuus­sa 2022 en­si-il­tan­sa saa­nut Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­ton ul­ko­a­su­mal­li ei ole mi­kään yk­sin­ker­tai­nen muo­toi­lu­har­joi­tel­ma. Päin vas­toin, sen lin­jat ja tyy­lik­käät mit­ta­suh­teet en­na­koi­vat tu­le­via Au­din tuo­tan­to­mal­le­ja ja an­ta­vat vih­jei­tä sii­tä, kuin­ka dy­naa­mi­sel­ta ja ele­gan­til­ta täys­säh­köi­nen luk­sus­luo­kan Au­di voi näyt­tää.

”Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti on konk­reet­ti­nen kat­saus tu­le­viin PPE-tek­no­lo­gia-alus­taan pe­rus­tu­viin tuo­tan­to­mal­lei­hin. Em­me vain säh­köis­tä Avan­tin me­nes­tyk­se­käs­tä 45-vuo­tis­ta his­to­ri­aa, vaan ha­lu­am­me käyt­tää kai­ken tek­ni­sen tai­tom­me li­sää­mäl­lä sii­hen huu­to­mer­kin. Käy­tän­nös­sä tämä mer­kit­see te­ho­kas­ta 800 vol­tin tek­niik­kaa, 270 kW la­taus­te­hoa ja jopa 700 ki­lo­met­rin WLTP-toi­min­ta­mat­kaa", sa­noo Au­din tek­ni­ses­tä ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va Oli­ver Hof­f­mann.

Au­di A6-tun­nus ko­ros­taa, et­tä kon­sep­ti­au­to si­joit­tuu Au­din bis­nes­luok­kaan. Mal­li­per­he on ol­lut mer­kin edus­ta­ja yh­des­sä maa­il­man eni­ten myy­dyis­tä au­to­seg­men­teis­tä vuo­des­ta 1968 läh­tien – vuo­teen 1994 saak­ka ni­mel­lä Au­di 100.

Val­lan­ku­mouk­sel­li­set, far­ma­ri­au­to­jen muo­toi­lua uu­dis­ta­neet Avant-mal­lit ovat ol­leet mu­ka­na vuo­des­ta 1977 al­ka­en. Ne mer­kit­si­vät kir­jai­mel­li­ses­ti ai­van uu­den­lai­sen au­ton syn­ty­mis­tä, jon­ka dy­naa­mi­sia lin­jo­ja kil­pai­li­jat ovat sit­tem­min ko­pi­oi­neet.

Nimi Avant viit­taa avant­gar­deen – ih­mi­siin tai te­ok­siin, jot­ka ovat ko­kei­le­via ja rik­ko­vat ai­kan­sa va­kiin­tu­nei­ta suun­tauk­sia.

PPE-tek­no­lo­gia var­mis­taa omal­ta osal­taan, et­tä au­ton lin­jat muut­tu­vat dy­naa­mi­sek­si ajet­ta­vuu­dek­si ja ar­ki­päi­vän suo­ri­tus­ky­vyk­si eli pit­käk­si toi­min­ta­mat­kak­si.

Voi­ma­lin­jas­ta ja mal­li­ver­si­os­ta riip­pu­en Au­di A6 e-tro­nin WLTP-toi­min­ta­mat­ka on jopa 700 ki­lo­met­riä ja te­hok­kaim­mat ver­si­ot kiih­ty­vät 0–100 km/h al­le nel­jäs­sä se­kun­nis­sa. Sport­bac­kin ja Avan­tin suo­ri­tu­sar­vot poik­ke­a­vat toi­sis­taan vain hie­noi­ses­ti.

Au­di A6 Avant e-tro­nin ta­ka­o­sa on sekä tyy­li­käs et­tä ti­la­va – kah­des­sa­kin mie­les­sä, sil­lä mat­ka­ta­va­roi­den li­säk­si ti­laa on myös huo­mat­ta­val­le mää­räl­le au­ton liik­kees­sä pi­tä­vää ener­gi­aa.

Voi­ma­lin­ja ja ak­ku­tek­no­lo­gia pe­rus­tu­vat 800 vol­tin jär­jes­tel­mään, jota voi­daan la­da­ta jopa 270 ki­lo­wa­tin te­hol­la. Sen an­si­os­ta pi­ka­la­tau­sa­se­mal­la saa­daan 300 li­sä­ki­lo­met­riä ak­kui­hin vain 10 mi­nuu­tis­sa.

Sel­kä­es­ti e-tron: muo­toi­lu

Mit­to­jen­sa pe­rus­teel­la Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti edus­taa sel­ke­äs­ti ylem­pää seg­ment­tiä: 4,96 met­rin pi­tuus, 1,96 met­rin le­veys ja 1,44 met­rin kor­keus vas­taa­vat ny­kyi­siä A6- ja A7-mal­le­ja.

Dy­naa­mis­ten mit­ta­suh­tei­den, tyy­lik­käi­den lin­jo­jen ja tun­nu­so­mai­sen Avant-ta­ka­o­san pe­rus­teel­la on sel­vää, et­tä au­to on suun­ni­tel­tu tuu­li­tun­ne­lis­sa.

Ae­ro­dy­na­mii­kal­la on­kin ol­lut ai­na kes­kei­nen roo­li luk­sus­luo­kan Au­dien pit­käs­sä his­to­ri­as­sa. Ai­kan­sa ae­ro­dy­na­mii­kan maa­il­man­mes­ta­ri oli Au­di 100 / C3, jon­ka il­man­vas­tus­ker­roin cW oli le­gen­daa­ri­nen 0,30. Au­di päi­hit­ti siis kil­pai­li­jan­sa jo vuon­na 1982 ja mon­ta ker­taa myös sen jäl­keen.

Nyt säh­köi­sel­lä voi­ma­lin­jal­la va­rus­tet­tu Au­di A6 e-tron -kon­sep­ti­au­ton eri ver­si­ot kir­joit­ta­vat tä­hän me­nes­tys­ta­ri­naan uu­den lu­vun. Sport­bac­kin il­man­vas­tus­ker­roin cW on säh­köis­te­tys­sä C-seg­men­tis­sä en­nen­nä­ke­mä­tön 0,22, Avant jää pi­den­ne­tyn kat­to­lin­jan­sa an­si­os­ta täs­tä vain 0,02 yk­si­kön pää­hän.

Käy­tän­nös­sä tämä tar­koit­taa sitä, et­tä au­ton il­man­vas­tus on mi­ni­maa­li­nen, joka mer­kit­see vä­häi­sem­pää ener­gi­an­ku­lu­tus­ta ja pi­dem­pää toi­min­ta­mat­kaa. Muo­to­jen hie­no­sää­tö tuu­li­tun­ne­lis­sa on joh­ta­nut myös or­gaa­ni­siin muo­toi­hin, joi­den pie­nim­mis­sä­kin yk­si­tyis­koh­dis­sa nä­kyy poik­keuk­sel­li­nen ele­gans­si ja har­mo­nia.

Suu­ret 22-tuu­mai­set van­teet, ly­hy­et yli­tyk­set, ma­ta­la oh­jaa­mo ja dy­naa­mi­nen ka­ton kaa­ri an­ta­vat Avan­til­le ur­hei­lu­au­to­mai­set mit­ta­suh­teet. Var­sin­kin si­vul­ta kat­sot­tu­na A6 Avant e-tron -kon­sep­ti näyt­tää mo­no­liit­ti­sel­ta, kuin yh­des­tä muo­tis­ta syn­ty­neel­tä.

Kul­mik­kai­den muo­to­jen si­jaan ko­rin ku­pe­rat ja ko­ve­rat pin­nat su­lau­tu­vat toi­siin­sa peh­me­äs­ti.

Au­di Avan­tin ik­ku­noi­den muo­toi­lul­le tyy­pil­li­set piir­teet syn­ty­vät loi­vas­ti taak­se­päin kal­te­vas­ta ka­ton kaa­res­ta ja viis­tos­ta D-pi­la­ris­ta, joka ko­ho­aa vir­ta­vii­vai­ses­ti au­ton pe­rä­o­san muo­dos­ta­mas­ta va­kaas­ta alus­tas­ta.

Ko­rin le­veyt­tä ko­ros­ta­vat or­gaa­ni­ses­ti si­vu­pin­toi­hin in­teg­roi­tu­vat qu­at­t­ro-pyö­rän­kaa­ret, joi­ta yh­dis­tää ak­ku­jen si­joi­tu­sa­lue ovien ala­reu­nan suo­ja­pa­nee­lien vä­lis­sä. Pa­nee­lei­ta ko­ros­te­taan mus­til­la de­sign-ele­men­teil­lä, jot­ka ovat ny­ky­ään Au­din säh­kö­au­to­jen tun­nus­merk­ki.

Audi

Au­di e-tron-mal­leil­le tyy­pil­li­siä ovat myös vir­ta­vii­vai­set, ka­me­roil­la to­teu­te­tut vir­tu­aa­li­set ul­ko­pei­lit A-pi­la­rin juu­res­sa.

Jo keu­las­ta tun­nis­taa heti, et­tä Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­to edus­taa mer­kin säh­köis­tä lin­jaa. Sii­tä ker­too suu­ri um­pi­nai­nen Sing­lef­ra­me-sä­leik­kö, jon­ka ala­reu­naan on si­joi­tet­tu voi­man­siir­ron, ak­ku­jen ja jar­ru­jen jääh­dy­tyk­sen il­ma­not­to­au­kot.

Ajo­va­lo­jen ma­ta­lat ke­hyk­set ulot­tu­vat pit­käl­le keu­lan si­vuil­le ja ko­ros­ta­vat ko­rin vaa­ka­suun­tai­sia lin­jo­ja.

Ta­ka­na tuu­li­tun­ne­lin vai­ku­tus ko­rin muo­toi­hin on il­mei­nen. Pe­rän ylä­o­saan on muo­toil­tu ae­ro­dy­naa­mi­nen, ke­hä­mäi­nen vir­tauk­sen ir­rot­ta­va reu­na. Vä­ril­li­sel­lä so­mis­tuk­sel­la vii­meis­tel­lyl­lä il­ma­noh­jai­mel­la on tär­keä mer­ki­tys ae­ro­dy­na­mii­kal­le ja sen muo­toi­lu ko­ros­taa myös kon­sep­ti­au­ton pit­kä­no­mais­ta, vaa­ka­suo­raa si­lu­et­tia.

Pe­rän ala­o­sas­sa erot­tu­vat pus­ku­rin alu­eel­le in­teg­roi­dut dif­fuu­so­rin suu­ret il­man­pois­to­au­kot. Il­ma­noh­jai­men ta­paan vä­ril­li­sil­lä ak­sen­teil­la vii­meis­tel­lyt ele­men­tit oh­jaa­vat au­ton al­la vir­taa­vaa il­maa ja vä­hen­tä­vät tur­bu­lens­sia. Tämä aut­taa sekä vä­hen­tä­mään il­man­vas­tus­ta et­tä mi­ni­moi­maan nos­to­voi­man vai­ku­tus­ta.

Näyt­te­ly­au­ton ur­hei­lul­lis­ta si­lu­et­tia ko­ros­te­taan Nep­tu­ne Val­ley -ni­mi­sel­lä uu­del­la läm­pi­mäl­lä har­maan sä­vyl­lä. Var­joi­sis­sa olo­suh­teis­sa väri an­taa mo­der­nin, hil­li­tyn vai­ku­tel­man, mut­ta au­rin­gon­va­los­sa efek­ti­pig­men­tit puh­ke­a­vat kuk­kaan ki­mal­lel­len peh­me­äs­ti sa­teen­kaa­ren vä­reis­sä.

Va­lai­se­vaa kai­kis­ta nä­kö­kul­mis­ta – va­lo­tek­no­lo­gia

Ma­ta­lat, so­la­kat ajo­va­lot ja ta­ka­va­lot mu­kau­tu­vat ta­sai­si­na au­ton ko­ri­lin­joi­hin. Di­gi­taa­lis­ten Mat­rix LED- ja OLED-tek­no­lo­gi­oi­den an­si­os­ta pie­neen pin­ta-alaan on pys­tyt­ty mah­dut­ta­maan mak­si­maa­li­sen kirk­kaat va­lot, jois­sa on pal­jon omi­nai­suuk­sia ja mu­kau­tet­ta­vat va­lo­ku­vi­ot.

Au­din va­lo­suun­nit­te­li­jat ja -ke­hit­tä­jät ovat jäl­leen teh­neet us­ko­mat­to­man työn – kon­sep­ti­au­ton va­lois­sa on mo­nia uu­sia omi­nai­suuk­sia ja per­so­noin­ti­mah­dol­li­suuk­sia.

Ko­rin mo­lem­mil­la puo­lil­la on kol­me kor­ke­an re­so­luu­ti­on led-pro­jek­to­ria, jot­ka luo­vat au­ton vie­reen näyt­tä­mön ai­na, kun ovet ava­taan: pie­net dy­naa­mi­set va­lo­te­hos­teet ter­veh­ti­vät mat­kus­ta­jia hei­dän omal­la kie­lel­lään.

Tur­val­li­suu­so­mi­nai­suuk­sien ja es­te­tii­kan yh­dis­tä­mi­nen on ai­na ol­lut Au­dil­le eri­tyi­sen tär­ke­ää. Sik­si pie­net, kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­set pro­jek­to­rit hei­jas­ta­vat maa­han myös va­roi­tus­merk­ke­jä, joil­la va­roi­te­taan esi­mer­kik­si pyö­räi­li­jöi­tä au­ton avau­tu­vis­ta ovis­ta.

Ajo­neu­von kul­miin on si­joi­tet­tu vie­lä nel­jä huo­maa­ma­ton­ta led-pro­jek­to­ria li­sää. Niil­lä voi­daan esit­tää suun­ta­merk­ki­ku­vi­oi­ta, joi­den de­sign on mu­kau­tet­ta­vis­sa eri mark­ki­na-alu­ei­den vaa­ti­mus­ten mu­kai­sik­si.

Di­gi­taa­lis­ten Mat­rix LED -ajo­va­lo­jen laa­tu­ta­so on lä­hes elo­ku­va­mai­nen. Jos Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­to on py­sä­köi­ty­nä keu­la sei­nää koh­ti esi­mer­kik­si la­tauk­seen, kul­jet­ta­ja ja mat­kus­ta­jat voi­vat ai­kan­sa ku­luk­si pe­la­ta sei­nään pro­ji­soi­tua vi­de­o­pe­liä.

Sen si­jaan, et­tä käy­tös­sä oli­si pie­ni ruu­tu oh­jaa­mos­sa, he nä­ke­vät pe­lin­sä vir­tu­aa­li­set mai­se­mat sei­nään hei­jas­tet­tu­na laa­ja­ku­va­for­maa­tis­sa – ja kaik­ki tämä di­gi­taa­lis­ten Mat­rix LED -va­lo­jen kaut­ta.

Kon­sep­ti­au­ton ta­ka­o­san uu­den su­ku­pol­ven di­gi­taa­li­set OLED-ele­men­tit muo­dos­ta­vat yh­te­näi­sen va­lo­nau­han ja toi­mi­vat näy­tön ta­paan. Nii­tä voi­daan käyt­tää luo­maan myös lä­hes ra­jat­to­mas­ti muo­kat­ta­via di­gi­taa­li­sia va­lo­ku­vi­oi­ta ja dy­naa­mis­ta va­lo­näyt­tö­jä asi­ak­kaan hen­ki­lö­koh­tais­ten miel­ty­mys­ten mu­kai­ses­ti.

Yk­si ta­ka­va­lo­jen uu­si omi­nai­suus on di­gi­taa­lis­ten OLED-ele­ment­tien kol­miu­lot­tei­nen, ko­rin muo­toon so­vi­tet­tu ark­ki­teh­tuu­ri, joka in­teg­roi au­ton pi­me­äl­lä nä­ky­vän de­sig­nin täy­del­li­ses­ti ko­ko­nai­suu­teen.

Tämä an­taa mah­dol­li­suu­den ko­kea dy­naa­mi­nen va­los­how, ei ai­em­paan ta­paan vain kak­siu­lot­tei­se­na, vaan vai­kut­ta­val­la 3D-ti­la­e­fek­til­lä.

Ta­ka­va­lo­jen ta­paan myös ajo­va­lot täyt­tä­vät vaa­ti­muk­set va­lo­jen pe­rin­tei­sis­tä vaa­ti­muk­sis­ta: ne va­lai­se­vat edes­sä ole­van tien kirk­kaas­ti ja sel­ke­äs­ti, mut­ta myös so­peu­tu­vat älyk­kääs­ti eri­lai­siin lii­ken­ne­ti­lan­tei­siin, sää­hän ja ym­pä­ris­töön ja myös kom­mu­ni­koi­vat mui­den tien­käyt­tä­jien kans­sa.

Ta­ka­na ult­ra­kirk­kaat, ta­sa­pin­tai­set ja kor­ke­a­kont­ras­ti­set di­gi­taa­li­set OLED-ta­ka­va­lot voi­vat tu­le­vai­suu­des­sa pa­ran­taa mer­kit­tä­väs­ti lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta.

Au­ton ym­pä­ril­lä pro­ji­soi­ta­vat ku­vi­ot mah­dol­lis­ta­vat kom­mu­ni­koin­nin laa­jen­ta­mi­sen en­sim­mäis­tä ker­taa ajo­neu­von ul­ko­puo­lel­le. Ajo­neu­von älyk­kään lii­tet­tä­vyy­den avul­la A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­to voi vä­lit­tää vi­su­aa­li­sil­la sig­naa­leil­la tie­toa muil­le tien­käyt­tä­jil­le.

PPE – ma­ta­la ra­ken­ne ja kor­kea maa­va­ra

PPE-alus­ta on suun­ni­tel­tu yk­si­no­maan ak­ku­käyt­töi­sil­le voi­ma­lin­joil­le ja sik­si sii­nä voi­daan hyö­dyn­tää tek­no­lo­gi­an kaik­kia etu­ja. Tu­le­vien PPE-mal­lien kes­kei­nen yk­sik­kö on ak­se­lien vä­liin si­joi­tet­tu ak­ku­mo­duu­li, jos­sa A6 e-tron -kon­sep­ti­au­ton Avant-ver­si­os­sa on noin 100 kWh ener­gi­aa.

Kun koko ajo­neu­von poh­ja on hyö­dyn­net­ty, ak­ku on voi­tu mah­dut­taa suh­teel­li­seen ma­ta­laan ti­laan. Tämä tar­koit­taa sitä, et­tä en­sim­mäis­tä ker­taa voi­daan käyt­tää sa­maa ra­ken­net­ta sekä kor­ke­an maa­va­ran ajo­neu­vois­sa et­tä Au­di A6 Avan­tin tyyp­pis­ten dy­naa­mis­ten, ma­ta­lien au­to­jen poh­ja­na – il­man pe­ru­sark­ki­teh­tuu­riin teh­tä­viä muu­tok­sia.

Skaa­lau­tu­va akun koko ja ak­se­li­vä­li mah­dol­lis­ta­vat PPE-ra­ken­teen so­vel­ta­mi­sen eri seg­ment­tien au­tois­sa. Mel­ko pit­kän ak­se­li­vä­lin ja ly­hyi­den yli­tys­ten yh­dis­tel­mä on kui­ten­kin kai­kil­le yh­teis­tä, ja tämä yh­des­sä suu­rien pyö­rien kans­sa joh­taa yk­sin­ker­tai­ses­ti täy­del­li­siin mit­ta­suh­tei­siin – ei­kä ai­no­as­taan muo­toi­lun nä­kö­kul­mas­ta.

Mat­kus­ta­jat hyö­ty­vät pit­käs­tä ak­se­li­vä­lis­tä, sil­lä se mer­kit­see pi­dem­piä si­sä­ti­lo­ja ja si­ten enem­män jal­ka­ti­laa sekä edes­sä et­tä ta­ka­na – tämä on mer­kit­tä­vä etu kai­kis­sa seg­men­teis­sä. Li­säk­si täys­säh­kö­au­tot ovat yleen­sä ti­la­vam­pia, sil­lä niis­sä ei ole kes­ki­tun­ne­lia – se ei ole säh­köi­sen voi­ma­lin­jan an­si­os­ta tar­peen.

Vaik­ka au­tois­sa ei ole­kaan kes­ki­tun­ne­lia, ei Au­din ta­va­ra­mer­kis­tä eli qu­at­t­ro-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäs­tä tar­vit­se luo­pua. Tu­le­vien PPE-mal­lien ne­li­ve­to­ver­si­ois­sa on yk­si säh­kö­moot­to­ri sekä etu- et­tä taka-ak­se­leil­la.

Elekt­ro­niik­ka koor­di­noi ne­li­ve­toa tar­peen mu­kaan, jol­loin saa­vu­te­taan täy­del­li­nen ta­sa­pai­no ajo­dy­na­mii­kan ja ener­gi­a­te­hok­kuu­den vä­lil­lä. Au­din e-tron-mal­lis­ton pe­rus­ver­si­ot on op­ti­moi­tu tar­jo­a­maan mah­dol­li­sim­man pie­ni ku­lu­tus ja pit­kä toi­min­ta­mat­ka – näi­tä ver­si­oi­ta lii­kut­taa yk­si taka-ak­se­lil­le si­joi­tet­tu säh­kö­moot­to­ri.

Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­ton kak­si säh­kö­moot­to­ria voi­vat tuot­taa 350 kW:n ko­ko­nais­te­hon ja 800 Nm vään­tö­mo­men­tin.

Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­ton etu­pyö­rät on yh­dis­tet­ty eri­tyi­ses­ti säh­kö­a­jo­neu­voil­le op­ti­moi­tuun ak­se­liin vii­del­lä tu­ki­var­rel­la, ta­ka­na on mo­ni­var­si­tu­en­ta. Kon­sep­ti­au­tos­sa on Au­di-il­ma­jou­si­tus sää­ty­vil­lä is­kun­vai­men­ti­mil­la.

A6 Avant e-tron – ti­lan­käy­tön mes­ta­ri

Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­ton – sa­moin kuin kaik­kien mui­den­kin tu­le­vien PPE-mal­lien – voi­ma­lin­jan yti­me­nä on 800 vol­tin la­taus­tek­no­lo­gia. Au­di e-tron GT: ta­paan tämä mah­dol­lis­taa myös Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­ton akun la­taa­mi­sen pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la erit­täin no­pe­as­ti jopa 270 kW te­hol­la.

Val­lan­ku­mouk­sel­li­nen tek­no­lo­gia tu­lee en­sim­mäis­tä ker­taa saa­ta­vil­le PPE-alus­tal­la suu­ren vo­lyy­min kes­ki­ko­koi­siin ja luk­sus­seg­men­tin au­toi­hin.

Tä­män an­si­os­ta A6 Avant on ti­lan­käy­tön mes­ta­ri kah­des­sa­kin mie­les­sä: ti­la­van pe­rä­kon­tin li­säk­si au­tos­sa on suu­ri ja no­pe­as­ti la­tau­tu­va ak­ku. PPE-tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa la­tau­sa­jat, jot­ka vas­taa­vat pe­rin­tei­sil­lä moot­to­reil­la va­rus­tet­tu­jen au­to­jen tank­kau­sai­kaa.

Au­di A6 Avant e-tron kon­sep­ti­au­ton 100 kWh:n ak­ku voi­daan la­da­ta 5 pro­sen­tis­ta 80 pro­sen­tin ta­sol­le al­le 25 mi­nuu­tis­sa ja vain 10 mi­nuu­tis­sa saa­daan riit­tä­väs­ti li­sä­vir­taa yli 300 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kal­le.

Yli 700 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan (riip­pu­en voi­ma­lin­jas­ta ja te­hos­ta) an­si­os­ta Au­di A6 e-tron -per­heen au­tot so­vel­tu­vat eri­no­mai­ses­ti myös pit­kil­le mat­koil­le. Li­säk­si sen toi­min­ta­mat­ka ja la­taus­no­peus pär­jää­vät polt­to­moot­to­ri­au­toil­le, jo­ten se on täy­del­li­nen ylei­sau­to päi­vit­täi­seen käyt­töön, ly­hyis­tä kaup­pa­reis­suis­ta pi­dem­piin lo­ma­mat­koi­hin.

Säh­kö­au­toil­le tyy­pil­li­ses­ti Au­di A6 Avant e-tron -kon­sep­ti­au­to on dy­naa­mi­sil­ta omi­nai­suuk­sil­taan häi­käi­se­vä ver­rat­tu­na polt­to­moot­to­ril­la va­rus­tet­tui­hin kil­pai­li­joi­hin­sa.

Suu­ri vään­tö­mo­ment­ti on käy­tet­tä­vis­sä heti liik­keel­le läh­det­tä­es­sä ja jopa ta­lou­del­li­sim­paan käyt­töön suun­ni­tel­lut mal­lit kiih­ty­vät 0–100 km/h al­le seit­se­mäs­sä se­kun­nis­sa. Ää­rim­mäi­sis­sä huip­pu­te­hok­kais­sa mal­leis­sa sama saa­vu­te­taan jopa sel­väs­ti al­le nel­jäs­sä se­kun­nis­sa.

PPE – mo­ni­puo­li­nen, muut­tu­va, säh­köi­nen

Vuon­na 2018 de­by­toi Au­din en­sim­mäi­nen täys­säh­köi­nen tuo­tan­to­mal­li – Au­di e-tron. Sii­tä läh­tien Au­di on jär­jes­tel­mäl­li­ses­ti ja no­pe­as­ti – al­le kol­mes­sa vuo­des­sa – laa­jen­ta­nut säh­köi­sen liik­ku­mi­sen koko mal­lis­toon­sa.

Au­di e-tron SUV ja e-tron Sport­back -mal­lien jäl­keen hel­mi­kuus­sa 2021 esi­tel­tiin erit­täin dy­naa­mi­nen Au­di e-tron GT, joka pe­rus­tuu yh­des­sä Porsc­hen kans­sa ke­hi­tet­tyyn uu­teen tek­no­lo­gia-alus­taan.

Vain kak­si kuu­kaut­ta myö­hem­min en­si-il­tan­sa sai­vat A-seg­men­tin ai­nut­laa­tui­set SUV-mal­lit Au­di Q4 e-tron ja Q4 Sport­back e-tron, jot­ka mo­lem­mat pe­rus­tu­vat Volks­wa­gen-kon­ser­nin MEB-ra­ken­tee­seen.

Audi

Au­di A6 e-tron Sport­back ja Avant -kon­sep­ti­au­tot ovat en­sim­mäi­set in­no­va­tii­vi­seen PPE-alus­ta­ra­ken­tee­seen (Pre­mium Plat­form Elect­ric) pe­rus­tu­van ajo­neu­vo­per­heen jä­se­net. PPE-tek­no­lo­gi­aa ke­hi­te­tään Au­din joh­dol­la yh­des­sä Porsc­hen kans­sa.

Ajo­neu­vo­per­he laa­je­nee kes­ki­ko­kois­ten au­to­jen C-seg­men­tis­tä myö­hem­min myös pie­neh­kö­jen au­to­jen B- ja suur­ten au­to­jen D-seg­ment­tei­hin. En­sim­mäi­set PPE-alus­tal­le ra­ken­ne­tut sar­ja­tuo­tan­to-Au­dit jul­kais­taan vuo­den 2022 jäl­ki­puo­lis­kol­ta al­ka­en.

PPE on en­sim­mäi­nen alus­ta, joka on suun­ni­tel­tu so­vel­tu­maan en­nen­nä­ke­mät­tö­mään va­li­koi­maan suu­ren vo­lyy­min au­to­ja – mu­kaan lu­kien kor­ke­an maa­va­ran SUV- ja CUV-mal­lit sekä Au­din mal­lis­ton yti­meen kuu­lu­vat ma­ta­lam­mat mal­lit, ku­ten Au­di A6-sar­ja.

Suun­nit­teil­la on laa­jen­taa PPE-sar­jaa myös pie­neh­kö­jen au­to­jen B-seg­ment­tiin, joka on ol­lut Au­din suu­rim­man vo­lyy­min mark­ki­na­seg­ment­ti vuo­si­kym­me­nien ajan. PPE so­vel­tuu li­säk­si eri­no­mai­ses­ti tek­no­lo­gi­sek­si alus­tak­si huip­pu­luo­kan D-seg­men­tin au­toi­hin.

PPE-alus­tan an­si­os­ta täys­säh­kö­au­tot hou­kut­te­le­vat nyt myös sel­lai­sia asi­ak­kai­ta, jot­ka ha­lu­a­vat jo­tain muu­ta kuin SU­Vin – esi­mer­kik­si Au­dil­le luon­tee­no­mai­sen Avan­tin.

Tä­män an­si­os­ta Au­di voi laa­jen­taa täys­säh­kö­au­to­va­li­koi­maan­sa te­hok­kaas­ti suur­ten vo­lyy­mien B- ja C-seg­ment­tien kaut­ta. Li­säk­si mit­ta­kaa­va­e­dut mah­dol­lis­ta­vat luk­sus­luo­kan tek­no­lo­gi­an ja eri­lais­ten mal­li­ver­si­oi­den si­säl­lyt­tä­mi­sen laa­jaan, pre­mium-mark­ki­noil­la ver­taan­sa vail­la ole­vaan mal­li­va­li­koi­maan.

Au­di-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN