Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Tuore Vianorin verkkokysely osoittaa, että kolme neljästä vastaajasta pitää lumi- ja jääpitoa tärkeimpänä tekijänä talvirenkaita valitessaan.
Hankintahinta, polttoaineenkulutus ja melutaso ovat vähemmän merkityksellisiä. Rengasasiantuntija ja Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen jakaa tärkeimmät vinkit Suomen talveen sopivien turvallisten renkaiden valintaan.
Kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita, turvallisuus on ratkaiseva tekijä. Vianorin verkkokyselyn selvä enemmistö (74,3 %) pitää lumi- ja jääpitoa sekä ennustettavaa ajokokemusta tärkeimpinä valintakriteereinä.
Hankintahinta (11,4 %), kestävyys (3,7 %) ja polttoainetehokkuus (3,2 %) jäävät selvästi vähemmälle huomiolle, ja alhainen melutaso sijoittuu vasta viidenneksi (2,7 %). Vain 0,7 % vastaajista ilmoittaa renkaan ympäristövaikutuksen olevan ratkaiseva tekijä.
“Suomalaiset autoilijat tiedostavat talvikelien riskit. Siksi valtaosa autoilijoista valitsee mieluummin premium- kuin budjettirenkaat”, Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen sanoo.
Mutta miten varmistetaan paras mahdollinen pito? Vesa Laitinen jakaa parhaat vinkkinsä talvikauteen.
Premium-renkaat on suunniteltu toimimaan Suomen talvessa
Premium- ja budjettirenkaat voivat näyttää samalta, mutta miten ne eroavat toisistaan?
”Renkaista löytyy vaihtoehtoja eri hintaluokissa, jotta jokaiselle budjetille löytyy sopiva. Mutta premium-talvirenkaiden kohdalla voit olla varma, että ne on suunniteltu toimimaan läpi koko Suomen talven – sateesta ja lumesta jäähän sekä mustaan jäähän. Ne tarjoavat turvallisuutta ja ennakoitavuutta jopa kaikkein haastavimmissa talviolosuhteissa.”
Vesa Laitinen kertoo, että premium-talvirenkaat ovat vuosien tutkimustyön tulos, jossa yhdistyvät edistynyt teknologia, laadukkaat materiaalit sekä perusteellinen testaus.
”Lopputuloksena syntyvät renkaat ovat kestäviä, turvallisia, mukavia ja energiatehokkaita.”
Ero nastarenkaiden ja kitkarenkaiden välillä kapenee
Yksi yleisimmistä kysymyksistä talvirenkaiden valinnassa on, että kannattaako valita nastarenkaat vai kitkarenkaat.
"Mieti, millaisilla teillä oikeasti ajat, ja millainen ajotapasi on. Nastarenkaat ovat yleisempiä Pohjois-Suomessa, mutta jäisten teiden riski on yhtä suuri myös Keski- ja Etelä-Suomessa. Kostea sää ja nollan tienoilla pyörivä lämpötila voivat tehdä teistä erittäin liukkaita, ja näissä olosuhteissa nastarenkaat tarjoavat parhaan mahdollisen pidon."
Vesa Laitinen suosittelee nastarenkaita heille, jotka haluavat aina parasta mahdollista pitoa jäällä – erityisesti, jos ajetaan pienemmillä teillä, joita ei välttämättä aurata tai suolata.
Kitkarenkaat ovat yleensä oikea valinta kuljettajille, jotka ajavat pääasiassa päätietä pitkin ja arvostavat hiljaisuutta, mukavuutta sekä joustavampaa renkaanvaihtoaikataulua.
Mielenkiintoista on, että ero nastarenkaiden ja kitkarenkaiden välillä on viime vuosina pienentynyt. "Premium-kitkarenkaiden pito on parantunut merkittävästi, ja ne ovat nyt lähempänä nastarenkaita pidon osalta. Samalla nykyiset nastarenkaat ovat hiljaisempia ja mukavampia ajaa."
All-season-renkaita ei suositella pohjoismaisiin olosuhteisiin
Vesa Laitinen suosittelee käyttämään talvirenkaita talvella.
"Ympärivuotiset renkaat on suunniteltu leudompiin ilmastoihin, eikä niitä ole tarkoitettu pohjoismaiseen talveen, vaikka ne olisivat hyväksyttyjä ja niissä olisi lumipidon symboli: kolmen vuorenhuipun ja lumihiutaleen kuvake. Etsi sen sijaan jääpidon symbolia, jossa on jäähuippuinen vuori – se kertoo renkaan erinomaisesta suorituskyvystä jäällä."
Vianorin asiantuntijan vinkit turvallisten talvirenkaiden valintaan:
- Panosta premium-renkaisiin, sillä ne tarjoavat parempaa turvallisuutta ja suorituskykyä sekä pidemmän käyttöiän kaikissa talvikeleissä.
- Valitse nastarenkaat, jos ajat pienemmillä teillä ja haluat maksimaalista pitoa sekä lisäturvaa jäällä.
- Valitse kitkarenkaat, jos ajat pääasiassa suuremmilla teillä ja arvostat mukavuutta. Pohjoismaisiin olosuhteisiin kehitetyt renkaat tarjoavat parhaan pidon pohjoismaisilla talviteillä.
- Vältä all-season-renkaita pohjoismaisissa olosuhteissa – käytä talvella talvirenkaita, jotka on suunniteltu pohjoisen talveen, ja kesällä kesärenkaita.
Autobild / Vianor
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
TADin uusi lattiakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI