Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella

Kia on tehnyt historiaa asettaessaan uuden virstanpylvään täyssähköiselle kantamalle hyöty­a­jo­neu­vo­seg­men­tissä.

Auto Bild.Uutiset

Kia PV5:n hyö­ty­a­jo­neu­vo­ver­sio, joka on yh­ti­ön en­sim­mäi­nen täys­säh­köi­nen hyö­ty­a­jo­neu­vo sekä osa laa­jem­paa hyö­ty­a­jo­neu­vo­jen Plat­form Bey­ond Ve­hic­le (PVB) mal­lis­toa, on vi­ral­li­ses­ti rik­ko­nut Guin­nes­sin maa­il­ma­nen­nä­tyk­sen (GUIN­NESS WORLD RE­CORDS) saa­vut­ta­mal­la:

Pi­sin kul­jet­tu mat­ka täys­säh­köi­sel­lä, ak­ku­käyt­töi­sel­lä pa­ket­ti­au­tol­la täy­del­lä kuor­mal­la sekä yh­del­lä la­tauk­sel­la: 693,38 km.

PV5:n ne­li­o­vis­ta, pit­kän kan­ta­man (71,2 kWh) ver­si­o­ta käy­tet­tiin ko­kee­seen au­ton ol­les­sa täy­des­sä sal­li­tus­sa las­tis­sa 665kg.** Yh­del­lä la­tauk­sel­la to­teu­tu­nut kan­ta­ma oli 693,38 ki­lo­met­riä, joka aset­taa uu­den virs­tan­pyl­vään ener­gi­a­te­hok­kuu­del­le ja kes­tä­vyy­del­le säh­köis­ten pa­ket­ti­au­to­jen jou­kos­sa. En­nä­tyk­sen rik­ko­nut ajo ta­pah­tui 30. syys­kuu­ta 2025 re­a­lis­tis­sa olo­suh­teis­sa ja jul­ki­sil­la teil­lä Frank­fur­tin poh­jois­puo­lel­la Sak­sas­sa.

”Vaik­ka Kia on tu­lo­kas hyö­ty­a­jo­neu­vo­mark­ki­noil­la, tämä en­nä­tys on to­dis­te mu­kau­tu­vuu­des­ta ja in­no­vaa­ti­os­ta Kian en­sim­mäi­sen hyö­ty­a­jo­neu­von ta­ka­na. Se myös ker­too, et­tä olem­me PBV-pro­jek­tim­me kans­sa va­ka­vis­saan,” sa­noi Marc Hed­rich, Kia Eu­ro­pen toi­mi­tus­joh­ta­ja. ”Iso osa koh­de­a­si­ak­kais­tam­me pär­jää kak­si täyt­tä työ­päi­vää yh­del­lä la­tauk­sel­la, mikä ker­too pal­jon PV5:n ar­kie­lä­män mah­dol­li­suuk­sis­ta. PV5 yh­dis­tää­kin ener­gi­a­te­hok­kuu­den, mo­ni­käyt­töi­syy­den, ja älyk­kään lii­tet­tä­vyy­den sa­maan pa­ket­tiin.”

Toi­min­ta­mat­ka­en­nä­tys to­dis­taa PV5:n ar­ki­käy­tet­tä­vyy­den

En­nä­tys­reit­ti suun­ni­tel­tiin tar­koin vas­taa­maan päi­vit­täi­siä lop­pu­ja­ke­lun ja lo­gis­tiik­ka­toi­min­to­jen re­a­li­teet­te­ja. 58,2-ki­lo­met­riä pit­kä taa­ja­maa ja kau­pun­ki­a­lu­et­ta si­säl­tä­nyt reit­ti si­säl­si lii­ken­ne­va­lo­ja, ris­teyk­siä, lii­ken­neym­py­röi­tä, sekä muu­ta kau­pun­gil­le tyy­pil­lis­tä lii­ken­net­tä vas­ta­ten olo­suh­tei­ta, joi­ta useim­mat ja­ke­lu­kul­jet­ta­jat koh­taa­vat päi­vit­täin.

Tä­män li­säk­si reit­tiin joka kier­rok­sel­la kuu­lui noin 370 met­rin nou­su. PV5 suo­rit­ti rei­tin täy­teen las­tat­tu­na 11 ker­taa py­säh­ty­en vih­doin kah­den­nel­la­tois­ta kier­rok­sel­la. Haas­ta­vat olo­suh­teet al­le­vii­vaa­vat PV5:n en­si­luok­kais­ta te­hok­kuut­ta ja var­muut­ta sen toi­mies­sa luo­tet­ta­va­na kes­tä­väm­män liik­ku­mi­sen kump­pa­ni­na suo­ri­tus­ky­vys­tä tin­ki­mät­tä.

San­ka­rit ra­tin ta­ka­na

En­nä­tyk­sen teh­neen PV5:n pui­kois­sa oli ar­vos­tet­tu hyö­ty­a­jo­neu­voi­hin kes­kit­ty­nyt toi­mit­ta­jat Ge­or­ge Bar­row sekä Hy­un­dai Mo­tor Eu­ro­pen tek­ni­sen kes­kuk­sen (HMETC) van­hem­pi in­si­nöö­ri Chris­top­her Ni­ger­mei­er. Pal­kin­to­ja voit­ta­neel­la toi­mit­ta­jal­la on yli 15 vuo­den ko­ke­mus hyö­ty­a­jo­neu­vois­ta ra­por­toin­nin pa­ris­sa, ja on toi­mi­nut Vuo­den Pa­ket­ti­au­to Maa­il­mas­sa -tuo­ma­ris­tos­sa vuo­des­ta 2016 Yh­dis­ty­nei­den Ku­nin­gas­kun­tien edus­ta­ja­na. Ni­ger­mei­e­ril­la puo­les­taan on usei­ta in­si­nöö­ri­tut­kin­to­ja, ja on osa PV5:n tuo­te­ke­hi­tys­tii­miä.

”Olen ai­dos­ti in­nois­sa­ni pääs­tes­sä­ni ole­maan osa tätä hui­maa maa­il­ma­nen­nä­tys­tä – mat­ka oli vaa­ti­va mut­ta unoh­tu­ma­ton,” Bar­row sa­noi. ”Olin ai­dos­ti vai­kut­tu­nut kuin­ka pit­käl­le Kia PV5 pää­see. Yli 430 mai­lia (690 ki­lo­met­riä) yh­del­lä la­tauk­sel­la ja täy­del­lä kuor­mal­la. Se ei ole mi­kään pik­ku­jut­tu, ja tun­tuu sil­tä, et­tei saa­vut­ta­mam­me en­nä­tys tule ole­maan help­po ri­kot­ta­va! PV5 ja Chris­top­her oli­vat eri­no­mai­sia tii­mi­läi­siä täs­sä haas­tees­sa, ja olen yl­peä ol­les­sa­ni osa en­nä­tys­tä, joka vie täys­säh­köi­siä pa­ket­ti­au­to­ja eteen­päin.”

”In­si­nöö­rin nä­kö­kul­mas­ta tämä oli sekä tek­ni­nen et­tä hen­ki­lö­koh­tai­nen haas­te,” sa­noi Ni­ger­mei­er. ”Ge­or­ge toi mu­ka­naan us­ko­mat­to­man mää­rän ajo­ko­ke­mus­ta mui­den pa­ket­ti­au­to­jen tes­taa­mi­ses­ta, ja mi­nun etu­na­ni oli PV5:n voi­ma­lin­jan tun­te­mi­nen lä­pi­ko­tai­sin. Sii­tä tu­li­kin ys­tä­väl­lis­mie­li­nen kil­pai­lu vä­lil­läm­me – kum­pi pys­tyi ot­ta­maan ir­ti eni­ten jo­kai­ses­ta ki­lo­wat­ti­tun­nis­ta. Lo­pul­ta it­se au­to oli se, joka teki mei­hin mo­lem­piin vai­ku­tuk­sen.”

En­nä­ty­sy­ri­tys­tä val­mis­tel­tiin huo­lel­li­ses­ti. Tark­kai­li­jat sekä TÜV Hes­se­nil­tä et­tä buck Ver­mes­sun­gil­ta seu­ra­si­vat las­tausp­ro­ses­sia ja vah­vis­ti­vat pai­no­ra­jo­jen nou­dat­ta­mi­sen. Ajoa tal­len­net­tiin jat­ku­vas­ti GPS-seu­ran­nal­la sekä oh­jaa­mon si­säl­le asen­ne­tuil­la ka­me­roil­la. En­nen läh­töä, PV5:n ak­ku la­dat­tiin 100 pro­sent­tiin ja sekä la­taus­luuk­ku et­tä ta­va­ra­ti­la si­ne­töi­tiin koko 22 tun­nin ja 30 mi­nuu­tin mat­kan ajak­si.

En­sim­mäi­nen jä­sen Kian mo­neen muo­vau­tu­vas­sa PBV-per­hees­sä

En­sim­mäi­se­nä jä­se­ne­nä Kian PBV-mal­lis­tos­sa, PV5 on ra­ken­net­tu in­no­va­tii­vi­sel­le E-GMP.S -ark­ki­teh­tuu­ril­le sekä suun­ni­tel­tu mo­du­laa­ri­sen ”ra­ken­nus­pa­lik­ka” kon­sep­tin mu­kaan. Kon­sep­tin jous­ta­vuus mah­dol­lis­taa use­an eri ver­sio vas­ta­ten laa­joi­hin kau­pal­li­siin sekä yk­si­tyi­siin käyt­tö­tar­pei­siin.

PV5 Car­go -hyö­ty­a­jo­neu­vo­ver­sio tar­jo­aa jopa 4,4 kuu­ti­o­met­riä las­taus­ti­laa’’’ ja jopa 790 ki­log­ram­man hyö­ty­kuor­man**. Asi­ak­kaat voi­vat va­li­ta useis­ta ak­ku­vaih­to­eh­dois­ta – 51,5 kWh, 71,2 kWh, sekä lä­hi­tu­le­vai­suu­des­sa saa­pu­va 43,3 kWh – omiin käyt­tö­tar­pei­siin­sa pe­rus­tu­en.

Täl­lä Guin­nes­sin Maa­il­ma­nen­nä­tyk­sel­lä Kia al­le­vii­vaa si­tou­tu­mis­taan in­no­va­tii­vis­ten, te­hok­kai­den, sekä käy­tän­nöl­lis­ten rat­kai­sui­den ke­hit­tä­mi­sek­si. En­nä­tyk­sen rik­ko­nut Kia PV5 on näy­til­lä So­luT­rans -näyt­te­lys­sä Rans­kan Ly­o­nis­sa al­ka­en 18. mar­ras­kuu­ta hal­lis­sa 5 osas­tol­la C130.

Huo­mi­oi­ta:

*Pai­kan pääl­lä suo­ri­tet­tu täy­teen las­ta­tun tes­ti­au­ton, PV5 Car­go Long Ran­gen, mit­taus­tu­los oli 2 652 kg (TÜV Hes­se­nin vah­vis­ta­ma) sal­li­tul­la 4 ki­log­ram­man poik­ke­a­mal­la.

**Suu­rim­mat sal­li­tut hyö­ty­kuor­mat: 790 kg (3-ovi­nen, 51,5 kWh), 690 kg (3-ovi­nen, 71,2 kWh), 745 kg (4-ovi­nen, 51,5 kWh), sekä 665 kg (4-ovi­nen, 71,2 kWh)

***Kia PV5 Car­go -hyö­ty­a­jo­neu­vo tar­jo­aa jopa 4,4 kuu­ti­o­met­riä las­taus­ti­laa L2H1-kon­fi­gu­raa­ti­os­sa. En­si vuon­na lan­see­rat­ta­va L2H2-ver­sio tu­lee tar­jo­a­maan enem­män las­taus­ti­laa.

Au­to­bild / Kia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Polestar 5 julkaistaan Gran Turismo 7 -pelissä

Auto Bild.Uutiset

Polestar 5 julkaistaan Gran Turismo 7 -pelissä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN