Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Kia on tehnyt historiaa asettaessaan uuden virstanpylvään täyssähköiselle kantamalle hyötyajoneuvosegmentissä.
Kia PV5:n hyötyajoneuvoversio, joka on yhtiön ensimmäinen täyssähköinen hyötyajoneuvo sekä osa laajempaa hyötyajoneuvojen Platform Beyond Vehicle (PVB) mallistoa, on virallisesti rikkonut Guinnessin maailmanennätyksen (GUINNESS WORLD RECORDS) saavuttamalla:
Pisin kuljettu matka täyssähköisellä, akkukäyttöisellä pakettiautolla täydellä kuormalla sekä yhdellä latauksella: 693,38 km.
PV5:n neliovista, pitkän kantaman (71,2 kWh) versiota käytettiin kokeeseen auton ollessa täydessä sallitussa lastissa 665kg.** Yhdellä latauksella toteutunut kantama oli 693,38 kilometriä, joka asettaa uuden virstanpylvään energiatehokkuudelle ja kestävyydelle sähköisten pakettiautojen joukossa. Ennätyksen rikkonut ajo tapahtui 30. syyskuuta 2025 realistissa olosuhteissa ja julkisilla teillä Frankfurtin pohjoispuolella Saksassa.
”Vaikka Kia on tulokas hyötyajoneuvomarkkinoilla, tämä ennätys on todiste mukautuvuudesta ja innovaatiosta Kian ensimmäisen hyötyajoneuvon takana. Se myös kertoo, että olemme PBV-projektimme kanssa vakavissaan,” sanoi Marc Hedrich, Kia Europen toimitusjohtaja. ”Iso osa kohdeasiakkaistamme pärjää kaksi täyttä työpäivää yhdellä latauksella, mikä kertoo paljon PV5:n arkielämän mahdollisuuksista. PV5 yhdistääkin energiatehokkuuden, monikäyttöisyyden, ja älykkään liitettävyyden samaan pakettiin.”
Toimintamatkaennätys todistaa PV5:n arkikäytettävyyden
Ennätysreitti suunniteltiin tarkoin vastaamaan päivittäisiä loppujakelun ja logistiikkatoimintojen realiteetteja. 58,2-kilometriä pitkä taajamaa ja kaupunkialuetta sisältänyt reitti sisälsi liikennevaloja, risteyksiä, liikenneympyröitä, sekä muuta kaupungille tyypillistä liikennettä vastaten olosuhteita, joita useimmat jakelukuljettajat kohtaavat päivittäin.
Tämän lisäksi reittiin joka kierroksella kuului noin 370 metrin nousu. PV5 suoritti reitin täyteen lastattuna 11 kertaa pysähtyen vihdoin kahdennellatoista kierroksella. Haastavat olosuhteet alleviivaavat PV5:n ensiluokkaista tehokkuutta ja varmuutta sen toimiessa luotettavana kestävämmän liikkumisen kumppanina suorituskyvystä tinkimättä.
Sankarit ratin takana
Ennätyksen tehneen PV5:n puikoissa oli arvostettu hyötyajoneuvoihin keskittynyt toimittajat George Barrow sekä Hyundai Motor Europen teknisen keskuksen (HMETC) vanhempi insinööri Christopher Nigermeier. Palkintoja voittaneella toimittajalla on yli 15 vuoden kokemus hyötyajoneuvoista raportoinnin parissa, ja on toiminut Vuoden Pakettiauto Maailmassa -tuomaristossa vuodesta 2016 Yhdistyneiden Kuningaskuntien edustajana. Nigermeierilla puolestaan on useita insinööritutkintoja, ja on osa PV5:n tuotekehitystiimiä.
”Olen aidosti innoissani päästessäni olemaan osa tätä huimaa maailmanennätystä – matka oli vaativa mutta unohtumaton,” Barrow sanoi. ”Olin aidosti vaikuttunut kuinka pitkälle Kia PV5 pääsee. Yli 430 mailia (690 kilometriä) yhdellä latauksella ja täydellä kuormalla. Se ei ole mikään pikkujuttu, ja tuntuu siltä, ettei saavuttamamme ennätys tule olemaan helppo rikottava! PV5 ja Christopher olivat erinomaisia tiimiläisiä tässä haasteessa, ja olen ylpeä ollessani osa ennätystä, joka vie täyssähköisiä pakettiautoja eteenpäin.”
”Insinöörin näkökulmasta tämä oli sekä tekninen että henkilökohtainen haaste,” sanoi Nigermeier. ”George toi mukanaan uskomattoman määrän ajokokemusta muiden pakettiautojen testaamisesta, ja minun etunani oli PV5:n voimalinjan tunteminen läpikotaisin. Siitä tulikin ystävällismielinen kilpailu välillämme – kumpi pystyi ottamaan irti eniten jokaisesta kilowattitunnista. Lopulta itse auto oli se, joka teki meihin molempiin vaikutuksen.”
Ennätysyritystä valmisteltiin huolellisesti. Tarkkailijat sekä TÜV Hesseniltä että buck Vermessungilta seurasivat lastausprosessia ja vahvistivat painorajojen noudattamisen. Ajoa tallennettiin jatkuvasti GPS-seurannalla sekä ohjaamon sisälle asennetuilla kameroilla. Ennen lähtöä, PV5:n akku ladattiin 100 prosenttiin ja sekä latausluukku että tavaratila sinetöitiin koko 22 tunnin ja 30 minuutin matkan ajaksi.
Ensimmäinen jäsen Kian moneen muovautuvassa PBV-perheessä
Ensimmäisenä jäsenenä Kian PBV-mallistossa, PV5 on rakennettu innovatiiviselle E-GMP.S -arkkitehtuurille sekä suunniteltu modulaarisen ”rakennuspalikka” konseptin mukaan. Konseptin joustavuus mahdollistaa usean eri versio vastaten laajoihin kaupallisiin sekä yksityisiin käyttötarpeisiin.
PV5 Cargo -hyötyajoneuvoversio tarjoaa jopa 4,4 kuutiometriä lastaustilaa’’’ ja jopa 790 kilogramman hyötykuorman**. Asiakkaat voivat valita useista akkuvaihtoehdoista – 51,5 kWh, 71,2 kWh, sekä lähitulevaisuudessa saapuva 43,3 kWh – omiin käyttötarpeisiinsa perustuen.
Tällä Guinnessin Maailmanennätyksellä Kia alleviivaa sitoutumistaan innovatiivisten, tehokkaiden, sekä käytännöllisten ratkaisuiden kehittämiseksi. Ennätyksen rikkonut Kia PV5 on näytillä SoluTrans -näyttelyssä Ranskan Lyonissa alkaen 18. marraskuuta hallissa 5 osastolla C130.
Huomioita:
*Paikan päällä suoritettu täyteen lastatun testiauton, PV5 Cargo Long Rangen, mittaustulos oli 2 652 kg (TÜV Hessenin vahvistama) sallitulla 4 kilogramman poikkeamalla.
**Suurimmat sallitut hyötykuormat: 790 kg (3-ovinen, 51,5 kWh), 690 kg (3-ovinen, 71,2 kWh), 745 kg (4-ovinen, 51,5 kWh), sekä 665 kg (4-ovinen, 71,2 kWh)
***Kia PV5 Cargo -hyötyajoneuvo tarjoaa jopa 4,4 kuutiometriä lastaustilaa L2H1-konfiguraatiossa. Ensi vuonna lanseerattava L2H2-versio tulee tarjoamaan enemmän lastaustilaa.
Autobild / Kia
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Heikki ja Maija pelastivat Metsolan
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
HEDD Audion uusi kartio
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI