Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella

Kia on tehnyt historiaa asettaessaan uuden virstanpylvään täyssähköiselle kantamalle hyöty­a­jo­neu­vo­seg­men­tissä.

Auto Bild.Uutiset

Kia PV5:n hyö­ty­a­jo­neu­vo­ver­sio, joka on yh­ti­ön en­sim­mäi­nen täys­säh­köi­nen hyö­ty­a­jo­neu­vo sekä osa laa­jem­paa hyö­ty­a­jo­neu­vo­jen Plat­form Bey­ond Ve­hic­le (PVB) mal­lis­toa, on vi­ral­li­ses­ti rik­ko­nut Guin­nes­sin maa­il­ma­nen­nä­tyk­sen (GUIN­NESS WORLD RE­CORDS) saa­vut­ta­mal­la:

Pi­sin kul­jet­tu mat­ka täys­säh­köi­sel­lä, ak­ku­käyt­töi­sel­lä pa­ket­ti­au­tol­la täy­del­lä kuor­mal­la sekä yh­del­lä la­tauk­sel­la: 693,38 km.

PV5:n ne­li­o­vis­ta, pit­kän kan­ta­man (71,2 kWh) ver­si­o­ta käy­tet­tiin ko­kee­seen au­ton ol­les­sa täy­des­sä sal­li­tus­sa las­tis­sa 665kg.** Yh­del­lä la­tauk­sel­la to­teu­tu­nut kan­ta­ma oli 693,38 ki­lo­met­riä, joka aset­taa uu­den virs­tan­pyl­vään ener­gi­a­te­hok­kuu­del­le ja kes­tä­vyy­del­le säh­köis­ten pa­ket­ti­au­to­jen jou­kos­sa. En­nä­tyk­sen rik­ko­nut ajo ta­pah­tui 30. syys­kuu­ta 2025 re­a­lis­tis­sa olo­suh­teis­sa ja jul­ki­sil­la teil­lä Frank­fur­tin poh­jois­puo­lel­la Sak­sas­sa.

”Vaik­ka Kia on tu­lo­kas hyö­ty­a­jo­neu­vo­mark­ki­noil­la, tämä en­nä­tys on to­dis­te mu­kau­tu­vuu­des­ta ja in­no­vaa­ti­os­ta Kian en­sim­mäi­sen hyö­ty­a­jo­neu­von ta­ka­na. Se myös ker­too, et­tä olem­me PBV-pro­jek­tim­me kans­sa va­ka­vis­saan,” sa­noi Marc Hed­rich, Kia Eu­ro­pen toi­mi­tus­joh­ta­ja. ”Iso osa koh­de­a­si­ak­kais­tam­me pär­jää kak­si täyt­tä työ­päi­vää yh­del­lä la­tauk­sel­la, mikä ker­too pal­jon PV5:n ar­kie­lä­män mah­dol­li­suuk­sis­ta. PV5 yh­dis­tää­kin ener­gi­a­te­hok­kuu­den, mo­ni­käyt­töi­syy­den, ja älyk­kään lii­tet­tä­vyy­den sa­maan pa­ket­tiin.”

Toi­min­ta­mat­ka­en­nä­tys to­dis­taa PV5:n ar­ki­käy­tet­tä­vyy­den

En­nä­tys­reit­ti suun­ni­tel­tiin tar­koin vas­taa­maan päi­vit­täi­siä lop­pu­ja­ke­lun ja lo­gis­tiik­ka­toi­min­to­jen re­a­li­teet­te­ja. 58,2-ki­lo­met­riä pit­kä taa­ja­maa ja kau­pun­ki­a­lu­et­ta si­säl­tä­nyt reit­ti si­säl­si lii­ken­ne­va­lo­ja, ris­teyk­siä, lii­ken­neym­py­röi­tä, sekä muu­ta kau­pun­gil­le tyy­pil­lis­tä lii­ken­net­tä vas­ta­ten olo­suh­tei­ta, joi­ta useim­mat ja­ke­lu­kul­jet­ta­jat koh­taa­vat päi­vit­täin.

Tä­män li­säk­si reit­tiin joka kier­rok­sel­la kuu­lui noin 370 met­rin nou­su. PV5 suo­rit­ti rei­tin täy­teen las­tat­tu­na 11 ker­taa py­säh­ty­en vih­doin kah­den­nel­la­tois­ta kier­rok­sel­la. Haas­ta­vat olo­suh­teet al­le­vii­vaa­vat PV5:n en­si­luok­kais­ta te­hok­kuut­ta ja var­muut­ta sen toi­mies­sa luo­tet­ta­va­na kes­tä­väm­män liik­ku­mi­sen kump­pa­ni­na suo­ri­tus­ky­vys­tä tin­ki­mät­tä.

San­ka­rit ra­tin ta­ka­na

En­nä­tyk­sen teh­neen PV5:n pui­kois­sa oli ar­vos­tet­tu hyö­ty­a­jo­neu­voi­hin kes­kit­ty­nyt toi­mit­ta­jat Ge­or­ge Bar­row sekä Hy­un­dai Mo­tor Eu­ro­pen tek­ni­sen kes­kuk­sen (HMETC) van­hem­pi in­si­nöö­ri Chris­top­her Ni­ger­mei­er. Pal­kin­to­ja voit­ta­neel­la toi­mit­ta­jal­la on yli 15 vuo­den ko­ke­mus hyö­ty­a­jo­neu­vois­ta ra­por­toin­nin pa­ris­sa, ja on toi­mi­nut Vuo­den Pa­ket­ti­au­to Maa­il­mas­sa -tuo­ma­ris­tos­sa vuo­des­ta 2016 Yh­dis­ty­nei­den Ku­nin­gas­kun­tien edus­ta­ja­na. Ni­ger­mei­e­ril­la puo­les­taan on usei­ta in­si­nöö­ri­tut­kin­to­ja, ja on osa PV5:n tuo­te­ke­hi­tys­tii­miä.

”Olen ai­dos­ti in­nois­sa­ni pääs­tes­sä­ni ole­maan osa tätä hui­maa maa­il­ma­nen­nä­tys­tä – mat­ka oli vaa­ti­va mut­ta unoh­tu­ma­ton,” Bar­row sa­noi. ”Olin ai­dos­ti vai­kut­tu­nut kuin­ka pit­käl­le Kia PV5 pää­see. Yli 430 mai­lia (690 ki­lo­met­riä) yh­del­lä la­tauk­sel­la ja täy­del­lä kuor­mal­la. Se ei ole mi­kään pik­ku­jut­tu, ja tun­tuu sil­tä, et­tei saa­vut­ta­mam­me en­nä­tys tule ole­maan help­po ri­kot­ta­va! PV5 ja Chris­top­her oli­vat eri­no­mai­sia tii­mi­läi­siä täs­sä haas­tees­sa, ja olen yl­peä ol­les­sa­ni osa en­nä­tys­tä, joka vie täys­säh­köi­siä pa­ket­ti­au­to­ja eteen­päin.”

”In­si­nöö­rin nä­kö­kul­mas­ta tämä oli sekä tek­ni­nen et­tä hen­ki­lö­koh­tai­nen haas­te,” sa­noi Ni­ger­mei­er. ”Ge­or­ge toi mu­ka­naan us­ko­mat­to­man mää­rän ajo­ko­ke­mus­ta mui­den pa­ket­ti­au­to­jen tes­taa­mi­ses­ta, ja mi­nun etu­na­ni oli PV5:n voi­ma­lin­jan tun­te­mi­nen lä­pi­ko­tai­sin. Sii­tä tu­li­kin ys­tä­väl­lis­mie­li­nen kil­pai­lu vä­lil­läm­me – kum­pi pys­tyi ot­ta­maan ir­ti eni­ten jo­kai­ses­ta ki­lo­wat­ti­tun­nis­ta. Lo­pul­ta it­se au­to oli se, joka teki mei­hin mo­lem­piin vai­ku­tuk­sen.”

En­nä­ty­sy­ri­tys­tä val­mis­tel­tiin huo­lel­li­ses­ti. Tark­kai­li­jat sekä TÜV Hes­se­nil­tä et­tä buck Ver­mes­sun­gil­ta seu­ra­si­vat las­tausp­ro­ses­sia ja vah­vis­ti­vat pai­no­ra­jo­jen nou­dat­ta­mi­sen. Ajoa tal­len­net­tiin jat­ku­vas­ti GPS-seu­ran­nal­la sekä oh­jaa­mon si­säl­le asen­ne­tuil­la ka­me­roil­la. En­nen läh­töä, PV5:n ak­ku la­dat­tiin 100 pro­sent­tiin ja sekä la­taus­luuk­ku et­tä ta­va­ra­ti­la si­ne­töi­tiin koko 22 tun­nin ja 30 mi­nuu­tin mat­kan ajak­si.

En­sim­mäi­nen jä­sen Kian mo­neen muo­vau­tu­vas­sa PBV-per­hees­sä

En­sim­mäi­se­nä jä­se­ne­nä Kian PBV-mal­lis­tos­sa, PV5 on ra­ken­net­tu in­no­va­tii­vi­sel­le E-GMP.S -ark­ki­teh­tuu­ril­le sekä suun­ni­tel­tu mo­du­laa­ri­sen ”ra­ken­nus­pa­lik­ka” kon­sep­tin mu­kaan. Kon­sep­tin jous­ta­vuus mah­dol­lis­taa use­an eri ver­sio vas­ta­ten laa­joi­hin kau­pal­li­siin sekä yk­si­tyi­siin käyt­tö­tar­pei­siin.

PV5 Car­go -hyö­ty­a­jo­neu­vo­ver­sio tar­jo­aa jopa 4,4 kuu­ti­o­met­riä las­taus­ti­laa’’’ ja jopa 790 ki­log­ram­man hyö­ty­kuor­man**. Asi­ak­kaat voi­vat va­li­ta useis­ta ak­ku­vaih­to­eh­dois­ta – 51,5 kWh, 71,2 kWh, sekä lä­hi­tu­le­vai­suu­des­sa saa­pu­va 43,3 kWh – omiin käyt­tö­tar­pei­siin­sa pe­rus­tu­en.

Täl­lä Guin­nes­sin Maa­il­ma­nen­nä­tyk­sel­lä Kia al­le­vii­vaa si­tou­tu­mis­taan in­no­va­tii­vis­ten, te­hok­kai­den, sekä käy­tän­nöl­lis­ten rat­kai­sui­den ke­hit­tä­mi­sek­si. En­nä­tyk­sen rik­ko­nut Kia PV5 on näy­til­lä So­luT­rans -näyt­te­lys­sä Rans­kan Ly­o­nis­sa al­ka­en 18. mar­ras­kuu­ta hal­lis­sa 5 osas­tol­la C130.

Huo­mi­oi­ta:

*Pai­kan pääl­lä suo­ri­tet­tu täy­teen las­ta­tun tes­ti­au­ton, PV5 Car­go Long Ran­gen, mit­taus­tu­los oli 2 652 kg (TÜV Hes­se­nin vah­vis­ta­ma) sal­li­tul­la 4 ki­log­ram­man poik­ke­a­mal­la.

**Suu­rim­mat sal­li­tut hyö­ty­kuor­mat: 790 kg (3-ovi­nen, 51,5 kWh), 690 kg (3-ovi­nen, 71,2 kWh), 745 kg (4-ovi­nen, 51,5 kWh), sekä 665 kg (4-ovi­nen, 71,2 kWh)

***Kia PV5 Car­go -hyö­ty­a­jo­neu­vo tar­jo­aa jopa 4,4 kuu­ti­o­met­riä las­taus­ti­laa L2H1-kon­fi­gu­raa­ti­os­sa. En­si vuon­na lan­see­rat­ta­va L2H2-ver­sio tu­lee tar­jo­a­maan enem­män las­taus­ti­laa.

Au­to­bild / Kia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin

Auto Bild.Uutiset

Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin

Auto Bild.Uutiset
Uusi Kona Electric

Uusi Kona Electric

Hyundai

Hyundai uudisti Kona Electricin – N Line -versio malliston huippuna

Auto Bild.Uutiset
Uusi Kona Electric

Uusi Kona Electric

Hyundai

Hyundai uudisti Kona Electricin – N Line -versio malliston huippuna

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN