Audi A6 Avant 55 TFSI e quattron toimintamatka sähköllä on jopa 51 kilometriä (WLTP).
Audi A6 Avant TFSI e quattro: Nyt ladattavana hybridinä
Audi A6 Sedanin jälkeen esitellään Audin iso farmarimalli ladattavana hybridinä. Uusi Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro tarjoaa pitkän toimintamatkan sähköllä ja vähäisen polttoaineenkulutuksen.
Audi A6 Avant TFSI e -mallin kattavaan vakiovarusteluun kuuluvat mm. MMI Navigointi plus -järjestelmä, Audin virtuaalinen mittaristo, Matrix-LED -ajovalot sekä progressiivinen ohjaus ja urheiluistuimet alcantara/nahkaverhoilulla.
Lisäksi ulkoisesti mallin urheilullisuutta korostavat mm. Musta optiikka -paketti, S line -ulkonäköelementit, tummennetut takasivuikkunat ja takalasi sekä näyttävät 19-tuumaiset alumiinivanteet.
Audi tarjoaa nyt ison farmarimallinsa, A6 Avantin, ladattavana hybridinä: uuden A6 Avant 55 TFSI e quattron järjestelmäteho on 270 kW (367 hv).
Ladattavassa hybridissä yhdistyvät tehokas sähkömoottori sekä 2.0 TFSI -bensiinimoottori, jonka teho on 185 kW (252 hv) ja vääntömomentti on 370 Nm.
Sähkömoottori on kestomagnetoitu tahtimoottori, jonka huipputeho on 105 kW ja suurin vääntömomentti 350 Nm. Sähkömoottori ja erotuskytkin on integroitu 7-nopeuksiseen S tronic -vaihteistoon, joka käyttää Audin ultra-teknologiaa voiman välittämiseen quattro ultra -nelivetojärjestelmään.
Audi A6 Avantin ladattavan hybridin jatkuva neliveto varmistaa sekä huipputason pidon että dynaamisen käsiteltävyyden. 500 Nm maksimivääntö saavutetaan jo 1 250 rpm kierrosnopeudella.
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattron toimintamatka sähköllä on jopa 51 kilometriä (WLTP).
Versio kiihtyy 0–100 km/h 5,7 sekunnissa ja sen huippunopeus on 250 km/h. Pelkällä sähkömoottorilla pystyy ajamaan 135 km/h.
Autonominen – ajonhallinta ja ennakoiva toimintastrategia
Audin ladattava hybridimallin käyttökonsepti on suunniteltu siten, että suurimman osan päivittäisistä ajoista voi liikkua sähköllä ja siten paikallisesti päästöttömästi.
Kuljettaja voi valita kolmesta käyttötavasta: EV-ajotila on täysin sähköinen, Hybridi-ajotila on molempien käyttövoimien taloudellinen yhdistelmä ja Hold-tilassa säilytetään akun senhetkinen lataustaso käytettäväksi myöhemmin.
Hybriditilassa ennakoiva toimintastrategia varmistaa maksimaalisen taloudellisuuden niin, että mahdollisimman suuri osa matkasta ajetaan sähköisesti. Se ohjaa moottoreita niin, että matkan viimeinen osuus voidaan ajaa täysin sähkömoottorilla ja tarpeen niin vaatiessa akkua ladataan polttomoottorista.
Ennakoiva taloudellisuusavustin huolehtii matkan vaiheiden tarkemmasta suunnittelusta. Se hyödyntää suunnittelussa tietoja esimerkiksi navigointijärjestelmästä, online-liikennetiedoista, kuljettajan ajotyylistä sekä ajoneuvon antureista kuten kamerasta ja tutkasta.
Vakiovarusteisiin kuuluvalla Mode 3 -kaapelilla autoa voi ladata julkisissa latauspisteissä jopa 7,4 kW teholla, jolloin litiumioniakku latautuu noin 2,5 tunnissa.
Ennakoiva taloudellisuusavustin suunnittelee, miten moottoreita käytetään ja päättää tilanteesta riippuen rullaako auto vapaalla moottori sammutettuna vai tallennetaanko liike-energiaa akkuun jarrutusenergian talteenoton avulla.
Latauslaitteet ja latauksen hallinta
Audin myAudi-sovelluksen avulla lataamista sekä ilmastointia voi ohjata etänä jo ennen matkaan lähtöä. Ilmastointi toimii yhdessä erittäin tehokkaan, sähkökomponenttien hukkalämpöä hyödyntävän lämpöpumpun kanssa.
Vakiovarusteisiin kuuluvalla Mode 3 -kaapelilla autoa voi ladata julkisissa latauspisteissä jopa 7,4 kW teholla, jolloin litiumioniakku latautuu noin 2,5 tunnissa.
Tien päällä Audi e-tron latauspalvelu tarjoaa pääsyn yli 140 000 julkiseen latauspisteeseen 24 Euroopan maassa. MyAudi-sovelluksen reittisuunnittelu näyttää latauspisteiden sijainnin.
Käytännöllinen – 405 litran tasapohjainen matkatavaratila
Ajoneuvon takaosaan sijoitettu litiumioniakku varastoi 14,1 kWh energiaa. Se on integroitu rakenteisiin niin, että tavaratilassa on tasapohjainen ja käytännöllinen tila matkatavaroille.
Matkatavaratilan koko on vakiona 405 litraa eikä tavaratilassa ole kynnystä. Tämän ansiosta myös suuret ja tilaa vievät tavarat on helppo lastata ja kuljettaa.
Takaistuimen selkänojat taitettuna tavaratilan koko kasvaa jopa 1 535 litraan.
Suomessa Audi A6 Avant TFSI e quattro tulee myyntiin kesällä ja ensimmäiset autot saapuvat Audi-jälleenmyyjille alkusyksystä.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Trianglen uusi Capella
Primare alkukielellä
Klipschin aktiivisuodin
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Fynen uusi bassokaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ