Audi A6 Avant 55 TFSI e quattron toimintamatka sähköllä on jopa 51 kilometriä (WLTP).
Audi A6 Avant TFSI e quattro: Nyt ladattavana hybridinä
Audi A6 Sedanin jälkeen esitellään Audin iso farmarimalli ladattavana hybridinä. Uusi Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro tarjoaa pitkän toimintamatkan sähköllä ja vähäisen polttoaineenkulutuksen.
Audi A6 Avant TFSI e -mallin kattavaan vakiovarusteluun kuuluvat mm. MMI Navigointi plus -järjestelmä, Audin virtuaalinen mittaristo, Matrix-LED -ajovalot sekä progressiivinen ohjaus ja urheiluistuimet alcantara/nahkaverhoilulla.
Lisäksi ulkoisesti mallin urheilullisuutta korostavat mm. Musta optiikka -paketti, S line -ulkonäköelementit, tummennetut takasivuikkunat ja takalasi sekä näyttävät 19-tuumaiset alumiinivanteet.
Audi tarjoaa nyt ison farmarimallinsa, A6 Avantin, ladattavana hybridinä: uuden A6 Avant 55 TFSI e quattron järjestelmäteho on 270 kW (367 hv).
Ladattavassa hybridissä yhdistyvät tehokas sähkömoottori sekä 2.0 TFSI -bensiinimoottori, jonka teho on 185 kW (252 hv) ja vääntömomentti on 370 Nm.
Sähkömoottori on kestomagnetoitu tahtimoottori, jonka huipputeho on 105 kW ja suurin vääntömomentti 350 Nm. Sähkömoottori ja erotuskytkin on integroitu 7-nopeuksiseen S tronic -vaihteistoon, joka käyttää Audin ultra-teknologiaa voiman välittämiseen quattro ultra -nelivetojärjestelmään.
Audi A6 Avantin ladattavan hybridin jatkuva neliveto varmistaa sekä huipputason pidon että dynaamisen käsiteltävyyden. 500 Nm maksimivääntö saavutetaan jo 1 250 rpm kierrosnopeudella.
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattron toimintamatka sähköllä on jopa 51 kilometriä (WLTP).
Versio kiihtyy 0–100 km/h 5,7 sekunnissa ja sen huippunopeus on 250 km/h. Pelkällä sähkömoottorilla pystyy ajamaan 135 km/h.
Autonominen – ajonhallinta ja ennakoiva toimintastrategia
Audin ladattava hybridimallin käyttökonsepti on suunniteltu siten, että suurimman osan päivittäisistä ajoista voi liikkua sähköllä ja siten paikallisesti päästöttömästi.
Kuljettaja voi valita kolmesta käyttötavasta: EV-ajotila on täysin sähköinen, Hybridi-ajotila on molempien käyttövoimien taloudellinen yhdistelmä ja Hold-tilassa säilytetään akun senhetkinen lataustaso käytettäväksi myöhemmin.
Hybriditilassa ennakoiva toimintastrategia varmistaa maksimaalisen taloudellisuuden niin, että mahdollisimman suuri osa matkasta ajetaan sähköisesti. Se ohjaa moottoreita niin, että matkan viimeinen osuus voidaan ajaa täysin sähkömoottorilla ja tarpeen niin vaatiessa akkua ladataan polttomoottorista.
Ennakoiva taloudellisuusavustin huolehtii matkan vaiheiden tarkemmasta suunnittelusta. Se hyödyntää suunnittelussa tietoja esimerkiksi navigointijärjestelmästä, online-liikennetiedoista, kuljettajan ajotyylistä sekä ajoneuvon antureista kuten kamerasta ja tutkasta.
Vakiovarusteisiin kuuluvalla Mode 3 -kaapelilla autoa voi ladata julkisissa latauspisteissä jopa 7,4 kW teholla, jolloin litiumioniakku latautuu noin 2,5 tunnissa.
Ennakoiva taloudellisuusavustin suunnittelee, miten moottoreita käytetään ja päättää tilanteesta riippuen rullaako auto vapaalla moottori sammutettuna vai tallennetaanko liike-energiaa akkuun jarrutusenergian talteenoton avulla.
Latauslaitteet ja latauksen hallinta
Audin myAudi-sovelluksen avulla lataamista sekä ilmastointia voi ohjata etänä jo ennen matkaan lähtöä. Ilmastointi toimii yhdessä erittäin tehokkaan, sähkökomponenttien hukkalämpöä hyödyntävän lämpöpumpun kanssa.
Vakiovarusteisiin kuuluvalla Mode 3 -kaapelilla autoa voi ladata julkisissa latauspisteissä jopa 7,4 kW teholla, jolloin litiumioniakku latautuu noin 2,5 tunnissa.
Tien päällä Audi e-tron latauspalvelu tarjoaa pääsyn yli 140 000 julkiseen latauspisteeseen 24 Euroopan maassa. MyAudi-sovelluksen reittisuunnittelu näyttää latauspisteiden sijainnin.
Käytännöllinen – 405 litran tasapohjainen matkatavaratila
Ajoneuvon takaosaan sijoitettu litiumioniakku varastoi 14,1 kWh energiaa. Se on integroitu rakenteisiin niin, että tavaratilassa on tasapohjainen ja käytännöllinen tila matkatavaroille.
Matkatavaratilan koko on vakiona 405 litraa eikä tavaratilassa ole kynnystä. Tämän ansiosta myös suuret ja tilaa vievät tavarat on helppo lastata ja kuljettaa.
Takaistuimen selkänojat taitettuna tavaratilan koko kasvaa jopa 1 535 litraan.
Suomessa Audi A6 Avant TFSI e quattro tulee myyntiin kesällä ja ensimmäiset autot saapuvat Audi-jälleenmyyjille alkusyksystä.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tassut subille
Regan uusi neodyymiäänirasia
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Joulu saapuu Jumon saarelle
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI