Audi A6 Avant 55 TFSI e quattron toimintamatka sähköllä on jopa 51 kilometriä (WLTP).

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattron toimintamatka sähköllä on jopa 51 kilometriä (WLTP).

Audi A6 Avant TFSI e quattro: Nyt ladattavana hybridinä

Audi A6 Sedanin jälkeen esitellään Audin iso farmarimalli ladattavana hybridinä. Uusi Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro tarjoaa pitkän toimintamatkan sähköllä ja vähäisen poltto­ai­neen­ku­lu­tuksen.

Auto Bild.Uutiset

Au­di A6 Avant TFSI e -mal­lin kat­ta­vaan va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­vat mm. MMI Na­vi­goin­ti plus -jär­jes­tel­mä, Au­din vir­tu­aa­li­nen mit­ta­ris­to, Mat­rix-LED -ajo­va­lot sekä prog­res­sii­vi­nen oh­jaus ja ur­hei­luis­tui­met al­can­ta­ra/nah­ka­ver­hoi­lul­la.

Li­säk­si ul­koi­ses­ti mal­lin ur­hei­lul­li­suut­ta ko­ros­ta­vat mm. Mus­ta op­tiik­ka -pa­ket­ti, S line -ul­ko­nä­kö­e­le­men­tit, tum­men­ne­tut ta­ka­si­vuik­ku­nat ja ta­ka­la­si sekä näyt­tä­vät 19-tuu­mai­set alu­mii­ni­van­teet.

Au­di tar­jo­aa nyt ison far­ma­ri­mal­lin­sa, A6 Avan­tin, la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­nä: uu­den A6 Avant 55 TFSI e qu­at­t­ron jär­jes­tel­mä­te­ho on 270 kW (367 hv).

La­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä yh­dis­ty­vät te­ho­kas säh­kö­moot­to­ri sekä 2.0 TFSI -ben­sii­ni­moot­to­ri, jon­ka teho on 185 kW (252 hv) ja vään­tö­mo­ment­ti on 370 Nm.

Säh­kö­moot­to­ri on kes­to­mag­ne­toi­tu tah­ti­moot­to­ri, jon­ka huip­pu­te­ho on 105 kW ja suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 350 Nm. Säh­kö­moot­to­ri ja ero­tus­kyt­kin on in­teg­roi­tu 7-no­peuk­si­seen S tro­nic -vaih­teis­toon, joka käyt­tää Au­din ult­ra-tek­no­lo­gi­aa voi­man vä­lit­tä­mi­seen qu­at­t­ro ult­ra -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mään.

Au­di A6 Avan­tin la­dat­ta­van hyb­ri­din jat­ku­va ne­li­ve­to var­mis­taa sekä huip­pu­ta­son pi­don et­tä dy­naa­mi­sen kä­si­tel­tä­vyy­den. 500 Nm mak­si­mi­vään­tö saa­vu­te­taan jo 1 250 rpm kier­ros­no­peu­del­la.

Au­di A6 Avant 55 TFSI e qu­at­t­ron toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä on jopa 51 ki­lo­met­riä (WLTP).

Ver­sio kiih­tyy 0–100 km/h 5,7 se­kun­nis­sa ja sen huip­pu­no­peus on 250 km/h. Pel­käl­lä säh­kö­moot­to­ril­la pys­tyy aja­maan 135 km/h.

Au­to­no­mi­nen – ajon­hal­lin­ta ja en­na­koi­va toi­min­tast­ra­te­gia

Au­din la­dat­ta­va hyb­ri­di­mal­lin käyt­tö­kon­sep­ti on suun­ni­tel­tu si­ten, et­tä suu­rim­man osan päi­vit­täi­sis­tä ajois­ta voi liik­kua säh­köl­lä ja si­ten pai­kal­li­ses­ti pääs­töt­tö­mäs­ti.

Kul­jet­ta­ja voi va­li­ta kol­mes­ta käyt­tö­ta­vas­ta: EV-ajo­ti­la on täy­sin säh­köi­nen, Hyb­ri­di-ajo­ti­la on mo­lem­pien käyt­tö­voi­mien ta­lou­del­li­nen yh­dis­tel­mä ja Hold-ti­las­sa säi­ly­te­tään akun sen­het­ki­nen la­taus­ta­so käy­tet­tä­väk­si myö­hem­min.

Hyb­ri­di­ti­las­sa en­na­koi­va toi­min­tast­ra­te­gia var­mis­taa mak­si­maa­li­sen ta­lou­del­li­suu­den niin, et­tä mah­dol­li­sim­man suu­ri osa mat­kas­ta aje­taan säh­köi­ses­ti. Se oh­jaa moot­to­rei­ta niin, et­tä mat­kan vii­mei­nen osuus voi­daan ajaa täy­sin säh­kö­moot­to­ril­la ja tar­peen niin vaa­ties­sa ak­kua la­da­taan polt­to­moot­to­ris­ta.

En­na­koi­va ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin huo­leh­tii mat­kan vai­hei­den tar­kem­mas­ta suun­nit­te­lus­ta. Se hyö­dyn­tää suun­nit­te­lus­sa tie­to­ja esi­mer­kik­si na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mäs­tä, on­li­ne-lii­ken­ne­tie­dois­ta, kul­jet­ta­jan ajo­tyy­lis­tä sekä ajo­neu­von an­tu­reis­ta ku­ten ka­me­ras­ta ja tut­kas­ta.

Vakiovarusteisiin kuuluvalla Mode 3 -kaapelilla autoa voi ladata julkisissa latauspisteissä jopa 7,4 kW teholla, jolloin litiumioniakku latautuu noin 2,5 tunnissa.

Vakiovarusteisiin kuuluvalla Mode 3 -kaapelilla autoa voi ladata julkisissa latauspisteissä jopa 7,4 kW teholla, jolloin litiumioniakku latautuu noin 2,5 tunnissa.

En­na­koi­va ta­lou­del­li­suu­sa­vus­tin suun­nit­te­lee, mi­ten moot­to­rei­ta käy­te­tään ja päät­tää ti­lan­tees­ta riip­pu­en rul­laa­ko au­to va­paal­la moot­to­ri sam­mu­tet­tu­na vai tal­len­ne­taan­ko lii­ke-ener­gi­aa ak­kuun jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­no­ton avul­la.

La­taus­lait­teet ja la­tauk­sen hal­lin­ta

Au­din my­Au­di-so­vel­luk­sen avul­la la­taa­mis­ta sekä il­mas­toin­tia voi oh­ja­ta etä­nä jo en­nen mat­kaan läh­töä. Il­mas­toin­ti toi­mii yh­des­sä erit­täin te­hok­kaan, säh­kö­kom­po­nent­tien huk­ka­läm­pöä hyö­dyn­tä­vän läm­pö­pum­pun kans­sa.

Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­val­la Mode 3 -kaa­pe­lil­la au­toa voi la­da­ta jul­ki­sis­sa la­taus­pis­teis­sä jopa 7,4 kW te­hol­la, jol­loin li­tiu­mi­o­ni­ak­ku la­tau­tuu noin 2,5 tun­nis­sa.

Tien pääl­lä Au­di e-tron la­taus­pal­ve­lu tar­jo­aa pää­syn yli 140 000 jul­ki­seen la­taus­pis­tee­seen 24 Eu­roo­pan maas­sa. My­Au­di-so­vel­luk­sen reit­ti­suun­nit­te­lu näyt­tää la­taus­pis­tei­den si­jain­nin.

Käy­tän­nöl­li­nen – 405 lit­ran ta­sa­poh­jai­nen mat­ka­ta­va­ra­ti­la

Ajo­neu­von ta­ka­o­saan si­joi­tet­tu li­tiu­mi­o­ni­ak­ku va­ras­toi 14,1 kWh ener­gi­aa. Se on in­teg­roi­tu ra­ken­tei­siin niin, et­tä ta­va­ra­ti­las­sa on ta­sa­poh­jai­nen ja käy­tän­nöl­li­nen tila mat­ka­ta­va­roil­le.

Mat­ka­ta­va­ra­ti­lan koko on va­ki­o­na 405 lit­raa ei­kä ta­va­ra­ti­las­sa ole kyn­nys­tä. Tä­män an­si­os­ta myös suu­ret ja ti­laa vie­vät ta­va­rat on help­po las­ta­ta ja kul­jet­taa.

Ta­kais­tui­men sel­kä­no­jat tai­tet­tu­na ta­va­ra­ti­lan koko kas­vaa jopa 1 535 lit­raan.

Suo­mes­sa Au­di A6 Avant TFSI e qu­at­t­ro tu­lee myyn­tiin ke­säl­lä ja en­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Au­di-jäl­leen­myy­jil­le al­ku­syk­sys­tä.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN