Keskiluokan avoautot ympäri­a­jo­tes­tissä – asialla ADAC

Saksalaisen ADAC:n viime vuonna tekemässä ympäri­a­jo­tes­tissä VW Golf Cabrio ei pärjännyt odotetusti. Auto Bild kertoo, miten avoautossa istutaan turvallisimmin onnet­to­muus­ti­lan­netta silmällä pitäen.

Auto Bild.Uutiset

Avo­au­to­kau­si al­kaa ol­la Suo­men ke­säs­sä ol­la par­haim­mil­laan, el­lei­vät sit­ten sa­de­kuu­rot het­kel­li­ses­ti pi­laa ase­tel­mia. On hyvä pa­laut­taa mie­leen Sak­san au­to­lii­ton ADAC:n te­ke­mä kes­ki­ko­kois­ten avo­au­to­jen ym­pä­ri­a­jo­tes­ti.

ADAC muis­tut­taa, et­tei­vät avo­au­tos­sa is­tu­jat saa mil­loin­kaan is­tua si­ten, et­tä hei­dän pään­sä ovat pään­tu­kia kor­ke­am­mal­la. Li­säk­si avo­au­tos­sa tu­lee ol­la jo­kai­sel­la is­tu­ma­pai­kal­la asi­an­mu­kai­nen tur­va­vyö.

ADAC:n vuo­den 2014 ym­pä­ri­a­jo­tes­tis­sä VW Golf Cab­rio ei me­nes­ty­nyt odo­te­tus­ti. Se si­joit­tui nel­jän avo­au­ton tes­tis­sä si­jal­le 4, ko­ko­nai­sar­vo­sa­nal­la ”riit­tä­vä” (3,6). On­gel­mak­si muo­dos­tui A-pi­la­rien odo­tet­tua suu­rem­pi vään­ty­mi­nen ym­pä­ri­a­jo­ti­lan­tees­sa, mikä vä­hen­si mat­kus­ta­mos­sa ole­vien sel­viy­ty­mis­ti­laa.

Sitä pait­si etu­tur­va­vöi­den esi­ki­ris­ti­met re­a­goi­vat lii­an hi­taas­ti ym­pä­ri­a­jo­ti­lan­tee­seen, jon­ka seu­rauk­se­na mat­kus­ta­jat ei­vät py­sy­neet riit­tä­vän tiu­kas­ti is­tui­mis­saan. Seu­rauk­se­na edes­sä is­tu­neet tes­ti­nu­ket is­key­tyi­vät ko­val­la voi­mal­la as­valt­tiin ja toi­nen ta­ka­na is­tu­neis­ta löi pään­sä tien­pin­taan.

Peu­ge­ot 308 CC:n A-pi­la­rit kes­ti­vät Gol­fia pa­rem­min. Myös Peu­ge­o­tin edes­sä is­tu­neet tes­ti­nu­ket osui­vat tien­pin­taan, mut­ta ei­vät yh­tä suu­rel­la voi­mal­la. Peu­ge­ot’n ko­ko­nais­tu­los oli ”tyy­dyt­tä­vä” (2,8). Re­nault Mégane CC (2,1) jäi niu­kas­ti par­haak­si si­joit­tu­neel­le Opel Cas­ca­dal­le (1,6).

Cas­ca­dan A-pi­la­rit vään­tyi­vät Méga­nea vä­hem­män, jol­loin myös sel­viy­ty­mis­ti­laa jäi enem­män. A-pi­la­rien suh­teen pa­ras oli Peu­ge­ot 308 CC, jon­ka tur­va­vyö­ki­ris­ti­mien vail­li­nai­nen toi­min­ta es­ti pa­rem­man si­joi­tuk­sen. Ta­kais­tui­mel­la mat­kus­ta­vat ovat jopa ym­pä­ri­a­jos­sa kui­ten­kin useim­mi­ten tur­vas­sa.

Ym­pä­ri­a­jo­ko­keet suo­ri­tet­tiin ADAC:n tek­ni­ses­sä kes­kuk­ses­sa Lands­berg am Lec­his­sä. Tes­tis­sä avo­au­tot kään­net­tiin ”ka­tol­leen” 50 km/h no­peu­des­sa. Tes­tiä val­voi­vat Dres­de­nin tek­ni­sen kor­ke­a­kou­lun lii­ken­ne­on­net­to­muus­tut­kin­taan pe­reh­ty­neet asi­an­tun­ti­jat.

Jo­kai­ses­sa tes­tis­sä avo­au­ton ko­rin staat­ti­nen tur­val­li­suus oli kes­kei­ses­sä ase­mas­sa, eli toi­sin sa­no­en kuin­ka suu­ri sel­viy­ty­mis­ti­la mat­kus­ta­moon jää A-pi­la­rei­den tai­pu­es­sa. Tut­kit­tiin myös, mil­lä ta­voin ja mil­lai­sel­la is­ku­voi­mal­la tes­ti­nuk­kien päät osui­vat tien­pin­taan. Li­säk­si pun­ta­roi­tiin ym­pä­ri­a­jo­suo­jan, tur­va­vöi­den esi­ki­ris­ti­mien ja tur­va­tyy­ny­jen toi­min­taa ym­pä­ri­a­jo­ti­lan­tees­sa.

Cascadan A-pilarit vääntyivät Méganea vähemmän, jolloin myös selviytymistilaa jäi enemmän. A-pilarien suhteen paras oli Peugeot 308 CC ja huonoin VW Golf Cabrio.​

Cascadan A-pilarit vääntyivät Méganea vähemmän, jolloin myös selviytymistilaa jäi enemmän. A-pilarien suhteen paras oli Peugeot 308 CC ja huonoin VW Golf Cabrio.​

Avoautossa istujat eivät saa milloinkaan istua siten, että heidän päänsä ovat pääntukia korkeammalla. Lisäksi avoautossa tulee olla jokaisella istumapaikalla asianmukainen turvavyö.​

Avoautossa istujat eivät saa milloinkaan istua siten, että heidän päänsä ovat pääntukia korkeammalla. Lisäksi avoautossa tulee olla jokaisella istumapaikalla asianmukainen turvavyö.​

Ympäriajokokeet suoritettiin ADAC:n teknisessä keskuksessa Landsberg am Lechissä.​

Ympäriajokokeet suoritettiin ADAC:n teknisessä keskuksessa Landsberg am Lechissä.​

Kaiken muun tarkastelun ohella puntaroitiin ympäriajosuojan, turvavöiden esikiristimien ja turvatyynyjen toimintaa ympäriajotilanteessa.​

Kaiken muun tarkastelun ohella puntaroitiin ympäriajosuojan, turvavöiden esikiristimien ja turvatyynyjen toimintaa ympäriajotilanteessa.​

Testiä valvoivat Dresdenin teknisen korkeakoulun liikenneonnettomuustutkintaan perehtyneet asiantuntijat.​

Testiä valvoivat Dresdenin teknisen korkeakoulun liikenneonnettomuustutkintaan perehtyneet asiantuntijat.​

ADAC:n testissä tutkittiin myös, millä tavoin ja millaisella iskuvoimalla testinukkien päät osuivat tienpintaan.​

ADAC:n testissä tutkittiin myös, millä tavoin ja millaisella iskuvoimalla testinukkien päät osuivat tienpintaan.​

Yhteistaulukon viitteissä Kopfbelastung = etumatkustajiin kohdistunut pääkuormitus; Überlebensraum = selviytymistila; Gewichtung = painoarvo. Loppuarvosanat: tummanvihreä = erinomainen; vaaleanvihreä = hyvä; keltainen = tyydyttävä; oranssi = riittävä; punainen = heikko.​

Yhteistaulukon viitteissä Kopfbelastung = etumatkustajiin kohdistunut pääkuormitus; Überlebensraum = selviytymistila; Gewichtung = painoarvo. Loppuarvosanat: tummanvihreä = erinomainen; vaaleanvihreä = hyvä; keltainen = tyydyttävä; oranssi = riittävä; punainen = heikko.​

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU