Panssaroitu Audi A8 L Security: Rapiskoon vain siellä ulkopuolella!

VIP-henkilöt voivat huoahtaa rauhassa tämän Audin takatuhdolla, sillä pitkä­ak­se­li­vä­linen A8 L Security on melkoinen panssariauto, joka kykenee pitämään loitolla käsiaseiden suuliekkien loimotuksen lisäksi käsikranaatit sekä pienemmät muut räjähteet.

Auto Bild.Uutiset

Suo­jauk­ses­ta ei luon­nol­li­ses­ti­kaan pal­jas­te­ta tar­kem­pia yk­si­tyis­koh­tia, mut­ta taso edus­taa jä­me­rää luok­kaa VR7. Pans­sa­roi­dut Au­dit nik­ka­roi­daan 450 työ­tun­nin kä­si­työ­nä Au­din teh­taal­la.

Ko­ria suo­jaa­vat va­kuut­ta­vat ma­te­ri­aa­lit: pans­sa­ri­te­räs, ara­mid-kui­dut, ke­raa­mi­set kom­po­nen­tit ja eri­koi­sa­lu­mii­ni­se­ok­set. Luo­din­kes­tä­vät ik­ku­na­la­sit ovat mo­ni­ker­rok­si­set.

Run­sas suo­jaus mer­kit­see rei­lus­ti li­sä­pai­noa. Yk­sis­tään mat­kus­ta­mon pans­sa­roin­ti nos­taa vaa'an mit­ta­rin neu­laa 720 li­sä­ki­lol­la. Jot­ta mal­mi­vuo­ri ki­pit­te­li­si kuin nuo­ri or­hi, on ko­ne­huo­nees­sa 6,3-lit­rai­nen W12 (500 hv) jos­ta saa­daan 625 Nm mak­si­mi­vään­tö.

Muh­ke­an tek­nii­kan avul­la A8 Lang kiih­tyy nol­las­ta sa­ta­seen 7,3 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on tur­val­li­suus­syis­tä ra­joi­tet­tu 210 ki­lo­met­riin tun­nis­sa.

Mil­lai­nen lie­nee kes­ki­ku­lu­tus tuol­la pe­rus­kuor­mal­la? Teh­taan mu­kaan 13,5 l/100 km, mut­ta eri­tyis­ti­lan­teis­sa ja täy­del­lä hen­ki­lö­mää­räl­lä ti­lan­ne var­mas­ti vaih­te­lee.

Eri­kois­va­rus­tuk­seen kuu­lu­vat Bond-tyy­liin kes­kus­te­lu­mah­dol­li­suus ul­ko­maa­il­man kans­sa, jota saat­tai­si tar­vi­ta esi­mer­kik­si kaap­pau­sy­ri­tys­ti­lan­tees­sa. Au­to­maat­ti­nen tu­len­sam­mu­tus­jär­jes­tel­mä huo­leh­tii, et­tä lie­kit muut­tu­vat sa­vuk­si, kun taas sa­vu­ke­hi­tin kar­kot­taa mah­dol­li­set ta­kaa-aja­jat päin hors­ma­pen­sas­ta.

Ei­kä sii­nä vie­lä kaik­ki. Pa­him­piin ti­lan­tei­siin au­to saa­daan her­meet­ti­ses­ti sul­je­tuk­si, jol­loin käyt­töön ote­taan si­säi­nen hap­pi­jär­jes­tel­mä. Li­säk­si ul­ko­puo­lel­la on LED-hä­ly­tys­va­lot, kun jou­du­taan ete­ne­mään isoa lu­jaa.

En­sim­mäi­set yk­si­löt ovat val­mii­na ke­sän lo­pul­la. Pe­rus­hin­taa ker­tyy Sak­sas­sa luok­kaa 400 000 eu­roa.

Au­to Bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?

Auto Bild.Uutiset

Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa

Auto Bild.Uutiset

Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa

Auto Bild.Uutiset

Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene

Auto Bild.Uutiset

Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN