Peugeot 3008: Haastaja SUV-segmenttiin

Pitkään salakuvaajien kameroiden kohteeksi metsästetty uusi Leijona tuodaan yleisön nähtäväksi Pariisin Autonäyttelyssä lokakuun alussa.

Auto Bild.Uutiset

Nyt uu­tuu­des­ta on jul­kis­tet­tu en­sim­mäi­set oi­ke­at ku­vat. Peu­ge­ot 3008 uu­dis­tuu täy­del­li­ses­ti hyö­dyn­tä­en mer­kin kii­tel­tyä uut­ta mo­du­laa­ris­ta EMP2-pe­rus­ra­ken­net­ta, Pu­re­Tech-moot­to­rei­ta ja pal­ki­tun i-Cock­pit®-oh­jaa­mon tuo­rein­ta ke­hi­ty­sas­kel­ta.

Uu­si Peu­ge­ot 3008 kan­taa en­sim­mäi­se­nä Lei­jo­na-mer­kin uu­si­tun muo­to­kie­len te­rä­vöi­tet­ty­jä lin­jo­ja. Muo­toi­lun avai­ne­le­ment­te­jä ovat koo­kas jääh­dyt­ti­men sä­leik­kö, jon­ka kes­kel­lä ko­mei­lee kro­mat­tu Lei­jo­na, lä­hes vaa­ka­ta­soon asen­net­tu ko­ne­pel­ti sekä kor­ke­an vyö­tä­rö­lin­jan al­le­vii­vaa­va li­hak­si­kas ylei­sil­me.

Kook­kaat van­teet, rei­lu maa­va­ra ja muo­toil­lut kat­to­kai­teet ker­to­vat uu­tuu­den kuu­lu­van ka­tu­maas­tu­rei­den kas­va­vaan jouk­koon.

Citymaastureiden osuus Euroopan automyynnistä on 2,5–kertaistunut vuoden 2009 jälkeen, jolloin ensimmäisen sukupolven crossover-tyyppinen Peugeot 3008 esiteltiin.

Citymaastureiden osuus Euroopan automyynnistä on 2,5–kertaistunut vuoden 2009 jälkeen, jolloin ensimmäisen sukupolven crossover-tyyppinen Peugeot 3008 esiteltiin.

Ny­ky­ään 10 % kai­kis­ta Eu­roo­pas­sa re­kis­te­röi­dyis­tä hen­ki­lö­au­tois­ta kuu­luu C-seg­men­tin SUV-au­to­jen ryh­mään.

Uu­den Peu­ge­ot 3008 ajo-omi­nai­suuk­sien pe­rus­ta­na on Vuo­den Au­tok­si va­li­tun Peu­ge­ot 308:n yh­tey­des­sä esi­tel­ty PSA-yh­ty­män uu­si mo­du­laa­ri­nen EMP2-pe­rus­ra­ken­ne.

Uu­si ra­ken­ne on ai­kai­sem­min käy­tet­tyä mer­kit­tä­väs­ti ke­vy­em­pi, mut­ta sa­mal­la jäy­kem­pi. Pai­non­sää­tö edel­tä­vään mal­liin on va­rus­te- ja moot­to­ri­ver­si­os­ta riip­pu­en 100–120 kg. Pe­rä­ti 76 pro­sent­tia ra­ken­teis­ta on suur­lu­juus­te­räs­tä tai ult­ra­lu­jaa te­räs­tä. Kom­po­siit­ti­ma­te­ri­aa­le­ja käy­te­tään va­ra­pyö­rä­lo­ke­ros­sa ja mo­net osat ku­ten apu­run­got edes­sä ja ta­ka­na sekä etu­lo­ka­suo­jat ovat alu­mii­nia.

Moot­to­ri­pa­let­ti tuo tar­jol­le kak­si ben­sii­ni­moot­to­ria: kol­mi­sy­lin­te­ri­sen Pu­re­Tech 130 -ben­sii­ni­tur­bo­moot­to­rin ja ne­li­sy­lin­te­ri­sen THP 165 -ben­sii­ni­tur­bon. Die­sel­rin­ta­mal­la tuo­tan­toon tu­lee nel­jä pie­ni­pääs­töis­tä Blu­eH­Di-voi­ma­läh­det­tä; Blu­eH­Di 100, Blu­eH­Di 120, Blu­eH­Di 150 ja huip­pu­na 180-he­vos­voi­mai­nen te­ho­pak­kaus.

Uu­den Peu­ge­ot 3008:n ko­ko­nais­pi­tuus 4450 mm on kah­dek­san sent­ti­met­riä enem­män kuin en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven mal­lis­sa. Kas­va­nut ko­ko­nais­mit­ta yh­des­sä 62 mm pi­den­ty­neen ak­se­li­vä­lin (2675 mm) tuo li­sää väl­jyyt­tä si­sä­ti­loi­hin.

Kas­va­nut ko­ko­nais­pi­tuus an­taa myös 90 lit­raa (VDA) li­sää ta­va­ra­ti­laa, joka on nyt pe­ru­sa­sen­nos­saan 520 lit­raa. Suu­rim­mil­laan ta­kais­tuin alas las­ket­tu­na ta­va­ran­kul­je­tus­ti­laa on tar­jol­la mas­sii­vi­set 1670 lit­raa.

Uuden Peugeot 3008:n i-Cockpit® -ohjaamo on modernin puhdaslinjainen ja ilmeeltään teknologinen. Se on valmistettu korkeatasoisista materiaaleista huokuen laatua ja nykyaikaisuutta, kuten myös koko matkustamo satiinikromisine yksityiskohtineen.

Uuden Peugeot 3008:n i-Cockpit® -ohjaamo on modernin puhdaslinjainen ja ilmeeltään teknologinen. Se on valmistettu korkeatasoisista materiaaleista huokuen laatua ja nykyaikaisuutta, kuten myös koko matkustamo satiinikromisine yksityiskohtineen.

Ko­ko­nai­suut­ta täy­den­tää tyy­lik­kääs­ti muo­toil­tu kes­ki­kon­so­li. Kat­kai­si­mien mää­rää on voi­tu vä­hen­tää seit­se­mään ja näin li­sä­tä käy­tön vai­vat­to­muut­ta. Uu­den su­ku­pol­ven i-Cock­pit®-mit­ta­ris­ton per­so­noin­ti­mah­dol­li­suu­det ovat lä­hes ra­jat­to­mat.

Oh­jaa­mon sy­dä­me­nä on kor­ke­an re­so­luu­ti­on 12,3-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­to, joka on si­joi­tet­tu kom­pak­tin ko­koi­sen uu­del­leen muo­toil­lun oh­jaus­pyö­rän ylä­puo­lel­le. Yh­des­sä in­te­rak­tii­vi­sen 8 tuu­man ko­koi­sen kos­ke­tus­näy­tön kans­sa se luo vir­tu­aa­li­sen tun­nel­man au­toon.

Mat­kus­ta­mon si­sä­va­lais­tuk­sel­la ja tun­nel­man muu­tok­sel­la on mah­dol­lis­ta lei­ki­tel­lä ja luo­da mat­kus­ta­moon ai­nut­laa­tui­nen ja unoh­tu­ma­ton, ais­tei­hin ve­to­a­va tun­nel­ma­va­lais­tus.

Uu­den hi-tech oh­jaa­mo­kon­sep­tin an­si­os­ta Peu­ge­ot-au­to­mal­lit voi­daan va­rus­taa au­to­a­lan vii­mei­sin­tä tek­no­lo­gi­aa edus­ta­vil­la va­rus­teil­la, ku­ten esi­mer­kik­si ää­ni­oh­jauk­sel­la va­rus­te­tul­la 3D-na­vi­goin­nil­la ja kä­det va­pai­na -pu­he­lin­toi­min­nol­la, SMS-vies­ti­au­to­ma­tii­kal­la sekä Mir­ror Screen -toi­min­nol­la.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU