Täysin uusi Toyota Corolla Cross saapuu Eurooppaan ja Suomeen syksyllä 2022.
Toyota
Täysin uusi Toyota Corolla Cross: Täydentää Corolla-mallistoa
Corolla-malliston käytännöllinen SUV-malli on ensimmäinen, jossa hyödynnetään Toyotan viidennen sukupolven hybridijärjestelmää etu- tai nelivetoisena versiona.
Täysin uusi Toyota Corolla Cross tuo C-segmenttiin SUV-mallien tilat, käytännöllisyyden ja ehjän voimakkaan ulkomuodon - ensimmäistä kertaa maailman myydyimmän automallin perheeseen.
Uutuus tekee Corolla-malliston täydelliseksi toimien luontaisena jatkeena hatchback-, sedan- ja Touring Sports -korimalleille.
Lisäksi se täydentää Toyotan SUV-mallien tarjontaa, mistä tuleekin laajin valikoima Euroopan markkinoilla (Toyota Aygo X, Toyota Yaris Cross, Toyota C-HR, Toyota Corolla Cross ja Toyota RAV4).
Toyota Corolla Cross hyödyntää TNGA-alustarakennearkkitehtuurin GA-C -kokoluokan versiota, mikä tuo ennestään tuttuja ja siten odotettuja ominaisuuksia myös uutuusmalliin.
Näitä ominaisuuksia ovat TNGA:lle ominaiseen tyyliin tyylikäs ulko- ja sisädesign, loistava tilankäyttö, uusimmat teknologiset ratkaisut sekä maittavan ajettavuuden.
Design ja tilankäyttö
Toyotan uuden SUV-mallin voimakas ulkonäkö on erityisesti eurooppalaiseen makuun räätälöity. Uutuusmalli on 4 460 mm pitkä, 1 825 mm leveä, 1620 mm korkea ja sen akseliväli on 2 640 mm.
Toyota Corolla Cross hyödyntää TNGA-alustarakennearkkitehtuurin GA-C -kokoluokan versiota, mikä tuo ennestään tuttuja ja siten odotettuja ominaisuuksia myös uutuusmalliin.
Toyota
Mittojensakin puolesta Toyota Corolla Cross sijoittuu Toyota C-HR- ja Toyota RAV4 -mallien väliin suoraan segmentin sydämeen. Sydämeen, josta kilpailee moni - Euroopan C-SUV -segmentti on kaikista kilpailluin.
Toyota Corolla Cross lähtee valloitusretkelleen tarjoten mukavuutta, käytännöllisyyttä ja muunneltavuutta, jotka ovat täydellisiä ominaisuuksia perheautoa mietittäessä. Sisätilat tarjoavat erinomaisen näkyvyyden ulos niin kuljettajalle kuin kaikille matkustajille, väljät istuintilat kaikille sekä suuret oviaukot kulkua helpottamaan.
Tavaratilan lastauskynnys on matala, ja suuri lastausaukon koko helpottaa isompienkin tavaroiden lastaamista.
Uusi, viidennen sukupolven hybridijärjestelmä
Toyota Corolla Cross on ensimmäinen Toyotan malli, jossa käytetään täysin uutta, viidennen sukupolven hybridijärjestelmää. Järjestelmä kehittää edeltäjiään suuremman vääntömomentin, käyttää entistä useammin ja tehokkaammin pelkkää sähköä liikkumiseen. Järjestelmän energiatehokkuus ei palvele ainoastaan taloudellisuutta vaan myös nautinnollista ajokokemusta.
Muita muutoksia ovat mm. voimansiirron voitelujärjestelmän muuttaminen sekä rakenteellisesti että matalaviskositeettisen voiteluöljyn käytön kautta. Tämä tukee energiatehokkuutta ja vähentää niin mekaanisia kuin sähköisiä häviöitä.
Uusin litiumioni-akkuteknologia mahdollistaa entistä tehokkaamman korkeajänniteakun, joka on kuitenkin samalla 40 % aiempaa kevyempi. Sekä polttomoottorin että sähkömoottorien tehoa on kasvatettu 8 %.
2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuvan järjestelmän suurin ulostuloteho on nyt 146 kW / 197 hv. Se sysää etuvetoisen mallin paikaltaan 100 km/h -nopeuteen 8,1 sekunnissa.
Toyota Corolla Crossissa käytetään mm. uusinta Toyotan multimediajärjestelmää, joka rakentuu 10,5-tuumaisen kosketusnäytön ympärille. Mittaristo on ensi kertaa Toyotan Euroopan mallistossa täysin digitaalinen koostuen 12,3-tuumaisesta näytöstä, jonka näyttämää informaatiota voi muokata hyvinkin joustavasti.
Toyota
Toyota Corolla Cross on saatavilla myös AWD-i -nelivetojärjestelmällä. Neliveto on toteutettu taka-akselilla sijaitsevalla erillisellä 30,6 kW:n tehoisella sähkömoottorilla.
Järjestelmää on myös hienosäädetty ajettavuuden osalta. Liki neljännesvuosisadan kokemus hybridijärjestelmistä on mahdollistanut järjestelmän kehittämisen siten, että kuljettaja kokee kaikissa ajotilanteissa erittäin lineaarisen, ennustettavan ja ohjattavissa olevan tunteen.
Kehittynyttä teknologiaa
Toyota Corolla Cross on pakattu täyteen edistyksellistä teknologiaa. Siinä käytetään mm. uusinta Toyotan multimediajärjestelmää, joka rakentuu 10,5-tuumaisen kosketusnäytön ympärille.
Mittaristo puolestaan on ensimmäistä kertaa Toyotan Euroopan mallistossa täysin digitaalinen koostuen 12,3-tuumaisesta näytöstä, jonka näyttämää informaatiota voi muokata hyvinkin joustavasti.
Multimediajärjestelmän entistä tehokkaamman suorituskyvyn ansiosta niin teräväpiirtonäytön kuin älypuhelinten integraatiomahdollisuuksien käyttö on sujuvaa ja intuitiivista.
Apple CarPlay toimii järjestelmässä myös langattomasti, ja luonnollisesti sekä Apple CarPlay että Android Auto USB-johdon avulla.
Järjestelmä mahdollistaa älykkäitä palveluita, kuten pilvipohjaisen navigoinnin reaaliaikaisilla liikennetiedoilla, puheohjauksen sekä over-the-air -päivitykset.
Lisäksi kehittyneiden etäkäyttöpalveluiden kautta voidaan esimerkiksi tutkia ajotietoja, auton sijaintia sekä ohjata esilämmitystä tai -viilennystä ja keskuslukituksen toimintaa.
Turvallisuus
Täysin uusi Toyota Corolla Cross on varustettu T-Mate -järjestelmällä, joka yhdistää uusimman sukupolven Toyota Safety Sense -turvavarustelun muihin älykkäisiin ajoavustimiin. Näin Toyota T-Mate toimii aina ja kaikissa tilanteissa kuljettajan partnerina tehden ajamisesta helpompaa ja turvallisempaa, mutta samalla se suojelee niin auton sisällä olevia ihmisiä kuin muita tienkäyttäjiä mitä moninaisimmissa liikennetilanteissa.
Pre-Collision -järjestelmä sisältää mm. kiihdytyksenhallintatoiminnon, mikä pyrkii estämään esim. liian voimakkaan kiihdytyksen aiheuttamia peräänajoja.
Lisäksi PCS-järjestelmä sisältää risteävän liikenteen varoitus- ja jarrutustoimintoja ohjaavan logiikan risteysajossa ja käännyttäessä.
Muita aktiivisia turvavarusteita ovat mm. uudistettu EDSS-hätäjarrutusjärjestelmä, täyden nopeusalueen uudistettu adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka toimii yhteistyössä uudistettujen kaistallapitotoimintojen sekä RSA-liikennemerkkien tunnistuksen kanssa.
Toyota Corolla Crossin digitaalinen mittaristo.
Toyota
T-Mate tarjoaa lisäksi kehittyneitä ajoavustimia, kuten kuolleen kulman vahdin ovenavausassistentilla, mikä varoittaa takaa tulevasta liikenteestä ovia avattaessa, kehittyneen pysäköintiavustinjärjestelmän sekä panoraamakamerajärjestelmän.
Kaiken turvallisuuden pohjana on Toyota Corolla Cross -mallin erittäin jäykkä GA-C -alustarakenne, joka alustaa passiivisen turvallisuuden aktiivisen turvallisuuden perustaksi tarjoten mm. etuistuinten välisen turvatyynyn.
Ensiesittelystään vuodesta 1966 lähtien Toyota Corollaa on myyty maailmanlaajuisesti yli 50 miljoonaa autoa.
Uusi Corolla Cross tulee vahvistamaan Toyotan asemaa Euroopan kilpailluimmassa autokategoriassa, SUV-malleissa, ja tukee samalla kunnianhimoista 400 000 myydyn auton ja 9 % markkinaosuuden tavoittamista vuonna 2025.
Tilava SUV tarjoaa kehittyneellä hybridijärjestelmällään, liitettävyydellään ja turvallisuudellaan ison nipun vastauksia niihin haasteisiin, mitä tämän päivän perhe-elämän liikkuvuus esittää sekä arkisin että juhlapäivinä.
Täysin uusi Toyota Corolla Cross saapuu Eurooppaan ja Suomeen syksyllä 2022.
Toyota-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Vapise kuuloke
Uusi äänivarsi Sveitsistä
Puhdasta striimiä ilmaiseksi
Maria Guzenina tekee lattialaattalöytöjä ja tavoittelee sisustukseen kiirettömyyden tuntua
Laadukas putkiesivahvistin Puolasta
Accuphasen uusi digisoitin
Puutalokylä Helsingin keskustassa? Ruoholahden villat on 1800-luvun keidas, josta Sami ja Reeta onnistuivat saamaan kodin
Nu-vista DAC ja Vinyl 2
Huippu cd-soitin alle 750 eurolla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN