Täysin uusi Toyota Corolla Cross saapuu Eurooppaan ja Suomeen syksyllä 2022.

Täysin uusi Toyota Corolla Cross saapuu Eurooppaan ja Suomeen syksyllä 2022.

Toyota

Täysin uusi Toyota Corolla Cross: Täydentää Corolla-mallistoa

Corolla-malliston käytännöllinen SUV-malli on ensimmäinen, jossa hyödynnetään Toyotan viidennen sukupolven hybri­di­jär­jes­telmää etu- tai nelivetoisena versiona.

Auto Bild.Uutiset

Täy­sin uu­si To­yo­ta Co­rol­la Cross tuo C-seg­ment­tiin SUV-mal­lien ti­lat, käy­tän­nöl­li­syy­den ja eh­jän voi­mak­kaan ul­ko­muo­don - en­sim­mäis­tä ker­taa maa­il­man myy­dyim­män au­to­mal­lin per­hee­seen.

Uu­tuus te­kee Co­rol­la-mal­lis­ton täy­del­li­sek­si toi­mien luon­tai­se­na jat­kee­na hatch­back-, se­dan- ja Tou­ring Sports -ko­ri­mal­leil­le.

Li­säk­si se täy­den­tää To­yo­tan SUV-mal­lien tar­jon­taa, mis­tä tu­lee­kin laa­jin va­li­koi­ma Eu­roo­pan mark­ki­noil­la (To­yo­ta Ay­go X, To­yo­ta Ya­ris Cross, To­yo­ta C-HR, To­yo­ta Co­rol­la Cross ja To­yo­ta RAV4).

To­yo­ta Co­rol­la Cross hyö­dyn­tää TNGA-alus­ta­ra­ken­ne­ark­ki­teh­tuu­rin GA-C -ko­ko­luo­kan ver­si­o­ta, mikä tuo en­nes­tään tut­tu­ja ja si­ten odo­tet­tu­ja omi­nai­suuk­sia myös uu­tuus­mal­liin.

Näi­tä omi­nai­suuk­sia ovat TNGA:lle omi­nai­seen tyy­liin tyy­li­käs ul­ko- ja si­sä­de­sign, lois­ta­va ti­lan­käyt­tö, uu­sim­mat tek­no­lo­gi­set rat­kai­sut sekä mait­ta­van ajet­ta­vuu­den.

De­sign ja ti­lan­käyt­tö

To­yo­tan uu­den SUV-mal­lin voi­ma­kas ul­ko­nä­kö on eri­tyi­ses­ti eu­roop­pa­lai­seen ma­kuun rää­tä­löi­ty. Uu­tuus­mal­li on 4 460 mm pit­kä, 1 825 mm le­veä, 1620 mm kor­kea ja sen ak­se­li­vä­li on 2 640 mm.

Toyota Corolla Cross hyödyntää TNGA-alustarakennearkkitehtuurin GA-C -kokoluokan versiota, mikä tuo ennestään tuttuja ja siten odotettuja ominaisuuksia myös uutuusmalliin.

Toyota Corolla Cross hyödyntää TNGA-alustarakennearkkitehtuurin GA-C -kokoluokan versiota, mikä tuo ennestään tuttuja ja siten odotettuja ominaisuuksia myös uutuusmalliin.

Toyota

Mit­to­jen­sa­kin puo­les­ta To­yo­ta Co­rol­la Cross si­joit­tuu To­yo­ta C-HR- ja To­yo­ta RAV4 -mal­lien vä­liin suo­raan seg­men­tin sy­dä­meen. Sy­dä­meen, jos­ta kil­pai­lee moni - Eu­roo­pan C-SUV -seg­ment­ti on kai­kis­ta kil­pail­luin.

To­yo­ta Co­rol­la Cross läh­tee val­loi­tus­ret­kel­leen tar­jo­ten mu­ka­vuut­ta, käy­tän­nöl­li­syyt­tä ja muun­nel­ta­vuut­ta, jot­ka ovat täy­del­li­siä omi­nai­suuk­sia per­he­au­toa mie­tit­tä­es­sä. Si­sä­ti­lat tar­jo­a­vat eri­no­mai­sen nä­ky­vyy­den ulos niin kul­jet­ta­jal­le kuin kai­kil­le mat­kus­ta­jil­le, väl­jät is­tuin­ti­lat kai­kil­le sekä suu­ret ovi­au­kot kul­kua hel­pot­ta­maan.

Ta­va­ra­ti­lan las­taus­kyn­nys on ma­ta­la, ja suu­ri las­tau­sau­kon koko hel­pot­taa isom­pien­kin ta­va­roi­den las­taa­mis­ta.

Uu­si, vii­den­nen su­ku­pol­ven hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä

To­yo­ta Co­rol­la Cross on en­sim­mäi­nen To­yo­tan mal­li, jos­sa käy­te­tään täy­sin uut­ta, vii­den­nen su­ku­pol­ven hyb­ri­di­jär­jes­tel­mää. Jär­jes­tel­mä ke­hit­tää edel­tä­ji­ään suu­rem­man vään­tö­mo­men­tin, käyt­tää en­tis­tä use­am­min ja te­hok­kaam­min pelk­kää säh­köä liik­ku­mi­seen. Jär­jes­tel­män ener­gi­a­te­hok­kuus ei pal­ve­le ai­no­as­taan ta­lou­del­li­suut­ta vaan myös nau­tin­nol­lis­ta ajo­ko­ke­mus­ta.

Mui­ta muu­tok­sia ovat mm. voi­man­siir­ron voi­te­lu­jär­jes­tel­män muut­ta­mi­nen sekä ra­ken­teel­li­ses­ti et­tä ma­ta­la­vis­ko­si­teet­ti­sen voi­te­lu­öl­jyn käy­tön kaut­ta. Tämä tu­kee ener­gi­a­te­hok­kuut­ta ja vä­hen­tää niin me­kaa­ni­sia kuin säh­köi­siä hä­vi­öi­tä.

Uu­sin li­tiu­mi­o­ni-ak­ku­tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa en­tis­tä te­hok­kaam­man kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun, joka on kui­ten­kin sa­mal­la 40 % ai­em­paa ke­vy­em­pi. Sekä polt­to­moot­to­rin et­tä säh­kö­moot­to­rien te­hoa on kas­va­tet­tu 8 %.

2,0-lit­rai­seen polt­to­moot­to­riin pe­rus­tu­van jär­jes­tel­män suu­rin ulos­tu­lo­te­ho on nyt 146 kW / 197 hv. Se sy­sää etu­ve­toi­sen mal­lin pai­kal­taan 100 km/h -no­peu­teen 8,1 se­kun­nis­sa.

Toyota Corolla Crossissa käytetään mm. uusinta Toyotan multimediajärjestelmää, joka rakentuu 10,5-tuumaisen kosketusnäytön ympärille. Mittaristo on ensi kertaa Toyotan Euroopan mallistossa täysin digitaalinen koostuen 12,3-tuumaisesta näytöstä, jonka näyttämää informaatiota voi muokata hyvinkin joustavasti.

Toyota Corolla Crossissa käytetään mm. uusinta Toyotan multimediajärjestelmää, joka rakentuu 10,5-tuumaisen kosketusnäytön ympärille. Mittaristo on ensi kertaa Toyotan Euroopan mallistossa täysin digitaalinen koostuen 12,3-tuumaisesta näytöstä, jonka näyttämää informaatiota voi muokata hyvinkin joustavasti.

Toyota

To­yo­ta Co­rol­la Cross on saa­ta­vil­la myös AWD-i -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäl­lä. Ne­li­ve­to on to­teu­tet­tu taka-ak­se­lil­la si­jait­se­val­la eril­li­sel­lä 30,6 kW:n te­hoi­sel­la säh­kö­moot­to­ril­la.

Jär­jes­tel­mää on myös hie­no­sää­det­ty ajet­ta­vuu­den osal­ta. Liki nel­jän­nes­vuo­si­sa­dan ko­ke­mus hyb­ri­di­jär­jes­tel­mis­tä on mah­dol­lis­ta­nut jär­jes­tel­män ke­hit­tä­mi­sen si­ten, et­tä kul­jet­ta­ja ko­kee kai­kis­sa ajo­ti­lan­teis­sa erit­täin li­ne­aa­ri­sen, en­nus­tet­ta­van ja oh­jat­ta­vis­sa ole­van tun­teen.

Ke­hit­ty­nyt­tä tek­no­lo­gi­aa

To­yo­ta Co­rol­la Cross on pa­kat­tu täy­teen edis­tyk­sel­lis­tä tek­no­lo­gi­aa. Sii­nä käy­te­tään mm. uu­sin­ta To­yo­tan mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mää, joka ra­ken­tuu 10,5-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön ym­pä­ril­le.

Mit­ta­ris­to puo­les­taan on en­sim­mäis­tä ker­taa To­yo­tan Eu­roo­pan mal­lis­tos­sa täy­sin di­gi­taa­li­nen koos­tu­en 12,3-tuu­mai­ses­ta näy­tös­tä, jon­ka näyt­tä­mää in­for­maa­ti­o­ta voi muo­ka­ta hy­vin­kin jous­ta­vas­ti.

Mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män en­tis­tä te­hok­kaam­man suo­ri­tus­ky­vyn an­si­os­ta niin te­rä­vä­piir­to­näy­tön kuin äly­pu­he­lin­ten in­teg­raa­ti­o­mah­dol­li­suuk­sien käyt­tö on su­ju­vaa ja in­tui­tii­vis­ta.

Ap­p­le CarP­lay toi­mii jär­jes­tel­mäs­sä myös lan­gat­to­mas­ti, ja luon­nol­li­ses­ti sekä Ap­p­le CarP­lay et­tä And­roid Au­to USB-joh­don avul­la.

Jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa älyk­käi­tä pal­ve­lui­ta, ku­ten pil­vi­poh­jai­sen na­vi­goin­nin re­aa­li­ai­kai­sil­la lii­ken­ne­tie­doil­la, pu­he­oh­jauk­sen sekä over-the-air -päi­vi­tyk­set.

Li­säk­si ke­hit­ty­nei­den etä­käyt­tö­pal­ve­lui­den kaut­ta voi­daan esi­mer­kik­si tut­kia ajo­tie­to­ja, au­ton si­jain­tia sekä oh­ja­ta esi­läm­mi­tys­tä tai -vii­len­nys­tä ja kes­kus­lu­ki­tuk­sen toi­min­taa.

Tur­val­li­suus

Täy­sin uu­si To­yo­ta Co­rol­la Cross on va­rus­tet­tu T-Mate -jär­jes­tel­mäl­lä, joka yh­dis­tää uu­sim­man su­ku­pol­ven To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -tur­va­va­rus­te­lun mui­hin älyk­käi­siin ajo­a­vus­ti­miin. Näin To­yo­ta T-Mate toi­mii ai­na ja kai­kis­sa ti­lan­teis­sa kul­jet­ta­jan part­ne­ri­na teh­den aja­mi­ses­ta hel­pom­paa ja tur­val­li­sem­paa, mut­ta sa­mal­la se suo­je­lee niin au­ton si­säl­lä ole­via ih­mi­siä kuin mui­ta tien­käyt­tä­jiä mitä mo­ni­nai­sim­mis­sa lii­ken­ne­ti­lan­teis­sa.

Pre-Col­li­si­on -jär­jes­tel­mä si­säl­tää mm. kiih­dy­tyk­sen­hal­lin­ta­toi­min­non, mikä pyr­kii es­tä­mään esim. lii­an voi­mak­kaan kiih­dy­tyk­sen ai­heut­ta­mia pe­rää­na­jo­ja.

Li­säk­si PCS-jär­jes­tel­mä si­säl­tää ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus- ja jar­ru­tus­toi­min­to­ja oh­jaa­van lo­gii­kan ris­tey­sa­jos­sa ja kään­nyt­tä­es­sä.

Mui­ta ak­tii­vi­sia tur­va­va­rus­tei­ta ovat mm. uu­dis­tet­tu EDSS-hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä, täy­den no­peu­sa­lu­een uu­dis­tet­tu adap­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din, joka toi­mii yh­teis­työs­sä uu­dis­tet­tu­jen kais­tal­la­pi­to­toi­min­to­jen sekä RSA-lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tuk­sen kans­sa.

Toyota Corolla Crossin digitaalinen mittaristo.

Toyota Corolla Crossin digitaalinen mittaristo.

Toyota

T-Mate tar­jo­aa li­säk­si ke­hit­ty­nei­tä ajo­a­vus­ti­mia, ku­ten kuol­leen kul­man vah­din ove­na­vau­sas­sis­ten­til­la, mikä va­roit­taa ta­kaa tu­le­vas­ta lii­ken­tees­tä ovia avat­ta­es­sa, ke­hit­ty­neen py­sä­köin­ti­a­vus­tin­jär­jes­tel­män sekä pa­no­raa­ma­ka­me­ra­jär­jes­tel­män.

Kai­ken tur­val­li­suu­den poh­ja­na on To­yo­ta Co­rol­la Cross -mal­lin erit­täin jäyk­kä GA-C -alus­ta­ra­ken­ne, joka alus­taa pas­sii­vi­sen tur­val­li­suu­den ak­tii­vi­sen tur­val­li­suu­den pe­rus­tak­si tar­jo­ten mm. etuis­tuin­ten vä­li­sen tur­va­tyy­nyn.

En­sie­sit­te­lys­tään vuo­des­ta 1966 läh­tien To­yo­ta Co­rol­laa on myy­ty maa­il­man­laa­jui­ses­ti yli 50 mil­joo­naa au­toa.

Uu­si Co­rol­la Cross tu­lee vah­vis­ta­maan To­yo­tan ase­maa Eu­roo­pan kil­pail­luim­mas­sa au­to­ka­te­go­ri­as­sa, SUV-mal­leis­sa, ja tu­kee sa­mal­la kun­ni­an­hi­mois­ta 400 000 myy­dyn au­ton ja 9 % mark­ki­na­o­suu­den ta­voit­ta­mis­ta vuon­na 2025.

Ti­la­va SUV tar­jo­aa ke­hit­ty­neel­lä hyb­ri­di­jär­jes­tel­mäl­lään, lii­tet­tä­vyy­del­lään ja tur­val­li­suu­del­laan ison ni­pun vas­tauk­sia nii­hin haas­tei­siin, mitä tä­män päi­vän per­he-elä­män liik­ku­vuus esit­tää sekä ar­ki­sin et­tä juh­la­päi­vi­nä.

Täy­sin uu­si To­yo­ta Co­rol­la Cross saa­puu Eu­roop­paan ja Suo­meen syk­syl­lä 2022.

To­yo­ta-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

KILPAILU

KILPAILU