Kia EV3:n hinnat starttaavat pienellä akustolla varustetun Air 58,3 kWh -version 37 438 eurosta. Huipulta löytyy GT-Line varustettuna 81,4 kWh akustolla.
Juha Peltonen
Täyssähköinen Kia EV3 -katumaasturi lanseerattiin Suomessa – samaa tyyliä kuin isossa Kia EV9:ssä
Suomen ohjelmistoon kuuluu aloitusvaiheessa etuvetoisia versioita pienemmällä sekä isommalla neljännen sukupolven akustolla.
Kia EV3:ssa käytetään E-GMP -pohjalevyä (400V). Mallistoon sisältyvät etuvetoinen (150 kW/283 Nm) varustettuna pienemmällä neljännen sukupolven akustolla (58,3 kWh), sekä etuvetoinen (150 kW/283 Nm) varustettuna isommalla neljännen sukupolven akustolla (81,4 kWh). Nelivetomalli rantautuu Suomeen myöhemmin. Valmistusmaa on Etelä-Korea.
Pituudeltaan Kia EV3 on 4 300 mm, kun taas akseliväliä karttuu 2 680 mm. Akseliväliltään se asettuu esimerkiksi Volkswagen ID.3:n ja Volvo EX30:n välimaastoon.
Uudistettu keulailme
Keulassa näkyy uudistettu Tiger Face -muotoilu, minkä ohella ajovalojen muotoilu on pystymallinen. Lisäksi etupuskuri on muotoilultaan yksikertainen. Muita ulkoisia ilmenemiä ovat piilotettu takapyyhkijän sulka, takavalojen yksinkertainen muotoilu, sekä takapuskurin kiiltomustat somisteet.
Laajasti avautuvien takaovien ulkokahvat on sijoitettu C-pilareihin. Tuulilasi on sijoitettu mahdollisimman eteen, jotta sisätilat on saatu maksimoitua.
Tutun näköistä sisätyyliä
Kia EV3:n kojelaudassa noudatetaan hyvin samanoloista tyyliä kuin isossa Kia EV9:ssä.
12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo muodostaa näyttävän leveän kokonaisuuden yhdessä 12,3-tuumaisen kosketusnäytön sekä 5,3-tuumaisen ilmastoinnin hallintapaneelin kanssa.
Kojelaudan alalaidassa on USB-C latauspistokkeet.
Turvallisuuteen liittyviin ominaisuuksiin kuuluvat esimerkiksi kuljettajan vireystilaa valvova kamera, sekä ohjauspyörän käsientunnistus.
Laajasti avautuvien takaovien ulkokahvat on sijoitettu C-pilareihin. Tuulilasi on sijoitettu mahdollisimman eteen, jotta sisätilat on saatu maksimoitua.
Juha Peltonen
12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo muodostaa näyttävän leveän kokonaisuuden yhdessä 12,3-tuumaisen kosketusnäytön sekä 5,3-tuumaisen ilmastoinnin hallintapaneelin kanssa.
Juha Peltonen
Käynnistyspainike sekä ajosuunnanvalitsin sijaitsevat tilaa viemättömästi oikeassa ”viiksessä”.
Muihin matkustamon ominaisuuksiin lukeutuvat liikuteltava keskikonsoli, tilava keskikonsolin säilytystila, sekä tunnelmavalaistus. Sisätiloissa käytetään ympäristöystävällisiä kierrätysmateriaaleja.
Takana istuville on USB-C latauspistoke, sekä sisätilan V2L pistoke.
Etäpysäköinti ja virran ulosotto
Tavaratilaa saadaan perusmuodossaan 460 litraa, minkä lisäksi keulan 25-litraiseen ”frunkiin” mahtuu latauskaapeli.
Teknisiin ominaisuuksiin lukeutuvat ensinnäkin digitaalinen avain, eli auton avain ladattuna matkapuhelimeen. Se on käytettävissä, vaikka matkapuhelimen virta loppuisi.
Toisena teknisenä ominaisuutena on etäpysäköintitoiminto. Toisin sanoen, auton liikuttaminen luonnistuu avaimen avulla, mikä auttaa ahtaissa paikoissa auton ajamiseen ruudusta tai ruutuun.
Kolmantena teknisenä ominaisuutena on virran ulosottotoiminto (V2L), ja neljäntenä Plug & Charge -toiminto, jossa lataus alkaa automaattisesti, kun auto on kytketty latausasemaan. Aktivoiminen tapahtuu Kia Charge -palvelun kautta.
Turvallisuusvarusteista mainittakoon kaistavahti, moottoritieajoavustin, katvealueen kamera, 360 asteen kamera, sekä katvealueen varoitin.
Turvallisuuteen liittyviin ominaisuuksiin kuuluvat esimerkiksi kuljettajan vireystilaa valvova kamera, sekä ohjauspyörän käsientunnistus.
Juha Peltonen
Takaistuimella on asiallisesti polvitilaa.
Juha Peltonen
Mallistoon sisältyvät aluksi etuvetoinen (150 kW/283 Nm) varustettuna pienemmällä neljännen sukupolven akustolla (58,3 kWh), sekä etuvetoinen (150 kW/283 Nm) varustettuna isommalla neljännen sukupolven akustolla (81,4 kWh). Nelivetomalli rantautuu Suomeen myöhemmin.
Juha Peltonen
Älykäs regenerointi on varustettu pysäytystoiminnolla. Se ei ole käytettävissä yhtäaikaisesti vakionopeudensäätimen kanssa. Autolla voidaan myös ajaa yhden polkimen toiminnolla.
Kia EV3 vastaanottaa OTA-päivityksiä, ja sen uusi ccNC (Connected Car Navigation Cockpit) -näyttö on sama kuin Kia EV9 -mallissa. Vakioina sovelluksina seuraavat langaton Apple CarPlay sekä Android Auto. Älykäs reittisuunnittelu helpottaa sähköautolla matkustamista.
Tekoäly mukana
Kia EV3 on ensimmäinen Kia-malli, jossa sovelletaan tekoälyä äänikomentoihin.
Cerencen ja ChatGPT:n kanssa toimiva järjestelmä tunnistaa luonnollisen puheen, ja luo vuorovaikutuksen keskustelemalla.
Se mahdollistaa uuden sukupolven tekoälyominaisuudet ja palvelut (matkan suunnittelun, auton käytön & huoltamisen, multimediajärjestelmän ominaisuudet, tiedon hakemisen).
Järjestelmä toimii englannin kielellä, eikä sitä ole suomenkielisenä.
Kia EV3:ssa on myös Vehicle-to-Grid (V2G) -toiminto, eli virran vastaanottaminen ja palauttaminen sähköverkkoon.
Tällöin vastaanotetaan virtaa sähköverkosta, kun se on edullista, ja palautetaan takaisin sähköverkkoon, kun sähkö on kallista. Kyseessä on sama toiminto kuin Kia EV9:ssä.
Myyntitavoite 2025 on 1 000 autoa
Kia EV3:n hinnat starttaavat pienellä akustolla varustetun Air 58,3 kWh -version 37 438 eurosta. Huipulta löytyy GT-Line varustettuna 81,4 kWh akustolla.
Esittelyautot ovat liikkeissä 11/2024, ja asiakastoimitukset alkavat marraskuussa.
Toimitusaika on arviolta 3-5 kuukautta.
Vuoden 2025 myyntitavoitteeksi asetetaan Suomessa 1 000 kappaletta, joka tarkoittaisi reilun 10 % osuutta segmentistä.
Kia-lehdistötilaisuus / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Goldring GR3 -levysoitin
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Avoin suljettu kuuloke
Arendal 1528-kaiutinsarja
Näin onnistut sohvan valinnassa: 10 vinkkiä
Denon PMA-3000NE
Kaiuttimet selin nurkassa
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
Cyruksen uudet 40-sarjalaiset
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI