Uusi BMW M5:n tulee markkinoille maailmanlaajuisesti marraskuussa 2024, jolloin myös uuden BMW M5 Touring -mallin esittely tapahtuu samanaikaisesti.

Uusi BMW M5:n tulee markkinoille maailmanlaajuisesti marraskuussa 2024, jolloin myös uuden BMW M5 Touring -mallin esittely tapahtuu samanaikaisesti.

Fabian Kirchbauer

Uusi BMW M5: Järjes­tel­mä­vääntö huimat 1 000 Nm!

BMW M5, legendaarinen huippu­suo­ri­tus­ky­kyinen Sedan, astuu nyt seitsemänteen malli­su­ku­pol­veensa. BMW:n M-sarjan edustusmalli saa nyt ensimmäistä kertaa sähköistetyn voimalinjan.

Auto Bild.Uutiset

BMW M ot­taa jäl­leen mää­rä­tie­toi­sen as­ke­leen koh­ti pai­kal­li­ses­ti pääs­tö­tön­tä liik­ku­mis­ta uu­del­la suo­ri­tus­ky­kyi­sel­lä Se­da­nil­la.

Uu­den BMW M5 -mal­lin M Hyb­rid -voi­ma­lin­ja yh­dis­tää 4,4-lit­rai­sen V8-moot­to­rin säh­kö­moot­to­riin, jon­ka suo­ri­tus­ky­ky on vi­ri­tet­ty eri­tyi­ses­ti täl­le mal­lil­le ja joka on in­teg­roi­tu kah­dek­san­vaih­tei­seen M Stept­ro­nic -vaih­teis­toon.

Polt­to­moot­to­ris­sa on edis­tyk­sel­li­nen M Twin­Po­wer Tur­bo -tek­no­lo­gia, cross-bank -pa­ko­sar­ja ja op­ti­moi­tu öl­jyn erot­te­lu.

Jär­jes­tel­mä­vään­tö on 1 000 Nm

Polt­to­moot­to­rin mak­si­mi­te­ho on 430 kW / 585 hv ja huip­pu­vään­tö on 750 Nm.

UUsi BMW M5 on aiempaa leveämpi – etupyörien osalta 75 millimetriä ja takapyörien osalta 48 millimetriä verrattuna uuteen BMW 5-sarjan Sedaniin.

UUsi BMW M5 on aiempaa leveämpi – etupyörien osalta 75 millimetriä ja takapyörien osalta 48 millimetriä verrattuna uuteen BMW 5-sarjan Sedaniin.

BMW

Uusi BMW M5 kiihtyy 0–100 km/h 3,5 sekunnissa ja 0–200 km/h 10,9 sekunnissa. Lisäksi järjestelmän 1 000 Nm huippuväännöllä 80–120 km/h kiihdytys viidennellä vaihteella vie vain 2,9 sekuntia ja neljännellä vain 2,2 sekuntia. Huippunopeus on vakiona rajoitettu 250 km/h, mutta valinnaisen M Driver’s Package -paketin avulla rajoitin voidaan nostaa 305 km/h. Täyssähkötilassa uusi BMW M5 voi saavuttaa jopa 140 km/h nopeuden.

Uusi BMW M5 kiihtyy 0–100 km/h 3,5 sekunnissa ja 0–200 km/h 10,9 sekunnissa. Lisäksi järjestelmän 1 000 Nm huippuväännöllä 80–120 km/h kiihdytys viidennellä vaihteella vie vain 2,9 sekuntia ja neljännellä vain 2,2 sekuntia. Huippunopeus on vakiona rajoitettu 250 km/h, mutta valinnaisen M Driver’s Package -paketin avulla rajoitin voidaan nostaa 305 km/h. Täyssähkötilassa uusi BMW M5 voi saavuttaa jopa 140 km/h nopeuden.

Fabian Kirchbauer

Hienostunut kojelauta. BMW:n M-sarjan edustusmalli saa nyt ensimmäistä kertaa sähköistetyn voimalinjan.

Hienostunut kojelauta. BMW:n M-sarjan edustusmalli saa nyt ensimmäistä kertaa sähköistetyn voimalinjan.

BMW

Säh­kö­moot­to­rin mak­si­mi­te­ho on 145 kW/197 hv ja ni­mel­lis­vään­tö 280 Nm, mut­ta pre-ge­a­ring stage -tek­niik­ka mah­dol­lis­taa te­hok­kaan vään­nön kas­vat­ta­mi­sen 450 Nm:iin.

Mo­lem­pien moot­to­rei­den yh­dis­tet­ty teho on 535 kW / 727 hv ja vään­tö 1 000 Nm.

Uu­si BMW M5 kiih­tyy 0–100 km/h 3,5 se­kun­nis­sa ja 0–200 km/h 10,9 se­kun­nis­sa. Li­säk­si jär­jes­tel­män 1 000 Nm huip­pu­vään­nöl­lä 80–120 km/h kiih­dy­tys vii­den­nel­lä vaih­teel­la vie vain 2,9 se­kun­tia ja nel­jän­nel­lä vain 2,2 se­kun­tia.

Huip­pu­no­peus on va­ki­o­na ra­joi­tet­tu 250 km/h, mut­ta va­lin­nai­sen M Dri­ver’s Pac­ka­ge -pa­ke­tin avul­la ra­joi­tin voi­daan nos­taa 305 km/h.

Täys­säh­kö­ti­las­sa uu­si BMW M5 voi saa­vut­taa jopa 140 km/h no­peu­den.

Polt­to­moot­to­rin ja säh­kö­moot­to­rin tuot­ta­ma voi­ma vä­lit­tyy tie­hen ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män M xDri­vel­lä, joka pai­not­taa ta­ka­pyö­rien ve­toa, eri­tyi­ses­ti 4WD Sport -ti­las­sa.

BMW M5 etuistuimet ovat sporttiset.

BMW M5 etuistuimet ovat sporttiset.

Fabian Kirchbauer

BMW M5:n takaistuintilat ovat mukavan näköiset.

BMW M5:n takaistuintilat ovat mukavan näköiset.

BMW

Kul­jet­ta­ja voi kui­ten­kin va­li­ta myös 2WD-ti­lan, joka lä­het­tää voi­man yk­si­no­maan ta­ka­pyö­ril­le DSC (Dy­na­mic Sta­bi­li­ty Cont­rol) -jär­jes­tel­män ol­les­sa pois pääl­tä. Tämä pu­hut­te­lee ko­ke­nei­ta kul­jet­ta­jia, jot­ka ar­vos­ta­vat puh­das­ta suo­ri­tus­ky­kyä.

Tämä ke­hit­ty­nyt M xDrive -ver­sio – ku­ten myös elekt­ro­ni­ses­ti oh­jat­tu Ac­ti­ve M ta­saus­pyö­räs­tö taka-ak­se­lil­la – on rää­tä­löi­ty eri­tyi­ses­ti M HYB­RID -voi­ma­lin­jan suo­ri­tus­ky­vyn omi­nai­suuk­siin.

Au­ton alus­taan si­joi­te­tun akun ka­pa­si­teet­ti on 18,6 kWh ja toi­min­ta­mat­ka 67–69 ki­lo­met­riä WLTP-syk­lin mu­kai­ses­ti. Toi­min­ta­mat­ka on vas­taa­via kil­pai­li­joi­ta yli­voi­mai­ses­ti pi­dem­pi.

Ke­hit­ty­nyt­tä alus­ta­tek­no­lo­gi­aa M-vi­ri­tyk­sel­lä

Uu­si BMW M5 jat­kaa kor­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn edus­tus­luo­kan Se­da­nien pe­rin­net­tä ja yh­dis­tää dy­naa­mi­suu­den ja ele­gans­sin sekä tar­jo­aa ai­nut­laa­tui­sen yh­dis­tel­män ää­rim­mäis­tä ur­hei­lul­li­suut­ta ja mu­ka­vuut­ta.

Uu­den BMW M5:n dy­naa­mi­set omi­nai­suu­det aset­ta­vat uu­sia stan­dar­de­ja, sekä edel­tä­jään­sä et­tä kil­pai­li­joi­hin­sa ver­rat­tu­na.

Kes­kei­siä te­ki­jöi­tä täs­sä ovat voi­ma­lin­jan ja ajo­neu­vo­kon­sep­tin li­säk­si pit­kä ak­se­li­vä­li, le­ve­ät rai­de­vä­lit, ma­ta­la pai­no­pis­te ja lä­hes täy­del­li­nen 50:50-pai­no­ja­kau­ma.

Polttomoottorin ja sähkömoottorin tuottama voima välittyy tiehen nelivetojärjestelmän M xDrivellä, joka painottaa takapyörien vetoa, erityisesti 4WD Sport -tilassa. Kuljettaja voi kuitenkin valita myös 2WD-tilan, joka lähettää voiman yksinomaan takapyörille DSC (Dynamic Stability Control) -järjestelmän ollessa pois päältä. Tämä puhuttelee kokeneita kuljettajia, jotka arvostavat puhdasta suorituskykyä. Tämä kehittynyt M xDrive -versio – kuten myös elektronisesti ohjattu Active M tasauspyörästö taka-akselilla – on räätälöity erityisesti M HYBRID -voimalinjan suorituskyvyn ominaisuuksiin.

Polttomoottorin ja sähkömoottorin tuottama voima välittyy tiehen nelivetojärjestelmän M xDrivellä, joka painottaa takapyörien vetoa, erityisesti 4WD Sport -tilassa. Kuljettaja voi kuitenkin valita myös 2WD-tilan, joka lähettää voiman yksinomaan takapyörille DSC (Dynamic Stability Control) -järjestelmän ollessa pois päältä. Tämä puhuttelee kokeneita kuljettajia, jotka arvostavat puhdasta suorituskykyä. Tämä kehittynyt M xDrive -versio – kuten myös elektronisesti ohjattu Active M tasauspyörästö taka-akselilla – on räätälöity erityisesti M HYBRID -voimalinjan suorituskyvyn ominaisuuksiin.

BMW

Li­säk­si ajo­dy­na­miik­kaan vai­kut­taa ko­rin pa­ran­net­tu jäyk­kyys, te­hos­tet­tu ae­ro­dy­na­miik­ka sekä mal­li­koh­tai­ses­ti kon­fi­gu­roi­tu ja vi­ri­tet­ty alus­ta­tek­no­lo­gia.

Uu­den BMW M5:n ak­se­li­vä­li ja rai­de­vä­li ovat mer­kit­tä­väs­ti pi­dem­mät kuin edel­tä­jä­mal­lis­sa. Moot­to­rin ja taka-ak­se­lin tu­kien jäyk­kyys on li­sään­ty­nyt.

Il­mei­käs, erot­tu­va ja ai­em­paa pel­kis­te­tym­pi

Näyt­tä­vät pyö­rä­ko­te­lon le­ven­nyk­set ja hel­ma­sar­jat, veis­tok­sel­li­nen etu­pus­ku­ri ja mal­li­koh­tai­nen C-pi­la­rin pin­ta­kä­sit­te­ly il­mai­se­vat M5-mal­lin ur­hei­lul­li­suut­ta, mikä erot­taa sen ta­val­li­ses­ta BMW 5-sar­jan Se­da­nis­ta sel­vem­min kuin kos­kaan ai­em­min.

M-sar­jan muo­toi­lu­e­le­men­tit var­mis­ta­vat, et­tä uu­si BMW M5 tun­nis­te­taan heti kor­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn ur­hei­lu­au­tok­si si­vus­ta kat­sot­tu­na.

Sil­lä on ele­gan­tin ur­hei­lul­li­nen si­lu­et­ti, jo­hon mal­li­koh­tai­nen pin­ta­kä­sit­te­ly tuo li­sää dy­naa­mi­suut­ta.

Se on ai­em­paa le­ve­äm­pi – etu­pyö­rien osal­ta 75 mil­li­met­riä ja ta­ka­pyö­rien osal­ta 48 mil­li­met­riä ver­rat­tu­na uu­teen BMW 5-sar­jan Se­da­niin.

Uu­den BMW M5 -mal­lin maa­il­ma­nen­sie­siin­ty­mi­nen ta­pah­tuu Good­wood Fes­ti­val of Speed -ta­pah­tu­mas­sa Eng­lan­nis­sa hei­nä­kuus­sa 2024, ja tuo­tan­to BMW Grou­pin Din­gol­fin­gin teh­taal­la al­kaa sa­mas­sa kuus­sa.

Uu­si BMW M5:n tu­lee mark­ki­noil­le maa­il­man­laa­jui­ses­ti mar­ras­kuus­sa 2024, jol­loin myös uu­den BMW M5 Tou­ring -mal­lin esit­te­ly ta­pah­tuu sa­ma­nai­kai­ses­ti.

Uu­den BMW M5 -mal­lin au­to­ve­rol­li­set hin­nat al­ka­vat 155 491 eu­ros­ta.

BMW-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nern

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU