Tuotanto aloitettiin 5- ja 7-paikkaisin Turismo-versioin, kun puolestaan lyhytakselivälisten Sportin ja Super Sportin valmistus piti uskoa ulkopuolisille verstaille.
Alfa Romeo 6C oli hyvin poikkeuksellinen automalli – mikä oli sen taika?
Keväällä 1949, jolloin Touring-koriverstaan Alfa Romeo 6C 2500 ilmestyi, ei varmaan kenellekään jäänyt epäselväksi, että kyseessä oli poikkeuksellinen automalli.
Se taas johtui siitä, että Alfa Romeo 6C 2500:n omaperäisyys ja ainutlaatuiset korilinjat olivat nimittäin lähes ylivertaiset.
Siltikin Alfa Romeo 6C 2500 Villa d'Este ei ollut pelkästään superkaunis, vaan se edusti yhtä äärimmäisyyttä räätälöityjen autojen luomisessa. Lisäksi se edusti käännekohtaa edettäessä kohti nykyaikaisempaa autonvalmistustekniikkaa.
Kansainvälinen insinööri Trevisosta
Siirrytäänpä takaisin aikaan, jolloin Alfa Romeo 6C 2500 aivan alkujaan lanseerattiin, eli vuoteen 1939. Tuolloin insinööri Ugo Gobbato oli jo toiminut Portello-tehtaalla kuuden vuoden ajan. Hän toi mukanaan laajan teollisuuskokemuksensa Alfa Romeolle.
Gobbatolla oli tutkinto konetekniikasta, sekä kokemusta Marellin tehtaan ja Torinon Lingotton testikeskuksen johtotehtävissä toimimisesta, mutta kaiken muun lisäksi hän osallistui keskeisessä roolissa aiemmin ns. vihreiden kenttien hankkeeseen, jonka tavoitteena oli Neuvostoliiton ensimmäisen, valtavan kuulalaakeritehtaan rakentaminen.
Maanläheisenä ihmisenä, joka viihtyi työpajoissa kuin kotonaan, Gobbato keskusteli usein teamiensä kanssa ja yritti aina itsepäisesti ymmärtää, kuinka voisi parantaa tehokkuutta.
Saapumisestaan lähtien hän keskittyi ensisijaisesti standardien vastaisten asioiden tutkimiseen: viallisiin koneisiin, ”tehtaaseen, josta puuttui harmonia”, sekä liialliseen ”väärien materiaalien liikkuvuuteen”.
Tämän analyyttisen diagnoosin perusteella Gobbato käynnisti parannuskeinot. Hän selitti menetelmiään kahdessa vuonna 1932 julkaistussa oppaassa otsikolla ”Tuotantotekijöiden organisointi”.
Ugo Gobbato.
Gobbato omistautui teoreettiselle synteesille ja toteutti hyvin suunnitellun synteesin nykyaikaisen valmistusjärjestelmän ja käsityötarkkuuden perinteen välillä; jälkimmäinen oli siihen mennessä ollut ominaista Alfa Romeolle.
"Järkevä tuotanto ilman massatuotantoa" oli tavoite, joka saavutettiin pääasiassa palkkaamalla uusi sukupolvi nuoria insinöörejä, ja heidän mukanaan joukko uusia sääntöjä ja nykyaikaisia menetelmiä. Niihin sisältyivät selkeämmin määritelty hierarkia, tarkat vastuut ja suhteelliset palkat.
Lupaava nuori kyky
Laaja-alaisen Portellon autotehtaan uudelleenjärjestelyn ohella lähialueelle rakennettiin jalkapallokenttä, juoksurata sekä pieni katsomo.
Vuonna 1938 yrityksen vapaa-ajan harrastusryhmä - nimeltään Gruppo Calcio Alfa Romeo - voitti alueellisen jalkapallomestaruuden, ja siten se ylennettiin C-divisioonaan. Seurauksena joukkue palkkasi lupaavan nuoren pelaajan, jota houkutteli myös mahdollisuus vakituiseen mekaniikan työhön Portellon tehtaalla. Hänen nimensä oli Valentino Mazzola, ja hänestä tuli myöhemmin Italian joukkueen ja legendaarisen Grande Torino -jalkapallojoukkueen kapteeni.
Alfa Romeo 6C 2500
Suoraan tätä mallia edeltäneistä Alfa Romeo 6C 2300:sta ja Alfa Romeo 2300 B:stä siirrettiin 6C 2500 -malliin useita, tärkeitä teknisiä innovaatioita, kuten taka-akseliston vääntösauvajousitus teleskooppisin iskunvaimentimin. Lisäksi mallissa oli mekaanisten jarrujen sijaan hydrauliset jarrut.
Alfa Romeo 6C 2500:n suorituskyky oli terävämpää ja ketterämpää, kun taas Super Sport -sarjan tehotasot nousivat jopa 110 hevosvoimaan, joka mahdollisti lähes 170 km/h huippunopeuden. Malli voitti debyyttikilpailunsa, vuoden 1939 Tobruk-Tripoli -maantiekisan Pohjois-Afrikassa versiolla, jossa puskurit integroitiin koriin.
Mallin tekninen ainutlaatuisuus ja sen urheilumenestys muodostuivat avaimiksi houkutella varakasta asiakaskuntaa.
Tuotanto aloitettiin 5- ja 7-paikkaisin Turismo-versioin, kun puolestaan lyhytakselivälisten Sportin ja Super Sportin valmistus piti uskoa ulkopuolisille verstaille. Kalliista hinnasta huolimatta markkinoiden reaktio oli erittäin positiivinen. Siitä tuli suuri liikevaihdollinen menestys: 159 myytyä Alfa Romeo 6C 2500 yksilöä vastasi arvoltaan jopa 1200 kappaletta sen aikaista Fiat 508 Balilla -autoa.
Alfa Romeo 6C:n paluu
Toisen maailmansodan päätyttyä tehtaat jouduttiin muuntamaan sotilaskalustotuotannosta siviilituotantoon.
Portellon tehdasta pommitettiin ankarasti vuosina 1943 ja 1944, ja vaurioista muodostui erittäin pahoja.
Portellon tehdasta pommitettiin ankarasti vuosina 1943 ja 1944, ja vaurioista muodostui erittäin pahoja. Sen vuoksi uudelleen aloittaminen oli monimutkainen haaste, ja siihen liittyi melkein väistämättä yrityksen viimeisen sotaa edeltäneen mallin elvyttäminen, etenkin siksi, että monet 6C 2500 -mallin mekaaniset osat olivat säilyneet tuholta.
Vuonna 1945 oli mahdollista koota vain kourallinen versioita Alfa Romeo 6C 2500 Sport -sarjasta, mutta teknikot ja työntekijät tarkastelivat autojaan ikään kuin unessa.
Portellon tehtaan ulkopuolella Milano ja monet muut italialaiset kaupungit olivat pommitettu raunioiksi, aivan kuten Italian talouskin. Yritysten oli ostettava tehtaalleen tarvittavat materiaalit ja polttoaineet suoraan mustasta pörssistä.
Alfa Romeo 6C 2500 Pinin Farina Special Cabriolet
Vuonna 1946 tuotanto nousi 146 yksikköön; niihin lukeutui valmiita autoja sekä koreja, jotka lähetettiin ulkopuolisille erikoisverstaille.
Yksi jälkimmäisistä valmistettiin avoautoksi ja kuljetettiin Pariisin autonäyttelyyn, mutta kävikin niin, että Italia sodan hävinneenä maana jätettiin näyttelyn ulkopuolelle. Yritteliäs koriräätäli pysäköi kuitenkin autonsa Gran Palais -palatsin sisäänkäynnin eteen ja vei joka ilta Place de L’Opéra -aukiolle. Se riitti varmistamaan auton ja luojansa, Battista “Pinin” Farinan menestyksen.
Niinpä vuonna 1946 alkuperäinen Freccia d’Oro (Kultainen nuoli) rakennettiin Sport-alustalle Portellossa. Sen lyhyt ja pyöristetty takaosa heijasti aerodynamiikan viimeisintä kehitystä. Pinin Farina loi muun muassa tyylikkään coupen, jolla oli uraauurtavat linjat, sekä palkitun Berlinettan Cernobbio-kilpailua varten.
Kilpamoottorivenemestari Achille Castoldi osti Touring-coupen ja käytti Geneven autonäyttelyn yhteydessä vastaavaa taktiikkaa kuin Farina aiemmin Pariisissa.
VIP-henkilöiden jakamattomassa suosiossa
Yhdysvaltalainen näyttelijä Tyrone Power ajoi Alfa Romeo 6C 2500:llaan ympäri Roomaa, kun taas Argentiinan presidentti Juan Peron ja hänen vaimonsa Evita halusivat näyttäytyä yhden sellaisen ratissa Milanossa.
Mallille olivat heikkona myös esimerkiksi Egyptin kuningas Faruk sekä Monacon ruhtinas Rainier III.
Kun Rita Hayworth avioitui prinssi Ali Khanin kanssa Cannesin kaupungintalossa 27. toukokuuta 1949, hän ajoi Alfa Romeo 6C 2500-mallia, jonka oli vastikään saanut häälahjaksi. Tässä mallissa oli tyylikäs harmaa kori, syvänsininen konepelti sekä verhoilu, joka sopi täydellisesti morsiamen asuun.
Rita Hayworthin häät oli alun perin suunniteltu toukokuun alkupuolelle, mutta niitä päätettiin lykätä Supergan ilmatragedian vuoksi, jossa koko Grande Torino -jalkapallojoukkue menehtyi. Prinssi oli Torinon jalkapallofani.
Alfa Romeo 6C 2500 SS Coupe Villa d'Este
Alfa Romeo 6C 2500 SS Villa d'Este oli yksi viimeisistä erillisrunkoisista Alfa Romeo -malleista. Niitä valmistettiin ainoastaan 36 kappaletta, jotka kaikki olivat uniikkeja yksilöitä omistajiensa toiveiden mukaisesti.
Bianchi Anderloni joka rakennutti yhden 6C 2500 SS Coupen omistamallaan Touring-koriverstaalla, teki autoon suuria muutoksia.
Keulaa uudistettiin siten, että neljä ajovaloa integroitiin paremmin koriin ja lisättiin kaksi päällekkäin olevaa pitkänomaista jäähdytysaukkoa.
Pyöräkoteloiden kaaret integroitiin ja tuulilasi jaettiin kahteen osaan, minkä lisäksi sitä kallistettiin. Matalan selkeässä takaosassa oli kaksi pientä, tyylikkään pyöreää takavaloa.
Vuonna 1949 järjestetyssä autojen Villa d'Este Elegance -kauneuskilpailussa tämä auto voitti Grand Prix Referendum -palkinnon.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uusien autojen kauppa ei käy edelleenkään.
Uusien autojen kauppa ei käy edelleenkään.
Alfa Romeo Junior Velocen varusteista mainittakoon 20-tuumaiset vanteet, 25 mm madallettu jousitus, sekä hydraulisella vaimennuksella varustetut iskunvaimentimet.
Juha Peltonen
Alfa Romeo Junior Velocen varusteista mainittakoon 20-tuumaiset vanteet, 25 mm madallettu jousitus, sekä hydraulisella vaimennuksella varustetut iskunvaimentimet.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Cd-pyöritin Ranskasta
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Striimeri kämmenelle
Nagra Compact Phono
Serblin & Sonin vahvistimet
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi