Parkkiruutuun peruuttamista suositellaan

Autoklinikka testasi Turun P-Louhessa yhdessä Aimo Parkin kanssa, voisiko parkkipaikkoihin maalatuilla kehotteilla ohjata autoilijoita pysäköimään auton ruutuun peruuttamalla.

Auto Bild.Uutiset

Kaik­ki maa­la­tuil­le park­ki­ruu­duil­le py­sä­köi­mään saa­pu­neet au­toi­li­jat toi­mi­vat ke­ho­tuk­sen mu­kaan eli py­sä­köi­vät au­ton­sa nok­ka me­no­suu­taan.

Täl­lä vii­kol­la 22.–28.9. vie­tet­tä­vän Py­sä­köin­ti­vii­kon kun­ni­ak­si Au­tok­li­nik­ka to­teut­ti yh­des­sä Ai­mo Par­kin kans­sa ko­kei­lun, jos­sa 15 park­ki­hal­lin paik­kaan maa­lat­tiin pe­ruut­ta­mi­seen kan­nus­ta­va teks­ti ja sii­hen oh­jaa­va kuva. Ko­kei­lun tar­koi­tuk­se­na oli tes­ta­ta, voi­daan­ko maa­lauk­sil­la oh­ja­ta au­toi­li­joi­den py­sä­köin­ti­ta­paa.

– Eri ta­hot, Au­tok­li­nik­ka mu­kaan lu­kien, ovat kan­nus­ta­neet au­toi­li­joi­ta py­sä­köi­mään au­ton­sa nok­ka me­no­suun­taan ai­na, kun se on tur­val­li­ses­ti mah­dol­lis­ta. Näin ruu­dus­ta on hel­pom­pi pois­tua ja sa­mal­la ha­vain­noi­da ym­pä­ris­töä. Sil­ti ai­ka moni ei nou­da­ta tätä ta­paa, ja sik­si ha­lu­sim­me ko­keil­la uut­ta kei­noa ih­mis­ten kan­nus­ta­mi­seen, mark­ki­noin­tia ja vies­tin­tää Au­tok­li­ni­kal­la joh­ta­va Heli Avi­kai­nen ker­too.

Au­tok­li­ni­kan Py­sä­köin­ti­vii­kon kun­ni­ak­si te­ke­mäs­tä ky­se­lys­tä käy il­mi, et­tä vain noin kol­man­nes suo­ma­lai­sis­ta au­toi­li­jois­ta il­moit­taa sään­nöl­li­ses­ti py­sä­köi­vän­sä nok­ka läh­tö­suun­taan. Lä­hes 40 % ker­too, et­tä py­sä­köi niin vain har­voin tai ei kos­kaan.

– Ky­se­lym­me mu­kaan eri­tyi­ses­ti nai­set vält­tä­vät pe­ruut­ta­mis­ta park­ki­ruu­tuun. Nai­sis­ta yli puo­let ei kos­kaan py­sä­köi pe­ruut­ta­en tai te­kee sitä ani har­voin. Toki voi ol­la, et­tä moni nai­nen suo­sii sen si­jaan aja­mis­ta toi­sen park­ki­ruu­dun läpi, jot­ta saa au­ton no­kan me­no­suun­taan. Tämä on myös hyvä tapa, jos se on py­sä­köin­ti­a­lu­eel­la mah­dol­lis­ta. Li­säk­si syy­nä voi ol­la huo­li au­ton ta­ka­luu­kun avau­tu­mi­ses­ta, jos siel­lä on esi­mer­kik­si las­ten­rat­taat tai asi­oin­nin jäl­keen sin­ne tu­lee saa­da os­tok­sia, Avi­kai­nen li­sää.

Ke­hot­teet toi­mi­vat

Tu­run P-Lou­hi va­li­koi­tui pi­lo­tin koh­teek­si, kos­ka park­ki­hal­li on ti­la­va, ja siel­lä on hyvä pe­ruut­taa park­ki­ruu­tuun. Li­säk­si park­ki­ruu­dut si­jait­se­vat sei­nän var­rel­la, jol­loin toi­sen py­sä­köin­ti­ruu­dun kaut­ta ajo park­kiin ei ole mah­dol­lis­ta.

Tu­run Tai­de­a­ka­te­mi­an opis­ke­li­jat to­teut­ti­vat 15 park­ki­ruu­tuun maa­lauk­set, jos­sa ke­ho­tet­tiin py­sä­köi­mään au­to ruu­tuun pe­ruut­ta­en. Ti­lan­net­ta ver­tail­tiin vas­taa­vaan alu­ee­seen hal­lis­sa, mis­sä ei ol­lut maa­lat­tu­ja ke­hot­tei­ta.

– Tu­lok­set oli­vat roh­kai­se­via ja kaik­ki maa­lat­tui­hin park­ki­ruu­tui­hin py­sä­köi­neet nou­dat­ti­vat ke­ho­tet­ta. Sen si­jaan toi­sel­la puo­lel­la park­ki­hal­lia, mis­tä ke­hot­teet puut­tui­vat, vain 25 % au­toi­li­jois­ta py­sä­köi au­ton­sa pe­ruut­ta­mal­la. Tu­lok­sis­sa pi­tää toki huo­mi­oi­da, et­tä osa au­toi­li­jois­ta saat­toi vält­tää tes­ti­a­lu­een maa­lat­tu­ja ruu­tu­ja ja ajaa jon­ne­kin muu­al­le sen si­jaan, Avi­kai­nen sa­noo.

Ai­mo Par­kin alu­e­pääl­lik­kö Tero Hyök­ki pi­tää ko­kei­lun tu­lok­sia roh­kai­se­vi­na, vaik­ka park­ki­paik­ka­maa­lauk­sia ei heti ol­la­kaan ot­ta­mas­sa käyt­töön.

– Ko­kei­lu he­rät­ti huo­mi­o­ta py­sä­köin­ti­hal­lis­sa, ja ih­mi­set tu­li­vat ky­se­le­mään taus­tois­ta. Mo­nel­le tuli yl­lä­tyk­se­nä, et­tä pe­ruut­ta­mi­nen py­sä­köin­ti­ruu­tuun on tur­val­li­nen tapa. Tie­toi­suut­ta tu­li­si edel­leen li­sä­tä ja täl­lai­set tem­pauk­set ovat sii­nä toi­mi­va tapa, Hyök­ki sa­noo

Lä­hes puo­let kai­kis­ta va­kuu­tu­syh­ti­öi­den tie­toon tu­le­vis­ta lii­ken­ne­va­hin­gois­ta sat­tuu park­ki­pai­koil­la, ja tie­toi­suu­den li­sää­mi­sek­si Au­tok­li­nik­ka on ju­lis­ta­nut syys­kuun vii­mei­sen vii­kon Py­sä­köin­ti­vii­kok­si. Vii­kon avul­la se ha­lu­aa tar­jo­ta vink­ke­jä ja kiin­nit­tää huo­mi­o­ta tur­val­li­seen py­sä­köin­ti­a­lu­eil­la liik­ku­mi­seen.

Ky­se­lys­tä

Ky­se­lyn to­teut­ti Syno In­ter­na­ti­o­nal Oy in­ter­net­pa­nee­li­na ke­sä­kuus­sa 2025. Ky­se­lyyn vas­ta­si 1 000 hen­ki­löä, joi­den ikä oli 18–80. Otos on kan­sal­li­ses­ti edus­ta­va iän, su­ku­puo­len ja asui­na­lu­een mu­kaan.

Au­to­bild / Au­tok­li­nik­ka

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN