VW Transporterin valmistus alkoi maaliskuussa 1950.
Uskoisitko? Legendaarinen Volkswagen Transporter täyttää jo 70 vuotta!
VW Transporterin tuotanto alkoi 8. maaliskuuta 1950. Siitä pitäen mallia on eri sukupolvineen valmistettu jo 13 miljoonaa.
VW Transporterin viimeisimmässä versiossa T6.1, joka lanseerattiin 2019, esiteltiin uusi kojetaulu ja parempi liitettävyys.
Luodaanpa kuitenkin katsaus Transporter-mallin historiallisiin, värikkäisiin vaiheisiin.
T1: 1950-1967
T1 paljastettiin käsin tehtynä pakettiauto-prototyyppinä vuonna 1949, ja lopulta T1:stä lanseerattiin takamoottorinen pakettiauto, pikkubussi sekä 8-paikkainen isompi pikkubussi.
Moottori ja vaihdelaatikko lainattiin Volkswagen Kuplasta, ja ensimmäisen Transporterin hyötykuorma oli enintään 750 kg. Vuonna 1951 julkistettiin kuuluisa Samba-versio varustettuna näköalaikkunoin ja taittuvin kattoluukuin, ja vuotta myöhemmin julkistettiin avolavapainos.
Moottori ja vaihdelaatikko lainattiin Volkswagen Kuplasta, ja ensimmäisen Transporterin hyötykuorma oli enintään 750 kg.
T1 tunnetaan Suomessa lempinimellä "junakeula".
Tuotanto siirrettiin vuonna 1956 Wolfsburgista Hannoveriin, kun taas osa malleista tuotettiin Brasiliassa. Vuoteen 1967 mennessä noin 1,9 miljoonaa ihmistä oli ostanut jaetulla tuulilasilla varustetun T1:n. Mallista tuli maailmanlaajuinen menestys.
T2: 1967-1979
Seuraajamalli T2:lla oli tekemistä yltää edeltäjänsä kaltaiseen tunnettuuteen. T2 vei pakettiauton hyödyllisyyden askeleen pidemmälle uuden keulailmeen ja ilmanottoritilän avulla. Liukuovi oli nyt vakiovaruste, ja pop-up-kattoversiosta tuli välitön hitti matkailuautoharrastajien keskuudessa.
T2 tuli tuotantoon 1967. Taemmat ilmaritilät olivat aluksi banaaninmuotoiset ja vuodesta 1973 kuvan mukaiset.
Vuonna 1972 saatiin myös sähköinen, päästötön versio.
Hannoverin tehtaalla rakennettiin 2,14 miljoonaa Transporteria, mutta tuotanto jatkui vuoteen 2013 saakka Brasiliassa, Sao Paulon Volkswagen-tehtaalla. Näin Transporter kuittasi mallikohtaisen pisimmän tuotantoennätyksen.
T3: 1979-1992
T3 vei kuuluisan pakettiautomallin nykyaikaan. Se tarjosi leveämmän korin, enemmän matkustaja- ja tavaratilaa sekä parannetun turvallisuuden.
Bokserimoottorin sai myös dieselinä, ja sen iskutilavuutta kasvatettiin, kun taas uusi kori tarjosi henkilöautomaisia käsittelyominaisuuksia.
Vuonna 1983 nelisylinterisessä bokserimoottorissa siirryttiin ilmajäähdytyksestä vesijäähdytykseen.
Vuonna 1985 malliin lisättiin joukko uusia innovaatioita: katalysaattori, turboahdin ja valinnainen neliveto, kun taas Californiasta ja Caravellesta tuli suosittuja malleja. Hannoverissa valmistettiin yhteensä 1,3 miljoonaa T3-mallia.
T4: 1990-2003
Tämä sukupolvi merkitsi teknistä vallankumousta Volkswagen-hyötyajoneuvoille, jotka valmistivat ensi kertaa etumoottorisen ja etuvetoisen T4:n. Syntyi uusi muotoilu, jossa oli pitempi etuosa.
Lisäksi saatiin uusi jousitus, monipuolisempi moottorivalikoima ja entistäkin paremmat ajo-ominaisuudet. Transporteriin sai myös ensimmäistä kertaa kaksi eri akseliväliä.
Vuoden 1996 puolivälissä tapahtuneen faceliftin jälkeen T4 lopetettiin asteittain vuonna 2003.
T4-mallia myytiin eri muunnoksineen 1,9 miljoonaa kappaletta, joihin lukeutuivat umpipakettiauto, ikkunapakettiauto, kaksoisohjaamoinen versio, avolava sekä pelkkä alusta, sekä yhden että kahden hengen ohjaamolla varustettuna. Malleina olivat Caravelle, Multivan ja California.
T5: 2003-2015
T5 oli ulkoisesti kehitysversio, jossa keskityttiin enemmänkin sisätiloihin ja kuljettajan työpaikkaan, samoin kuin erilaisiin bensiini- ja dieselmoottoreihin, sekä nelivetojärjestelmään.
California-mallia valmistettiin ensi kertaa Hannoverissa, kun taas Caravelle ja Multivan olivat edelleen suosittuja useiden rajoitettuina erinä tehtyjen mallien rinnalla. Kaikkiaan valmistui 1,65 miljoonaa T5-mallia.
T6 / T6.1: 2015-2019 / 2019-
Uudet moottorit, älykkäät kuljettajan avustinjärjestelmät, uusi multimediajärjestelmä sekä keulailmeen uudistaminen määrittelivät T6-aikakauden – ja vastaavasti kaksisävyinen koriväri on kuin viittaus alkuperäiseen T1-malliin.
Vuonna 2019 Volkswagen saatteli kuuluisan pakettiautonsa digiaikaan. Autoon tuli uusi kojelautasuunnittelu, uutta tekniikkaa ja liitettävyyspäivityksiä, uusi ohjaustehostin sekä tehokkaat, puhtaat turbodieselit.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Rotelin minivahvistin/dac
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
B&W Px7 S3
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Kultaa, platinaa, ruteniumia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi