VW Transporterin valmistus alkoi maaliskuussa 1950.
Uskoisitko? Legendaarinen Volkswagen Transporter täyttää jo 70 vuotta!
VW Transporterin tuotanto alkoi 8. maaliskuuta 1950. Siitä pitäen mallia on eri sukupolvineen valmistettu jo 13 miljoonaa.
VW Transporterin viimeisimmässä versiossa T6.1, joka lanseerattiin 2019, esiteltiin uusi kojetaulu ja parempi liitettävyys.
Luodaanpa kuitenkin katsaus Transporter-mallin historiallisiin, värikkäisiin vaiheisiin.
T1: 1950-1967
T1 paljastettiin käsin tehtynä pakettiauto-prototyyppinä vuonna 1949, ja lopulta T1:stä lanseerattiin takamoottorinen pakettiauto, pikkubussi sekä 8-paikkainen isompi pikkubussi.
Moottori ja vaihdelaatikko lainattiin Volkswagen Kuplasta, ja ensimmäisen Transporterin hyötykuorma oli enintään 750 kg. Vuonna 1951 julkistettiin kuuluisa Samba-versio varustettuna näköalaikkunoin ja taittuvin kattoluukuin, ja vuotta myöhemmin julkistettiin avolavapainos.
Moottori ja vaihdelaatikko lainattiin Volkswagen Kuplasta, ja ensimmäisen Transporterin hyötykuorma oli enintään 750 kg.
T1 tunnetaan Suomessa lempinimellä "junakeula".
Tuotanto siirrettiin vuonna 1956 Wolfsburgista Hannoveriin, kun taas osa malleista tuotettiin Brasiliassa. Vuoteen 1967 mennessä noin 1,9 miljoonaa ihmistä oli ostanut jaetulla tuulilasilla varustetun T1:n. Mallista tuli maailmanlaajuinen menestys.
T2: 1967-1979
Seuraajamalli T2:lla oli tekemistä yltää edeltäjänsä kaltaiseen tunnettuuteen. T2 vei pakettiauton hyödyllisyyden askeleen pidemmälle uuden keulailmeen ja ilmanottoritilän avulla. Liukuovi oli nyt vakiovaruste, ja pop-up-kattoversiosta tuli välitön hitti matkailuautoharrastajien keskuudessa.
T2 tuli tuotantoon 1967. Taemmat ilmaritilät olivat aluksi banaaninmuotoiset ja vuodesta 1973 kuvan mukaiset.
Vuonna 1972 saatiin myös sähköinen, päästötön versio.
Hannoverin tehtaalla rakennettiin 2,14 miljoonaa Transporteria, mutta tuotanto jatkui vuoteen 2013 saakka Brasiliassa, Sao Paulon Volkswagen-tehtaalla. Näin Transporter kuittasi mallikohtaisen pisimmän tuotantoennätyksen.
T3: 1979-1992
T3 vei kuuluisan pakettiautomallin nykyaikaan. Se tarjosi leveämmän korin, enemmän matkustaja- ja tavaratilaa sekä parannetun turvallisuuden.
Bokserimoottorin sai myös dieselinä, ja sen iskutilavuutta kasvatettiin, kun taas uusi kori tarjosi henkilöautomaisia käsittelyominaisuuksia.
Vuonna 1983 nelisylinterisessä bokserimoottorissa siirryttiin ilmajäähdytyksestä vesijäähdytykseen.
Vuonna 1985 malliin lisättiin joukko uusia innovaatioita: katalysaattori, turboahdin ja valinnainen neliveto, kun taas Californiasta ja Caravellesta tuli suosittuja malleja. Hannoverissa valmistettiin yhteensä 1,3 miljoonaa T3-mallia.
T4: 1990-2003
Tämä sukupolvi merkitsi teknistä vallankumousta Volkswagen-hyötyajoneuvoille, jotka valmistivat ensi kertaa etumoottorisen ja etuvetoisen T4:n. Syntyi uusi muotoilu, jossa oli pitempi etuosa.
Lisäksi saatiin uusi jousitus, monipuolisempi moottorivalikoima ja entistäkin paremmat ajo-ominaisuudet. Transporteriin sai myös ensimmäistä kertaa kaksi eri akseliväliä.
Vuoden 1996 puolivälissä tapahtuneen faceliftin jälkeen T4 lopetettiin asteittain vuonna 2003.
T4-mallia myytiin eri muunnoksineen 1,9 miljoonaa kappaletta, joihin lukeutuivat umpipakettiauto, ikkunapakettiauto, kaksoisohjaamoinen versio, avolava sekä pelkkä alusta, sekä yhden että kahden hengen ohjaamolla varustettuna. Malleina olivat Caravelle, Multivan ja California.
T5: 2003-2015
T5 oli ulkoisesti kehitysversio, jossa keskityttiin enemmänkin sisätiloihin ja kuljettajan työpaikkaan, samoin kuin erilaisiin bensiini- ja dieselmoottoreihin, sekä nelivetojärjestelmään.
California-mallia valmistettiin ensi kertaa Hannoverissa, kun taas Caravelle ja Multivan olivat edelleen suosittuja useiden rajoitettuina erinä tehtyjen mallien rinnalla. Kaikkiaan valmistui 1,65 miljoonaa T5-mallia.
T6 / T6.1: 2015-2019 / 2019-
Uudet moottorit, älykkäät kuljettajan avustinjärjestelmät, uusi multimediajärjestelmä sekä keulailmeen uudistaminen määrittelivät T6-aikakauden – ja vastaavasti kaksisävyinen koriväri on kuin viittaus alkuperäiseen T1-malliin.
Vuonna 2019 Volkswagen saatteli kuuluisan pakettiautonsa digiaikaan. Autoon tuli uusi kojelautasuunnittelu, uutta tekniikkaa ja liitettävyyspäivityksiä, uusi ohjaustehostin sekä tehokkaat, puhtaat turbodieselit.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Järkkymätön perusta
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
AVIDin uusi Celsus
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
QUADille platinaa
Neodiolta minikaiutin
Kristalliunelmia
Audio Pro:n W-sukupolvi
Trianglen uusi ulkokaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ