VW Transporterin valmistus alkoi maaliskuussa 1950.
Uskoisitko? Legendaarinen Volkswagen Transporter täyttää jo 70 vuotta!
VW Transporterin tuotanto alkoi 8. maaliskuuta 1950. Siitä pitäen mallia on eri sukupolvineen valmistettu jo 13 miljoonaa.
VW Transporterin viimeisimmässä versiossa T6.1, joka lanseerattiin 2019, esiteltiin uusi kojetaulu ja parempi liitettävyys.
Luodaanpa kuitenkin katsaus Transporter-mallin historiallisiin, värikkäisiin vaiheisiin.
T1: 1950-1967
T1 paljastettiin käsin tehtynä pakettiauto-prototyyppinä vuonna 1949, ja lopulta T1:stä lanseerattiin takamoottorinen pakettiauto, pikkubussi sekä 8-paikkainen isompi pikkubussi.
Moottori ja vaihdelaatikko lainattiin Volkswagen Kuplasta, ja ensimmäisen Transporterin hyötykuorma oli enintään 750 kg. Vuonna 1951 julkistettiin kuuluisa Samba-versio varustettuna näköalaikkunoin ja taittuvin kattoluukuin, ja vuotta myöhemmin julkistettiin avolavapainos.
Moottori ja vaihdelaatikko lainattiin Volkswagen Kuplasta, ja ensimmäisen Transporterin hyötykuorma oli enintään 750 kg.
T1 tunnetaan Suomessa lempinimellä "junakeula".
Tuotanto siirrettiin vuonna 1956 Wolfsburgista Hannoveriin, kun taas osa malleista tuotettiin Brasiliassa. Vuoteen 1967 mennessä noin 1,9 miljoonaa ihmistä oli ostanut jaetulla tuulilasilla varustetun T1:n. Mallista tuli maailmanlaajuinen menestys.
T2: 1967-1979
Seuraajamalli T2:lla oli tekemistä yltää edeltäjänsä kaltaiseen tunnettuuteen. T2 vei pakettiauton hyödyllisyyden askeleen pidemmälle uuden keulailmeen ja ilmanottoritilän avulla. Liukuovi oli nyt vakiovaruste, ja pop-up-kattoversiosta tuli välitön hitti matkailuautoharrastajien keskuudessa.
T2 tuli tuotantoon 1967. Taemmat ilmaritilät olivat aluksi banaaninmuotoiset ja vuodesta 1973 kuvan mukaiset.
Vuonna 1972 saatiin myös sähköinen, päästötön versio.
Hannoverin tehtaalla rakennettiin 2,14 miljoonaa Transporteria, mutta tuotanto jatkui vuoteen 2013 saakka Brasiliassa, Sao Paulon Volkswagen-tehtaalla. Näin Transporter kuittasi mallikohtaisen pisimmän tuotantoennätyksen.
T3: 1979-1992
T3 vei kuuluisan pakettiautomallin nykyaikaan. Se tarjosi leveämmän korin, enemmän matkustaja- ja tavaratilaa sekä parannetun turvallisuuden.
Bokserimoottorin sai myös dieselinä, ja sen iskutilavuutta kasvatettiin, kun taas uusi kori tarjosi henkilöautomaisia käsittelyominaisuuksia.
Vuonna 1983 nelisylinterisessä bokserimoottorissa siirryttiin ilmajäähdytyksestä vesijäähdytykseen.
Vuonna 1985 malliin lisättiin joukko uusia innovaatioita: katalysaattori, turboahdin ja valinnainen neliveto, kun taas Californiasta ja Caravellesta tuli suosittuja malleja. Hannoverissa valmistettiin yhteensä 1,3 miljoonaa T3-mallia.
T4: 1990-2003
Tämä sukupolvi merkitsi teknistä vallankumousta Volkswagen-hyötyajoneuvoille, jotka valmistivat ensi kertaa etumoottorisen ja etuvetoisen T4:n. Syntyi uusi muotoilu, jossa oli pitempi etuosa.
Lisäksi saatiin uusi jousitus, monipuolisempi moottorivalikoima ja entistäkin paremmat ajo-ominaisuudet. Transporteriin sai myös ensimmäistä kertaa kaksi eri akseliväliä.
Vuoden 1996 puolivälissä tapahtuneen faceliftin jälkeen T4 lopetettiin asteittain vuonna 2003.
T4-mallia myytiin eri muunnoksineen 1,9 miljoonaa kappaletta, joihin lukeutuivat umpipakettiauto, ikkunapakettiauto, kaksoisohjaamoinen versio, avolava sekä pelkkä alusta, sekä yhden että kahden hengen ohjaamolla varustettuna. Malleina olivat Caravelle, Multivan ja California.
T5: 2003-2015
T5 oli ulkoisesti kehitysversio, jossa keskityttiin enemmänkin sisätiloihin ja kuljettajan työpaikkaan, samoin kuin erilaisiin bensiini- ja dieselmoottoreihin, sekä nelivetojärjestelmään.
California-mallia valmistettiin ensi kertaa Hannoverissa, kun taas Caravelle ja Multivan olivat edelleen suosittuja useiden rajoitettuina erinä tehtyjen mallien rinnalla. Kaikkiaan valmistui 1,65 miljoonaa T5-mallia.
T6 / T6.1: 2015-2019 / 2019-
Uudet moottorit, älykkäät kuljettajan avustinjärjestelmät, uusi multimediajärjestelmä sekä keulailmeen uudistaminen määrittelivät T6-aikakauden – ja vastaavasti kaksisävyinen koriväri on kuin viittaus alkuperäiseen T1-malliin.
Vuonna 2019 Volkswagen saatteli kuuluisan pakettiautonsa digiaikaan. Autoon tuli uusi kojelautasuunnittelu, uutta tekniikkaa ja liitettävyyspäivityksiä, uusi ohjaustehostin sekä tehokkaat, puhtaat turbodieselit.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL