VW Transporterin valmistus alkoi maaliskuussa 1950.

VW Transporterin valmistus alkoi maaliskuussa 1950.

Uskoisitko? Legendaarinen Volkswagen Transporter täyttää jo 70 vuotta!

VW Transporterin tuotanto alkoi 8. maaliskuuta 1950. Siitä pitäen mallia on eri sukupolvineen valmistettu jo 13 miljoonaa.

Auto Bild.Klassikot

VW Trans­por­te­rin vii­mei­sim­mäs­sä ver­si­os­sa T6.1, joka lan­see­rat­tiin 2019, esi­tel­tiin uu­si ko­je­tau­lu ja pa­rem­pi lii­tet­tä­vyys.

Luo­daan­pa kui­ten­kin kat­saus Trans­por­ter-mal­lin his­to­ri­al­li­siin, vä­rik­käi­siin vai­hei­siin.

T1: 1950-1967

T1 pal­jas­tet­tiin kä­sin teh­ty­nä pa­ket­ti­au­to-pro­to­tyyp­pi­nä vuon­na 1949, ja lo­pul­ta T1:stä lan­see­rat­tiin ta­ka­moot­to­ri­nen pa­ket­ti­au­to, pik­ku­bus­si sekä 8-paik­kai­nen isom­pi pik­ku­bus­si.

Moot­to­ri ja vaih­de­laa­tik­ko lai­nat­tiin Volks­wa­gen Kup­las­ta, ja en­sim­mäi­sen Trans­por­te­rin hyö­ty­kuor­ma oli enin­tään 750 kg. Vuon­na 1951 jul­kis­tet­tiin kuu­lui­sa Sam­ba-ver­sio va­rus­tet­tu­na nä­kö­a­laik­ku­noin ja tait­tu­vin kat­to­luu­kuin, ja vuot­ta myö­hem­min jul­kis­tet­tiin avo­la­va­pai­nos.

Moottori ja vaihdelaatikko lainattiin Volkswagen Kuplasta, ja ensimmäisen Transporterin hyötykuorma oli enintään 750 kg.

Moottori ja vaihdelaatikko lainattiin Volkswagen Kuplasta, ja ensimmäisen Transporterin hyötykuorma oli enintään 750 kg.

T1 tunnetaan Suomessa lempinimellä "junakeula".

T1 tunnetaan Suomessa lempinimellä "junakeula".

Tuo­tan­to siir­ret­tiin vuon­na 1956 Wolfs­bur­gis­ta Han­no­ve­riin, kun taas osa mal­leis­ta tuo­tet­tiin Bra­si­li­as­sa. Vuo­teen 1967 men­nes­sä noin 1,9 mil­joo­naa ih­mis­tä oli os­ta­nut ja­e­tul­la tuu­li­la­sil­la va­rus­te­tun T1:n. Mal­lis­ta tuli maa­il­man­laa­jui­nen me­nes­tys.

T2: 1967-1979

Seu­raa­ja­mal­li T2:lla oli te­ke­mis­tä yl­tää edel­tä­jän­sä kal­tai­seen tun­net­tuu­teen. T2 vei pa­ket­ti­au­ton hyö­dyl­li­syy­den as­ke­leen pi­dem­mäl­le uu­den keu­lail­meen ja il­ma­not­to­ri­ti­län avul­la. Liu­kuo­vi oli nyt va­ki­o­va­rus­te, ja pop-up-kat­to­ver­si­os­ta tuli vä­li­tön hit­ti mat­kai­lu­au­to­har­ras­ta­jien kes­kuu­des­sa.

T2 tuli tuotantoon 1967. Taemmat ilmaritilät olivat aluksi banaaninmuotoiset ja vuodesta 1973 kuvan mukaiset.

T2 tuli tuotantoon 1967. Taemmat ilmaritilät olivat aluksi banaaninmuotoiset ja vuodesta 1973 kuvan mukaiset.

Vuon­na 1972 saa­tiin myös säh­köi­nen, pääs­tö­tön ver­sio.

Han­no­ve­rin teh­taal­la ra­ken­net­tiin 2,14 mil­joo­naa Trans­por­te­ria, mut­ta tuo­tan­to jat­kui vuo­teen 2013 saak­ka Bra­si­li­as­sa, Sao Pau­lon Volks­wa­gen-teh­taal­la. Näin Trans­por­ter kuit­ta­si mal­li­koh­tai­sen pi­sim­män tuo­tan­to­en­nä­tyk­sen.

T3: 1979-1992

T3 vei kuu­lui­san pa­ket­ti­au­to­mal­lin ny­ky­ai­kaan. Se tar­jo­si le­ve­äm­män ko­rin, enem­män mat­kus­ta­ja- ja ta­va­ra­ti­laa sekä pa­ran­ne­tun tur­val­li­suu­den.

Bok­se­ri­moot­to­rin sai myös die­se­li­nä, ja sen is­ku­ti­la­vuut­ta kas­va­tet­tiin, kun taas uu­si kori tar­jo­si hen­ki­lö­au­to­mai­sia kä­sit­te­ly­o­mi­nai­suuk­sia.

Vuon­na 1983 ne­li­sy­lin­te­ri­ses­sä bok­se­ri­moot­to­ris­sa siir­ryt­tiin il­ma­jääh­dy­tyk­ses­tä ve­si­jääh­dy­tyk­seen.

Vuon­na 1985 mal­liin li­sät­tiin jouk­ko uu­sia in­no­vaa­ti­oi­ta: ka­ta­ly­saat­to­ri, tur­bo­ah­din ja va­lin­nai­nen ne­li­ve­to, kun taas Ca­li­for­ni­as­ta ja Ca­ra­vel­les­ta tuli suo­sit­tu­ja mal­le­ja. Han­no­ve­ris­sa val­mis­tet­tiin yh­teen­sä 1,3 mil­joo­naa T3-mal­lia.

T4: 1990-2003

Tämä su­ku­pol­vi mer­kit­si tek­nis­tä val­lan­ku­mous­ta Volks­wa­gen-hyö­ty­a­jo­neu­voil­le, jot­ka val­mis­ti­vat en­si ker­taa etu­moot­to­ri­sen ja etu­ve­toi­sen T4:n. Syn­tyi uu­si muo­toi­lu, jos­sa oli pi­tem­pi etuo­sa.

Li­säk­si saa­tiin uu­si jou­si­tus, mo­ni­puo­li­sem­pi moot­to­ri­va­li­koi­ma ja en­tis­tä­kin pa­rem­mat ajo-omi­nai­suu­det. Trans­por­te­riin sai myös en­sim­mäis­tä ker­taa kak­si eri ak­se­li­vä­liä.

Vuo­den 1996 puo­li­vä­lis­sä ta­pah­tu­neen fa­ce­lif­tin jäl­keen T4 lo­pe­tet­tiin as­teit­tain vuon­na 2003.

T4-mal­lia myy­tiin eri muun­nok­si­neen 1,9 mil­joo­naa kap­pa­let­ta, joi­hin lu­keu­tui­vat um­pi­pa­ket­ti­au­to, ik­ku­na­pa­ket­ti­au­to, kak­soi­soh­jaa­moi­nen ver­sio, avo­la­va sekä pelk­kä alus­ta, sekä yh­den et­tä kah­den hen­gen oh­jaa­mol­la va­rus­tet­tu­na. Mal­lei­na oli­vat Ca­ra­vel­le, Mul­ti­van ja Ca­li­for­nia.

T5: 2003-2015

T5 oli ul­koi­ses­ti ke­hi­tys­ver­sio, jos­sa kes­ki­tyt­tiin enem­män­kin si­sä­ti­loi­hin ja kul­jet­ta­jan työ­paik­kaan, sa­moin kuin eri­lai­siin ben­sii­ni- ja die­sel­moot­to­rei­hin, sekä ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mään.

Ca­li­for­nia-mal­lia val­mis­tet­tiin en­si ker­taa Han­no­ve­ris­sa, kun taas Ca­ra­vel­le ja Mul­ti­van oli­vat edel­leen suo­sit­tu­ja usei­den ra­joi­tet­tui­na eri­nä teh­ty­jen mal­lien rin­nal­la. Kaik­ki­aan val­mis­tui 1,65 mil­joo­naa T5-mal­lia.

T6 / T6.1: 2015-2019 / 2019-

Uu­det moot­to­rit, älyk­käät kul­jet­ta­jan avus­tin­jär­jes­tel­mät, uu­si mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä sekä keu­lail­meen uu­dis­ta­mi­nen mää­rit­te­li­vät T6-ai­ka­kau­den – ja vas­taa­vas­ti kak­si­sä­vyi­nen ko­ri­vä­ri on kuin viit­taus al­ku­pe­räi­seen T1-mal­liin.

Vuon­na 2019 Volks­wa­gen saat­te­li kuu­lui­san pa­ket­ti­au­ton­sa di­gi­ai­kaan. Au­toon tuli uu­si ko­je­lau­ta­suun­nit­te­lu, uut­ta tek­niik­kaa ja lii­tet­tä­vyys­päi­vi­tyk­siä, uu­si oh­jaus­te­hos­tin sekä te­hok­kaat, puh­taat tur­bo­die­se­lit.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN