Uusi alku Milanossa: Audi esittelee uuden muotoi­lu­fi­lo­sofian

Audi esittelee Milanossa Audi Concept C -konseptiauton, joka tarjoaa selkeän ennak­ko­kat­sauksen tulevien mallien muotoilukieleen.

Auto Bild.Uutiset

Au­di ot­taa edis­tyk­sel­li­sen as­ke­leen: yhä mo­ni­mut­kai­sem­mas­sa maa­il­mas­sa Au­di si­tou­tuu tin­ki­mät­tö­mäs­ti sel­key­teen. Uu­si muo­toi­lu­fi­lo­so­fia on osa Au­din pe­rus­teel­lis­ta uu­del­leen suun­taa­mis­ta ja mer­kit­see uut­ta al­kua koko yri­tyk­sel­le. Tuot­teet, pro­ses­sit ja ra­ken­teet kes­kit­ty­vät olen­nai­seen, luo­den ti­laa in­no­vaa­ti­oil­le ja tek­no­lo­gi­sel­le joh­ta­juu­del­le.

Ta­pah­tu­ma Mi­la­nos­sa jär­jes­tet­tiin tee­mal­la “Strive for Cla­ri­ty” ja se mer­kit­see seu­raa­vaa lu­kua Au­din muu­tosp­ro­ses­sis­sa. Sel­key­teen kes­kit­ty­vän muo­toi­lun myö­tä Au­di ot­taa roh­ke­an as­ke­leen koh­ti pel­kis­tet­tyä ja aja­ton­ta es­te­tiik­kaa, joka erot­taa yri­tyk­sen muis­ta kil­pai­lun ki­ris­ty­es­sä. Ei ole sat­tu­maa, et­tä tämä uu­si al­ku ta­pah­tuu kau­pun­gis­sa, joka on jo vuo­si­sa­to­jen ajan edus­ta­nut muo­toi­lua, tek­no­lo­gi­aa ja mer­kit­tä­viä per­soo­nia. Ny­ky­ään har­vat ide­at ins­pi­roi­vat yh­tä pal­jon kuin re­nes­sans­sin aja­tuk­set. ”Vi­si­o­nää­ri­nen ajat­te­lu ja halu ylit­tää tut­tu ovat Au­dil­le esi­mer­kil­li­siä,” sa­noo Au­din toi­mi­tus­joh­ta­ja Ger­not Döl­l­ner. Sik­si Ita­li­an muo­toi­lu­pää­kau­pun­ki on täy­del­li­nen paik­ka uu­den ai­ka­kau­den aloit­ta­mi­seen. Tääl­lä Au­din ta­voit­te­le­ma ihan­ne tu­lee konk­reet­ti­sek­si.

Uu­si muo­toi­lu­fi­lo­so­fia, joka kes­kit­tyy sel­key­teen

Uu­si lä­hes­ty­mis­ta­pa nä­kyy muo­to­kie­les­sä, joka il­men­tää sel­ke­äs­ti Au­din brän­di-iden­ti­teet­tiä. Au­di edus­taa erot­tu­vaa muo­toi­lua, tin­ki­mä­tön­tä laa­tua ja hie­nos­tu­nei­suut­ta.

”Ra­di­kaa­li yk­sin­ker­tai­suus on lä­hes­ty­mis­ta­pam­me yti­mes­sä. Saa­vu­tam­me sel­key­den pel­kis­tä­mäl­lä kai­ken olen­nai­seen,” sa­noo Au­din luo­va joh­ta­ja Mas­si­mo Fras­cel­la. Tämä kos­kee sekä au­to­jen ul­ko­puol­ta et­tä si­sä­ti­lo­ja. Uu­sim­pia tek­no­lo­gi­sia in­no­vaa­ti­oi­ta ja ma­te­ri­aa­le­ja käy­te­tään tar­kas­ti juu­ri siel­lä, mis­sä ne tuo­vat uu­sia mah­dol­li­suuk­sia asi­ak­kail­le – ja pie­nil­lä toi­men­pi­teil­lä saa­daan ai­kaan suu­ria vai­ku­tuk­sia.

Fras­cel­lan mu­kaan lä­hes­ty­mis­ta­pa liit­tyy sii­hen, mikä te­kee au­tos­ta ha­lut­ta­van ra­ti­o­naa­li­sen ko­ke­muk­sen tuol­la puo­len. Tun­ne on siis kes­kei­nen osa muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­aa. ”Ha­lu­am­me ra­ken­taa brän­din, joka he­rät­tää ha­lua ja luo kult­tuu­ris­ta vai­ku­tus­ta.”

Au­di Con­cept C en­na­koi tu­le­vien mal­lien muo­toi­lua

Au­di Con­cept C, joka esi­tel­lään IAA:ssa Münche­nis­sä, on en­sim­mäi­nen il­men­ty­mä uu­des­ta muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­as­ta. Kon­sep­ti­au­to tar­jo­aa en­nak­ko­kat­sauk­sen tu­le­vien mal­lien muo­toi­luun ja uu­den­lai­seen si­sä­ti­la­ko­ke­muk­seen. Se il­men­tää uni­ver­saa­le­ja muo­toi­lu­pe­ri­aat­tei­ta: pel­kis­tä­mis­tä olen­nai­seen – il­man tar­peet­to­mia lin­jo­ja tai ele­ment­te­jä – ja si­tou­tu­mis­ta ge­o­met­ri­seen sel­key­teen.

Muo­toi­lua mää­rit­tää pys­ty­suun­tai­nen ke­hys, joka on saa­nut ins­pi­raa­ti­on­sa iko­ni­ses­ta Au­to Uni­on Type C -kil­pa-au­tos­ta. Au­ton pys­ty­suun­tai­nen muo­toi­lu kes­kit­tää kat­seen. Pel­kis­tä­mi­nen nä­kyy myös si­sä­ti­lois­sa, jot­ka va­paut­ta­vat käyt­tä­jän häi­ri­ö­te­ki­jöis­tä ja tar­jo­a­vat oi­ke­aa tie­toa oi­ke­aan ai­kaan älyk­kään tek­no­lo­gi­an avul­la.

”His­to­ri­am­me on täyn­nä roh­kei­ta in­no­vaa­ti­oi­ta ja huip­pu­tek­no­lo­gi­aa, yh­dis­tet­ty­nä tin­ki­mät­tö­mään sel­key­teen muo­toi­lus­sa,” ko­ros­taa Au­din toi­mi­tus­joh­ta­ja Ger­not Döl­l­ner. ”Le­gen­daa­ri­sim­mat mal­lim­me il­men­tä­vät tätä yh­dis­tel­mää täy­del­li­ses­ti.” Au­din qu­at­t­ro-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä mul­lis­ti au­to­te­ol­li­suu­den. Moot­to­riur­hei­lus­sa brän­di me­nes­tyi te­hok­kai­den moot­to­rien, in­no­va­tii­vis­ten ma­te­ri­aa­lien ja ae­ro­dy­naa­mi­sen muo­toi­lun an­si­os­ta – me­nes­tys­re­sep­ti, joka on vai­kut­ta­nut au­to­jen ke­hi­tyk­seen myös kil­pa­ra­to­jen ul­ko­puo­lel­la.

Muo­toi­lu­fi­lo­so­fia ulot­tuu koko yri­tyk­seen

Pa­luu sii­hen, mikä te­kee Au­dis­ta Au­din, ja pel­kis­tä­mi­nen olen­nai­seen ovat kes­kei­siä pait­si muo­toi­lus­sa, myös koko yri­tyk­ses­sä. ”Tapa, jol­la suun­nit­te­lem­me au­to­jam­me, on tapa, jol­la muo­vaam­me yri­tys­täm­me,” sa­noo Döl­l­ner. Uu­si muo­toi­lu­fi­lo­so­fia on si­ten Au­din yri­tys­pe­ri­aa­te, joka nä­kyy mal­lis­tos­sa, tuo­te­va­li­koi­mas­sa ja or­ga­ni­saa­ti­on ra­ken­tees­sa. ”Sel­keys on ajat­te­lu­ta­pa ja kom­pas­si, joka oh­jaa Au­dia tu­le­vai­suu­des­sa.”

Uu­den muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­an esit­te­ly Mi­la­nos­sa mer­kit­see uut­ta al­kua. ”Ti­lan­ne­kar­toi­tuk­sen vai­he on ohi. Nyt on ai­ka kat­soa eteen­päin ja li­sä­tä vauh­tia. Kes­ki­tym­me sii­hen, mikä to­del­la mer­kit­see, aset­taak­sem­me stan­dar­dit muo­toi­lus­sa ja laa­dus­sa,” sa­noo Döl­l­ner.

”Pe­rus­ta uu­del­le suun­tauk­sel­le on luo­tu”

Au­di on aja­nut läpi mer­kit­tä­viä muu­tok­sia vuo­des­ta 2023 läh­tien Au­di Agen­dan myö­tä. Vuo­den 2025 en­sim­mäi­sel­lä puo­lis­kol­la Au­di jat­koi to­teu­tus­ta vah­vis­taak­seen in­no­va­tii­vi­suut­taan ja var­mis­taak­seen lii­ke­toi­min­ta­mal­lin­sa tu­le­vai­suu­den kes­tä­vyy­den.

”Nyt nä­em­me en­sim­mäi­set on­nis­tu­mi­set,” sa­noo Döl­l­ner. ”Esi­mer­kik­si mal­liu­u­dis­tuk­sen ja koh­den­ne­tun tuo­te­va­li­koi­man myö­tä, mikä mah­dol­lis­taa in­ves­toin­nit laa­tuun ja in­no­vaa­ti­oi­hin. Tai Kii­nan lii­ke­toi­min­ta­mal­lis­sam­me, jos­sa olem­me jäl­leen osoit­ta­neet edel­lä­kä­vi­jyyt­tä uu­den si­sarb­rän­dim­me AU­DIn kaut­ta.” Maa­lis­kuus­sa joh­to­ryh­män ja työn­te­ki­jöi­den edus­ta­jien vä­lil­lä sol­mit­tu tu­le­vai­suus­so­pi­mus vah­vis­taa myös yri­tyk­sen kil­pai­lu­ky­kyä ja tu­le­vai­suu­den kes­tä­vyyt­tä. Li­säk­si Au­di in­ves­toi noin kah­dek­san mil­jar­dia eu­roa Sak­san toi­mi­pis­tei­siin­sä vuo­teen 2029 men­nes­sä.

Au­di jat­kaa mal­liu­u­dis­tus­ta

Vuo­den lop­puun men­nes­sä Au­di on esi­tel­lyt yli 20 uut­ta mal­lia 24 kuu­kau­den ai­ka­na, teh­den mal­lis­tos­taan nuo­rim­man pre­mium-seg­men­tis­sä. Ke­vääl­lä uu­dis­tet­tiin Au­di A6 ja ke­säl­lä Au­di Q3. IAA:ssa Au­di esit­te­lee Q3 Sport­back e-hyb­rid -mal­lin.

En­si vuon­na Au­di jat­kaa mal­liu­u­dis­tus­ta. Uu­tuuk­siin kuu­luu täys­säh­köi­nen pie­nem­män ko­ko­luo­kan mal­li, joka val­mis­te­taan In­gols­tad­tis­sa vuo­des­ta 2026 al­ka­en, sekä suo­ri­tus­ky­kyi­set Au­di Sport -mal­lit. Säh­kö­au­to­jen, la­dat­ta­vien hyb­ri­dien ja uu­den su­ku­pol­ven polt­to­moot­to­ri­au­to­jen yh­dis­tel­mä ta­kaa vah­van ja jous­ta­van ase­man Eu­roo­pan, Kii­nan ja Poh­jois-Ame­ri­kan ydin­mark­ki­noil­la säh­köi­sen liik­ku­vuu­den siir­ty­mä­vai­hees­sa.

Sa­mal­la Au­di työs­ken­te­lee jo seu­raa­van in­no­vaa­ti­o­kier­rok­sen pa­ris­sa. Stra­te­gi­set kump­pa­nuu­det, ku­ten Volks­wa­gen-kon­ser­nin ja Ri­vi­a­nin vä­li­nen yh­teis­työ, mah­dol­lis­ta­vat no­pe­am­man ja kus­tan­nus­te­hok­kaam­man in­no­vaa­ti­on – eri­tyi­ses­ti oh­jel­mis­to­ke­hi­tyk­ses­sä. Vuon­na 2026 Au­di as­tuu myös For­mu­la 1 -sar­jaan: mah­dol­li­suus tes­ta­ta uu­sia tek­no­lo­gi­oi­ta, ma­te­ri­aa­le­ja ja pro­ses­se­ja maa­il­man vaa­ti­vim­mas­sa tek­no­lo­gi­aym­pä­ris­tös­sä.

Ger­not Döl­l­ner: ”Val­mis­te­lut For­mu­la 1 -de­byyt­ti­äm­me var­ten ete­ne­vät täyt­tä vauh­tia.” Ja vain muu­ta­ma viik­ko Mi­la­non muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­an jul­kis­tuk­sen jäl­keen, Au­dil­le on jäl­leen lu­vas­sa jän­nit­tä­vä het­ki: ”Odo­tam­me in­nol­la, et­tä voim­me an­taa kai­kil­le fa­neil­le konk­reet­ti­sen en­nak­ko­kat­sauk­sen sii­tä, mitä meil­tä on lu­vas­sa For­mu­la 1:ssä en­si vuo­des­ta al­ka­en.”

Au­to­bild / Au­di

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU