Diktaattorin superautossa on sivuputket: Tästä autosta useimmat eivät ole kuulleet...

Hiiriä kutsutaan jossain päin Suomea hupulaisiksi, mutta espanjalainen Pegaso valmisti 1950-luvulla erikoisen coupé-mallin nimeltä Pegaso Cupula. Se on kaikkea muuta kuin hiiri. Kyseessä on superharvinainen ainutkappale, joka vietti aikaa välia­me­rik­ka­laisen diktaattorin autotallissa.

Auto Bild.Uutiset

Cu­pu­la viit­taa ”ku­po­liin” ja au­ton muo­toon, mut­ta kaik­ki­aan Cu­pu­la on mui­den Pe­ga­so­jen ta­paan eri­koi­nen ur­hei­lu­au­to. Sit­tem­min kuor­ma-au­toi­hin kes­kit­ty­nyt Pe­ga­so pyr­ki ide­oi­maan pien­sar­joi­na ur­hei­lu­au­to­ja, jot­ka muis­te­taan. Coupé-mal­lia ei suot­ta kut­sut­tu ”Es­pan­jan Fer­ra­rik­si”.

Pe­ga­so val­mis­ti vuo­si­na 1951–58 yh­teen­sä vain 87 ur­hei­lu­au­toa, jois­ta Cu­pu­la jäi ai­nut­kap­pa­leek­si. Teh­taan pe­rus­ti vuon­na 1946 Wilf­re­do Ri­cart ja sen toi­mi­paik­ka oli Es­pan­jan Bar­ce­lo­nas­sa. Vuon­na 1955 tes­tat­tiin jopa le­vy­jar­ru­ja.

Ti­pun­kel­tai­nen Pe­ga­so Cu­pu­la on ai­van oma jut­tun­sa. Sii­nä on pu­na­kyl­ki­set ris­ti­ku­dos­ren­kaat ja sen oh­jaa­mon vä­ri­tys koos­tuu kah­des­ta eri vih­re­än sä­vys­tä. V8-moot­to­ri on va­rus­tet­tu nel­jäl­lä ylä­puo­li­sel­la nok­ka-ak­se­lil­la (kak­si per kan­si) ja We­ber-kaa­sut­ti­mil­la. Moot­to­rin is­ku­ti­la­vuu­dek­si mai­ni­taan 2816 cm3 ja te­hok­si 200 he­vos­voi­maa/6300 r/min.

Vaih­teis­to­na toi­mii ZF:n vii­si­por­tai­nen synk­ro­noi­ma­ton ma­nu­aa­li. Au­tos­sa on myös ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko.

Eri­kois­mal­li Pe­ga­so Cu­pu­la esi­tel­tiin vuon­na 1953 New Yor­kin World Mo­tor Shows­sa ja näyt­tä­vin si­vu­put­kin va­rus­tet­tu yk­si­lö siir­tyi pian sen jäl­keen Do­mi­ni­kaa­ni­sen Ta­sa­val­lan sen ai­kai­sen dik­taat­to­rin, ken­raa­li Ra­fa­el Tru­jil­lon omis­tuk­seen.

Ko­va­ot­tei­nen Tru­jil­lo tun­net­tiin lem­pi­ni­mel­lä El Jefe, "Pomo" ja maan sa­lais­ta po­lii­sia (SIM) joh­ti ma­fi­a­tyy­liin rau­ta­nyrk­ki­nen John­ny Ab­bes.

Sak­sa­lai­nen au­to­har­ras­ta­ja Pe­ter Kaus hank­ki Cu­pu­lan omis­tuk­seen­sa 1980-lu­vul­la. Ny­kyi­sin au­to on hol­lan­ti­lai­sen Evert Louw­man -mu­se­on omai­suut­ta. Au­ton en­ti­söin­tiin ku­lui kah­dek­san vuot­ta.

On mu­ka­vaa, et­tä täl­lais­ta yk­si­löä ul­koi­lu­te­taan, jot­ta se py­syy hy­väs­sä kun­nos­sa. Au­to näh­tiin Con­cor­so d’Ele­gan­za -ko­koon­tu­mi­sa­jos­sa Ita­li­an Como-jär­vel­lä.

Tämä Mercedes-Benz 770K saapui Italian tapaamiseen Venäjältä. Se kuuluu yhteen maan merkittävimmistä kokoelmista. 770 K eli Grosser Mercedes on erittäin harvinainen, sillä sitä valmistui vuosina 1930–43 ainoastaan 18 kappaletta. Sodan jälkeen yksilö oli Unkarin amiraali Horthylla ja siirtyi 1962 Yhdysvaltoihin, Pohjois-Carolinaan. Vuonna 2005 auto siirtyi Saksaan, jossa se entisöitiin.​

Tämä Mercedes-Benz 770K saapui Italian tapaamiseen Venäjältä. Se kuuluu yhteen maan merkittävimmistä kokoelmista. 770 K eli Grosser Mercedes on erittäin harvinainen, sillä sitä valmistui vuosina 1930–43 ainoastaan 18 kappaletta. Sodan jälkeen yksilö oli Unkarin amiraali Horthylla ja siirtyi 1962 Yhdysvaltoihin, Pohjois-Carolinaan. Vuonna 2005 auto siirtyi Saksaan, jossa se entisöitiin.​

 

Brittiläinen Panther Six on kuusipyöräinen erikoisuus vuodelta 1976. Mallin 8,2-litrainen V8-keskimoottori juontuu Cadillac Eldoradosta ja siitä otetaan kahden turboahtimen avulla 600 hevosvoimaa. Huippunopeutta Pantherille luvataan 320 km/h. Vain tämä yksilö tunnetaan kahdesta valmistuneesta. Sen kotipaikka on Itävalta.​

Brittiläinen Panther Six on kuusipyöräinen erikoisuus vuodelta 1976. Mallin 8,2-litrainen V8-keskimoottori juontuu Cadillac Eldoradosta ja siitä otetaan kahden turboahtimen avulla 600 hevosvoimaa. Huippunopeutta Pantherille luvataan 320 km/h. Vain tämä yksilö tunnetaan kahdesta valmistuneesta. Sen kotipaikka on Itävalta.​

Mu­ka­na oli myös sel­lai­sia eri­koi­suuk­sia, ku­ten Tse­kin ta­sa­val­las­ta saa­pu­nut juu­ri res­tau­roi­tu Rol­ls-Ro­y­ce Ca­mar­gue, al­ku­pe­räis­kun­toi­nen Fer­ra­ri 250 GT LWB Com­pe­ti­zi­o­ne, liet­tu­a­lai­ses­ta ko­ko­el­mas­ta (il­mei­ses­ti Sta­sis Brund­zan) saa­pu­nut Mer­ce­des-Benz 380 sekä ku­vas­sa esiin­ty­vä, ny­ky­ään ve­nä­läi­so­mis­tei­nen Mer­ce­des-Benz 770K, joka on saat­ta­nut jää­dä al­ku­jaan eh­kä­pä Itä-Preus­siin Ope­raa­tio Bar­ba­ros­san ai­ka­na.

Huo­mi­o­ta he­rät­ti myös kuu­si­pyö­räi­nen eng­lan­ti­lai­nen 1976-mal­li­nen Pant­her Six, jon­ka 600 he­vos­voi­man lu­va­taan kul­jet­ta­van au­toa 320 km/h. Kah­des­ta val­mis­tu­nees­ta yk­si­lös­tä vain pai­kal­la ol­lut on tiet­tä­väs­ti enää ole­mas­sa.

                                                                                  

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU